Var och köpte lite tyg för drapperier idag, kanske inte bästa ur ljudsynpunkt, men tänkte även i/bakom dessa dölja lite dämpning.
Så först en smakfråga, hur ska det se ut?
Hängt upp drapperiet provisoriskt, ser ut såhär idag(hur är det ens möjligt att ta en så suddig bild? aja, kameran på laddning nu så får duga så länge):
Drapperiet täcker altså för en bit av öppningen och hänger därefter ut en bit över väggen högtalarna står vid, syns dåligt på bilden om man inte vet om hur det ser ut.
Kommer bli en bit tyg över, har 2,7m i takhöjd, tyget ska vara 5m långt, "spillbiten" som blir kommer vara precis så lång så den täcker från tak till underkan på duk, ska jag använda den som drapperi framför duken, eller ska jag använda den bakom högtalarna, framför de absorbenter som ska byggas där?
Vad jag annars tänkt på är att altså ha överblivet tyg framför projektorduken och köpa antingen likadant men svart tyg för absorbenterna, eller möjligtvis högtalartyg.
Och sen en fråga om själva absorbenterna, vad bör jag använda för dämpning? Bör jag använda gullfiber eller är stenull bättre? Ska ju vara i ett vardagsrum, är inte överdrivet orolig av mig men känns lite dumt att utsätta sig för massa glasdamm som kommer från gullfiber, eller kan man "kaplsa" in dessa på något sätt? Vet att mina högtalare på bilden är svartmålade på dämpningen, är detta ett "möjligt" sätt eller försämrar det dämpförmågan avsevärt? kommer utanpå denna absorbent senare en INO-dämpskiva, bakom högtalarna.
Kommer även komma upp ett likadant drapperi på motsatat sidan av rummet är det tänkt, kanske inte går riktigt lika långt in i rummet då det kommer en balkongdörr där, men i stort sett i alla fall. Drapperiet på bilden går 85 in i rummet (framför en stor öppning) på andra sidan är det 80 till insidan av listen runt dörrkarmen, så 85 till dörren, lite mellan vill jag nog ha.)
Känns som det kan bli lite väl mycket rött att även fortsätta med rött hela vägen bort till duken, eller vad tror ni?
Hittade en annan bild på rummet, altså stora öppningen som delvis kommer täckas.
Tacksam för kommentarer å tips. Är väl främst färgval som är intressant just nu, och hur drapperiet ska dämpas, går det helt enkelt "fylla" det med ett par cm dämpning? Vad?
Mvh
/Frisk
edit:bilder nu->