En vision, kanske en om Ino

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 22:42

[quote="MattiasKarlsson"]

Du får tro vad du vill, jag ogillar den taffliga återgivningen dom ger, även vid låg volym[quote]

Tafflig återgivning? Jag tror knappt du har varit i närheten av en V-subb.
Speciellt eftersom du verkar tro att de bara gör små subbar.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 22:44

LindeberG skrev:Du kan alltså inte.
Förutom de argument som du inte ser som ett problem så finns det nog inga utan det är definitivt köpläge för dig!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-05-11 22:48

LindeberG skrev:
MagnusÖstberg skrev::lol:

Du har alltså både fel och lever i okunskap?

Shit vad dingt. Helt sjukt. Som tur är så är majoriteten av faktiskt.se-medlemmar vaccinerade mot troll som dig.
Här råder fakta men jag är impad att så många orkar möta dina icke-argument.

Puh!

Twilighter:
Trist att din tråd blev så svängd.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-11 22:50

LindeberG skrev:Tafflig återgivning? Jag tror knappt du har varit i närheten av en V-subb.

Hej Rain. Jag hört flera av deras subbar, från små till stora. Taffligt är min beskrivning, men kul att du är nöjd. Mina krav är lite annorlunda, vill höra bastoner :)
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 22:52

m_persson79 skrev:
Här råder fakta

Var då? Varken subjektivisten eller Östberg har producerat några fakta av större vikt snarare tvärtom. Subjektivisten hittar på grannar för att styrka sin sak och har inte ens hört det han kritiserar som låtandes entonigt och bumligt.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 22:57

MattiasKarlsson skrev:
LindeberG skrev:Tafflig återgivning? Jag tror knappt du har varit i närheten av en V-subb.

Hej Rain. Jag hört flera av deras subbar, från små till stora. Taffligt är min beskrivning, men kul att du är nöjd. Mina krav är lite annorlunda, vill höra bastoner

Rain?
Du ger dig alltså inte trots dina klavertramp. Du har ju med stor säkerhet redan avslöjat att du INTE har hört Velodyne subbar och knappt verkar känna till märket eftersom du kritiserar dom på ohållbara grunder..

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-05-11 22:57

Värst vad pajkastning det blev här då.

LindeberG: är du inte lite nyfiken på Ino? Jag förstår att du är skeptisk och bemötandet här kanske inte gör det bättre. Jag har hört Inos basmoduler låta illa; felplacerade i "hopplösa" rum, fuldelade (inte delade enligt IÖ:s rekommendationer) och inte intrimmade. I dessa rum hade nog ingen annan baslösning låtit bra heller. Skillnaden är att efter intrimning med placering och delningsfilter så har man med Ino i de flesta fall fått till en mycket bra basåtergivning tack vare de injusteringsmöjligheter man har i systemet - om man utnyttjar det.

Det är synd (för din egen del) om du inte ger dig själv en lyssning innan du sågar. Du verkar ju liksom tro att vi är kollektivt dumma i huvudet som "dyrkar "Ino. Så är inte fallet, de flesta av oss är bara sjukt petiga. Hade Ino inte varit så pass bra hade man ju ägnat tiden åt något annat.

Tänker inte sprätta skit åt något håll, det känns onödigt. Det enda jag vill flika in är att baslösningarna från Ino Audio är det mest kompetenta jag någonsin hört. Vad jag hört och inte hört känns inte så viktigt, men jag har hört rätt dyra bas-system och de har i alla fall utom något stupat på att det har varit en ensam bas som inte får till det, trots dyr prislapp och många inställningar och exklusiv fjärrkontroll.

En av de bättre baslösningar jag hört (fyra moduler) är i klass med Ino. En. Då har den personen Ino-högtalare till sina egna basar och hans basar kan inte mäta sig med de större systemen men de låter iallafall förjäkla bra och i klass med de bästa jag hört.

En del här på forumet har förträffliga baslösningar som säkert sopar banan med 99% av allt annat därute. De är ju inte billiga - långt ifrån - men de är valda och intrimmade med eftertanke och kompetens.

Mitt nuvarande bassystem är i slutfasen av injusteringarna, det är en nedgradering av mitt Inosystem till något mindre Inosystem. Det blir t.o.m ganska billigt. Även om jag ljudtrycksmässigt hamnat i en småpotatisliga jämfört med vad som finns på marknaden så har jag trots allt en välartikulerad bas, stram och fin med bra djup och mycket låg dist. En fröjd att lyssna på och faktiskt bättre än något enda "köpesystem" jag hört. (Med undantag för ljudtryckskapaciteten som är bra men inte fenomenal.)

Jag har provat en del under åren och till och med på senare tid för att se hur övriga tillverkare ligger till, men fortfarande är de inte i samma liga.
Velodyne har jag nästan ägt, den var rätt ok, men den var ensam och jag fick aldrig till det ljudmässigt under den helg jag hade på mig att bestämma mig. Idag vet jag mer om hur det fungerar med basmoduler/subwoofers och hade jag haft den kunskapen då - och minst en till Velodyne - så kanske jag fått det att låta bra.

Jag kan inte rabbla namn och märken på de jag hört för jag fungerar så att om de inte är tillräckligt bra så glömmer jag bort dem snabbt. Men ser jag dem på bild eller hör namnet så kommer jag på dem. :oops:

Det största problemet med de andra baslösningar jag hört är att de helt enkelt "låter bas" och inte lirar ihop med resten, sämre integration. Med de bra Ino-lösningar jag hört (och de bra av andra märken jag hört också) så hör man basen tillsammans med resten av musiken som en helhet och inte som en bas som spelar "för sig" och sällan i synk med resten och därmed sticker ut.
Senast redigerad av pingvinlakrits 2009-05-11 23:03, redigerad totalt 2 gånger.
Inaktiv

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 22:59

MagnusÖstberg skrev:
Förutom de argument som du inte ser som ett problem så finns det nog inga!

Konstigt nyss så led ju dessa "skitelelement" av allsköns fel.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-05-11 23:01

LindeberG skrev:
m_persson79 skrev:
Här råder fakta

Var då? Varken subjektivisten eller Östberg har producerat några fakta av större vikt snarare tvärtom. Subjektivisten hittar på grannar för att styrka sin sak och har inte ens hört det han kritiserar som låtandes entonigt och bumligt.

Du känns bara som en bitter bråkstake utan kött på benen.
Mitt sista inlägg här sålänge den inte styrs upp med troll-befriad fakta. Gimmie.

Adios.

Twilighter:
Trist att din tråd blev så här men somliga verkar inte tåla en viss DIY:are i Täby.

Men du kan ju se det som en fördel också. Traditionella säljare verkar förakta Ino - man kan ju förstå varför. 8)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2009-05-11 23:02

Har faktiskt haft både 2*HGS12 samt en HGS18 som numera står hemma hos farsgubben.
Fina kompakta moduler. Men sett till ren prestanda står dom sig ändå ganska slätt mot dom Ino-moduler som jag ägt. Ljudtrycksmässigt är dom tyvärr också ganska begränsade. Det är inte speciellt svårt att få skyddskretsarna att börja jobba.
Den största modellen kan förvisso flytta mer luft än dom mindre. Men denna är å andra sidan ganska oartikulerad i återgivningen, och således blir även övergången till toppsystemet svår att få till.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 23:05

LindeberG skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Det gör dom fortfarande, men det är ju inget problem för dig, eftersom du inte anser dem vara ett problem!

Förövrigt använder inte jag Ino, så jag anser att det finns alternativ till dem som ger betydligt mer vällljud ur min synvinkel än det element du redovisade.

Är det ett problem för dig att jag har en annan syn än dig på vad somkan leda till välljud?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 23:09

pingvinlakrits skrev:

LindeberG: är du inte lite nyfiken på Ino? Jag förstår att du är skeptisk och bemötandet här kanske inte gör det bättre. Jag har hört Inos basmoduler låta illa; felplacerade i "hopplösa" rum, fuldelade (inte delade enligt IÖ:s rekommendationer) och inte intrimmade. I dessa rum hade nog ingen annan baslösning låtit bra heller. Skillnaden är att efter intrimning med placering och delningsfilter så har man med Ino i de flesta fall fått till en mycket bra basåtergivning tack vare de injusteringsmöjligheter man har i systemet - om man utnyttjar det.

Det är synd (för din egen del) om du inte ger dig själv en lyssning innan du sågar.

Missförstå mig rätt jag sågar inte Inos högtalare som definitivt är bra jag anser bara att det finns alternativ som ofta är prisvärdare, det jag sågar är mer de som okritiskt tar Inoreklam/propaganda som 100% sanning. Subjektivisten är ett bra/dåligt exempel på en som ofta inte har en aning om vad han vräker ur sig i sin iver att dyrka Ino.

Jag har hört ett flertal Ino system och de får inte mig att gå igång på samma sätt som ett riktigt bra pro-system från t.e.x. Meyer ATC, JBL eller TAD vilket kanske inte är så konstigt. Eftersom dessa företag är så pass etablerade och besitter en enorm kunskap och deras preferenser ligger kanske närmare mina än Inos gör.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 23:15

MagnusÖstberg skrev:
LindeberG skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Det gör dom fortfarande, men det är ju inget problem för dig, eftersom du inte anser dem vara ett problem!

Förövrigt använder inte jag Ino, så jag anser att det finns alternativ till dem som ger betydligt mer vällljud ur min synvinkel än det element du redovisade.

Är det ett problem för dig att jag har en annan syn än dig på vad somkan leda till välljud?

Nej men det vore passande om du kunde förklara dessa allsköns fel på dessa "skitelement" som du sågar rätt hårt.

Sen kanske det vore passande om du skrev att det KAN finnas element som ger betydligt mer välljud ur din synvinkel än dessa element, eftersom jag antar att du inte har hört dom överhuvudtaget?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 23:18

Det är rätt dålig retorik att klippa i citat och välja bort de förklaringar som ges.

Varför duger inte lådargumentet för dig?
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2009-05-11 23:21, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Twilighter

Inläggav Twilighter » 2009-05-11 23:18

För min del är jag ute efter maximal ljudkvalite

jag är inte i behov av 140 dba:P inte här i alla fall

och jag går gärna över till z bassystemen i tankarna om de har högre kvalite än y basarna tar signatursystemen om de har högre återgivningskvalite än icke signatur och så vidare

och nu menar jag inte kvaliten på det viset att x antal av bas A låter bättre vid 130dBa and bas B pga att den inte behöver lika stora konutslag

helt simplet vilken lösning spelar bäst kvalikativt , säg under 110dBa ?

om jag gör mig förstådd *gäsp :P *

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 23:22

MagnusÖstberg skrev:Det är rätt dålig retorik att klippa i citat och välja bort de förklaringar som ges.

Därför att det inte håller när man pratar om ett extremt kvalificerat element som kan användas i princip vilken låda som helst, du hakar upp dig på ett rekommenderat lådmått.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-05-11 23:22

Z-serien har lägre andratons dist, på bekostnad av högre 3:e tons dist om jag minns rätt, jämfört med Y.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-05-11 23:28

Twilighter skrev:helt simplet vilken lösning spelar bäst kvalikativt , säg under 110dBa ?

Pratar du dBa, så behövs väl inga basmoduler alls?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 23:36

Du vill nog ha ett system som presterar optimalt i rum och som kan anpassas efter ditt rum.

Eftersom du inte skall spela starkare än så (men det vill du nog med lite headroom i basen) skulle jag rekommendera ett Infrasystem, dvs ett system baserat på slutna aktivt kompenserade lådor som kan justeras efter ditt rums förutsättningar.

Ett infra X-10 system är alltså baserat på 6 stycken 10"are som kompletteras med ett aktivt delningsfilter och en kompensationskrets.

Det är inte billigt, men kostar mindre än Z-2 och kan leverera över 120db i rum.

Jag bygger ett liknande system själv, även om det inte är baserat på Ino basar. Du kan få det systemet att leverera bas ner mot 5hz med full styrka i rum, något som inte många basreflexbaserade system kan prestera. Att nyttja flera strålningspunkter gör normalt väldigt mycket för basåtergivningen också.

Här är en bild på mitt system:

Bild

Det är inte färdigt, basmodulerna kommer döljas helt.

Twilighter skrev:För min del är jag ute efter maximal ljudkvalite

och jag går gärna över till z bassystemen i tankarna om de har högre kvalite än y basarna tar signatursystemen om de har högre återgivningskvalite än icke signatur och så vidare

och nu menar jag inte kvaliten på det viset att x antal av bas A låter bättre vid 130dBa and bas B pga att den inte behöver lika stora konutslag

Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-05-11 23:46

MagnusÖstberg skrev:Ett infra X-10 system är alltså baserat på 6 stycken 10"are som kompletteras med ett aktivt delningsfilter och en kompensationskrets.

menar du infra X-6?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-05-11 23:50

Jag rekommenderar dig att ringa och snacka med Ingvar personligen.
Han om någon torde kunna svara på alla frågor du har.

Kanske även skulle överväga akustik-konsultation? Det är trots allt där
som den stora flaskhalsen sitter i så gott som alla system.

I övrigt kan jag ju bara beklaga att din stilla undran förvandlades till
ett blodigt inbördeskrig i en handvändning.. Välkommen till faktiskt..

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 23:57

LindeberG skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det är rätt dålig retorik att klippa i citat och välja bort de förklaringar som ges.

Därför att det inte håller när man pratar om ett extremt kvalificerat element som kan användas i princip vilken låda som helst, du hakar upp dig på ett rekommenderat lådmått.
Jag ser helst att man använder lådvolymer efter elements parametrar och då hamnar man inom deras intervaller.

Men vi kan välenas om att vi inte är ense?

Jag tycker inte om element med hög rörlig massa som kompenseras av starka motorer där känsligheten fortfarande är låg. Det passar inte mig att pumpa in mycket effekt som ger värme som måste hanteras. Dessutom leder parametrarna till små lådor relativt pumpningskapaciteten vilket avsevärt ökar distrosionen pga luftens olinjäritet vid höga ljudtryck i lådan. Sist men inte minst har elementen dubbla talspolar med 2 ohms impedans, förutsättningar som är bra för användning i bil där man har tillgång till mycket ampere men lite spänning - alltså tvärtom mot vad vi har tillgång till i hemmiljö. Talspolarna måste alltså seriekopplas om man inte vill nyttja ett kärnkraftverk till förstärkare för att driva dem.

Det jag gillar med Ino är dess impedans som möjliggör parallellkoppling av tre element per kanal. Det önskar jag att mina element hade också, men med den höga känsligheten mitt system har (runt 110db) så fixar ett 6-kanalssteg på 100w/kanal att leverera mer ljudtryck än jag nyttjar.

Som sagt, låt oss konstatera att vi har skillda åsikter om det elementet och vad som krävs för att nå detmål vi har.

Du får faktiskt tycka att det är ett utomordentligt element, men jag förbehåller mig rätten att tycka att det är skit för runt 1800 dollar.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 23:58

Britt-Gunnar skrev:
MagnusÖstberg skrev:Ett infra X-10 system är alltså baserat på 6 stycken 10"are som kompletteras med ett aktivt delningsfilter och en kompensationskrets.

menar du infra X-6?
Ja :oops:
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 23:59

Aerob skrev:

Jag rekommenderar dig att ringa och snacka med Ingvar personligen.
Han om någon torde kunna svara på alla frågor du har.

Kanske även skulle överväga akustik-konsultation? Det är trots allt där
som den stora flaskhalsen sitter i så gott som alla system.

I övrigt kan jag ju bara beklaga att din stilla undran förvandlades till
ett blodigt inbördeskrig i en handvändning.. Välkommen till faktiskt..

Ja, det rådet gav jag honom tidigt och det är ett utomordentligt råd när man står inför en sådan investering.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-12 00:09

MagnusÖstberg skrev:Du får faktiskt tycka att det är ett utomordentligt element, men jag förbehåller mig rätten att tycka att det är skit för runt 1800 dollar.

Klart du får tycka det men då har du ju fel igen. 1800 dollar låter rätt billigt för det elementet. Sett till att vissa bertydligt enklare och mindre kapabla element kan kosta nästan lika mycket.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-12 00:13

LindeberG skrev:Rain?
Du ger dig alltså inte trots dina klavertramp. Du har ju med stor säkerhet redan avslöjat att du INTE har hört Velodyne subbar och knappt verkar känna till märket eftersom du kritiserar dom på ohållbara grunder..

Ja, du skriver på samma sätt som han.
Du har fel så sluta spela saida. Jag har hört flera och dom kan flytta lite luft men ljudet är inte så bra som jag vill ha det. Det är ett faktum. Jag har redan sagt flera gånger att du kan komma förbi med lite subbar och jämföra. Eftersom du inte svarat så inser jag att du inte vågar stå för dina åsikter.

Men var nöjd med Velodyne och dyl. Det är ju bra att dom passar dig. Själv är jag inte intresserad av sånt.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-12 00:15

LindeberG skrev:
MagnusÖstberg skrev:Du får faktiskt tycka att det är ett utomordentligt element, men jag förbehåller mig rätten att tycka att det är skit för runt 1800 dollar.

Klart du får tycka det men då har du ju fel igen. 1800 dollar låter rätt billigt för det elementet. Sett till att vissa bertydligt enklare och mindre kapabla element kan kosta nästan lika mycket.
Ja, vi har rätt skillda åsikter om det mesta :) men vi kan vara överrens om att det finns mycket skit som har sjuka prisnivåer.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-12 00:17

Twilighter skrev:helt simplet vilken lösning spelar bäst kvalikativt , säg under 110dBa ?

Mitt förslag;

i32s med Infra Y-6. Du verkar kunna lägga en del och med detta systemet så kommer du under ett par 802D men kommer ha klart bättre ljud (enligt mig) och mycket högre ljudtryck =lägre dist.
Om du inte ska spela så mycket film och tycker det räcker med 16-17 hz -1dB, så är mitt förslag samma som jag har, i32s med Profundus Y-4.

Dessa två systemen är mina förslag :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-12 00:20

MagnusÖstberg skrev:
LindeberG skrev:

Jag ser helst att man använder lådvolymer efter elements parametrar och då hamnar man inom deras intervaller.

Men vi kan välenas om att vi inte är ense?

Jag tycker inte om element med hög rörlig massa som kompenseras av starka motorer där känsligheten fortfarande är låg. Det passar inte mig att pumpa in mycket effekt som ger värme som måste hanteras. Dessutom leder parametrarna till små lådor relativt pumpningskapaciteten vilket avsevärt ökar distrosionen pga luftens olinjäritet vid höga ljudtryck i lådan. Sist men inte minst har elementen dubbla talspolar med 2 ohms impedans, förutsättningar som är bra för användning i bil där man har tillgång till mycket ampere men lite spänning - alltså tvärtom mot vad vi har tillgång till i hemmiljö. Talspolarna måste alltså seriekopplas om man inte vill nyttja ett kärnkraftverk till förstärkare för att driva dem.

Det jag gillar med Ino är dess impedans som möjliggör parallellkoppling av tre element per kanal. Det önskar jag att mina element hade också, men med den höga känsligheten mitt system har (runt 110db) så fixar ett 6-kanalssteg på 100w/kanal att leverera mer ljudtryck än jag nyttjar.
.

Ditt system lär väl inte ha 110 dB känslighet i djupbasen?
Audiopulseelementet går säkert att få i andra impedanser än 2 Ohm annars går det ju att serie/parallellkoppla för att få önskad impedans.
De flesta riktigt kapabla baselelment har låg känslighet och kräver kapabla förstärkare allatså inget unikt för detta element.
Det där med att effekt omvandlas till värme drabbar ju alla basar och de flesta moderna basars talspolar kan hantera enormt hög värme utan större problem så jag förstår inte riktigt dina invändningar mot detta element på dessa grunder.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2009-05-12 00:21

LindeberG skrev:Klart "Inos" basar är bra men knappast bättre än andra tillverkares motsvarande.

Jag orkar inte läsa alla sidor i ämnet, men det där var ett kul påstående.

Om det finns andra basar som verkligen motsvarar Ino Audios, så kan
man väl svårligen hävda att någon av dem är bättre än den andra?

Eller betyder ”motsvarande” något jag inte förstår?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino