Moderator: Redaktörer
adagio skrev:Detta trefasuttg går direkt från säkringsskåpet, dvs egen matning utan andra uttag, apparater mm.
Morello skrev:Nja, anledningen till att vända kontakten "rätt" är att minska kopplingen mellan chassie och fas.
adagio skrev:De nya grejjerna jag har är rakt igenom balanserade, så det minskar väl riskerna att använda separata faser.
Jag menar inte förhållandet mellan fas och nolla, vilket påverkar chassispänningar, utan att utnyttja de tre olika faserna eller i mitt fall endast två av dom.
Jag funderar på att låta elektrikern sätta upp tre vanliga uttag med varsin fas
MusicMan skrev:Jag funderar på att låta elektrikern sätta upp tre vanliga uttag med varsin fas
Om det ska vara uttag med 230 Volt så kan du bara ha två uttag med varsin fas. Trefas är om jag inte minns fel 2 st 230 V faser och den tredje är typ 380 V (är inte säker på exakta siffran). Trefas är ju egentligen två faser och en nolla där man får 230 V om man kopplar mellan valfri fas och nollan samt 380 V om man kollar mellan de två faserna.
Sedan tror även jag att det är viktigare att ha "ren" ström in på den fas du använder till stereon än att använda varsin fas till de två stereokomponenterna. Jag antar att det finns risk för att det blir krypströmmar mellan apparaterna om de är kopplade på varsin fas.
MusicMan skrev:Man kan alltså få ut 3*230 V eller 2*400 V antar jag då. Går det att koppla så att man får ut både 3*230 V och 2*400 V samtidigt?
adagio skrev:Men, anledningen till hela problematiken (lyxproblem) är att jag vill undvika grenutag och lister, typ supralisten motsv. Jag vill ha så få kontakter i strömmens väg som möjligt dessutom vill jag åstakomma en snygg installation.
Jag funderar på en aluminiumlist av den typ man ser på bla sjukhus på väggen bakom, då kan man modulera efter behov samt dra olika bild- och ljud kablar i den, och sedan uttnyja de rör som finns dragna i väggen redan.
Och visst skulle man kunna sätta flera kontakter på samma fas, men när det finns möjlighet att utnyttja de faser som jag har till mitt förfogande så vill jag prova.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Neuhausen och 28 gäster