Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev:
Ino elementen tål ju betydligt mer effekt i topparna, men i de lägsta frekvenserna är det ju xmax som normalt sätt begränsar.
Frågan är hur "Inos" baselement står sig mot detta monster. http://www.audiopulse.com/products/subw ... /lms-ultra
Svaret är nog att monstret vinner med stor marginal om man verkligen behöver det extremextrema.
Det där var ett skämt?
MattiasKarlsson skrev:Så till alla skeptiska personer, ta med vilka subbar ni vill så kan vi testa dom mot Profundus Y-4. Antaligen put up or shut up.
steveo1234 skrev:Du är välkommen då alternativet är aningen svårt. På ett vilkor, jag vill mäta också.
MattiasKarlsson skrev:steveo1234 skrev:Du är välkommen då alternativet är aningen svårt. På ett vilkor, jag vill mäta också.
Intressant att du vill mäta samtidigt som du lyssnar
steveo1234 skrev:Nu blev jag nyfiken. Jag har inte sett något element som mäter snyggare än LMS-Ultra. Känner du till något sådant och vart kan jag isåfall hitta mätningar på det?
Elementet är förvisso inte prisvärt, men, som jag ser det så är det extremt välpresterande.
MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:Nu blev jag nyfiken. Jag har inte sett något element som mäter snyggare än LMS-Ultra. Känner du till något sådant och vart kan jag isåfall hitta mätningar på det?
Elementet är förvisso inte prisvärt, men, som jag ser det så är det extremt välpresterande.
Egentligen spelar väl priset ingen roll för prestandan. Det passar inte mig helt enkelt, och anledningarna har jag angivit i tråden.
De enskilda parametrarna påverkar prestandan.steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:Nu blev jag nyfiken. Jag har inte sett något element som mäter snyggare än LMS-Ultra. Känner du till något sådant och vart kan jag isåfall hitta mätningar på det?
Egentligen spelar väl priset ingen roll för prestandan. Det passar inte mig helt enkelt, och anledningarna har jag angivit i tråden.
Jag kan inte hitta några invändningar mot prestandan utan enbart invändningar mot några stycken enskilda parametrar. Stämmer det med din bild?
Alexi skrev:De enskilda parametrarna påverkar prestandan.steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:Nu blev jag nyfiken. Jag har inte sett något element som mäter snyggare än LMS-Ultra. Känner du till något sådant och vart kan jag isåfall hitta mätningar på det?
Jag kan inte hitta några invändningar mot prestandan utan enbart invändningar mot några stycken enskilda parametrar. Stämmer det med din bild?
MattiasKarlsson skrev:Om man slipper dom "trade-offsen" och kanske fler saker, så kan du spela högre med lägre dist.
steveo1234 skrev:1. Ja, "and if pigs had wings you could fly them to the market". Tradeoffs är en omöjlighet att komma undan.
MattiasKarlsson skrev:steveo1234 skrev:1. Ja, "and if pigs had wings you could fly them to the market". Tradeoffs är en omöjlighet att komma undan.
BS faktiskt. Såklart det kan finnas element med mindre trade-offs än dessa! Varför tror du det?
steveo1234 skrev:Jag är mer intresserad av slutproduktens egenskaper.
MattiasKarlsson skrev:steveo1234 skrev:Jag är mer intresserad av slutproduktens egenskaper.
Men ändå så för du en ständig debatt mot Ino basar du inte hört överhuvudtaget. Rätt konstigt resonemang där. Sen har flera erbjudigt dig att få lyssna. Mitt erbjudande är indraget, om du inte kan komma och lyssna utan ha mätt innan så är inte jag intresserad att öppna upp mitt hemma.
steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:Nu blev jag nyfiken. Jag har inte sett något element som mäter snyggare än LMS-Ultra. Känner du till något sådant och vart kan jag isåfall hitta mätningar på det?
steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev:
Ino elementen tål ju betydligt mer effekt i topparna, men i de lägsta frekvenserna är det ju xmax som normalt sätt begränsar.
Frågan är hur "Inos" baselement står sig mot detta monster. http://www.audiopulse.com/products/subw ... /lms-ultra
Svaret är nog att monstret vinner med stor marginal om man verkligen behöver det extremextrema.
Det där var ett skämt?
Nu blev jag nyfiken. Jag har inte sett något element som mäter snyggare än LMS-Ultra. Känner du till något sådant och vart kan jag isåfall hitta mätningar på det?
MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:Nu blev jag nyfiken. Jag har inte sett något element som mäter snyggare än LMS-Ultra. Känner du till något sådant och vart kan jag isåfall hitta mätningar på det?
Problemet är ju att parametrarna just leder till problem som inte är överkommliga på annat vis än att man accepterar ett slutresultat som för mig har oacceptabla brister.
Skall man titta på perimeterfunktioner så ser det ju snyggt ut med sådanna anslutningsdon, rent av imponatorfaktor, men jag föredrar enkla lödöron.
Det jag vänder mig mot är att elementet kräver en låda som gör det mycket besvärligt att få ett system som inte redivisar procentsatser av distrosion enkom baserat på den inneslutna luftens olinjäritet. Till detta kommer temisk kompression (jo jag lovar att när ett element med låg känslighet mattas med tusentals watt är det en faktor). Att mata in mycket effekt blir nödvändigt när lådan är så liten.
Man kan konstatera att elementet är gjort för att kunna flytta mycket luft utan att ta så stor plats och det har gjort med den förmodligen medvetna konsekvensen att såväl termisk som mekanisk kompression leder till ökad dist.
Jag gillar system där den uppkomna (av elementets egenskaper bestämda) lådkonstruktionen inte destruktivt påverkar elementets grunddata eller tillför mer dist än elementet själv har.
MattiasKarlsson skrev:steveo1234 skrev:1. Ja, "and if pigs had wings you could fly them to the market". Tradeoffs är en omöjlighet att komma undan.
BS faktiskt. Såklart det kan finnas element med mindre trade-offs än dessa!?
LindeberG skrev:Mycket mumbo jumbo från dig, LMS behöver INTE monteras i en liten låda, och de klarar med stor sannolikhet mer värme i talspolarna utan betydande termisk kompression än nästan vilket annat element som helst.
LindeberG skrev:LMS elementens känslighet är "låg" liksom i princip alla riktigt baskapabla elelment som någonsin tillverkats.
LindeberG skrev:Att klaga på anslutningsdonen är sanslöst och menar du att basreflexöppningar inte ger upphov till dist och blåsljud?
LindeberG skrev:Du skriver "Problemet är ju att parametrarna just leder till problem som inte är överkommliga på annat vis än att man accepterar ett slutresultat som för mig har oacceptabla brister."
Menar du att om extremt djup kraftfull bas återgiven med lägsta möjliga distortion är ett resultat av vad du ser som oacceptabla brister? Förlåt mig om jag vrider mig av skratt en stund.
Tror du på tomten?m_persson79 skrev:Vettiga argument. Hoppas de besvaras med sakliga argument.
Max_Headroom skrev:LindeberG skrev:Mycket mumbo jumbo från dig, LMS behöver INTE monteras i en liten låda, och de klarar med stor sannolikhet mer värme i talspolarna utan betydande termisk kompression än nästan vilket annat element som helst.
Mumbo jumbo? Tror du man kan monter ett elementi vilken låda som helst med bra resultat?
LindeberG skrev:Max_Headroom skrev:Värme i talspolen har inte med med termisk kompression att göra, så vitt jag vet. Undrar vem det är som snackar "mumbo jumbo"...
Tydligen du eftersom termisk kompression har väldigt mycket med talspolarna att göra.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster