Absorbenter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Frisk

Absorbenter

Inläggav Frisk » 2009-04-23 21:30

Är på väg att bygga mig ett par absorbenter, eller har väl vart ett tag. Funderar dock på hur det ska se ut först.
Var och köpte lite tyg för drapperier idag, kanske inte bästa ur ljudsynpunkt, men tänkte även i/bakom dessa dölja lite dämpning.

Så först en smakfråga, hur ska det se ut?
Hängt upp drapperiet provisoriskt, ser ut såhär idag(hur är det ens möjligt att ta en så suddig bild? aja, kameran på laddning nu så får duga så länge):

Bild
Drapperiet täcker altså för en bit av öppningen och hänger därefter ut en bit över väggen högtalarna står vid, syns dåligt på bilden om man inte vet om hur det ser ut.

Kommer bli en bit tyg över, har 2,7m i takhöjd, tyget ska vara 5m långt, "spillbiten" som blir kommer vara precis så lång så den täcker från tak till underkan på duk, ska jag använda den som drapperi framför duken, eller ska jag använda den bakom högtalarna, framför de absorbenter som ska byggas där?

Vad jag annars tänkt på är att altså ha överblivet tyg framför projektorduken och köpa antingen likadant men svart tyg för absorbenterna, eller möjligtvis högtalartyg.

Och sen en fråga om själva absorbenterna, vad bör jag använda för dämpning? Bör jag använda gullfiber eller är stenull bättre? Ska ju vara i ett vardagsrum, är inte överdrivet orolig av mig men känns lite dumt att utsätta sig för massa glasdamm som kommer från gullfiber, eller kan man "kaplsa" in dessa på något sätt? Vet att mina högtalare på bilden är svartmålade på dämpningen, är detta ett "möjligt" sätt eller försämrar det dämpförmågan avsevärt? kommer utanpå denna absorbent senare en INO-dämpskiva, bakom högtalarna.

Kommer även komma upp ett likadant drapperi på motsatat sidan av rummet är det tänkt, kanske inte går riktigt lika långt in i rummet då det kommer en balkongdörr där, men i stort sett i alla fall. Drapperiet på bilden går 85 in i rummet (framför en stor öppning) på andra sidan är det 80 till insidan av listen runt dörrkarmen, så 85 till dörren, lite mellan vill jag nog ha.)

Känns som det kan bli lite väl mycket rött att även fortsätta med rött hela vägen bort till duken, eller vad tror ni?

Hittade en annan bild på rummet, altså stora öppningen som delvis kommer täckas.
Bild

Tacksam för kommentarer å tips. Är väl främst färgval som är intressant just nu, och hur drapperiet ska dämpas, går det helt enkelt "fylla" det med ett par cm dämpning? Vad?

Mvh
/Frisk

edit:bilder nu->
Senast redigerad av Frisk 2009-07-26 02:36, redigerad totalt 1 gång.

Frisk

Inläggav Frisk » 2009-04-26 21:36

Ingen som har några kommentarer?

Har i alla fall påbörjat bygget lite smått nu.
Var iväg igår och köpte både virke och en del stenull.

Hade även tur att föräldrarna fick för sig igår att de skulle komma upp och hälsa på, så bad de ta med gering-såg och häft-pistol, så ska nog ha allt jag behöver nu, utom en del tyg och lite virke, men har förhoppningen å komma iväg å köpa i alla fall virke imorgon.

Såhär ser det ut i nuläget:
Byggt upp en ram i öppningen, denna ska senare kläs med ljust tyg ut mot hallen, kanske helt om dämpningen, för att slippa en del dämpdamm. dämpas invändigt med stenull. På insidan kommer drapperiet från första inlägget sitta, likadant på båda sidor av rummet.
Bild

Även på andra sidan kommer det komma upp en likadan extravägg.
På denna syns även tavla på bandet som kommer avnjutas på lördag, denna kommer altså ersättas av nya "väggen". Under står balkongbordet, när det inte står ute på balkongen.
Bild

På båda sidor om projektorduken, där absorbenterna med WAF -10 står idag skall dessa byggas in och få ett snyggt tyg över sig. Kommer vara de skivor som är på bilden (90mm tjocka), plus ½ till på vardera sida. framför de skall det på INO-dämp-skiva. Ytterst på absorbenterna kommer det sitta tunnare skiva, samma tjocklek som "fullhöjds-väggarna".

Funderar fortfarande på vilket tyg som skall väljas. Var ju som sagt inne på svart tidigare, men är inte längre så säker, rädd att det kanske blir lite för mörkt. Rummet används ju inte bara för musik och film utan är ju även vardagsrum.

Edit: Såg att det mystiska "hjulet" på väggen inte alls gick att se vad det var, bilden tagen med blixt, är en klocka:
Mer korrekt bild
Bild
Senast redigerad av Frisk 2009-07-26 02:40, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-04-26 21:50

Vad är det för JBL-burkar, känner inte igen dom? Me like JBL... fint att "tagen" sitter kvar, det gör det inte på mina exemplar tyvärr.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Frisk

Inläggav Frisk » 2009-04-26 22:02

Det är JBL Decade 26 Dock borde de väl oljas, börjar se lite torra ut, men inte vågat än.
Tyvärr är det bara just låda filter och terminaler som är JBL, resten är utbytt. Låter väl visserligen ganska bra ändå, men JBL är det ju tyvärr inte.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-04-26 22:19

Frisk, jag tycker du ska söka på forumet. Det finns otaliga mycket informativa trådar i ämnet.
Att dämpa på måfå, kan ge oanade icke önskvärda resultat, både neråt och uppåt i frekvens.
Kanske Inoforumet har flest trådar i ämnet.

Diffusorer runt rummet, spec bakom lyssningsplatsen är också nödvändigt.
Den som vet mest, tror minst.

Frisk

Inläggav Frisk » 2009-04-26 22:35

Ragnwald skrev:Frisk, jag tycker du ska söka på forumet. Det finns otaliga mycket informativa trådar i ämnet.
Att dämpa på måfå, kan ge oanade icke önskvärda resultat, både neråt och uppåt i frekvens.
Kanske Inoforumet har flest trådar i ämnet.

Diffusorer runt rummet, spec bakom lyssningsplatsen är också nödvändigt.

Tack för tipset. Har kollat en del i forumet. Är väl medveten om att det behöver diffuseras bakom. Även därför jag inte dämpat något bakom. Är just nu väldigt mycket eko i rummet så ville väl främst bli av med det.
Men borde nog läsa igenom en del till trådar om absorbtion, är ju dumt å göra om misstag som redan är gjorda.

Sitter en projektor precis bakom soffan, (stor CRT) så den diffuserar väl lite, sitter inte heller jättenära bakvägg, främst pga. att projektor m.m. står där, fattat det som att det är om man sitter väldigt nära bakväggen det är som viktigast med diffusorer.

Tänkt höja upp projektorn en bit så soffan går in under, antar det blir viktigare med diffusionen då.
Gör en sak åt gången, vilket ajg antar är ytterst fel när det gäller ljudbehandling. Har dock inte tänkt bo kvar där jag bor nu så länge till så blir ett temporärt försök till att i alla fall få bort uppenbart eko ur rummet. Kanske även lära sig lite praktiskt hur saker beter sig.

Men ska försöka lägga ett par timmar i morgon på att läsa andras resultat och konstateranden.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-04-26 22:40

Frisk skrev:Det är JBL Decade 26 Dock borde de väl oljas, börjar se lite torra ut, men inte vågat än.
Tyvärr är det bara just låda filter och terminaler som är JBL, resten är utbytt. Låter väl visserligen ganska bra ändå, men JBL är det ju tyvärr inte.

Har renoverat två par L36. Trevliga små burkar. Slipade och oljade, fanéret verkar jättetjock så jag skulle slipa utan att vara orolig. Mina blev snorfina.

Idag hade jag nog vaxat dock, skall göra det på mina andra JBL.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Frisk

Inläggav Frisk » 2009-05-01 16:17

Arbetet går vidare.
Har nu fått ihop ramarna till båda fram-väggs-absorbenterna. Ena är dock lite sned, inte pga. felmontering utan pga att virket den är gjord av är lite vridet, hoppas på att det rätar ut sig.
Även vart iväg å köpt lite tyg idag, tänkte först bara klä in alla absorbenterna i vit lakansväv men kom fram till att även om man sätter ett drapperi eller så framför kan det vara kul med något mönster. Tröttnar man går det ju hänga något framför då, eller helt enkelt byta ut.

Hittade en gardin jag tyckte var i alla fall lite roligare än bara vitt tyg, där mönstret dessutom fungerade att ha liggande. Fanns inte så många mönstrade tyger där mönstret var åt rätt håll och tyget var tillräckligt tunnt för att inte riskera reflektioner. Kostade dessutom bara 28kr/m jämfört med 19 för lakansväven, så tycker det var klart prisvärt.

Hängde på tyget lite provisoriskt för att se hur det kommer bli. Ska strykas sen monteras, även montering av ½ stenullsplatta till på vardera sida samt montering av vitt tyg på baksidan för att hålla allt på plats.

Bild
Kanske lite väl genomskinligt. Kanske ramen borde målas vit? Fast då syns nog absorbenten som väldigt grå istället.
Senast redigerad av Frisk 2009-07-26 02:41, redigerad totalt 1 gång.

Frisk

Inläggav Frisk » 2009-05-02 00:03

Har nu hänt ytterligare lite.
Har skurit upp sista absorbentskivan.
Strukit tyget
Monterat absorbtionsmaterialet i ramen. Spännt tyg runt.
Monterat tyg även på högra vägg-absorbenten.

Lite bilder:
Som synes är inte tyget bara svart och vitt, även ett litet grönt sträck och små oranga prickar. Syns ju knappt från lyssningspossition, men ändå lite kul.
Bild

Satt upp Vitt tyg på vänstra "väggen"
Bild

Här monteras stenullen i absorbenterna. Fronttyget är spännt och häftat innan.
Bild
Bild

Spännde sen tyg på baksidan av allt, Tyget går hela vägen bort för att senare kunna fylla på med mer dämpmaterial.
Bild

Och ett par avslutande bilder från rummet, vänster till höger.
Bild
Bild
Bild

Vad som återstår är att klippa till tyget för drapperierna. Dessa bör väl även sys, men gör jag nog inte förhand, så får tyvärr bli ett senare problem.
Sätta upp tyg framför duken.

Ja just ja, resultat brukar ju alltid vara intressant med.
Har inte fått någon riktig AHA-upplevelse men upplever i alla fall att musiklyssning på låg volym är mycket trevligare nu, stereobilden finns kvar även när det är lite svagare. Upplevde detta redan i och med uppgradering till slutsteg, men blev nog mer påtaglit även med absorbenter.

Upplevde även tidigare idag att ljudet var ändrat, lät skränigt, kom på att jag då plockat bort absorbenterna för inklädnad (men hade då bara musik på i bakgrunden,och en skiva jag inte lyssnat på på ett tag, så kan varit inbillning)
Tycker nog även ljudbilden fått möjligheten att bli bredare, då materialet innehåller bredd.
Så är såhär långt nöjd. Får lyssna in mig ett tag sen plocka bort absorbenterna, se om det då upplevs någon stor skillnad.
Senast redigerad av Frisk 2009-07-26 02:45, redigerad totalt 1 gång.

Frisk

Inläggav Frisk » 2009-05-02 16:44

Kommit upp lite fler drapperier m.m. Dock inte tid att skriva så mycket just nu, i alla fall lite bilder.
Blev nästan lite mycket tycker jag. Dessutom måste jag få till väckningen bättre i tyget framför "duken".

Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Frisk 2009-07-26 02:47, redigerad totalt 1 gång.

Frisk

Inläggav Frisk » 2009-07-10 15:55

Har nu inhandlat ytterligare isolering och fyllt upp de två tidigare tomma absorbenterna.
Blev märkbar skillnad, t.ex. i Roger Waters Too Much Rope kommer hästarna från vänster mycket "rakare" in, tidigare kom de lite snett bakifrån och sprang förbi för att springa rakt ut åt höger, nu kommer de nästan helt från vänster. Även problemet att om någon gått förbi på gruset utanför balkongen till höger har ljudet även hörts i en reflektion till vänster så det låtit som någon även gått förbi där, om balkongdörren stått uppen. Detta problem finns inte längre, eller är i alla fall inte alls lika påtagligt. Tycker även musik i allmänhet låter bättre, men kan vara nyhetens behag, får väl se om jag gillar förändringen även i längden. Hoppas på det.

Dags för lite bilder.
Bild
Bild
Därefter ett lager aluminiumfolie för att täcka större frekvensomfång.
Bild
Bild
Bild
Bild
Och absorbenten uppställd, tyget höll sig hyffsat spännt, väcket som blev börjar räta ut sig
Bild
Senast redigerad av Frisk 2009-07-26 02:52, redigerad totalt 1 gång.

spoz

Inläggav spoz » 2009-07-11 10:36

Jag byggde själv ett par absorbenter nyligen med isoleringsmaterial av märket Vital från Bauhaus, mycket trevligt att jobba med.
Mitt lakanstyg kostade 39kr/m på tygaffären i Sundbyberg, 1,5m brett. Var köpte du för 19kr/m?

Frisk

Inläggav Frisk » 2009-07-11 11:05

Ok, intressant, några bilder?
Tyckte mitt isolermaterial fungerade bra att jobba med, både det från Bauhaus och det från cheapy, det från Bauhaus var lättare då det var stabilare plattor, men svårare då de var tjockare. Men båda var ganska lätta att skära som man önskade.
Jag köpte mitt tyg på IKEA, men var inte så stort utbud bland lakansväven, tror bara det fanns i den naturvita jag köpte. Men syns inte in i rummet så färgen spelade ingen större roll, där det syns, i hallen, är det redan målat med någon snarlik färg så fungerade ganska bra, passar nog bättre än ett kritvitt tyg.

Frisk

Inläggav Frisk » 2009-07-12 14:15

Har nu gjort lite tester i rummet i form av frekvenssvep. Efter att smalnat av frekvensbandet runt de toppar jag tycker mig hört hittade jag en topp runt 50Hz och en på dryga 90, 92-95 någon stanns, lite svårare att hitta.
Rummets mått är 6,86x3,57x2,7
helvåg på 50Hz är 6,86m, helvåg på 93Hz är 3,69m, vilket stämmer hyffsat.

Började med att mäta var jag hade mina toppar, därefter räknade jag på det och kom fram till att det ju stämde bra med rummets mått, borde då även ha en vid "takhöjd" räknade baklänges och kom fram till att den borde vara på 127,3Hz, kom med tongeneratorn fram till en topp runt 134-135Hz
Mattematik och teori verkar ju stämma. Men vad kommer det sig att 2 av 3 mått ligger lite fel? En bit av golvet som är eftergivligt och hårdare under? Verkar vara trä högst upp(under plastmattan), men tror det är betong under där, har för mig det är betongtak i källaren.

Misstänker alla mina frågor är besvarade minst en gång tidigare.. Någon som har tips på en bra tråd eller vad jag ska söka på?

Dethär börjar ju bli roligt, kul att börja räkna lite på det, inte bara lyssna. Semestern är räddad =P

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2009-07-13 01:27

Resonansen vid 134-135 Hz borde inte ha med bara rumshöjden att göra, -då skulle du ha lägre i takhöjd än vad du har, ca 255 cm. Med måtten du anger, fås en "tangential mode" (bredd <=> höjd) vid 134,8 Hz (vid ljudhastigheten 340 m/s), kan vara den som du prickat in. Annat som borde spela roll för "felen" är att det finns fönster och dörrar rummet, eftergivligheten i väggarna, var micken placerats, temperaturen spelar en liten roll för ljudhastigheten och kan ge sitt bidrag.

spoz

Inläggav spoz » 2009-07-13 21:04

Jag tog några bilder på mitt bygge eftersom att det efterfrågades.

http://img189.imageshack.us/i/absorbent1d.jpg/
http://img509.imageshack.us/i/absorbent2.jpg/
http://img440.imageshack.us/i/absorbent3.jpg/

Resultatet blev inte sådär jättesnyggt men dom kommer stå bakom gardiner som på sista bilden. Där blev färgerna lite konstiga och det ser väldigt snett ut, det beror bara på mobilkameran.
Nu vet jag att det vore smart att börja med att stryka tyget om jag ska bygga en absorbent som syns i framtiden.

Ramen är gjord av 70*22mm brädor har jag för mig. 90-gradersbitarna i hörnen som kapades med gersåg gjorde väldigt mycket för stabiliteten, det kan rekommenderas om man har onödigt mycket verktyg till sitt förfogande.

Jag noterar här att lakansväven på tygaffären i Sundbyberg för 39kr/m fanns i ca 10 olika färger om någon skulle ha nytta av den informationen.

Återgå till DIY-forum