Om man sätter diskanten snett blir avståndet till vänster resp höger kant olika. Det gör att kantreflexen blir mer utspridd i tid, vilket i sin tur gör att den innehåller mindre högfrekvens. Därmed blir det mindre interferenser med direktljudet vid höga frekvenser och tonkurvan blir jämnare.
Ett exempel på motsatsen är om man sätter elementet precis mitt på en cirkulär baffel, prova det i Edge eller Basta! den som vill.
Ett krux i sammanhanget är att kantreflexens frekvensinnehåll blir riktningsberoende. Det gäller vid alla monteringar och det är ganska svårt att ge generella regler för hur elementen ska placeras. Man kan vara ganska hjälpt av simuleringar, dock, åtminstone för att lära sig ungefär hur det blir och för att undvika de värsta misstagen.
Kommersiella högtalartillverkare har också ett annat skäl att sätta den centrerat: De slipper lagerhålla vänster- och högervariant.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.