En vision, kanske en om Ino

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-05-11 21:07

Jag är övertygad om att det går att tillverka system som kan spela starkare än Ino, men kan de spela lika starkt med lika låg eller lägre distorsion?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-11 21:11

steveo1234 skrev:Men, för att kunna toppa listor i stil med "mest ljudtryckskapabla" så dyker det upp intressanta kombatanter. A7-900 tex. Vd på 12liter per låda.
Jag tror (men vet inte) att Y4 får problem mot en endaste sådana. 4 stycken A7-900 mosar Y4 i ljudtryck.

http://www.edesignaudio.com/product_inf ... cts_id=606

Naturligtvis så är ljudkvalitet ett helt annat ämne...

Varför säger du sådana saker om något du inte kollat upp? Ska jag säga att IB är för tondöva personer, även om jag inte hört det själv? Snälla, innan man uttalar sig om något så bör man ha lite på fötterna. Såklart spelar ljudkvalitens roll, vad annars? Köp 700 st CV högtalare och få tryck.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-11 21:15

Alexi skrev:Jag är övertygad om att det går att tillverka system som kan spela starkare än Ino, men kan de spela lika starkt med lika låg eller lägre distorsion?

Med samma mängd element/storlek. Såklart går det att köpa 1000 st element och fixa 200 slutsteg för riva ett berg. Men om någon har 4 st 12 tums element som låter bättre med lägre dist och högre spl än profundus Y-4 så får dom gärna berätta vart man kan lyssna på det och jämföra. Jag är verkligen intresserad.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 21:15

MattiasKarlsson skrev:
LindeberG skrev:Du fattar väl att det låter som om du brer på lite extra mycket när du påstår att Inos basar låtit bra i alla rum du har hört dom i, även ofixade, medan alla andra subbar låtit mindre bra i de rum du har hört dom i, låter lite väl otroligt i mina öron eftersom jag har hört det mesta i alla möjliga miljöer. Inos basar är otvivelaktigt av hög kvalitet men de är knappast utan hård konkurrens.

Snicksnack. Kom igen nu, VART har du hört Ino basmoduler och vilka var det?

Sen är jag impad att dom som tvivlar och ifrågasätter är samma jönsar som inte lyssnat. Samma skit varje gång. Tröttsamt och se/läsa detta. Lyssna och SEN kom med åsikter istället för snacka om saker ni INTE har någon aning om.

För det sköter du så bra menar du? Det är svårt att ta dig på allvar när du framför åsikter som att Inos basar låter bra i alla rum oavsett form storlek och akustikfix medan Inos konkurrenter låter sämre i alla olika typer av rum. Vilket de flesta som har hört olika typer av subbar vet är ett ohållbart uttalande. Tyvärr så underblåser du din redan nu låga trovärdighet med sådana uttalanden.
Jag har lyssnat på Ino system bl.a på Studio Blue vilket lät bra men knappast bäst.
Senast redigerad av LindeberG 2009-05-11 21:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-11 21:16

LindeberG skrev:Jag har lyssnat på Ino system bl.a på Studio Blue vilket lät bra men knappast bäst.

Så, visa mig vilka som låter bättre. Ge mig tips vart jag ska lyssna på dom. För jag tror inte ett dugg på dig, låter som ännu en person som har något tjafs med Ingvar. Så, kom igen, jag utmanar dig. Fram med dom!
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 21:18

Varför tror du inte på honom? Du vet väl inte vad han anser är bra basåtergivning? 8O
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 21:19

MattiasKarlsson skrev:Snälla, innan man uttalar sig om något så bör man ha lite på fötterna. Såklart spelar ljudkvalitens roll, vad annars? Köp 700 st CV högtalare och få tryck.

Du borde läsa vad du själv skriver lite oftare angående om att ha på fötterna. Lovar att du inte behöver 700 CV för att få tryck räcker med 2 av deras bättre modeller.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-11 21:19

Tja, för han verkar ha ett problem med Ino. Så jag utmanar han så får vi se.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-11 21:20

LindeberG skrev:Du borde läsa vad du själv skriver lite oftare angående om att ha på fötterna. Lovar att du inte behöver 700 CV för att få tryck räcker med 2 av deras bättre modeller.

Mycker snack och liten verkstad från dig mannen. Kom igen, vart är dom. Som jag sa innan, put up or shut up. :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 21:21

Om han har ett problem med Ino så är det väl hans problem?

Det räcker ju med att se på hans förslag så ser man att han kanske har ett annat ljudideal än neutral basåtergivning?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-11 21:22

Jo, det ser ut som discobasar, och låter nog efter det. Därför jag säga att vi kan göra ett test så får vi se.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 21:23

Förövrigt fattar jag inte din sidnot. Den är bara idiotisk.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-11 21:24

Off topic / Nejdå, bra att dom vet att jag inte bryr mig om deras hjärndöda inlägg.
Slut på off topic
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 21:25

MattiasKarlsson skrev:Jo, det ser ut som discobasar, och låter nog efter det. Därför jag säga att vi kan göra ett test så får vi se.

Discobasar? Nu visar du återigen din okunskap.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 21:26

Alexi skrev:Jag är övertygad om att det går att tillverka system som kan spela starkare än Ino, men kan de spela lika starkt med lika låg eller lägre distorsion?
Det finns säkert system som kan det idag, men det kostar på.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-05-11 21:27

Twilighter:
Hoppas du kan singla elefanter och svälja mygg. :)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-11 21:28

LindeberG skrev:Discobasar? Nu visar du återigen din okunskap.

Hur så? Dom du tagit upp innan är ju basar som låter rätt illa och det är rätt så grova feldimensioneringar för det ska vara optimalt. Seriöst, Velodyne? Jo, om man vill ha bumlig entonig bas. Hur ska jag veta om dessa är annorlunda mot dom andra du visat?
Säger det igen, ta hit dom så kan vi jämföra. :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 21:29

MagnusÖstberg skrev:
Det finns säkert system som kan det idag, men det kostar på.

Behöver inte kosta mer än Inos dyrare basar dock. En sluten välkonstruerad jättelåda med några bra element skulle inte göra bort sig i jämförelse.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 21:29

LindeberG skrev:
MattiasKarlsson skrev:Jo, det ser ut som discobasar, och låter nog efter det. Därför jag säga att vi kan göra ett test så får vi se.

De basarna hade en uppbyggnad somkunde flytta mycket luft, men tunga konermycket låg impedans och olinjära inomsitt arbetsområde. Kunde säkert vinna max SPL, men tveksamt om de kunde återge musik på ett sätt som jag skulle uppfatta som verklighetstroget.

Ibland går det att döma på urval ur specifikationer.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-11 21:32

LindeberG skrev:Behöver inte kosta mer än Inos dyrare basar dock. En sluten välkonstruerad jättelåda med några bra element skulle inte göra bort sig i jämförelse.

Mycket snack och liten verkstad ännu. Säger det igen, låt oss jämföra!
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 21:33

MattiasKarlsson skrev:
LindeberG skrev:Discobasar? Nu visar du återigen din okunskap.

Hur så? Dom du tagit upp innan är ju basar som låter rätt illa och det är rätt så grova feldimensioneringar för det ska vara optimalt. Seriöst, Velodyne? Jo, om man vill ha bumlig entonig bas.

Du skämtar eller så är du verkligen totalt okunnig om det du diskuterar? Velodyne entonig och bumlig? Skulle inte tro det. Skulle JBLs större subbar låta illa? Glöm det.

Tror du knappt har lyssnat ordentligt på nåpot förutom dina Ino basar som är bra men knappast bättre än sina tyngre konkurrenter.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-11 21:35

Som jag trodde. Du verkar inte alls ha samma krav på återgivningen som jag. Bra för dig, blir ju billigare och smidigare :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 21:37

MagnusÖstberg skrev:
LindeberG skrev:

De basarna hade en uppbyggnad somkunde flytta mycket luft, men tunga konermycket låg impedans och olinjära inomsitt arbetsområde. Kunde säkert vinna max SPL, men tveksamt om de kunde återge musik på ett sätt som jag skulle uppfatta som verklighetstroget.

Jo men nu räknade jag knappast upp några discobasar även om JBL-basar sitter i en hel del discon och studios och hem och biografer. JBL knäckte många av de nötter som Ino knåpat med långt innan Ino startades.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-11 21:40

Twilighter, Du är alltid välkommen att lyssna på i32s med Profundus Y-4. Det knäcker allt jag hört förutom Tengils i28 med Profundus Y-4 (hans rum är bättre, framförallt i basen). Lättare att få en uppfattning då :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 21:41

MattiasKarlsson skrev:Som jag trodde. Du verkar inte alls ha samma krav på återgivningen som jag.

Som sagt tror inte du har hört Velodynes subbar eftersom du påstår att de låter entonigt och bumligt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 21:41

LindeberG skrev:
MagnusÖstberg skrev:
LindeberG skrev:

Jo men nu räknade jag knappast upp några discobasar även om JBL-basar sitter i en hel del discon och studios och hem och biografer. JBL knäckte många av de nötter som Ino knåpat med långt innan Ino startades.

JBL gör/gjorde väldigt många bra element i PRO serien, det kan ingen förneka, men du la fram det här förslaget somjag kommenterade:

MagnusÖstberg skrev:
LindeberG skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Ino elementen tål ju betydligt mer effekt i topparna, men i de lägsta frekvenserna är det ju xmax som normalt sätt begränsar.

Frågan är hur "Inos" baselement står sig mot detta monster. http://www.audiopulse.com/products/subw ... /lms-ultra
Svaret är nog att monstret vinner med stor marginal om man verkligen behöver det extremextrema.

Det där var ett skämt?

Och det elementet dömer jag ut på enkom tillverkarens specar. Inget för mig.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-11 21:46

LindeberG skrev:Som sagt tror inte du har hört Velodynes subbar eftersom du påstår att de låter entonigt och bumligt.

Har hört många i olika lokaler och står fast vid min kommentar. Bumlig discobas, inget för mig. Men kul att du har hittat ditt sound. Dock är det ingen som helst konkurrans för Ino enligt mig, inte på samma planet ens. :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 21:46

MagnusÖstberg skrev:Och det elementet dömer jag ut på enkom tillverkarens specar. Inget för mig.

Knappast ett discoelement. Vad är det för fel på specifikationerna anser du?

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 21:49

MattiasKarlsson skrev:
LindeberG skrev:Som sagt tror inte du har hört Velodynes subbar eftersom du påstår att de låter entonigt och bumligt.

Har hört många i olika lokaler och står fast vid min kommentar. Bumlig discobas, inget för mig. Men kul att du har hittat ditt sound. Dock är det ingen som helst konkurrans för Ino enligt mig, inte på samma planet ens. :)

Istället för att göra bort dig mer och mer så kan du lika gärna erkänna att du inte har hört dom , för discobas är nog det sista man kan kalla det Velodynes subbar producerar.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-05-11 21:49

Tråden har fått lite konstig skruv tycker jag. Om nu någon annan tillverkare
kan konkurrera med Inos olika bassystem är det väl grymt bra. Det betyder
ju att där finns mer gott att få tag på, utan väntetider. Bättre återgivning till
flera!

"Haha, Ingvar har fel, där finns större system!". Eh, jaha. Inosystemen blir
inte det minsta sämre pga det.
2021 maj på Spotify

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino