Moderator: Redaktörer
spuj skrev:EDIT: Eller kan det vara så enkelt att det finns äldre recievers där man inte kan mixa in LFE kanalen i frontarnas, vilket kräver att man drar en separat kabel till filtret för att få ut LFE kanalen till basmodulerna?
spuj skrev:Strauss, just funktionen med en separat ingång för lfe-kanalen har jag faktiskt inte riktigt förstått mig på. Ställer man högtalarna som large och "ingen sub" i recievern så bör man få en identisk funktion som om man har högtalarna ställda som large och att man har sub.
Enda skillnaden blir att lfe-kanalen antingen kommer inbakad i frontarnas signal eller separat.
spuj skrev:Någon slags funktion bör ingången givetvis fylla, men jag kan inte lista ut vilken. Här får gärna någon annan dyka in med svar
spuj skrev:Finns det funktioner på filtret där man kan justera/stänga av etc. lfe-kanalen?
spuj skrev:Kan kanske vara intressant när man lyssnar på 5.1 material där en separat kanal finns för lågbas.
spuj skrev:EDIT: Eller kan det vara så enkelt att det finns äldre recievers där man inte kan mixa in LFE kanalen i frontarnas, vilket kräver att man drar en separat kabel till filtret för att få ut LFE kanalen till basmodulerna?
IngOehman skrev:Tyvärr förlorar man då lågfrekvensinformation från alla övriga kanaler som man ställt som small, på grund av ett fel i nedmixningsalgoritmerna som använd i alla hemmabioförstärkare. De mixar nämligen LF från center och surround till subwoofern, trots att man sagt att man använder stora högtalare för L och R.
hassesolo skrev:Mycket märkligt att det ibland skickas signal genom LFE-utgången trots att man ställt in i recievern att man inte har sub.
IngOehman skrev:spuj skrev:Någon slags funktion bör ingången givetvis fylla, men jag kan inte lista ut vilken. Här får gärna någon annan dyka in med svar
Hoppas svaret var tillfyllest.
Efter att ha läst tråden undrar jag lite saker. Om man bör dela centerkanalen vid tex 300 hz, men med som följd att infon från centerkanlen hamnar i bas/sub-kanalen, (som alla receivers verka gör) bör man då göra det? Är det bättre med en lägre delning då?IngOehman skrev:Jag rekommenderar en övergångsfrekvens (det är ju inte en delning i vanlig
bemärkelse) mellan centerhögtalare och fantomcenter (L & R tillsammans)
på minst 200 eller 250 Hz, gärna 300 Hz. Det betyder inte att det blir dåligt
om man inte har den valmöjligheten och tvingas lägga övergången vid 100
eller 80 Hz, men jag rekommenderar en mycket högre övergångsfrekvens.
IngOehman skrev:spuj skrev:Finns det funktioner på filtret där man kan justera/stänga av etc. lfe-kanalen?
Javisst! Den heter .1 on/off.
Med den kan man även göra sig kvitt .1-kanalen helt och hållet. Bara att säga åt hemmabioförstärkaren att man har en subwoofer, men säga åt cr80s/cr80es att inte återge den kanalen.
Tyvärr förlorar man då lågfrekvensinformation från alla övriga kanaler som man ställt som small, på grund av ett fel i nedmixningsalgoritmerna som använd i alla hemmabioförstärkare. De mixar nämligen LF från center och surround till subwoofern, trots att man sagt att man använder stora högtalare för L och R.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster