Fördelar med sidoplacerad diskant?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kodapa

Fördelar med sidoplacerad diskant?

Inläggav kodapa » 2009-04-26 11:33

Varför placerar man diskanten ocentrerat?
Eventuella funderingar:
*Bas och diskant kommer närmare i höjdled vilket ger möjlighet att dela vid en höre frekvens med bibehållen höjdlob?
*Hur påverkas sidlooben?
*Hur påverkas kantreflexer (antar att detta är huvudanledningen)?
*Varför?

Notera ? detta är inga påståenden...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-04-26 11:44

för det mesta handlar det om att minimera effekten av kantreflexer. dvs man placerar diskanten så den inte sitter lika långt eller en jämn multipel till alla kanter.
sen kan man även matcha vågfronterna så de i en begränsad riktning sammanfaller.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-04-26 18:03

Kraniet skrev:för det mesta handlar det om att minimera effekten av kantreflexer. dvs man placerar diskanten så den inte sitter lika långt eller en jämn multipel till alla kanter.
sen kan man även matcha vågfronterna så de i en begränsad riktning sammanfaller.

Tack för svaret Kraniet.
OK, varför blir det så? Hur påverkas sidloben? Strålar det mindre åt något håll?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-04-26 18:28

osymmetrisk diskantplacering ger finare resultat on-axis, men tittar man på högtalaren genom det stora nyckelhålet så är effekten försvinnande liten
Bikinitider

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-04-26 19:18

celef skrev:osymmetrisk diskantplacering ger finare resultat on-axis, men tittar man på högtalaren genom det stora nyckelhålet så är effekten försvinnande liten

OK, det är offaxis effekter jag är ute efter.

Borde man inte få en mindre effekt från baffelsteget i vissa vinklar om den är placerad åt sidan? Det borde väl ligga högre i frekvens åt ena hållet och lägre åt andra?

Samma gäller höjdloben, borde man inte få en högre frekvens där man kan dela om de ligger närmare varandra i höjdled?

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-04-27 12:53

Är det ingen som vill kan svara på detta Jag är verkligen nyfiken på hur det fungerar och varför det blir som det blir. :roll:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-04-27 15:43

kodapa skrev:Borde man inte få en mindre effekt från baffelsteget i vissa vinklar om den är placerad åt sidan? Det borde väl ligga högre i frekvens åt ena hållet och lägre åt andra?

Jo, men också större effekt i andra frekvenser i i vissa riktnignar. Högtalaren kommer alltså inte att sprida symetriskt över frekvensplanet. Bra eller dåligt? Tja, man kan ju anpassa så höger resp vänster sprider olika och på så vis kompensera för/utnytja effkter i reflektioner från sidoväggarna.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-04-27 17:01

Max_Headroom skrev:
kodapa skrev:Borde man inte få en mindre effekt från baffelsteget i vissa vinklar om den är placerad åt sidan? Det borde väl ligga högre i frekvens åt ena hållet och lägre åt andra?

Jo, men också större effekt i andra frekvenser i i vissa riktnignar. Högtalaren kommer alltså inte att sprida symetriskt över frekvensplanet. Bra eller dåligt? Tja, man kan ju anpassa så höger resp vänster sprider olika och på så vis kompensera för/utnytja effkter i reflektioner från sidoväggarna.

Precis vad jag är ute efter, finns det något sätt att visalisera detta?

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-04-27 17:37

Kom på själv att man kan labba i basta med att flytta placeringen av micken i baffel designer för att visualisera detta...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-04-27 21:28

och resultatet av labbandet blev
Bikinitider

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-04-27 21:41

celef skrev:och resultatet av labbandet blev

återkommer om det...

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-04-27 22:09

Vet inte hur vetenskapligt detta är men det verkar som det bästa är att ha den sidoplacerat in mot lyssningsplatsen.

Sidoplacerad, mic on axis
Bild
Sidoplacerad, mic på diskantsidan
Bild
Sidoplacerad, mic inte på diskantsidan
Bild
Centrerad, mic on axis
Bild
Centrerad, mic på sidan
Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-28 00:13

Om man sätter diskanten snett blir avståndet till vänster resp höger kant olika. Det gör att kantreflexen blir mer utspridd i tid, vilket i sin tur gör att den innehåller mindre högfrekvens. Därmed blir det mindre interferenser med direktljudet vid höga frekvenser och tonkurvan blir jämnare.

Ett exempel på motsatsen är om man sätter elementet precis mitt på en cirkulär baffel, prova det i Edge eller Basta! den som vill. :D

Ett krux i sammanhanget är att kantreflexens frekvensinnehåll blir riktningsberoende. Det gäller vid alla monteringar och det är ganska svårt att ge generella regler för hur elementen ska placeras. Man kan vara ganska hjälpt av simuleringar, dock, åtminstone för att lära sig ungefär hur det blir och för att undvika de värsta misstagen.

Kommersiella högtalartillverkare har också ett annat skäl att sätta den centrerat: De slipper lagerhålla vänster- och högervariant.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-05-02 16:02

simuleringarna var roliga, men vad ska man lära sig av dem? efter egna simpla tester stämplade jag metoden som gimmick, men jag har ofta fel
Bikinitider

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-05-10 20:05

celef skrev:simuleringarna var roliga, men vad ska man lära sig av dem? efter egna simpla tester stämplade jag metoden som gimmick, men jag har ofta fel

Nu har ju inte jag den praktiska erfarenhet som du har men efter att ha läst kapitel 4.3.2 i Testing loudspekers förstår jag varför det är ett problem med kantdifraktioner och varför det blir bättre om man sidoplacerar den. Sedan är det ju redan ganska OK med en rektangulär baffel jämfört med en rund.... Vilket i sin tur ger en förståelse om varför man bör försänka diskanten.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2009-05-10 21:08

Vad händer med en sidoplacerad waveguide då? det kanske är det optimala?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 01:30

Prova med placering efter gyllene snittet :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Återgå till Teknikforum