Kan du tänka dig denna anläggning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-22 17:29

JockScott skrev:
Sen att jag vill ha fram den musiken så bra(korrekt) som möjligt är väl inte så konstigt.

Kraniet: Hur vet du att du får just det du eftersträvar? har du varit med på alla inspelningar så du vet att så här låter det?

Sedan undrar jag om alla som bygger anläggning efter mätvärden som anses korrekta rakt igenom. Sitter ni och diggar och tycker "Fy fan va bra det låter" även om det låter skit i öronen, men anläggningen visar en fin mätkurva.

Jag lyssnar iaf med öronen och avgör då jag tycker det låter bra, om det är korrekt varje gång har jag inte en aning om då jag absolut inte vet hur Metallica eller Sophie Zelmanin skulle låta i mitt vardagsrum spelandes live.

nja jag har då aldrig försökt lyssna på en mätning.. kanske finns dom somkan det..
jag lyssnar med öronen. Med sedan bör det väl se nån slags djupare kognitiv process för att man ska kunna urskilja detaljer och annat som pekar på hur det man hör låter.
Som min bror uttryckte sig om filmer - "för en del människor är film bara bildrutor som fladdrar förbi". Detsamma kan man nog säga om ljud (i en för området passande omskrivning då..). Uppmärksamhet är väl ett annat ord på det. Jag blir ofta emotsagd men när personerna undersökt lite bättre så brukar jag få medhåll. Även om det är trevligt i sig så måste säga att jag verkligen uppskattar mothugg. Det är en stor hjälp när det gäller att införskaffa sig ny kunskap. Jag lyssnar på alla åsikter och även om jag inte håller med de flesta så är det alltid nåt som man finner bra och kan addera till sin egen uppfattning om saker och ting.
Sen att folk tenderar att bli uppretade är mera deras problem än mitt (även om man skulle kunna hävda att jag är orsaken).

Som kuriosa kan nämnas att mina närmaste vänner är vegetarianer/veganer medan jag själv anammat en köttdiet (sk Stenåldersdiet). Det roliga är att en del av dom har börjat tänka om ang mat :)

edit: ang eventuell tafflighet i min presentation så tycker jag iaf det är bättre att leverera en åsikt (om än taffligt) än inte alls. sen verkar det vara lika många som retar sig på det som inte.

en annan lustig iaktagelse är att det är mer "korrekt" att yttra
"ja visst skulle jag vilja ha det där systemet det är säkert jättebra" än
"nej det där skulle jag förmodligen sälja på en gång för det låter antagligen skit"

Intressant att konformitet är så accepterat. Därför har jag som princip att alltid gå emot :lol:

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-11-22 18:07

H&M läser jag endast sporadiskt men använder dom inte ert kära ord "återgivning" någon gång emellanåt? Det har jag nog för mig.

Sedan tycker jag att man får ha viss förståelse för att inte varje nummer går ut på att hylla 208an, Pip och dvd-spelare från Pioneer. Även om det kanske vore kul läsning för de mest renläriga LTS-arna så hade nog tidningen fått svårt att få in nya produkter för testning, och även svårt att sälja tidningen till en bredare läsarskara.

Att nu ordet "återgivning" inte förekommer särskilt ofta i de utländska "hifi-blaskorna" har kanske inte bara att göra med att det är ett svenskt ord. Det är dessutom så att den sektliknande hetsen kring "neutralitet", "korrekt återgivning" och - framförallt - ett litet antal produkter (som huvudsakligen slutade tillverkades för tiotalet år sedan) är ett fenomen som bara återfinns i Sverige.

Är vi svenskar så lyckligt lottade att vi är dom enda i hela världen som upptäckt dessa magiska produkter som ännu inte sett sina övermän ens i de mest astronomiska prisklasser? Lever det boaormar och brunbjörnar på Mars? Tja, vem vet...

För min del är iallafall en sak klar. Det eviga pratet om den korrekta återgivningen, de gamla LTS-refernserna som dyker upp i varenda debatt och den enorma misstron till i princip allt som tillverkas nu för tiden gör Sverige till ett hiskeligt tråkigt hifi-land att leva i.

Jag har svårt att tänka mig att man någon annanstans i världen hittar ett mer konservativt, stelbent och reaktionärt hifi-klimat än i detta vårt avlånga, kalla land.

:roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-22 18:43

Blue skrev:Det är dessutom så att den sektliknande hetsen kring "neutralitet", "korrekt återgivning" och - framförallt - ett litet antal produkter (som huvudsakligen slutade tillverkades för tiotalet år sedan) är ett fenomen som bara återfinns i Sverige.

Hur vet vi det?

Det eviga pratet om den korrekta återgivningen, de gamla LTS-refernserna som dyker upp i varenda debatt och den enorma misstron till i princip allt som tillverkas nu för tiden gör Sverige till ett hiskeligt tråkigt hifi-land att leva i.

Alternativt det intressantaste hifilandet i världen.

Jag har svårt att tänka mig att man någon annanstans i världen hittar ett mer konservativt, stelbent och reaktionärt hifi-klimat än i detta vårt avlånga, kalla land.

konservativt & reaktionärt?

Har LTS fel så är det kul att någon är passionerade och tar strid för sitt tänk & smak.
Har LTS rätt så är det kul att någon vågar tänka själva och föra ut budskapet till andra.

Undrar hur tusan klimatet är utomlands om det är stelbent och tråkigt... skjuter de varandra med AK-47:or, eller?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-22 20:41

jag antar att resten av världen har en mera "flower power"-attityd där "everything goes". Men det är ju också orsaken till varför det bara används 50% av CD-formatets potential. Eller att MIT kan sälja kablar med en liten liten spole tillkopplad för hundra tusentals kronor.
Tråkigt? Självklart!! Jag blev helt avtrubbad då jag insåg att det tidningarna försökte säga inte var riktigt klokt. Massvis med schysst jävla utrustning med fräck design och häftiga "sale points" som bara var att glömma. Men det är svårt att emotsäga verkligheten iaf jag har inga idéer på att leva i en illusion. Något som jag applicerat på hela mitt liv för den delen.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-11-22 21:00

att ni gitter, själv så väljer jag att lyssna och låter det bra så är det bra, sedan om det är transparent osv, det struntar jag i :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-22 21:33

mats skrev:att ni gitter, själv så väljer jag att lyssna och låter det bra så är det bra, sedan om det är transparent osv, det struntar jag i :D

ja och andra är nöjda med att jorden är platt och att solen går upp och ner. :) :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-22 21:51

Kraniet skrev:ja och andra är nöjda med att jorden är platt och att solen går upp och ner. :) :wink:

Det skulle ha mycket liten påverkan på mitt liv och min uppfattning om musik. Vem vet, universum kanske är en Krell.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-11-22 22:38

Kraniet, var jorden är platt med detta att göra`? Vi kan säga att du tror du vet hur det skall låta, för så är det du tror du vet, men du vet inte :lol: 8) :wink:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-22 23:11

mats skrev:Kraniet, var jorden är platt med detta att göra`? Vi kan säga att du tror du vet hur det skall låta, för så är det du tror du vet, men du vet inte :lol: 8) :wink:

jag antar att kyrkan hade liknande invändningar ang jordens rundhet eller huruvida allt kretsar runt jorden. nöjjer man sig med att "det kan vi aldrig veta" så kommer man heller aldrig att komma framåt. Sen om jag har nån speciellt vidare insikt i hur det ska vara vet jag inte om jag har. Däremot är jag rätt säker på hur det inte ska vara.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-22 23:54

Jag tycker det är självklart att vi tycker olika? Varför skulle vi gilla samma? Varför skulle vi uppfatta verkligeheten likadant?
Finns inte en enda bransch mig veterligen där det bara finns en åsikt. Även i Nordkorea har man olika åsikter, bara det att man bör vara noga med vem man säger dom till.
Tänk er en diskussion om dagens fotboll och vilka som är bäst i allsvenskan och en (liten) grupp envisas med att säga att det är ointressant för IFK Norrköping anno 1966 är dom som spelat på rätt sätt.
För att jag skall ta vissa på fullt allvar så är dom tvugna att bli nyfikna och inte vara motsträvigt självgoda. Jag vet för att jag vet, duger inte.
Att göra grova generaliseringar typ, man har testat en kabel, och det var ingen skillnad så HIFI handlare är lömska figurer som bara lurar folk på pengar tycker jag är helt ointressant att läsa. "All dyr HIFI är bara skit" är patetiskt. Mindre prisvärd eller inte prisvärd alls är en helt annan sak.
Att läsa om något jag inte kan/inte känner till/tycker olika om är däremot intressant.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-22 23:57

Harryup skrev:Att läsa om något jag inte kan/inte känner till/tycker olika om är däremot intressant.

jag trodde det var det vi(jag) gjorde.. 8)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-23 00:07

Kraniet skrev:jag antar att kyrkan hade liknande invändningar ang jordens rundhet eller huruvida allt kretsar runt jorden.

Off topic: Jo, men nu vet vi ju alla att jorden är både platt och rund samtidigt, precis som en grammofonskiva. Frågan är bara varför den inte snurrar med standardiserade 33⅓ eller 45 rpm.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-23 00:12

Kraniet skrev:
Harryup skrev:Att läsa om något jag inte kan/inte känner till/tycker olika om är däremot intressant.

jag trodde det var det vi(jag) gjorde.. 8)

Undantar påståenden, som inte tillför något. I synnerhet påståenden grundade på egna gissningar som plötsligt blir sanningar då dom ältas tillräckligt ofta.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-11-23 00:31

Hej Nattlorden!

Nattlorden: "Hur vet vi det?"

Jag vet inte hur det är med dig, men själv har jag gott om vänner utomlands och reser en hel del. Detta kombinerat med ett visst hifiintresse och research i tidningar/webb mm gör nog att jag, utan att vara alltför djärv, vågar påstå att det inte i något annat land existerar något som ens kommer i närheten av den svenska LTS-sektbildningen i hifi-kretsar.

Hur ser det då ut utomlands? Lite olika i olika länder förstås. Men generellt pratas det mer om huruvida det "låter bra" än om ljudet är neutralt. Generellt skryts det nog också mindre om hur många watt stärkarna är på (Tyskland möjligen undantaget). Mindre tekniknörderi och mer eh... ja, "flower power" kan man kanske kalla det. Eller kan man kalla det känsla.

Resten av dina kommentarer lämnar jag oberörda eftersom du redan känner till min inställning i dessa frågor.

:)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-23 00:47

ja själv har ingan problem med att folk vill ha "flower power" tvärtom förstår jag det. men precis som de medvetande-påverkande substanser som florerade då som jag inte vill ha så frånstår jag "flum-hifi" (om jag tillåts kalla det det..)
så länge folk är nöjda så är det helt ok med mig. för till skillnad från vad många verkar tro så dömer jag inte något jag bara säger min åsikt. livet vore så tråkigt om alla tyckte samma sak.

Utöver det tror jag nog att detta resonemang kommit dit det alltid brukar komma. Dvs där man inte har så mycket mer att säga.
Dessutom tror jag vi hamnat rätt långt ifrån denna trådens egentliga innehåll (även om vi till viss del bara sett till att komma ner till kärnan av tråden..)

I vilket fall ska det bli roligt att kunna flytta till Stockholm så man kan lyssna på mer ski.. ehm jag menar intressant HiFi :wink: :wink:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-11-23 00:54

Blue,

det finns gott om hifi-grupper (se ex rec.audio) som har det vetenskapliga synsättet på HiFi (som LTS).

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-23 01:46

Hej K!
Kraniet skrev:ja själv har ingan problem med att folk vill ha "flower power" tvärtom förstår jag det. men
precis som de medvetande-påverkande substanser som florerade då som jag inte vill ha
så frånstår jag "flum-hifi" (om jag tillåts kalla det det..) så länge folk är nöjda så är det helt ok med mig.

- Jämförelsen är ev bättre än man först A*nar o A*bsolut inte vill ta ifrån f.d. GärdeFestDeltagare
upplevelser som ex på riktigt 5 meter höga Tusselagona el om man verkligen var vattendroppe som
om föll av ifrån Tusselagon därmed dö, då detta är hur det upplevdes o vara dock inte hur det var!
Om A* ska tro på 5 meter höga Tusselagos blommandes uppå 70-talets Gärdet eller människor som
transformeras till vattendroppar krävas A*ningen mer än enstaka individers påstående så vara fallet...
precis som de esoteriska nätkablar à 10,000-tals kr, o.s.v, e.t.c!

Mvh A*

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-11-23 09:16

Oj så arg jag lät igår. Jag var inte så arg, men jag får känslan att Kraniet tror han vet hur allt skall låta osv osv. Du klankar ner och säger att de flesta dyrhifi är skit. Men herregud, det är ju en skandal om har rätt, för dyrhifins gubbar har ju forskare som lyssnar på verkligeheten så att de får sina högtalare så likt verkligheten som möjligt. Självklart blir det skillnader ändå, eftersom var och en upplever verkligheten lite olika. Alla upplever inte en gitarr exakt lika. Åtminstonde tror jag att dyrhifin jobbar så.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-23 10:47

Blue skrev:Hur ser det då ut utomlands? Lite olika i olika länder förstås. Men generellt pratas det mer om huruvida det "låter bra" än om ljudet är neutralt.

Som här då :) Jag tycker det verkar vara ganska lika på dom flesta ställen. Folk verkar mest gilla att ha "sitt eget sound", vilket stämmer ganska bra med min egen uppfattning (min uppfattning skiljer sig dock från dom flestas när det gäller metoden att få just "sitt eget sound").

Snokar man runt lite på Nätet så hittar man dock en del som är väldigt lika LTS och deras uppfattning. Men det verkar vara en begränsad skara, precis som här. Så har i alla fall jag uppfattat det.

En sak som dock verkar gemensam, i alla fall i västvärlden, är att i princip samtliga, oavsett om man är rör&horn entusiast, LTSare, purist eller vad som helst, är att ALLA klagar på den dassiga kvaliteten på mycket av dagens skivproduktion!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-23 11:23

Max_Headroom skrev:
Blue skrev:Hur ser det då ut utomlands? Lite olika i olika länder förstås. Men generellt pratas det mer om huruvida det "låter bra" än om ljudet är neutralt.

Som här då :) Jag tycker det verkar vara ganska lika på dom flesta ställen. Folk verkar mest gilla att ha "sitt eget sound", vilket stämmer ganska bra med min egen uppfattning (min uppfattning skiljer sig dock från dom flestas när det gäller metoden att få just "sitt eget sound").

Snokar man runt lite på Nätet så hittar man dock en del som är väldigt lika LTS och deras uppfattning. Men det verkar vara en begränsad skara, precis som här. Så har i alla fall jag uppfattat det.

En sak som dock verkar gemensam, i alla fall i västvärlden, är att i princip samtliga, oavsett om man är rör&horn entusiast, LTSare, purist eller vad som helst, är att ALLA klagar på den dassiga kvaliteten på mycket av dagens skivproduktion!

Bredda musiksmak. De flesta inpselningar med sk. klassisk musik är vettigt inspelade och saknar oftast pumpande medvetet distade bastrummor.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-11-23 11:37

Lts begränsad skara, här? Du har underbar humor Max :lol: :lol:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-23 11:58

mats skrev:Självklart blir det skillnader ändå, eftersom var och en upplever verkligheten lite olika. Alla upplever inte en gitarr exakt lika. Åtminstonde tror jag att dyrhifin jobbar så.

njao på sätt och vis.. men i det fallet måste man först tänka ut hur man ska spela in gitarren ordentligt. man måste ju veta hur den spelades in och hur inspelningen ska låta innan man kan begära att produkten man gjort återger den som i verkligheten.

till skillnad från vad många vill tro så är inte verkligheten referens när det gäller återgivning. referensen ligger på skivan. många musiker klagar ofta på hifia på det viset "cymbalen klingar inte rätt" eller "gibson låter inte sådär" etc etc.. Speciellt om dom har spelat på ett instrument väldigt länge så är dom ju extra känsliga på det.
Men tänk om cymbalen ska klinga sådär elelr gibson-gitarren ska låta så för de är inspelade på det viset!? vad gör vi då ska vi utforma hifin så just den cymbalen och gibsongitarren låter rätt? vad händer då på nästa skiva med cymbal och gibson som är inspelad på ett annat sätt, ska vi ändra anläggningen så den inspelningen låter som i verkligheten också? kanske ska vi sätta upp en anläggning efter varje skiva, musikstil etc? Men var ska vi då dra gränsen? De flesta har problem att få plats med en anläggning, hur vore det då med hundra?

Tyvär är det väldigt många som tänker på dylikt vis och jag anser det bara vara fel ifall man vill komma åt korrekt återgivning. Man kan inte tänka i termer av musikproduktion. Det handlar om musikreproduktion. (undra hur många gånger jag sagt det på detta forum nu.. och andra för den delen :D )
Men är man nöjd med hur det låter så visst kör på det! För min del skulle det vara helt omöjligt då jag lyssnar på allt från klassiskt till speed metal till jazz och folkmusik.

Sen är det ju som sagt väldigt kasst att inspelningarna inte är bättre än dom är. Ja både inspelningarna och den dåliga utnyttjandet av formatet(n).

edit: och här satt jag och trodde att samtalet hade kommit till slutet.. :roll: :wink:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-23 12:15

mats skrev:för dyrhifins gubbar har ju forskare som lyssnar på verkligheten så att de får sina högtalare
så likt verkligheten som möjligt.

- Hoppas du menade "forskare" A*lternativt, "forskare-:lol:"! Alla är "forskare"! BadA* badkar:
bedrivaA*vancerad undervattensforskning inom områdena vattentemperatur/tryckförändring
... hållA*ndan & Co!

Fast i.o.f.s, ifall avancerad forskning = #1 man ha kompis (som är civilingenjör) som kanske skulle ha
tittat närmare på detta här... för x-antal år sedan #2 man påstå sig byggt jättedyyr byggnad, utav
esoteriskt glasmaterial ståendes på luftpontoner för o minimera månens vibrationstörning på hifiljud &
Co, där man lyssna öppet uti månader i sträck/per komponent (samtidigt som hörselminnet sträcka sig
x-antal minuter tillbaka (i tid)) - så jo då bedrivs det väl avancerad forskning... även inom hifibranchen!

Mvh A*

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-11-23 13:01

Jaja herr A* försöker håna mig, men utan resultat.

Kraniet, det är därför det finns olika högtalartyper eftersom både användarna och tillverkarna har olika uppfattningar av verkligheten. Var och köper högtalare och anläggning som kommer så nära verkligheten som möjligt som gäller för den musik var och en lyssnar på (i alla fall de som vill ha bra ljud, det finns ju dom som struntar i vilket (dagensskiva.com). Naturligtvis kan ju inte en anläggning ge rättvisa av verkligeheten utan som du sa Kraniet får man köpa 100 st, men så nära som möjligt.

Hm undrar vad jag skrev?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-23 13:31

Det undrar jag också.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-23 13:46

jag tycker inte det rättfärdigar något direkt.. och ingen kan väl hävda att det på nåt vis främjar hifin som helhet? En hållpunkt där allt är bra kan ju knappast leda nånstans annat än längre in i "subjektivistdjungeln". Från det kommer vi aldrig få bättre skivproduktioner eller annat.. vi hamnar bara i en djup "tyckande-soppa" där allt är rätt. Men visst det kanske funkar också.. Skicka raketer till månen kanske funkar utifrån ett rent "så-tycker-jag"-tänkande.. Vad vet jag..
Så nu när jag går till skolan tänkte jag prova med att blunda snurra mig själv tills jag inte vet vad som är vad och sen gå i den riktningen som känns bäst. Undra om jag hinner fram till duggan i tid..

(ursäkta sarkasmen jag kunde inte låta bli.. :wink: )

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-11-23 13:50

Kraniet, vad jag menade är i sammandrag. Tycker det är märkligt att du skulle ha rätt mot alla dyrhifitillverkare som är experter.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-23 14:00

mats skrev:Kraniet, vad jag menade är i sammandrag. Tycker det är märkligt att du skulle ha rätt mot alla dyrhifitillverkare som är experter.

Jag ställer mig starkt tveksam till att _alla_ dyrfitillverkare är experter. Det finns (förståss) dom som är det, men det finns också en del som drivs av en speciell idé om hur något ska vara och tillverkar det. Rena entusiaster, alltså.

Sedan finns det dom som inte bryr sig och bara vill tjäna pengar, dom som vill göra snygga och annorlunda grejjor + en massa andra sorters folk.
Senast redigerad av Max_Headroom 2004-11-23 14:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-23 14:00

Hej mats!

UrsäktA* var inte meningen att håna dig! (utan meningen var att håna dem som
kallar sig själva och andra för forskare när dessa "forskare" ej ens försöka bedriva
forskning! Forskning är en (oftast) väldigt slitsam samt olönsam syssla o om några
(giriga? eller tossiga?) hmmmindre seriösa individer benämna sig själva för forskare
à la El-Sayediansk hatt så ämnA* påkalla det felaktiga i att göra så (... det så! ;))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-23 14:01

Mats - varför skulle man nödvändigtvis behöva vara expert för att man gör dyrhifi? (Ja, jag håller med att det känns logiskt att så vore fallet - men exakt vad skulle nödvändiggöra att det som är logiskt är sant?) Det räcker med att man får en "galen" ny idé och hittar folk som är beredda att satsa på att det funkar... och sen att man marknadsför och tar betalt för det briljanta. Och det behöver inte ens vara medvetet vilseledande, de kan mycket väl tycka att de lyckats precis så bra som de gör reklam för.

Medan ett helt annat dyrfi märke kan vara så dyra av anledning och faktiskt håller vad man lovar.

Men att bara på prislappen kunna avgöra vad som är vad... det kan man inte (anser jag).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi