Kan du tänka dig denna anläggning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-21 23:44

Kraniet
Jag uppfattar dig som att vara objektivist. Rätta mig om jag har fel. Är du nöjd med din lyssning hemma?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-21 23:48

Kramiet,

Det är riktigt att NAD208 inte är en "riktig" NAD-apparat, då den konstruerades av en konsultfirma för NAD's räkning.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-21 23:55

Kraniet skrev:det svåraste är väl kanske att prissätta det hela.. om man får två promille bättre återgivning för 50 000 mer är det värt det? ja jag vet inte det är väl kanske upp till var och en.
men ta tex 208 som utklassar det mesta (har inte sett nån lista på vad det jämförts mot) och inte kostar så mycket (ja ser man till hur dyr den är trots åldern så kan man kanske hävda att den kostar mycket).
nu säger jag inte att lts test behöver vara "rätt" för att utvärdera saker men det verkar lovande (har själv aldrig provat ett sånt test så jag vet ju inte.. provar gärna dock)
men om man antar att LTS har den bästa metoden för att utvärdera om en apparat färgar. isf visar det ju väldigt tydligt att prislappen inte verkar spela så stor roll.. NAD 208 verkar snarare vara en hybrid eller mutation då inga andra NAD-apparater uppvisar dylik prestanda (som den sägs ha jag har ju inte hört skiten :wink: ). Så det var inte pris elelr utvecklingsarbete som producerade 208 utan snarare en konstruktion som föll igenom det vanliga NAD-nätet..
snarare verkar det ju närmast som att 208 aldrig riktigt ingick ordentligt i NAD-serien eftersom den har tveksam mekanisk uppbyggnad(stabilitet). ett snålbygge på vissa sätt alltså..

detta tror jag kan vara en bra nyckel för vissa företag. om dom slutade tänka och satte ihop delar på måfå så kanske de träffade rätt

Jag tycker du har rätt, även om jag inte kan svara i sak eftersom jag aldrig lyssnat på 208.
För mig verkar det som om 208:an är (var) en lite udda fågel i NAD-familjen, den passar inte in någonstans, tillverkningen lades ner trots positiv kritik och (troligen) bra försäljning, osv. Den kan ju vara så enkelt att man från NAD-håll ansåg produkten för ostabil för att säljas på den breda marknaden. Företag som vänder sig till en stor allmän publik vill inte ha grejor som krånglar....

Men - hur prissätter man en sådan här vara? Efter ljudkvalité eller efter hur funktionssäker den är?
Hur man än vrider och vänder på saken kommer man till samma resultat; vad är du villig att betala? Och det priset är förstås beroende på vilka krav du har. Är det driftsäkerhet kanske inte 208:an kommer i första hand. Men om priset är tillräckligt lågt kanske det motiverar en extra burk i reserv.

Att det finns produkter med likartade ljudmässiga kvaliteter men med olika prislapp behöver inte nödvändigtvis betyda att de som säljer varan dyrt är skurkar...

/ B

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-22 00:16

Flint skrev:Kraniet
Jag uppfattar dig som att vara objektivist. Rätta mig om jag har fel. Är du nöjd med din lyssning hemma?

tja jag vet inte.. det beror på vad man lägger i ordet. musik är ju en subjektiv upplevelse. dock så utgår de upplevelserna från objektiva stimuli.
jag vill att hifi ska handla om ljudåtergivning. således bör anledningen återge informationen på skivan utan att lägga till eller dra bort något. det är också endast då vi kan komma dit vissa vill komma - att det ska låta som i verkligheten.
jag gillar musik och vill att den ska komma fram precis lika underbart som live, äkta musik(i fallet med live-konserter så är nog möjligt att få bättre resultat hemma).

detta är anledningen till varför jag fastnade för Linn. eftersom det är just denna filosofi dom säger sig följa. dock verkar dom tappa sig själv nånstans (kanske speciellt nu på senare tid då dom börjat bekymmra sig mer för design). Nu har jag frångått Linn då det är uppenbart att de brister på sina ställen. Dock har jag tagit med mig idén därifrån och måste säga att vissa poänger finns fortfarande med deras tänkande. Hela idén om att man måste skaffa sig en objektiv referenspunkt är hyffsat unik i hifi-världen. Dock verkar man ha slutat trycka på detta och börjar mer och mer likna alla andra hifinötter..
Iofs var ju min kontakt av lite mer extremare slag då jag bodde i Umeå. den handlaren har inte mycket gemensamt med alla andra Linn-handlare så vitt jag kan se. Dock verkar han också ha villat bort sig på vägen. Kanske framförallt blivit väldigt närsynt med stora skygglappar (som många andra i denna värld).
Jag ser i vilket fall till att hålla mig så öppen som möjligt. Jag lyssnar på allt och funderar på det mesta. Först då kan man ju säga att man har en åsikt värd nåt. Sen att ingen verkar hålla med kan man ju spekulera vad det beror på.. Men jag antar att det är lika svårt att ta av skygglappar på droskor som det är att få hifi-världen att få upp ögonen.
Jag har tex upplevt en väldigt intressant sak när jag på Linn-forumet uttryckte min nuvarande hållpunkt ang Linn. Behandlingen var väldigt lik den som Linn-människor brukar ha fått från "de andra". Kanske är det så att ingen är speciellt unik ändå..

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-22 00:25

Kraniet, generaliseringarnas mästare :roll:
Class only looks like arrogance from below.

Hamburg

Inläggav Hamburg » 2004-11-22 00:30

Hjälp vad har jag ställt till med? 8O

Trodde i min enfald att det var vuxna människor här, så är tydligen inte. :(

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-22 00:33

Bill50x och Kraniet.
Bra beskrivet. Det är lättare att förstå argumenteringen om man får lite mer bakggrund. Det verkar som om objektivister och subjektivister har ungefär samma mål. Det som skiljer är hur man tar sig dit.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-22 00:38

Rydberg skrev:Kraniet, generaliseringarnas mästare :roll:

jepp! 8) jag finner det ett rätt bra verktyg att använda när det kommer till kunskapsinhämtning. det är mitt sätt helt enkelt.. sen att andra inte klarar av(förstår?) det är knappast mitt problem.. :wink:
men visst jag kanske borde se till att ta en civil ingenjörs examen så jag kan nåt.. :lol:

edit: hehe som att skriva ihop kanske.. :lol:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-22 00:53

Ja det är en mycket bra metod, du vet väl förresten att alla amerikaner äter pommes varje dag.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-22 00:55

Rydberg skrev:Ja det är en mycket bra metod, du vet väl förresten att alla amerikaner äter pommes varje dag.

Glöm inte att alla ryssar dricker ett helrör varje dag samt att alla musiker är kommunister :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-22 01:07

M*> Du glömde även att alla tyskar har på sig Lederhosen och äter Sauerkraut varje dag 8)

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2004-11-22 10:42

Ja tack. Jag tar anläggningen rakt av...inkl. rummet.

Sen skulle jag iofs dumpa LP-rasparen till nån som behövde den då vinyl inte tänder mina cylindrar.

// Jonas

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-22 11:09

Sanoj skrev:Ja tack. Jag tar anläggningen rakt av...inkl. rummet.
Sen skulle jag iofs dumpa LP-rasparen till nån som behövde den då vinyl inte tänder mina cylindrar.
// Jonas
Inte ens med en PhonoFix inkopplad? 8O :wink: 8) :lol:

Jag skulle gärna ta rubbet för att leva med. Helt klart lockande att testa! :roll: Däremot är ju inte konstruktionen enligt "mina egna noter" så därför skulle jag nog ha svårt att leva med dom i längden. Men som andrastereo kanske!?? :wink: 8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-22 11:18

Kraniet skrev:Det som jag tycker är mest hemskt är att man genom pseudovetenskapligt dravel och andra ormoljetaktiker får människor att tro att den dyrare apparaten är värd pengarna. allt medan man får samma prestanda elelr bättre för en bråkdel av priset.

Jag tycker att man som konsument måste ta ett eget ansvar för vad produkter man köper. Det är ett fritt land, vill folk köpa grejjor som kostar lite mycket i förhållande till andra, teknsikt eller ljudmässigt likvärdiga eller överlägsna apparater så får dom för mig gärna göra det. Helt upp till var och en att kolla om reklamen coh försäljarnas svada har någor förankring i verkligheten.

I överigt håller jag med om allt du skrivit i denna tråd.

Edit: Fan vilken usel stavning. Jag orkar inte rätta alla fel...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-22 11:31

Max_Headroom skrev:Jag tycker att man som konsument måste ta ett eget ansvar för vad produkter man köper. Det är ett fritt land, vill folk köpa grejjor som kostar lite mycket i förhållande till andra, teknsikt eller ljudmässigt likvärdiga eller överlägsna apparater så får dom för mig gärna göra det. Helt upp till var och en att kolla om reklamen coh försäljarnas svada har någor förankring i verkligheten.

Där har vi åtminstone en uppfattning som vi delar. En statistisk 100%:ig färbättring.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-11-22 11:43

Hur skulle du våga det, Sanoj? Mästaren Kraniet, sa ju att anläggningen förmodligen är skräp
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-22 11:43

Kraniet skrev:Det som jag tycker är mest hemskt är att man genom pseudovetenskapligt dravel och andra ormoljetaktiker får människor att tro att den dyrare apparaten är värd pengarna. allt medan man får samma prestanda elelr bättre för en bråkdel av priset.
Det värsta är väl när det kommer personer som slår bort illusionen av "bra ljud"! Fram tills dess mådde man bra och var nöjd med sitt ljud!

*skojar*

:roll: 8)
vänligen
// Pär Engelholm

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-22 12:03

EngelholmAudio skrev:
Det värsta är väl när det kommer personer som slår bort illusionen av "bra ljud"! Fram tills dess mådde man bra och var nöjd med sitt ljud!

*skojar*

ja men detta är nog inte så mycket skämt som det kan verka.. jag tycker mig iaf finna ett enormt motstånd mot personer som mig själv som kommer med kritik om ditten och datten. Folk verkar ta det väldigt personligt och illa vid sig. Enda jag pratar är ju om återgivning som den ska vara alltså en ärlig transport av musikinformationen. Sen om folk inte vill ha det det säger jag väl inte ett skit om. Finns ju jättemånga som röker trots att det inte är hälsosamt. Till dom säger jag också vad jag tycker om rökning (jag är dessutom astmatiker), åtminstonde de jag känner lite (främlingar kunde jag inte skita mer i :) ) . Kan inte säga att man möter samma tjafs ifrån dom. Dom säger oftast ja men det är mitt val. Ja bra behövs det mer? Dom kan ju inte argumentera emot så mycket mer eftersom det finns rätt ordentliga bevis på att det är skadligt.

Låt folk välja vad dom vill.. Ja det tycker jag med men man borde kanske först upplysa dom lite. Många mäniskor skulle nog välja nåt annat ifall nån hade visat dom det innan.
Problemen som uppstår efteråt är att man lägger prestige i det hela.. Det är ju bara så dumt det kan bli.. Hade jag lagt ut 1,5 mille på skit och nån lyckades övertyga mig om hur dåligt det var skulle jag inte ha några som helst problem att byta grejjor. Prestige är bara ett hinder när det kommer till .. ja allt! :)
Finns tom dom som bygger upp en livsstil efter vilken musik dom lyssnar på. Sen kan man inte lyssna på viss musik (även om man tycker det är bra) för det krockar med ens livsstil.. Musik är så mångfacetterad och härlig för att man ska lägga såna restriktioner på den. Själv lyssnar jag på mer blandad musik än de flesta människor jag mött(ja jag har nog inte träffat nån än som har lika bred musiksmak, inte helt iaf). Sen att jag vill ha fram den musiken så bra(korrekt) som möjligt är väl inte så konstigt.

edit: ang generaliseringar så antar jag att jag är bättre på att hantera dom än rydberg.. jag använder generaliseringar för att rikta mina tankar åt ett visst håll.. detta behövs då jag redan betänkt alla hundra möjligheter annars. Jag skulle nog inte komma så långt om jag inte kunde ordna tankarna på nåt vis. Men visst för den som inte tänker kan nog generaliseringas ses som väldigt krasst. Sen att man inte lyckas förstå djupet av mig är väl knappast mitt problem (eller är det det? :? ) 8) :wink:

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-22 12:56

Sen att jag vill ha fram den musiken så bra(korrekt) som möjligt är väl inte så konstigt.

Kraniet: Hur vet du att du får just det du eftersträvar? har du varit med på alla inspelningar så du vet att så här låter det?

Sedan undrar jag om alla som bygger anläggning efter mätvärden som anses korrekta rakt igenom. Sitter ni och diggar och tycker "Fy fan va bra det låter" även om det låter skit i öronen, men anläggningen visar en fin mätkurva.

Jag lyssnar iaf med öronen och avgör då jag tycker det låter bra, om det är korrekt varje gång har jag inte en aning om då jag absolut inte vet hur Metallica eller Sophie Zelmanin skulle låta i mitt vardagsrum spelandes live.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-11-22 13:13

Nej dom där åbäkena skulle inte jag vilja ha. Själv har jag en förkärlek för sk minimalism, alltså ganska så små men rappa prylar. :wink:

När jag var runt på mässan nere i gbg nu i höstas så lät det oftast sämst i rummen med monster-anläggningar. Dessutom var det rätt kul att höra Sladd erkänna att hans värsting Transparenskablar lät sämre än Burmesters billiga Monsterkopior (dom ÄR väl billiga??). Lika så satt jag och garvade åt den galne danskens försök att lura i mig att det är skillnad på strömkablar. Bondfångeri på högsta nivå.

Som sagt en sådan där feteanläggning är inget för mig 8)

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-11-22 13:18

JockScott: PRECIS!

Och misströsta inte om du tycker att det verkar som att alla här är emot dig. Vi är några här som delar din verklighetsuppfattning, även om vi är ganska få.

8)

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-11-22 13:18

JockScott: PRECIS!

Och misströsta inte om du tycker att det verkar som att alla här är emot dig. Vi är några här som delar din verklighetsuppfattning, även om vi är ganska få.

8)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-22 13:36

JockScott skrev:Sedan undrar jag om alla som bygger anläggning efter mätvärden som anses korrekta rakt igenom.

Finns det folk som gör det? Och varför gör dom det, i så fall?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-22 13:39

JockScott skrev:Sedan undrar jag om alla som bygger anläggning efter mätvärden som anses korrekta rakt igenom.

Finns det folk som gör det? Och varför gör dom det, i så fall?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-22 13:41

Sanoj skrev:Ja tack. Jag tar anläggningen rakt av...inkl. rummet.

// Jonas

8O 8O Jag tar den 8) ! Du får behålla RIAA-steget från LAMM :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2004-11-22 13:50

Jag tog den, så du får höra av dig vart jag ska skicka svarven Morello...

// Jonas

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-22 16:20

Kraniet skrev:
EngelholmAudio skrev:
*skojar*

ja men detta är nog inte så mycket skämt som det kan verka..
Klart det är. Det är ju bara hifi. 8O 8)

jag tycker mig iaf finna ett enormt motstånd mot personer som mig själv som kommer med kritik om ditten och datten. Folk verkar ta det väldigt personligt och illa vid sig. Enda jag pratar är ju om återgivning som den ska vara alltså en ärlig transport av musikinformationen. Sen om folk inte vill ha det det säger jag väl inte ett skit om.
Jösses. Känner du dig motarbetad? Att det blir motstånd är väl allt annat än förvånande. :? Du slår ju bort vad dom har upplevt. Det är ju inte sannt - det som dom upplevt, insett och hört.

För att använda ett favorituttryck
Du kommer ju in som en sidotackling redan i 1'a minuten.
8) Ett synsätt som är ortogonalt mot deras.

Att det är prestige verkar märkligt och det känns som du träffat snett sett till "hela gruppen". Ju starkare skillnad i åsikt man har desto lugnare får man ta det när man framför den. Är man dessutom inte närmre kompisar än "hallå" är det än mer viktigt.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-22 17:05

Kraniet skrev:jag tycker mig iaf finna ett enormt motstånd mot personer som mig själv som kommer med kritik om ditten och datten. Folk verkar ta det väldigt personligt och illa vid sig.

Inte konstigt att folk blir förbannade. Det går ju stick i stäv mot vad som gäller i t.ex. HiFi-blaskorna där begreppet "återgivning" är helt ointressant.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-22 17:16

Max_Headroom skrev:
Kraniet skrev:jag tycker mig iaf finna ett enormt motstånd mot personer som mig själv som kommer med kritik om ditten och datten. Folk verkar ta det väldigt personligt och illa vid sig.

Inte konstigt att folk blir förbannade. Det går ju stick i stäv mot vad som gäller i t.ex. HiFi-blaskorna där begreppet "återgivning" är helt ointressant.

Personligen tycker jag inte alls begreppet återgivning är ointressant, tvärtom, men när man gissar kvaliteten på återgivningen utan några referenser så är det klart man stöter på mothugg, när men dessutom presenterar sina idéer på ett tafflig sätt får man inget annat än att skylla sig själv. :roll:

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-22 17:28

Max_Headroom skrev:

Sen finns det ju en stor skara som ifrågasätter allt och alla så fort någon köper en kabel för mer än några tior eller en riktig CD(= inte en DVD) spelare för några tiotusingar 8)

Att en del har taskig ekonomi och inte har råd med dyra prylar, kanske har gott om dem men är snål och även rädd om andras pengar eller är ute efter den perfekta återgivningen i deras öron och därmed motsäger alla andras val är fullt förståeligt folk blir irriterade på då alla inte delar den ideoligin.

Vad heter det då man är ute efter att ha bra ljud i hemmet, oavsett ekonomi eller perfekt korrekt återgivning då man ändå inte vet hur korrekt den egentligen är?

Detta sysslar jag med iaf...
--------------------------------------------------

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi