JockScott skrev:Sen att jag vill ha fram den musiken så bra(korrekt) som möjligt är väl inte så konstigt.
Kraniet: Hur vet du att du får just det du eftersträvar? har du varit med på alla inspelningar så du vet att så här låter det?
Sedan undrar jag om alla som bygger anläggning efter mätvärden som anses korrekta rakt igenom. Sitter ni och diggar och tycker "Fy fan va bra det låter" även om det låter skit i öronen, men anläggningen visar en fin mätkurva.
Jag lyssnar iaf med öronen och avgör då jag tycker det låter bra, om det är korrekt varje gång har jag inte en aning om då jag absolut inte vet hur Metallica eller Sophie Zelmanin skulle låta i mitt vardagsrum spelandes live.
nja jag har då aldrig försökt lyssna på en mätning.. kanske finns dom somkan det..
jag lyssnar med öronen. Med sedan bör det väl se nån slags djupare kognitiv process för att man ska kunna urskilja detaljer och annat som pekar på hur det man hör låter.
Som min bror uttryckte sig om filmer - "för en del människor är film bara bildrutor som fladdrar förbi". Detsamma kan man nog säga om ljud (i en för området passande omskrivning då..). Uppmärksamhet är väl ett annat ord på det. Jag blir ofta emotsagd men när personerna undersökt lite bättre så brukar jag få medhåll. Även om det är trevligt i sig så måste säga att jag verkligen uppskattar mothugg. Det är en stor hjälp när det gäller att införskaffa sig ny kunskap. Jag lyssnar på alla åsikter och även om jag inte håller med de flesta så är det alltid nåt som man finner bra och kan addera till sin egen uppfattning om saker och ting.
Sen att folk tenderar att bli uppretade är mera deras problem än mitt (även om man skulle kunna hävda att jag är orsaken).
Som kuriosa kan nämnas att mina närmaste vänner är vegetarianer/veganer medan jag själv anammat en köttdiet (sk Stenåldersdiet). Det roliga är att en del av dom har börjat tänka om ang mat

edit: ang eventuell tafflighet i min presentation så tycker jag iaf det är bättre att leverera en åsikt (om än taffligt) än inte alls. sen verkar det vara lika många som retar sig på det som inte.
en annan lustig iaktagelse är att det är mer "korrekt" att yttra
"ja visst skulle jag vilja ha det där systemet det är säkert jättebra" än
"nej det där skulle jag förmodligen sälja på en gång för det låter antagligen skit"
Intressant att konformitet är så accepterat. Därför har jag som princip att alltid gå emot