Hjälp av elektriskt kunnig?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

adagio

Hjälp av elektriskt kunnig?

Inläggav adagio » 2004-11-21 15:34

Hej, på det här forumet lär det finnas tekniskt kunniga personer som kanske kan svara på min fråga. - Jag har idag trefas 16A fram till mitt system, jag använder dock bara en av faserna, samma till samtliga (2) apparaterna. Jag funderar på att låta elektrikern sätta upp tre vanliga uttag med varsin fas, finns det några tekniska problem att köra maskinerna på separat faser? Fördelarna är ju att varje apparat får i stort sätt obegränsad tillgång till ström utan att störa varandra.
Tacksam för kunniga svar.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-21 17:31

om du inte har problem med att propparna går hela tiden får dina apparater precis så mycket ström de behöver

att koppla på olika faser ökar nog snarare risken för brum och liknande
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-21 17:45

Använd den renaste fasen, dvs den fas som är minst kontaminerad med HF etc(från switchade nätaggregat, lysrör med mera). 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

adagio

Inläggav adagio » 2004-11-21 18:28

Detta trefasuttg går direkt från säkringsskåpet, dvs egen matning utan andra uttag, apparater mm.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-21 18:31

adagio skrev:Detta trefasuttg går direkt från säkringsskåpet, dvs egen matning utan andra uttag, apparater mm.

Jupp, men du har troligtvis inte mer än trefas indraget i bostaden och dessa tre faser lastas av andra prylar i hemmet. :D

Ett annat alternativ är att mäta spänningen över alla faser och koppla slutsteget till fasen med maximal spänning och på så sätt maximera uteffekten. 8)
-Innehar F-skattsedel-

adagio

Inläggav adagio » 2004-11-21 19:07

Det är nog sant, som sagt så kan jag inte så mycket ellära.
Men det är separerat så långt bakåt man kan i allafall.
Vad skiljer de tre olika faserna åt? Ngn pratade om "vinklar"och grader och att man kan snedbelasta faserna?Skulle vilja att någon kastade ljus över dessa områden på ett sätt som en lekman begriper.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-11-21 20:04

köp en powerplant istället så slipper du HF störningar och får en stabil spänning 8) .

edit<. stavfel

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-21 20:06

Utan att vara expert på något sätt, jag skulle följa rådet att se vilken fas som har bäst kapacitet och sedan koppla alla apparater dit.

En anledning till att man (?) vänder kontakter vid nät-anslutningen, är att få apparaternas transformatorer att ligga i fas med varandra. Extra viktigt när man använder sig av obalanserade apparater där minus och jord är samma i signalkablarna.

Om man då kopplar apparater till olika fas i ett trefassystem, kan man ur teoretisk synvinkel inte få transformatorerna att gå i fas med varandra oavsett hur man vänder kontakterna.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-21 20:14

Nja, anledningen till att vända kontakten "rätt" är att minska kopplingen mellan chassie och fas.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-21 20:20

Morello skrev:Nja, anledningen till att vända kontakten "rätt" är att minska kopplingen mellan chassie och fas.

Jo, det fattar tom jag :-) Men VARFÖR vill man minska kopplingen mellan chassie och fas? I en "komplettapparat", cd/stärkare/etc i en apparat, spelar väl orienteringen på nätanslutningen inte samma stora roll som när flera burkar är anslutna?

Att mäta potentialen mellan chassi och jord är väl ett sätt att finna "rätt" orientering för de olika apparaterna, eller?

Jag är inte så hemma på detta, men det är så jag gör för att få ordning på kablaget. Dvs; kolla varje apparat för sig för att hitta minsta spänning i chassi. När detta är gjort, koppla ihop apparaterna med signalkablarna, och testa sedan vilken orientering för hela anläggningen som låter bäst.

/ B

adagio

Inläggav adagio » 2004-11-22 00:24

De nya grejjerna jag har är rakt igenom balanserade, så det minskar väl riskerna att använda separata faser.
Jag menar inte förhållandet mellan fas och nolla, vilket påverkar chassispänningar, utan att utnyttja de tre olika faserna eller i mitt fall endast två av dom.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-22 00:26

adagio skrev:De nya grejjerna jag har är rakt igenom balanserade, så det minskar väl riskerna att använda separata faser.
Jag menar inte förhållandet mellan fas och nolla, vilket påverkar chassispänningar, utan att utnyttja de tre olika faserna eller i mitt fall endast två av dom.

Oavsett, finns det någon nackdel för dig att använda endast en (1) fas? Räcker strömmen på en fas för att driva din anläggning - gör det!

/ B

adagio

Inläggav adagio » 2004-11-22 00:44

Men, anledningen till hela problematiken (lyxproblem) är att jag vill undvika grenutag och lister, typ supralisten motsv. Jag vill ha så få kontakter i strömmens väg som möjligt dessutom vill jag åstakomma en snygg installation.
Jag funderar på en aluminiumlist av den typ man ser på bla sjukhus på väggen bakom, då kan man modulera efter behov samt dra olika bild- och ljud kablar i den, och sedan uttnyja de rör som finns dragna i väggen redan.
Och visst skulle man kunna sätta flera kontakter på samma fas, men när det finns möjlighet att utnyttja de faser som jag har till mitt förfogande så vill jag prova.

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2004-11-22 13:00

Jag funderar på att låta elektrikern sätta upp tre vanliga uttag med varsin fas

Om det ska vara uttag med 230 Volt så kan du bara ha två uttag med varsin fas. Trefas är om jag inte minns fel 2 st 230 V faser och den tredje är typ 380 V (är inte säker på exakta siffran). Trefas är ju egentligen två faser och en nolla där man får 230 V om man kopplar mellan valfri fas och nollan samt 380 V om man kollar mellan de två faserna.

Sedan tror även jag att det är viktigare att ha "ren" ström in på den fas du använder till stereon än att använda varsin fas till de två stereokomponenterna. Jag antar att det finns risk för att det blir krypströmmar mellan apparaterna om de är kopplade på varsin fas.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2004-11-22 13:17

MusicMan skrev:
Jag funderar på att låta elektrikern sätta upp tre vanliga uttag med varsin fas

Om det ska vara uttag med 230 Volt så kan du bara ha två uttag med varsin fas. Trefas är om jag inte minns fel 2 st 230 V faser och den tredje är typ 380 V (är inte säker på exakta siffran). Trefas är ju egentligen två faser och en nolla där man får 230 V om man kopplar mellan valfri fas och nollan samt 380 V om man kollar mellan de två faserna.

Sedan tror även jag att det är viktigare att ha "ren" ström in på den fas du använder till stereon än att använda varsin fas till de två stereokomponenterna. Jag antar att det finns risk för att det blir krypströmmar mellan apparaterna om de är kopplade på varsin fas.

Nja, trefas har tre faser + nolla.

230 volt fås mellan valfri fas + nolla, och 400 (380?) volt fås mellan två av faserna.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-22 13:51

Precis Z*. 400 volt får man genom att titta på två faser och eftersom desssa ur 120 grader ur fas får man 230*rot(3)=400 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-22 14:03

Hej!

Enfas-uttaget till trefas-uttaget:
Känns som min plats på jorden ger för lite spänning!

Trefas: Är nog bara en... fas!

Nä den var bara (föör) dålig här komma en annan, Tvåfas-uttaget till enfas-uttaget:

Mvh A*

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2004-11-22 15:10

HA*HA*! Jag älskar dåliga ordvitsar. Ju mer långsökta desto bättre.

Ang. trefas: Då hade jag rätt i principen men jag trodde den "modulerade" fasen var den tredje fasen. Men nu lär jag komma ihåg hur det ligger till. Man kan alltså få ut 3*230 V eller 2*400 V antar jag då. Går det att koppla så att man får ut både 3*230 V och 2*400 V samtidigt? Det bör funka enligt mitt huvud i alla fall men min erfarenhet om ellära sträcker sig till gymnasienivå samt två veckors praoande som elektriker.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-22 15:34

MusicMan skrev:Man kan alltså få ut 3*230 V eller 2*400 V antar jag då. Går det att koppla så att man får ut både 3*230 V och 2*400 V samtidigt?

Nja man kan få ut 3x231V OCH 3x400V samtidigt! :)

De tre 231V är bara att koppla från resp fastrådarna till nollan.
L1->N
L2->N
L3->N

För att få de tre 400Varna så kopplar man bara mellan de tre olika faserna.
L1->L2
L2->L3
L3->L1
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-22 18:18

Inte för att jag vill döda experimentlustan, men jag vill påstå att om du hör skillnad mellan olika faser så har du en dålig förstärkare som inte kan undertrycka störningar alt. klara ett rimligt område på matningsspäningen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-22 22:44

adagio skrev:Men, anledningen till hela problematiken (lyxproblem) är att jag vill undvika grenutag och lister, typ supralisten motsv. Jag vill ha så få kontakter i strömmens väg som möjligt dessutom vill jag åstakomma en snygg installation.
Jag funderar på en aluminiumlist av den typ man ser på bla sjukhus på väggen bakom, då kan man modulera efter behov samt dra olika bild- och ljud kablar i den, och sedan uttnyja de rör som finns dragna i väggen redan.
Och visst skulle man kunna sätta flera kontakter på samma fas, men när det finns möjlighet att utnyttja de faser som jag har till mitt förfogande så vill jag prova.

Undvik att dra nätkablar och signalkablar parallellt som tex i en alu-list du nämner. Risken är att du får störningar i signalen. Nät- och signalkablar bör korsa varandra i 90 graders vinkel.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-11-23 09:23

Lite avsides från ämnet kanske... Tyska Thel (www.thel.de) höll på med 3-fas nätdelar för slutsteg under en period. Tre mindre transformatorer i stället för en stor. Gav mindre rippel över glättningskondensatorerna om jag minns rätt.

Återgå till Generellt om hifi