En vision, kanske en om Ino

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-05-12 09:16

Jag tycker det vore intressant att höra något om ljudkvalitetsskillnaderna
mellan InfraX-6 samt ProfundusY-4. Det ena kan pressas riktigt långt ner i
infraregistret och det andra har ordentligt med ljudtryckskapacitet.

Storlek har ingenting i denna jämförelse att göra. Det ena återger lägre
frekvenser och det andra kan spela ordentligt högt. Men hur är det med
faslinjäritet, artikulation, ngn-annan-trevlig-parameter?

Jag tänker att man jämför i ett intervall där båda har chans att vara med att
leka, både frekvensmässigt och ljudtrycksmässigt, en bra bit ifrån deras
maxnivåer.

Anledningen till att jag frågar är för att jag har sett Ingvar skriva något om
att ProfundusY-modulerna har en märkbart bättre återgivning av ProfundusX-
modulerna vid ett givet ljudtryck (ett lågt sådant sett till bådas maxgräns).
Inframoduler är ju en annan sak än Profundusditon visserligen. Är det ett
icke-problem så är ju även det svaret intressant.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-12 09:37

MagnusÖstberg skrev:
LindeberG skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Ino elementen tål ju betydligt mer effekt i topparna, men i de lägsta frekvenserna är det ju xmax som normalt sätt begränsar.

Frågan är hur "Inos" baselement står sig mot detta monster. http://www.audiopulse.com/products/subw ... /lms-ultra
Svaret är nog att monstret vinner med stor marginal om man verkligen behöver det extremextrema.

Det där var ett skämt?

Nu blev jag nyfiken. Jag har inte sett något element som mäter snyggare än LMS-Ultra. Känner du till något sådant och vart kan jag isåfall hitta mätningar på det?
Elementet är förvisso inte prisvärt, men, som jag ser det så är det extremt välpresterande.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-12 09:45

MattiasKarlsson skrev:Så till alla skeptiska personer, ta med vilka subbar ni vill så kan vi testa dom mot Profundus Y-4. Antaligen put up or shut up.

Du är välkommen då alternativet är aningen svårt. På ett vilkor, jag vill mäta också.

Användarvisningsbild
Twilighter

Inläggav Twilighter » 2009-05-12 10:11

vill man ha krom och hightech look kan man kika prosons bilbasar:P:P

http://www.proson-av.com/download/proso ... ksidor.jpg
http://www.proson.se/index.php3?pageid=152

kostar 400spänn för 12an på fynda , sorry men tråden är ju som den blev :P

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-12 10:18

Tunga grejer... :wink:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-05-12 12:03

Alltså, absolut sämsta lösningen mot troll eller folk som omedvetet trollar på forum är att bli arg och säga att han är dum i huvudet.

Du måste helt klart förbättra dina forumskills mattiaskarlsson.

Vissa fighter går inte att vinna men genom att aldrig sänka sin egen nivå oavsätt hur låg motståndarens nivå är så kan trollet aldrig inbilla sig segerns sötma.

I all välmening :)

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-12 12:47

PMT, I know. Trodde i början att det inte var trollning, sen spårade det ur. Sorry. :oops:
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-12 12:48

steveo1234 skrev:Du är välkommen då alternativet är aningen svårt. På ett vilkor, jag vill mäta också.

Intressant att du vill mäta samtidigt som du lyssnar ;)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-12 12:49

MattiasKarlsson skrev:
steveo1234 skrev:Du är välkommen då alternativet är aningen svårt. På ett vilkor, jag vill mäta också.

Intressant att du vill mäta samtidigt som du lyssnar ;)

Inte samtidigt. Helst före. Men ordningen är mindre viktig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-12 12:56

steveo1234 skrev:Nu blev jag nyfiken. Jag har inte sett något element som mäter snyggare än LMS-Ultra. Känner du till något sådant och vart kan jag isåfall hitta mätningar på det?
Elementet är förvisso inte prisvärt, men, som jag ser det så är det extremt välpresterande.

Egentligen spelar väl priset ingen roll för prestandan. Det passar inte mig helt enkelt, och anledningarna har jag angivit i tråden.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-12 13:06

MagnusÖstberg skrev:
steveo1234 skrev:Nu blev jag nyfiken. Jag har inte sett något element som mäter snyggare än LMS-Ultra. Känner du till något sådant och vart kan jag isåfall hitta mätningar på det?

Egentligen spelar väl priset ingen roll för prestandan. Det passar inte mig helt enkelt, och anledningarna har jag angivit i tråden.

Jag kan inte hitta några invändningar mot prestandan utan enbart invändningar mot några stycken enskilda parametrar. Stämmer det med din bild?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-05-12 13:08

steveo1234 skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Jag kan inte hitta några invändningar mot prestandan utan enbart invändningar mot några stycken enskilda parametrar. Stämmer det med din bild?
De enskilda parametrarna påverkar prestandan.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-12 13:30

Alexi skrev:
steveo1234 skrev:
MagnusÖstberg skrev:

De enskilda parametrarna påverkar prestandan.

Ja, naturligtvis. Men jag är mer intresserad av totalresultatet än avvägningarna på detaljnivå. Att titta för länge på det sistnämnda resulterar inte allt för sällan i suboptimering. Inte sagt att Magnus invändningar inte är relavanta. De visar tydligt på några av de tradeoffs som elementkonstruktören gjort.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-12 13:37

Om man slipper dom "trade-offsen" och kanske fler saker, så kan du spela högre med lägre dist.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-12 13:40

MattiasKarlsson skrev:Om man slipper dom "trade-offsen" och kanske fler saker, så kan du spela högre med lägre dist.

1. Ja, "and if pigs had wings you could fly them to the market". Tradeoffs är en omöjlighet att komma undan.
2. Att spela högt med låg dist är inte omöjligt, det gör enklast genom att begränsa arbetsområdet. Att kunna spela starkt över en hög avstämningsfrekvens med låg dist är inte särskilt krävande. Ännu en tradeoff. Vissa är inte villiga att göra den.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-12 13:51

steveo1234 skrev:1. Ja, "and if pigs had wings you could fly them to the market". Tradeoffs är en omöjlighet att komma undan.

BS faktiskt. Såklart det kan finnas element med mindre trade-offs än dessa! Varför tror du det?
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-12 14:09

MattiasKarlsson skrev:
steveo1234 skrev:1. Ja, "and if pigs had wings you could fly them to the market". Tradeoffs är en omöjlighet att komma undan.

BS faktiskt. Såklart det kan finnas element med mindre trade-offs än dessa! Varför tror du det?

Jag har lite svårt att förstå vad det är du försöker säga: Men, jag tolkar det som att du menar att vissa konstruktioner har färre tradeoffs? Eller så menar du att storleken på tradeoffs är mindre? Oavsett vilket så är jag böjd att hålla med dig.
Iofs så är inte enskilda tradeoffs intressanta för mig ur annat än ett teknisk perspektiv. Jag är mer intresserad av slutproduktens egenskaper.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-12 14:20

steveo1234 skrev:Jag är mer intresserad av slutproduktens egenskaper.

Men ändå så för du en ständig debatt mot Ino basar du inte hört överhuvudtaget. Rätt konstigt resonemang där. Sen har flera erbjudigt dig att få lyssna. Mitt erbjudande är indraget, om du inte kan komma och lyssna utan ha mätt innan så är inte jag intresserad att öppna upp mitt hemma.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-12 14:33

MattiasKarlsson skrev:
steveo1234 skrev:Jag är mer intresserad av slutproduktens egenskaper.

Men ändå så för du en ständig debatt mot Ino basar du inte hört överhuvudtaget. Rätt konstigt resonemang där. Sen har flera erbjudigt dig att få lyssna. Mitt erbjudande är indraget, om du inte kan komma och lyssna utan ha mätt innan så är inte jag intresserad att öppna upp mitt hemma.

Jag för ingen debatt mot någonting. Jag är intresserad av produkterna från Ino.
Jag kommer att lyssna på ino produkter då jag primärt är intresserad av a2. En sådan demo blir förhoppningsvis i sommar eller så.
Vidare har jag aldrig sagt att jag inte vill lyssna innan jag mätt. Jag skulle föredra att göra bådeoch, men skulle gärna göra enbart en av dem.
Om du väljer att dra tillbaka din inbjudan baserat på dina missförstånd så är det ditt val.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-12 14:44

steveo1234 skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Problemet är ju att parametrarna just leder till problem som inte är överkommliga på annat vis än att man accepterar ett slutresultat som för mig har oacceptabla brister.

Skall man titta på perimeterfunktioner så ser det ju snyggt ut med sådanna anslutningsdon, rent av imponatorfaktor, men jag föredrar enkla lödöron.

Det jag vänder mig mot är att elementet kräver en låda som gör det mycket besvärligt att få ett system som inte redivisar procentsatser av distrosion enkom baserat på den inneslutna luftens olinjäritet. Till detta kommer temisk kompression (jo jag lovar att när ett element med låg känslighet mattas med tusentals watt är det en faktor). Att mata in mycket effekt blir nödvändigt när lådan är så liten.

Man kan konstatera att elementet är gjort för att kunna flytta mycket luft utan att ta så stor plats och det har gjort med den förmodligen medvetna konsekvensen att såväl termisk som mekanisk kompression leder till ökad dist.

Jag gillar system där den uppkomna (av elementets egenskaper bestämda) lådkonstruktionen inte destruktivt påverkar elementets grunddata eller tillför mer dist än elementet själv har.

De element du själv använder dig av tycker jag är klassen bättre!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-05-12 16:38

steveo1234 skrev:
MagnusÖstberg skrev:
LindeberG skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Ino elementen tål ju betydligt mer effekt i topparna, men i de lägsta frekvenserna är det ju xmax som normalt sätt begränsar.

Frågan är hur "Inos" baselement står sig mot detta monster. http://www.audiopulse.com/products/subw ... /lms-ultra
Svaret är nog att monstret vinner med stor marginal om man verkligen behöver det extremextrema.

Det där var ett skämt?

Nu blev jag nyfiken. Jag har inte sett något element som mäter snyggare än LMS-Ultra. Känner du till något sådant och vart kan jag isåfall hitta mätningar på det?

Efter en snabbkoll på tillverkarens hemsida kan man konstatera att dom har en elementserie som heter axis som verkar betydligt vettigare. Fortfarande för stor rörlig massa för att passa mina idéer, man ändå 140 gram mindre än för den knasiga lms-ultra. Känsligeheten är också för låg, men det kan skyllas på den stora rörliga massan.

Vill man ha seriösa baselement så vänder man sig lämpligen till Skaaning och köper flexunit-element.
Det finns en del att hitta på PA-sidan också, men det blir dyrt. Inte så jättestort utbud heller då Fs ofta ligger väldigt högt. Men en del har Fs på 25-27 Hz och då går grejjorna att köra hemma med bra resultat.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-12 20:39

MagnusÖstberg skrev:
steveo1234 skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Problemet är ju att parametrarna just leder till problem som inte är överkommliga på annat vis än att man accepterar ett slutresultat som för mig har oacceptabla brister.

Skall man titta på perimeterfunktioner så ser det ju snyggt ut med sådanna anslutningsdon, rent av imponatorfaktor, men jag föredrar enkla lödöron.

Det jag vänder mig mot är att elementet kräver en låda som gör det mycket besvärligt att få ett system som inte redivisar procentsatser av distrosion enkom baserat på den inneslutna luftens olinjäritet. Till detta kommer temisk kompression (jo jag lovar att när ett element med låg känslighet mattas med tusentals watt är det en faktor). Att mata in mycket effekt blir nödvändigt när lådan är så liten.

Man kan konstatera att elementet är gjort för att kunna flytta mycket luft utan att ta så stor plats och det har gjort med den förmodligen medvetna konsekvensen att såväl termisk som mekanisk kompression leder till ökad dist.

Jag gillar system där den uppkomna (av elementets egenskaper bestämda) lådkonstruktionen inte destruktivt påverkar elementets grunddata eller tillför mer dist än elementet själv har.

Mycket mumbo jumbo från dig, LMS behöver INTE monteras i en liten låda, och de klarar med stor sannolikhet mer värme i talspolarna utan betydande termisk kompression än nästan vilket annat element som helst.

LMS elementens känslighet är "låg" liksom i princip alla riktigt baskapabla elelment som någonsin tillverkats.

Att klaga på anslutningsdonen är sanslöst och menar du att basreflexöppningar inte ger upphov till dist och blåsljud?

Du skriver "Problemet är ju att parametrarna just leder till problem som inte är överkommliga på annat vis än att man accepterar ett slutresultat som för mig har oacceptabla brister."

Menar du att om extremt djup kraftfull bas återgiven med lägsta möjliga distortion är ett resultat av vad du ser som oacceptabla brister? Förlåt mig om jag vrider mig av skratt en stund.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-12 20:43

MattiasKarlsson skrev:

BS faktiskt. Såklart det kan finnas element med mindre trade-offs än dessa!?

Osannolikt men det kan kanske finnas, men nämn ett och jag lovar att det i alla fall inte sitter i en Ino-bas.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-05-12 21:57

LindeberG skrev:Mycket mumbo jumbo från dig, LMS behöver INTE monteras i en liten låda, och de klarar med stor sannolikhet mer värme i talspolarna utan betydande termisk kompression än nästan vilket annat element som helst.

Mumbo jumbo? Tror du man kan monter ett elementi vilken låda som helst med bra resultat?
Värme i talspolen har inte med med termisk kompression att göra, så vitt jag vet. Undrar vem det är som snackar "mumbo jumbo"...
Värme i talspolen blir alltid problem, oavsett tillverkare av element. Därför bör man utför elementet på sådant sätt att talspolen inte blir så jävla varm från början. Har man en rörlig massa på en 15"are som väger ca 450 gram så går inte det. F=ma. F är en direkt funktion av strömmen. Otur. Lösning: Mindre rörlig massa.

LindeberG skrev:LMS elementens känslighet är "låg" liksom i princip alla riktigt baskapabla elelment som någonsin tillverkats.

Läxläsning för Hr. Lindeberg: JBL produkt katalog.

LindeberG skrev:Att klaga på anslutningsdonen är sanslöst och menar du att basreflexöppningar inte ger upphov till dist och blåsljud?

En korrekt dimensionerad basreflexport ger låg dist och inget blåsljud som hörs vid dom ljudtryck den är dimensionerad för.

LindeberG skrev:Du skriver "Problemet är ju att parametrarna just leder till problem som inte är överkommliga på annat vis än att man accepterar ett slutresultat som för mig har oacceptabla brister."

Menar du att om extremt djup kraftfull bas återgiven med lägsta möjliga distortion är ett resultat av vad du ser som oacceptabla brister? Förlåt mig om jag vrider mig av skratt en stund.

Du kan spela djupt med LMS-elemtet. Och starkt. Men det finns andra lösningar som kan göra detsamma, men med avsevärt lägre dist.
Ett sådant element som LMS blir inte lågdistande, det är inte fysiskt möjligt.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-05-12 22:11

Vettiga argument. Hoppas de besvaras med sakliga argument. :)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-12 22:13

m_persson79 skrev:Vettiga argument. Hoppas de besvaras med sakliga argument. :)
Tror du på tomten? :lol:
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-12 22:33

Max_Headroom skrev:
LindeberG skrev:Mycket mumbo jumbo från dig, LMS behöver INTE monteras i en liten låda, och de klarar med stor sannolikhet mer värme i talspolarna utan betydande termisk kompression än nästan vilket annat element som helst.

Mumbo jumbo? Tror du man kan monter ett elementi vilken låda som helst med bra resultat?

Om lådan inte är för liten ja. Går ju också att anpassa lådstorlek t.e.x. med olika basreflexöppningar och slavbasar m.m.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-12 22:35

Max_Headroom skrev:Värme i talspolen har inte med med termisk kompression att göra, så vitt jag vet. Undrar vem det är som snackar "mumbo jumbo"...

Tydligen du eftersom termisk kompression har väldigt mycket med talspolarna att göra.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-12 22:39

Max_Headroom skrev:
LindeberG skrev:
Läxläsning för Hr. Lindeberg: JBL produkt katalog.

Jag skrev i princip alla element inte alla! Men JBLs mest djupbaskapabla elelement har rätt låg känslighet jämfört med deras PA-basar.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-05-12 22:47

LindeberG skrev:
Max_Headroom skrev:Värme i talspolen har inte med med termisk kompression att göra, så vitt jag vet. Undrar vem det är som snackar "mumbo jumbo"...

Tydligen du eftersom termisk kompression har väldigt mycket med talspolarna att göra.

Med termisk kompression menar i alla fall jag uppvärmning av luften av den kompression som blir i lådan p.g.a konens slag. I en liten låda så ändras volymen så pass mycket att det här blir en faktor som orsakar oljinjäriteter.

Uppvärming av talspolen är en annan sak, och den har ett mycket trögare förlopp. Om man ska ha en relativt liten låda, så kommer man att få problem med det här. Problemen är av en helt annan art och kan faktiskt dimensioneras in om man räknar med att högtalaren ska gå med en viss effekt hela tiden. Man räknar alltså på att talspolen kommer att vara duktigt varm under drift. Nackdelen är ju att den färdiga högtalaren kommer att få olika karraktär beroende på hur starkt man spelar.
Bäst är alltså att se till att inte talspolen blir så varm. Men det kräver mer lådvolym för ett givet ljudtryck. Det finns klara samband mellan ljudtryck, dist och känslighet. Och dom här samband går inte att krångla sig ur.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino