Att designa ett Linkwitz transform baserat bassystem.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 14:05

paa skrev:Citatet från Magnus i förstainlägget i tråden
q=0,707 faller med 12db/oktav
q=0,5 faller flackare

Harmonierar inte fullt ut med Svantes beskrivning av fenomenet:
-ALLA slutna lådor fallet med 12 dB/oktav, långt under brytfrekvensen.
-ALLA slutna lådor lutar med 6 dB/oktav VID brytfrekvensen.
-Området med lutning kring 6 dB/oktav blir bredare med lägre Q.

De harmoniserar rätt bra trots allt. Det intressanta är ju hur de beter sig "långt" över brytfrekvensen, dvs det sista som Svante skriver.

Men jag har inget att erinra om min förenklade bild, som var ämnad att illustrera skillnaden är sämre än Svantes. Jag gillar själv Svantes förklaring bättre, och ännu bättre om den kompletteras med illustrativ bild. Då kan mitt inlägg strykas :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-11 17:58

SlaitH skrev:
nadifierad skrev:http://www.tymphany.com/datasheet/appview.php?id=37

Jag har byggt den här lådan! :) (Q= 0,707 med dämpning)
Vilka komponenter ska jag ha istället?

(kanske tidigt i tråden att ställa den frågan? :? )

Det beror väl vad du vill ha för önskat fp och Qp.
Jag tycker absolut att du ska mäta upp impedanskurvan för elementet i låda innan du ens börjar fundera att bygga kort, som du kan se av mina mätningar så kan det skilja ganska mycket mellan olika dämpningar och element.

Börja med det så hjälper jag dig gärna att räkna ut ditt Q0 och f0, och sen komponenterna.

Patrik

Jag ska göra ett försök att räkna på formlerna, när andan fallaer på :D

För övrigt är det impedanskurvan i länken, som är den jag kommer att ha som referens :) !

Jag hade tänkt mig ett Q, på 0.5 efter LT, och det borde bli bra med 11 dB, dc gain, på min låda! Så det är väl det som kommer att vara skillnaden, eller :? 8O :?: ?

Eller vad tycks om Qp 0,5 och fp 30 hz ? :? (om du med fp, menar brytfrekvens, där kurvan börjar falla?)

Vad gäller lådan jag bygger, så har den ett Q, på 0,8 utan dämpning, och med ca 65% rockwool, så hamnar den på q 0,7 :)

Och jo tack! Jag behöver hjälp! :roll:

(snygg box, Ragnwald :) )
Senast redigerad av NADifierad 2009-05-11 19:15, redigerad totalt 3 gånger.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-11 18:17

paa skrev:Citatet från Magnus i förstainlägget i tråden
q=0,707 faller med 12db/oktav
q=0,5 faller flackare

Harmonierar inte fullt ut med Svantes beskrivning av fenomenet:
-ALLA slutna lådor fallet med 12 dB/oktav, långt under brytfrekvensen.
-ALLA slutna lådor lutar med 6 dB/oktav VID brytfrekvensen.
-Området med lutning kring 6 dB/oktav blir bredare med lägre Q.

Alltså, Magnus inlägg är vilseledande, tycker jag. Det finns ingen uttalad osanning i det, dock.

Vad jag invänder emot är att första raden säger något om lutningen långt under brytfrekvensen. Där är det sant att det lutar med 12 dB/oktav. Andra raden säger att lutningen är mindre, men då gäller det precis under brytfrekvensen (inte långt under eller över). Detta att skifta giltighetsområde är det som jag tycker är vilseledande.

Det är ungefär som att säga att ekar har gröna blad, men björkar är vita. Typ.

Hursomhelst, vid brytfrekvensen lutar båda med 6 dB/oktav och långt under brytfrekvensen lutar båda med 12 dB/oktav.

Om jag skulle formulera det i ord så skulle jag hellre säga att

-För Q<0,707 ger ett lägre Q-värde en mjukare övergång i tonkurvans lutning mellan höga och låga frekvenser.

För Q=0,707 ligger tonkurvan så nära asymptoterna som möjligt. Kurvan övergår så tvärt det går mellan att luta med 12 dB/oktav och 0 dB/oktav.

-För Q>0,707 får tonkurvan en topp, som hamnar ovanför brytfrekvensen, men allt närmare den ju högre Q-värde man har.

...men bäst av allt är nog ändå att titta på kurvorna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-11 18:18

SlaitH skrev:Svante skulle ARTA mätriggen fungera till Sirp?
Det känns så när jag tittade lite snabbt på schemat.

Annars känns det som om den versionen med PCB är väldigt bra gjord, och det skulle ju fungera att kanske modifiera den och göra en liten mätjigg till Sirp?

Det finns stor chans att det funkar, det finns inte så många sätt att koppla sånt där. Har du nåt schema?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-11 19:51

Har tittat lite mer på mina lådkurvor!

Med bibehållen q=0,707, och f-3db vid 30 hz, så blir det + 10 dB vid 20 hz! Är detta vansinnigt? 8O

Hur det blir med Q=0,5 behöver jag hjälp för att komma fram till :?

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-11 21:44

Svante skrev:

Annars känns det som om den versionen med PCB är väldigt bra gjord, och det skulle ju fungera att kanske modifiera den och göra en liten mätjigg till Sirp?

Det finns stor chans att det funkar, det finns inte så många sätt att koppla sånt där. Har du nåt schema?

Det finns ett schema på sidan 8 i pdf filen här

Det är ju lite lättare att bara slå om en switch för välja mellan frekvens eller impedans.

nadifierad:
Kollade lite på hur det skulle bli och jag kan nästan tycka att du inte behöver någon LT till de lådorna, de faller av så du behöver kanske förstärka 5dB vid 20 hz och bibehållet Q0,707.
Går du ner till Q0,5 så blir den teoretiska förstärkningen 2dB och när det är så lite så tycker jag att du lika gärna kan skita i LT krets.
Visst får du ju självklart det om du vill, det är inte det jag säger.
Men du kan köra med bara delningsfilter och slutsteg och ändå bli ganska nöjd tror jag.

Patrik

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-11 21:48

SlaitH skrev:
Svante skrev:

Det är ju lite lättare att bara slå om en switch för välja mellan frekvens eller impedans.

nadifierad:
Kollade lite på hur det skulle bli och jag kan nästan tycka att du inte behöver någon LT till de lådorna, de faller av så du behöver kanske förstärka 5dB vid 20 hz och bibehållet Q0,707.
Går du ner till Q0,5 så blir den teoretiska förstärkningen 2dB och när det är så lite så tycker jag att du lika gärna kan skita i LT krets.
Visst får du ju självklart det om du vill, det är inte det jag säger.
Men du kan köra med bara delningsfilter och slutsteg och ändå bli ganska nöjd tror jag.

Patrik

Coolt :D ! Då räknas roomgain tydligen fortfarande, i dessa LT tider!

Tack skarù ha, jag följer tråden ändå :wink: !

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-11 23:53

SlaitH skrev:
Svante skrev:

Ja, den där borde funka bra. Seriemotståndet är 27 ohm, det måste man ställa in i Sirp.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-05-12 00:09

paa skrev:Det verkar på mätningen som om täckjacksfyllningen är lika bra att isotermisera som Rockwool, men tar inte ner Q-värdet lika mycket. Täckjacksfyllningen/polyestervadden ger alltså samma resonansfrekvens, men högre Q-värde.
När man ska använda LT så är det väl inte självklart att man ska dämpa bort Q-värdet resistivt, eftersom det ger en förlust som minskar verkningsgraden i lägsta frekvensregistret, och Q-värdena har man ju ändå full koll på med transformen?

Jag har inte sett några kommentarer angående detta, men med
min lilla insikt i LT så känns det som en logisk slutsats i alla fall.
Vad säger ni med större insikt?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-05-12 06:59

Ok här kommer en kommentar :)

Håller med paa. Varför ska man införa resistiv dämpning i ett bandbegränsat system som bara är avsett för bastoner, när man har full koll på förlusterna "elektriskt"(?) Ok, det kanske genereras en del övertoner och IM som man kanske behöver hantera, men de borde ligga långt under "signalgolvet".

Så jag tror inte det är någon direkt ko på isen...

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-12 11:29

Här kommer en liten updatering:

Jag fick tillfälle att prova med lite blandat material i lådan igår.
Jag körde med 2 skivor Rockwool och sedan en del syntetiskt.
Slutsats:
Ja det verkar som om det inte är någon större idé att köra med det syntetiska i den här applikationen, det gjorde varken till eller ifrån på mätningarna.
Räknade även på den lilla ändringen som blev och den var totalt försumbar.
Så min rekommendadion är att köra med 2 ark 10cm Rockwool eller motsvarande.

Jag kör detta plus ett ark systetiskt mest för att det inte ska damma så mycket på elementet, bar även in lådorna i huset igår och satte dem på provspelning.
Testade med en annan LT krets som jag har till ett par tangbandare som fick nästan samma Q0 och f0, det låter väl ganska skapligt faktiskt.
Jag har etsat kretskorten idag, och kommer att borra dem ikväll.
Sen blir det lödning snart, får sätta mig och gå igenom vad jag behöver komplettera med hos ELFA.

Det märks när man spelar att det finns ju inte obegränsat med slaglängd i dessa basarna, för de gick nästan i botten på en ganska extrem filmsekvens.
Men det är fast och fin bas till musik iallafall, men ta det för vad det är jag har inte gjort klart det riktiga kortet ännu.

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-13 19:40

Håller på och lödar ihop korten, samt väntar på några delar från ELFA.

Nätdelen är klar, LT kortet saknar 4 kondingar och filtret kvar.

Men det rullar på fint iallafall.

Tänkte ang filtret, jag har läst otaliga diskussioner kring vilken branthet man ska köra.
Jag tänkte köra 24/24 men det kanske inte behövs så brant på topparna?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-13 20:41

30/18
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-13 21:58

Har Lt kortet inbyggt hp/lp filter? 8O

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-13 22:06

nadifierad skrev:Har Lt kortet inbyggt hp/lp filter? 8O
Nopp, han kompletterar :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-13 22:50

MagnusÖstberg skrev:30/18

Jo men det bli lite komplicerat när jag bara har fjärde ordningen Linkwitz-riley filter gjort på korten, så alternativen är tyvärr bara 24/24 eller 24/12

Hur har du kommit fram till att det borde vara 30/18?

Nadifierad:
Nej det har inte det, det sitter på ett separat kort.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-13 23:05

Ojämna ordningstal ger bättre loob. Borde finnas info sompaa kan leta fram :)

Hade själv planerat "kaffefiltret" för 24/12 men ändrat mig när jag insåg det.

Har du slutna toppar skulle jag välja 24/12 om kortet är förberett för den lösningen..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-05-13 23:18

MagnusÖstberg skrev:Borde finnas info som paa kan leta fram :)

Kanske Hur brant ska man dela topp / baslådor kan vara något:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=406502
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-13 23:37

Jo, det är skönt när man lär sig något, även omprocessen ibland är smärtsam :lol:
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-05-14 01:30

MagnusÖstberg skrev:...

Har du slutna toppar skulle jag välja 24/12 om kortet är förberett för den lösningen..

Betyder detta '24/12 funkar om man har slutna toppar' eller '24/12 funkar om man har slutna toppar med en avstämning vid 80hz och Q 0.707'? Jag har läst lite av det som skrivits i frågan aktiva delningsfilket, men inte riktigt fått grepp om det här.
Ibland låter det som om man skulle kunna dela ojämnt akustiskt utan några större problem och det tycker jag hade varit praktiskt, men det känns rent intuitivt rätt galet. :idea:

edit: Hur ställer man in ett Ino-filter om man använder basmoduler till pi60 istället för i14, för det är det väl en del här som gör eller har gjort?? Finns det ett extrakort för de där 12db som fattas, eller är det bara att tuta och köra?

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-14 09:39

nolimitsoya skrev:

Betyder detta '24/12 funkar om man har slutna toppar' eller '24/12 funkar om man har slutna toppar med en avstämning vid 80hz och Q 0.707'?

Jag antar att det är just detta som avses, det är ju därför som Linkwitz använder LT på sina pluto. Just för att ta upp en lägre avstämning till en lämplig frekvens, så det just summerar 24/24 akustiskt.

Jag får mäta av mina toppar och se vart F och Q hamnade hän när jag körde handdukar i rören för ett par år sedan. :)
Men oavsett vart de hamnade i sin resonansfrekvens så lät det betydligt bättre när jag "konverterade" dem till slutna lådor.
Basen upplevde jag som oprecis och "bumlig" när det var sluten sub och portade toppar.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-14 09:51

Om ett filter saknar justeringsmöjligheter kan det bara bli nog så bra, eller så bra det går.

Precis som du säger skulle man ju vilja att den slutna toppen har en perfekt akustisk avrullning exakt just där filtret kommer in i bilden, men det är ju sällan så - om man inte designat toppen för det redan från början. THX normen förespråkar det.

Jag skulle vilja påstå att vi trots alltinte är så jädra duktiga på fas i de frekvenserna och att det blir hyffsat bra iallafall.

Inos delningsfilter har en smutt funktion som kan växla topparna mellan att vara fullrange och delade. Det gör det verkligen mycket enklare att ställa in filtret (det kan ju justera q och nivå också) så att basåtergivningen inte ändras beroende på inkoppling - den går bara djupare. Då ärdet så bra man kommer utan mätningar.

Ideerna är så smarta så det är rent märkligt att inte alla filter har det. Det är ju ingen merkostnad direkt men ett fantastiskt hjälpmedel för konsumenterna.

De inbyggda filtrena i hembioförstäärkarna är väl numera omkopplingsbara (?) mellan 24/24och 24/12 iallafall varierar brantheten och det verkar inte direkt finnas någon standard hos dem.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-14 11:22

MagnusÖstberg skrev:Jag skulle vilja påstå att vi trots alltinte är så jädra duktiga på fas i de frekvenserna och att det blir hyffsat bra iallafall.

paa var väldigt duktig på just fas-samarbetet i nån bra tråd förut, där han och Svante och/eller om det var Öhman, redde ut det hela med en massa fina Basta-simuleringar med olika branthet på filter mm.

Undrar hur man hittar den tråden .... sökaren ... hjälp. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-05-14 11:28

phon skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag skulle vilja påstå att vi trots alltinte är så jädra duktiga på fas i de frekvenserna och att det blir hyffsat bra iallafall.

paa var väldigt duktig på just fas-samarbetet i nån bra tråd förut, där han och Svante och/eller om det var Öhman, redde ut det hela med en massa fina Basta-simuleringar med olika branthet på filter mm.

Undrar hur man hittar den tråden .... sökaren ... hjälp. :)

Hur nära varann kan nedre och övre gränsfrekvens ligga?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=625073
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-14 13:07

Så var det ja! Tack! :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-14 17:08

MagnusÖstberg skrev:30/18

Och då antar jag att du menar LP/HP, och inte tvärt om? :? (eller?)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-14 18:23

Basen delas uppåt elektriskt med 30db/oktav och topparna nedåt med 18db/oktav
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-14 19:10

Jag har kollat på mitt kort idag och det kommer att gå utmärkt att göra om till 12dB på högpass delen, det behövs 2 byglar och utgångsmotståndet så är man hemma.
Men detta kommer att ansluta på utgången och till minus ingången på opampen, det kommer inte att gå igenom, bara en banan som är ansluten som ett "T" så att säga.
Kan det bli störningar från B delen på opampen?
I annat fall så är det bara att ta ett borr och kapa av banan så är det problemet löst, men isåfall får alla som vill köra 12dB göra så på kortet.

Fick mina grejer från ELFA idag så det kommer att byggas klart under morgondagen ifall det hinns med, annars får det bli i helgen.
Sen blir det några snabba mätningar på lådan och sen in och provlyssna, för att se om det går att köra skiten ur basarna. :wink: :)

Patrik

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-05-14 23:52

Jag skulle vilja påstå att vi trots alltinte är så jädra duktiga på fas i de frekvenserna och att det blir hyffsat bra iallafall.

Jag är mindre orolig för att man skulle höra fasläget som sådant, och mer orolig för de effekter som den dåliga summeringen har på tonkurvan. Får man dessutom lober som placerar basen hos grannen istället för i soffan har man ju förlorat dubbelt. :P
MagnusÖstberg skrev:Inos delningsfilter har en smutt funktion som kan växla topparna mellan att vara fullrange och delade. Det gör det verkligen mycket enklare att ställa in filtret (det kan ju justera q och nivå också) så att basåtergivningen inte ändras beroende på inkoppling - den går bara djupare. Då ärdet så bra man kommer utan mätningar.

Men justeras verkligen filterflankernas branthet? Att kunna koppla förbi filtret till topparna är ju trevligt, kanske... (varför?) men det löser ju inte problemet med summeringen om det är ett fullregistersystem man försöker dela av.
Eller beter sig udda filter bättre än jämna? :?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-15 00:11

Känner att vi håller på och kapar en väldigt intressant tråd nu :?

Kort bara:

- Ojämna filter har bättre loob
- Att kunna köra fronterna fullrange och vippa in delning+basmoduler gör det lättare att hitta nivån (man får vippa lite hit och dit och justera nivåerna emellan)
- Helst skall man ha toppar gjorda för delade system, men har man inte det så är ju iallafall en så vettigt brant delning som möjligt att föredra över en flack eftersom nivån vid fb (vid tex basreflexhögtalare) skall vara försumbart eller åtminstonde skadligt låg.

Hur man perfekt fixar att dela en fullrange basreflexhögtalare mot basmoduler vet jag inte. Har aldrig provat annat än "slutna" toppar, så mitt råd är att.... plugga porten och testa. Det gjorde jag med mina högtalare och det gav perfekt fas över delningen (med 30/18 filter)
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum