EN pIP fråga. :)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-04-23 22:50

MattiasKarlsson skrev:... varför skulle dom inte välja att producera något som låter så bra som möjligt?

Kan preferenserna om vad som "låter så bra som möjligt" skilja sig åt, tro?

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-23 22:51

Goldfinger skrev:Nej, det är två golvmodeller som är baserade på genexxa/proson som heter IS 66 och IS 1212. Stativarna är helt egna (IS6 & IS8), samt deras dyraste golvare IS 612 och IS 815.

Tack :)
Har du specen på dom? Går dom verkligen djupare än pip (alltså under 30 hz typ)?
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-23 22:53

Lust skrev:Kan preferenserna om vad som "låter så bra som möjligt" skilja sig åt, tro?

Kanske, men verkligheten är densamma :wink:
Det finns väl fullt med monitorer som ska stå mot väggar, då borde det väl finnas någon som byggt en som upplevs lika bra? Om det nu är så enkelt att bygga som det verkar. Tycker det verkar lite jantelag över det hela, men det är ju bara jag :)
Insignalen ÄR referensen

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-04-23 23:18

MattiasKarlsson skrev:
Goldfinger skrev:Nej, det är två golvmodeller som är baserade på genexxa/proson som heter IS 66 och IS 1212. Stativarna är helt egna (IS6 & IS8), samt deras dyraste golvare IS 612 och IS 815.

Tack :)
Har du specen på dom? Går dom verkligen djupare än pip (alltså under 30 hz typ)?

Enligt IS egna mätningar är de linjära ned till 32hz, -3db vid 26hz, och -3db vid 20hz.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-23 23:25

Då lär dom inte så så mkt lägre än pip, om dom stämmer dvs. Det är ju ofta så att man upplever en tunnare bas som rappare när det helt enkelt är tunnare bas. :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-04-24 00:12

Tyckte precis att du resonerade och lyssnade som subben...

Nu först ser jag varför.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-24 00:20

Vad är felet? Menar du att verkligheten är olika eller?
Insignalen ÄR referensen

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-04-24 00:26

MattiasKarlsson skrev:Då lär dom inte så så mkt lägre än pip, om dom stämmer dvs. Det är ju ofta så att man upplever en tunnare bas som rappare när det helt enkelt är tunnare bas. :)

I så fall tunnare i positiv bemärkelse, det går inte på något sätt att jämföra basåtergivningen (eller övriga register)med IS 815(tycker jag). Pipen är bla inte i närheten dynamikmässigt. Jag vill inte på något sätt förstöra din övertygelse om pipens kvaliteter, men har du inte jämfört dom seriöst med varandra blir det ganska svårt att på något sätt mötas i resonemanget.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-24 00:30

Nej, jag har ju inte gjort det men eftersom jag tycker pip är rätt mycket bättre än det mesta på marknaden, så blir man ju lite fundersam när någon påstår att IS ska vara bättre. Jag ska se om jag kan lyssna på dom framöver, behöver ju ett par monitorer för min tv sen och är IS bättre så köper jag dom.

Var pip rätt uppställda då? Dom bilderna jag sett var ju knappt någon invinkling och ingen dämpning bakom dom. :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-24 00:39

Bild

Knappast rätt höjd, rätt invinkling eller rätt uppställda (1,18 ). Ni testa inte att flytta på dom?
Insignalen ÄR referensen

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-04-24 00:49

MattiasKarlsson skrev:Nej, jag har ju inte gjort det men eftersom jag tycker pip är rätt mycket bättre än det mesta på marknaden, så blir man ju lite fundersam när någon påstår att IS ska vara bättre. Jag ska se om jag kan lyssna på dom framöver, behöver ju ett par monitorer för min tv sen och är IS bättre så köper jag dom.

Var pip rätt uppställda då? Dom bilderna jag sett var ju knappt någon invinkling och ingen dämpning bakom dom. :)

Vet inte om bilden ljuger men efter mitt tycke var de i alla fall ordentligt invinklade, (bilden på HF) det var ägaren själv som roddade med uppställningen. Skall du lyssna på IS högtalare så försök att låna hem över en period, det finns nämligen inga "imponator"effekter i återgivningen som man blir omedelbart tagen av, det är istället högtalare som växer ju mer man lyssnar.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-24 00:52

Det är lugnt, jag ogillar "imponator" grejer, det antyder ofta ett fel/färgning ;)
Du har inte någon själv eller? Svårt att låna hem här i karlstad :(
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-04-24 00:55

petersteindl skrev:
perstromgren skrev:
petersteindl skrev:Det gjorde väl SC redan på 60 talet med OA-6. Stig inkluderade även slutsteget. Men du kanske menar högtalare i den storleksklass som Pip finns. Baselementet med liten konarea, lång slaglängd, hög kraftfaktor i kombination med låg resistans samt låg resonansfrekvens är en förutsättning. Sådana baselement fanns inte förr i tiden. Men idag finns de.

Hur länge har sådana element funnits?

Sedan Ingvar tog fram det och Vifa tillverkade det :) 90-talet. Den var tänkt som en monitor och ned Bertil Alving i åtanke...

MvH
Peter

Nästan rätt.

Det var stax efter mitten av 80-talet, och högtalaren fanns ett bra tag
innan jag träffade Bertil, och boomer-elementet kom faktiskt först från
Coral, men sedan lät jag Philips tillverka det.

Men det är riktigt att de sattes i tillverkning till stor del på grund av vad
Bertil hade berättat om vad han ville ha ut av en liten lätt bärbar monitor
för "fältbruk".

Hans "önskelista" överensstämde eller överträffades nämligen på varje
punkt av högtalarens verkliga egenskaper. Då insåg jag (som fortfarande
vid den tiden inte visste mycket alls om hifi-branschen - jag tyckte för-
visso att den i det mesta verkade domineras av tokerier och kretinism,
men ändå så föreställde jag mig att det ju måste finnas lite kompentens
i varje fall någonstans! Något som Bertil mer eller mindre tog ur mig när
han beskrev hur illa det var ställt med de alternativ som var kommersiellt
tillgängliga) att det nog kunde vara en konstruktion som skulle kunna upp-
skattas mycket, av många.

Så blev det.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-04-24 01:01

MattiasKarlsson skrev:Bild

Knappast rätt höjd, rätt invinkling eller rätt uppställda (1,18 ). Ni testa inte att flytta på dom?

Tyvärr var tiden knapp, mycket folk och mycket som skulle jämföras, blev inte så långa lyssningssvep. Jag hade bla kunnat fixa dämpning bakom om jag hade fått indikation på att det skulle användas, för optimerad prestanda. Men som sagt, det var ju upp till ägaren.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-04-24 01:11

MattiasKarlsson skrev:Det är lugnt, jag ogillar "imponator" grejer, det antyder ofta ett fel/färgning ;)

Tyvärr inte, men jag är väldigt sugen på ett par 612or när/om ekonomin tillåter. Annars kan du väl slå företaget en signal, Petter brukar aldrig vara omöjlig.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-24 01:45

Ok, ska till sthlm om ett par månader, kan kanske lyssna då.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-04-24 03:21

MattiasKarlsson skrev:Knappast rätt höjd, rätt invinkling eller rätt uppställda (1,18 ). Ni testa inte att flytta på dom?

Om man ska anmärka på något mer skulle det väl vara att dammkåpan på den högra högtalaren är krossad, och det elementet spelar vad jag förstår riktigt högt upp i frekvens. Jag vet inte vad det innebär för distorsion och spridning, men jag kan inte tänka mig att det blir vidare snyggt. :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2009-04-24 07:28

Nja förvisso är Ingvar utan tvekan en oerhört kompetent farbro (ursäkta uttrycket ;) ) Men jag anser dock att många mindre monitorer idag har väldigt bra ljud...

Nämner några som ex.

B&W 805n som låter magiskt bra och med bra respons i basen dock inte djupare i basen än pIP.

Epos M12i som på en magiskt sätt lyfter fram övre bas mid och topp utan ansträgning och mycket dynamisk. Mycket effekttålig. Men den saknar nästan helt den djupa basen.

Dynaudio Contour 1.3 som verkligen kan tävla med piP i basen men som kanske som nattlorden säger har en aning svullen bas men kan itne bekräfta detta eftersom de båda inte ställts jämte i test. Dock finner jag Contour vara en grym högtalatre hela vägen från djup bas till topp.

Så visst finns konkurrens till pIP

pIP ger bra BB...
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-04-24 10:40

MattiasKarlsson skrev:Det är lugnt, jag ogillar "imponator" grejer, det antyder ofta ett fel/färgning ;)

Welcome back to the war zone! :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-04-24 11:37

MattiasKarlsson skrev:Vad är felet? Menar du att verkligheten är olika eller?

Enligt mitt sätt att se det är "verkligheten" något vi uppfattar eller förnimmer medelst våra sinnen och därigenom gör vi det på olika sätt.

Men jag gissar att ordet för dig betyder odiskuterbar fakta/sanning och ingenting annat?

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-24 12:06

meanmachine skrev:Så visst finns konkurrens till pIP

Självklart, det finns ju massa andra märken ju. Ingen av dom jag hört har låtit lika homegena som pip dock. Senaste var ju diablo för runt 100K. Den dista klart hörbart vid rätt så låga volymer. Men den var ju rätt snygg iaf :wink:
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-24 12:08

Lust skrev:Men jag gissar att ordet för dig betyder odiskuterbar fakta/sanning och ingenting annat?

Verkligheten för mig är vad som är verkligt. Spelar du en 20khz ton så finns den oavsett om du hör den eller ej. Det jag finner intressant är att studier som Toole, Ingvar mfl gjort antyder att om vi inte vet vad vi lyssnar på, så hör vi verkligheten rätt så lika. Så det är inte så stor spridning på "verkligheten" som många påstår. Det handlar nog mer om hur man upplever utseendet och hur man ställer sig till klassiska hifi "myter".
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-04-24 13:43

MattiasKarlsson skrev:Verkligheten för mig är vad som är verkligt.

Skön cirkel...

Dock inte helt oväntat.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-24 14:34

Lust skrev:Skön cirkel...

Dock inte helt oväntat.

Förklara felet med den?
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2009-04-24 15:05

Goldfinger skrev:
MattiasKarlsson skrev:Nej, jag har ju inte gjort det men eftersom jag tycker pip är rätt mycket bättre än det mesta på marknaden, så blir man ju lite fundersam när någon påstår att IS ska vara bättre. Jag ska se om jag kan lyssna på dom framöver, behöver ju ett par monitorer för min tv sen och är IS bättre så köper jag dom.

Vet inte om bilden ljuger men efter mitt tycke var de i alla fall ordentligt invinklade, (bilden på HF) det var ägaren själv som roddade med uppställningen. Skall du lyssna på IS högtalare så försök att låna hem över en period, det finns nämligen inga "imponator"effekter i återgivningen som man blir omedelbart tagen av, det är istället högtalare som växer ju mer man lyssnar.

För min del var det tvärtom med IS6 pro, jättebra i början och inte så kul i längden. Dom låter väldigt tydliga, nästan som om dom är optimerade att låta tydliga på alla inspelningar.

piP beter sig mycket mer som kameleonter tycker jag.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-04-24 15:16

jeppe skrev:
Goldfinger skrev:

För min del var det tvärtom med IS6 pro, jättebra i början och inte så kul i längden. Dom låter väldigt tydliga, nästan som om dom är optimerade att låta tydliga på alla inspelningar.

piP beter sig mycket mer som kameleonter tycker jag.

Du kanske hade andra problem i systemet, jag har aldrig upplevt IS6 som analytiska någon gång, pip är nog lite mera förlåtande med sin tyngre bas, problemet är att jag ALLTID upplever pip som bastunga oavsett inspelning, alltså att dom adderar någonting. Men som jag brukar säga: Huvudsaken att man är nöjd själv. :)

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-24 16:13

Hmm...nja, det håller inte jag med om iaf. Tycker dom känns väldigt neutrala i basen dom gångerna jag lyssnat. Det skulle ju inte vara svårt att ställa upp pip optimalt och mäta dom och sen göra samma med IS.
Insignalen ÄR referensen

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-04-24 16:19

MattiasKarlsson skrev:Hmm...nja, det håller inte jag med om iaf. Tycker dom känns väldigt neutrala i basen dom gångerna jag lyssnat. Det skulle ju inte vara svårt att ställa upp pip optimalt och mäta dom och sen göra samma med IS.

Ja, det vore högst intressant!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-04-24 22:57

Goldfinger skrev:Du kanske hade andra problem i systemet, jag har aldrig upplevt IS6 som analytiska någon gång, pip är nog lite mera förlåtande med sin tyngre bas, problemet är att jag ALLTID upplever pip som bastunga oavsett inspelning, alltså att dom adderar någonting.

Vad lustigt - jag har hört piP vid tre tillfällen (hos tre olika personer). Och då var de defenitivt inte bastunga. Detta avslöjas ju annars obönhörligen när symfonisk musik spelas. Kontrabasar och stortrummor tillåts dominera ljudbilden alltför mycket när detta avspelas via bastunga högtalare. Och så var det alltså inte när jag hörde dem.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-04-24 23:10

Goldfinger skrev:problemet är att jag ALLTID upplever pip som bastunga oavsett inspelning

haha! ja, då vet jag en som inte skall komma hem och lyssna på min anläggning!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino