steveo1234 skrev:Svante skrev:steveo1234 skrev:Svante:
Jag förutsatte att du visste att jag menade frekvenssvaret hos bassystemet (spl som funktion av frekvens). Dvs man undersöker bassystemets överföringsfunktion.

Ja och jag menar att det är meningslöst. Frekvensområdet som du väljer att integrera över måste ju vara relaterat till vilka frekvenser du vill spela. Området 20 000- 40 000 Hz är ju tex tämligen ointressant. Området 10 000-20 000 är också ointressant om du bara spelar basfiol. Ändå ligger halva hörbara energin där om du spelar ett vitt spektrum, eller integrerar en rak tonkurva.
Musikens spektrala energifördelning måste alltså vägas in i ett mått som ska jämföra känslighet mellan högtalare. Och eftersom musik har så olika spektral fördelning måste man antingen hitta på en "standardmusik" för mätningen, eller helt enkelt strunta i det.
Jag kan nämna som exempel på det att i min högtalarkonstruktionskurs så brukar vi avsluta med lyssning på elevernas byggen. De brukar ha ganska olika tonkurva, men för att få en någorlunda rättvis jämförelse så bör de ändå spela ungefär lika starkt. Jag brukar då göra en brussignal som har samma spektrum som låten som spelas och mäta in nivåerna med en dB-mätare på lyssningsplats.
Den kalibreringen faller när man byter låt. Det kan utan vidare skilja 5 dB mellan låtarna. Högtalarna får alltså 5 dB olika känslighet beroende på vilket spektrum mätsignalen har.
Men, i fallet med bassystem så kan vi ju anta att detta området är 1-80hz. Det täcker upp ganska väl?
Nja, om du integrerar tonkurvan mellan 0 och 80 Hz, så kommer området mellan 0 och 40 Hz att få lika vikt som området mellan 40 och 80 Hz. Lek med tanken att du har en högtalare som går ner till 0 Hz (vilket faktiskt är möjligt, i rum), och en som bara går ner till 40 Hz. Den med begränsad bandbredd har dock 6 dB högre känslighet i området 40-80 Hz.
Då kommer de två högtalarna att få samma känslighetssiffra.
Men om du sedan växlar mellan de två och spelar musik som inte har något under 40 Hz, så kommer de att låta olika starkt. 6 dB olika.
Det här är ett sånt här tillfälle när man behöver ta ett steg tillbaka och fundera vad det egentligen är man frågar.
Du skriver
Men, om man inte är intresserad av känslighet/verkningsgrad utan endast är intresserad av den totala akustiska effekten som ett system kan generera i still med min (något klantigt tänkta) integrering ovan, hur skulle man då kunna göra?
Målet är att kunna göra "omräkningar" mellan portade och slutna lådor. Ett mindre fel i beräkningen är helt ok, men jag skulle gärna hålla den under 10-20%.
dvs du har en föreställning om att när du integrerar tonkurvan så ska du få den totala akustiska effekten som systemet genererar. Men så är det inte. Effekten som systemet genererar är beroende av musikens spektrala fördelning. Och eftersom vi aldrig lyssnar på en "vit" signal, eller ens kan höra alla delar av dess spektrum, så måste spektrum viktas på något sätt. Och den viktningen blir olika för olika låtar.
...och detta vill du göra för att kunna jämföra olika högtalare. Och jag menar att det blir en överförenkling. Det blir att klamra sig fast vid att det skulle finnas en känslighetssiffra för en högtalare, trots att känsligheten varierar med frekvensen. Det är ju inte så.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.