Moderator: Redaktörer
Nej faktiskt inte, jag tycker inte det, med Larsen blev det mer problematiskt, då en del saknades i högbasen. Tyckte det lät väldigt "rakt" i tonkurvan, om det var nåt som saknades så var det lågbas och den påverkas nog inte så mycket, eller alls, om högtalare står dikt mot vägg eller 30 cm ifrån.shifts skrev:Det är ju verkligen en problematisk placering du måste ha, men det har ju
ältats tidigare. En mer väggnära placering skulle givetvis gynna dem en hel
del. Låter det verkligen inte tunt så långt ut? Kul att du gillade dem i alla fall.
_Fredrik_ skrev:Om man som jag sitter 3 m från högtalarna, tror ni pi60 skulle bete sig likadant som pip, eller snarare; kommer man köpa på sig andra ljudliga problem med ett par större högtalare?
Ok, du har nog rätt.MattiasKarlsson skrev:_Fredrik_ skrev:Om man som jag sitter 3 m från högtalarna, tror ni pi60 skulle bete sig likadant som pip, eller snarare; kommer man köpa på sig andra ljudliga problem med ett par större högtalare?
Tror du mest vinner på det. pip sprider väl mer än pi60 så man kan nog uppleva diskanten bättre med pi60 i vanliga rum (diskanten är ju även bättre). Det jag ser som möjligt problem är om du får problem med resonanser i lågbasen, lägre än vad pip förmår. Det är ju svårt att svara på.
Vad skulle du säga var skillnaden mellan den nya och äldre modellen, förutom att den nya kanske är snyggare?MattiasKarlsson skrev:Finns ett par pi60 med pianolack (senaste modellen) på hifimagasinet för 23K nu. Och en äldre modell för 15K. Det går ju att göra fynd
_Fredrik_ skrev:Vad skulle du säga var skillnaden mellan den nya och äldre modellen, förutom att den nya kanske är snyggare?MattiasKarlsson skrev:Finns ett par pi60 med pianolack (senaste modellen) på hifimagasinet för 23K nu. Och en äldre modell för 15K. Det går ju att göra fynd
Det låter ju inte så farligtErol skrev:_Fredrik_ skrev:Vad skulle du säga var skillnaden mellan den nya och äldre modellen, förutom att den nya kanske är snyggare?MattiasKarlsson skrev:Finns ett par pi60 med pianolack (senaste modellen) på hifimagasinet för 23K nu. Och en äldre modell för 15K. Det går ju att göra fynd
Om jag minns rätt av vad Ingvar sa på lyssningsträffen så är diskanten nu av samma modell som i pi60s och boomern är omarbetad så att småsignalparametrarna är i stort sett identiska med pi60s.
2006 gjordes efter 10 år en ytterligare uppgradering av pi60, som innehöll ett helt nytt baselement (med basen från pi60s som ”likare” har småsignalparametrarna för pi60-basen justerats så att skillnaderna nominellt nu understiger +/- 0,2 dB 20 – 5000 Hz), med diskantelementet från pi60s (fram till maj 2006) och förstås ett helt nytt delningsfilter.
_Fredrik_ skrev:Om man som jag sitter 3 m från högtalarna, tror ni pi60 skulle bete sig likadant som pip, eller snarare; kommer man köpa på sig andra ljudliga problem med ett par större högtalare?
Golv (Bäst nära (1-3 dm) en väldämpad vägg.
En odämpad vägg renderar större avstånd.
_Fredrik_ skrev:Nu ska jag låna ett par Amphion Argon ll också så få vi se om dom kan mäta sig med piP-Larsen.
PS Jag tror att jag har sjunkit långt in i hifisjukan igen, ett litet återfall helt enkelt.
Jag tror dom blir för stora och dyra för mig, dessutom äger jag inte ens en bil så det blir svårt med transporter osv. jag måste ge upp snart.paa skrev:_Fredrik_ skrev:Om man som jag sitter 3 m från högtalarna, tror ni pi60 skulle bete sig likadant som pip, eller snarare; kommer man köpa på sig andra ljudliga problem med ett par större högtalare?
Detta gäller för pi60:Golv (Bäst nära (1-3 dm) en väldämpad vägg.
En odämpad vägg renderar större avstånd.
Bäst vore väl om du kunde tänkas få låna ett par av någon vänlig själ, och testa på plats.
Jag tror inte att det är självklart att det kommer att bli bättre med pi60, när man inte behöver den högre ljudtryckskapaciteten, om inte placeringen kan optimeras för pi60.
Det verkar stämma bra, dom känns lite snällare i rummet, på gott och ont.Alexi skrev:Amphion skulle det kunna vara att passar ditt rum riktigt bra, med den mer begränsade spridningen i diskanten.
Problemet är att den principen inte verka funka när det gäller fönster, det blev bumligt samt att piparna hamnade lite för högt.pingvinlakrits skrev:piP är ju tänkt att stå nära dämpad bakvägg och det gör skillnad, testa att flytta in dem.
Kanske, men i nuläget talar en del för Amphion-burkarna: Jag vet inte om dom är lite mesiga, lite åt Dynaudiohållet, iaf mer än piP? Pip ger ett piggare, men också lite väl slankt intryck i mitt rum, däremot förstår jag att dom är riktiga vinnare när dom har rätt rumsegeskaper, musiken "släpper" jävligt skönt från dom små rackarna.peetwa skrev:_Fredrik_ skrev:Nu ska jag låna ett par Amphion Argon ll också så få vi se om dom kan mäta sig med piP-Larsen.
PS Jag tror att jag har sjunkit långt in i hifisjukan igen, ett litet återfall helt enkelt.
Pip och larson är ingen vanlig hifi-sjuka det du har fått är den svårare faktisktfebern.
MattiasKarlsson skrev:Har du testat direkt mot någon annan vägg? Det blir ju en hel del skillnad om dom får stå mot en vägg
_Fredrik_ skrev:MattiasKarlsson skrev:Har du testat direkt mot någon annan vägg? Det blir ju en hel del skillnad om dom får stå mot en vägg
Grejen är om det gick, skulle jag nog behålla Larsen 6. Jag har ett så smalt rum (3.55) i betong, när lyssningsposition hamnar nära en betongvägg låter det elefantprutt, bumligt som satan, jag är allergisk mot det. Hellre tunn/slank ljudbild än tjock disko-aktig.
Öronen nära en bastant vägg ger en rejälbashöjning, 6db, tror jag. Du kanske inte sitter vis en betongvägg, eller så gillar du bas.DS skrev:_Fredrik_ skrev:MattiasKarlsson skrev:Har du testat direkt mot någon annan vägg? Det blir ju en hel del skillnad om dom får stå mot en vägg
Grejen är om det gick, skulle jag nog behålla Larsen 6. Jag har ett så smalt rum (3.55) i betong, när lyssningsposition hamnar nära en betongvägg låter det elefantprutt, bumligt som satan, jag är allergisk mot det. Hellre tunn/slank ljudbild än tjock disko-aktig.
Jag har 3.55 i mitt rum, dock spelar min OA14 bara ner till ca:30hz utan för mycket fall, men än dock inga probs alls med elefantöron, boom boom eller dylikt. Hur menar du med lyssningposition nära betong vägg?
Dämpning bakom blir svårt. Varför tror du jag kommer att tröttna på Amphion? Dom påminner om pip, tycker jag, i sin icke-försöka-impa-presentation. Känns rakt och ärligt tycker jag, piP kan säkert slå Amphion på fingrarna på allt i ett bättre rum med rätt dämpning. Men nu är det ju inte såAlexi skrev:Om du kan tänka dig att införa lite dämpning i rummet så piP, annars tycker jag du ska välja Amphion, även om jag tror du kommer tröttna på dem.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster