Lyssnade på piP idag, men det blev i14

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-05-13 23:37

_Fredrik_ skrev:
Alexi skrev:Om du kan tänka dig att införa lite dämpning i rummet så piP, annars tycker jag du ska välja Amphion, även om jag tror du kommer tröttna på dem.
Dämpning bakom blir svårt. Varför tror du jag kommer att tröttna på Amphion? Dom påminner om pip, tycker jag, i sin icke-försöka-impa-presentation. Känns rakt och ärligt tycker jag, piP kan säkert slå Amphion på fingrarna på allt i ett bättre rum med rätt dämpning. Men nu är det ju inte så :)

piP är OK även utan dämpning. Det är mer eller mindre nys att dom behöver mycken sådan. Själv gillar jag inte skolan med hårt dämpade rum, då kan man lika gärna lyssna i hörlurar.

Däremot behövs diffusering, dvs man ska undvika kala väggar och golv utan mattor (behöver inte vara heltäckande, bara man bryter upp med varierande reflexionsmönster). Bokhyllor, möbler, rejäl soffa etc - allt bidrar till en bättre akustisk miljö. Hellre lite "övermöblerat" än en massa dämpmattor på väggarna.

/ B

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-13 23:58

Bill50x skrev:
_Fredrik_ skrev:
Alexi skrev:Om du kan tänka dig att införa lite dämpning i rummet så piP, annars tycker jag du ska välja Amphion, även om jag tror du kommer tröttna på dem.
Dämpning bakom blir svårt. Varför tror du jag kommer att tröttna på Amphion? Dom påminner om pip, tycker jag, i sin icke-försöka-impa-presentation. Känns rakt och ärligt tycker jag, piP kan säkert slå Amphion på fingrarna på allt i ett bättre rum med rätt dämpning. Men nu är det ju inte så :)

piP är OK även utan dämpning. Det är mer eller mindre nys att dom behöver mycken sådan. Själv gillar jag inte skolan med hårt dämpade rum, då kan man lika gärna lyssna i hörlurar.

Däremot behövs diffusering, dvs man ska undvika kala väggar och golv utan mattor (behöver inte vara heltäckande, bara man bryter upp med varierande reflexionsmönster). Bokhyllor, möbler, rejäl soffa etc - allt bidrar till en bättre akustisk miljö. Hellre lite "övermöblerat" än en massa dämpmattor på väggarna.

/ B
På helt ovetenskaplig basis håller jag med dig. Jag tycker att man ofta hör rum, hemma hos folk och i butiker, som slängt in massa mjuka grjer överallt, det första som sticker är ju diskanten eller att högbasen blir för framträdande, man måste verkligen veta vad man gör när man absorberar och det gör inte jag. Jag har faktiskt ganska ok med diffusion hemma, dock en ganska hård klang, Amphion smörigare, i jämförelse med piP, framtoning passar rummet bättre. Jag känner igen mig från min Genleclyssning på jobbet och om den är helt neutral eller inte vet jag inte, men det är min referens.

När jag lyssnat ett tag så tycker jag Amphionburkarna tar fram klanger/reverb i musiken på ett sätt som jag är van vid. I like :D

Ska ge piP en till lyssning imorgon, men jag misstänker att dom är en aning små för rummet.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-14 00:00

Bill50x skrev:
piP är OK även utan dämpning. Det är mer eller mindre nys att dom behöver mycken sådan.
/ B

Det blir påtagligt oroligare i övre registret, vid spelning med starkare volympådrag, utan att ha dämpning intill dem.
Annars upplever jag mest skillnad i stereoperspektivet då, pga osymetrisk möblering etc, som dämpningen hjälper mot.

Min uppfattning hittills.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-05-14 00:12

Ragnwald skrev:
Bill50x skrev:
piP är OK även utan dämpning. Det är mer eller mindre nys att dom behöver mycken sådan.
/ B

Det blir påtagligt oroligare i övre registret, vid spelning med starkare volympådrag, utan att ha dämpning intill dem.
Annars upplever jag mest skillnad i stereoperspektivet då, pga osymetrisk möblering etc, som dämpningen hjälper mot.

Min uppfattning hittills.

Du har säkert rätt. Men jag tror inte piP är svårare än andra högtalare. Tvärtom, de är ganska kontrollerade (= lite torra) i sin framtoning.

/ B

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2009-05-14 08:15

Bill50x skrev:Tvärtom, de är ganska kontrollerade (= lite torra) i sin framtoning.

:D Jag tycker ganska tvärtom att mina piP är mer spelglada och uppsluppna gentemot vad jag bedömer är helt neutralt. Som "torra" och "kontrollerande" skulle jag definitivt inte beskriva dem.

Konstigt hur olika man kan uppleva samma högtalare, men det är väl rätt talande för hur den akustiska miljön och den personliga referensramen spelar in.

Mina piP står placerade "by the book" med en 1 x 1 m "våfflad" akustikskiva bakom varje högtalare, och högtalarna - faktiskt på väggstativ - är så dikt an mot skivan det går med hänsyn till att de är inviklade rakt mot lyssningsplatesen (eller t.o.m. lite framför).

Rummet f.ö. är relativt vädämpat med tygmöbler & stora ryamattor. Diffusion bakom lyssningsplatsen finns i form av en välfylld skiv-/ bokhylla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-05-14 08:35

Conan skrev:
Bill50x skrev:Tvärtom, de är ganska kontrollerade (= lite torra) i sin framtoning.

:D Jag tycker ganska tvärtom att mina piP är mer spelglada och uppsluppna gentemot vad jag bedömer är helt neutralt. Som "torra" och "kontrollerande" skulle jag definitivt inte beskriva dem.

Konstigt hur olika man kan uppleva samma högtalare, men det är väl rätt talande för hur den akustiska miljön och den personliga referensramen spelar in.

Referenserna skiljer sig säkert åt. För att inte tala om vad man lägger in för värdering i orden.

Jag jämför till exempel gärna med mina DQ10:or eftersom jag har så lång erfarenhet av dem. Dessa tycker jag är spelglada och framför allt har ett stort ljud som inte piP har. DQ10 blommar ut på ett helt annat sätt. Det är detta som jag menar att piP är lite torra, eller ska vi kanske kalla dom "tillknäppta"? I vilket fall har dom en mindre ljudbild, allt känns nerskalat jämfört med mina högtalare.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-05-14 09:04

DQ10 har en "artificiellt stor" ljudbild, så det är inte alls konstigt.

Detsamma som du säger skulle jag säkert också sagt om jag hade gått direkt från mina gamla Magnaplanar till piP.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-05-14 09:10

Nattlorden skrev:DQ10 har en "artificiellt stor" ljudbild, så det är inte alls konstigt.

Detsamma som du säger skulle jag säkert också sagt om jag hade gått direkt från mina gamla Magnaplanar till piP.

Hm. Hur definierar man en artificiellt stor ljudbild? Du kan mycket väl ha rätt, mer hur vet man hur det ska låta? Vad är referensen? Jo, jag vet, det som finns på fonogrammet (enligt vissa i alla fall) :-)

Men hur avgör man vad som är korrekt ljudbild, mäter den med tumstock?

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-05-14 09:24

Bill50x skrev:Men hur avgör man vad som är korrekt ljudbild, mäter den med tumstock?

Tja... om det inte explicit är specificerat avstånd till bakvägg (=högtalaren konstruerad med tanke på korrekt återgivning vid detta avstånd) t.ex. så är den delen av ljudbilden som beror på tidsgången på studsen i bakvägg artificiell - för den har ingen koppling till inspelningen och dess egenskaper då den förändras av din valda placering.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-14 10:12

Det här är jag nyfiken på Alexi, jag vill ju inte tröttna på dom, kan du inte förklara hur du tänkte, jag har ju fortfarande möjlighet till båda?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-05-14 10:42

_Fredrik_ skrev:
Det här är jag nyfiken på Alexi, jag vill ju inte tröttna på dom, kan du inte förklara hur du tänkte, jag har ju fortfarande möjlighet till båda?
Det är enkelt :) Jag tror man tröttnar på alla komponenter som färgar, eftersom det fungerar som ett filter. Eftersom du håller på med film kan vi ta filmvärlden som ett exempel, DV blev jättepopulärt med ett filter som gav väldigt speciell kontrast och ett tag gjordes allt i det, även jag tyckte det såg snyggt ut i början, men nu när man ser musikvideos gjorda med det filtret, tycker jag bara det ser filtrerat fult och billigt ut, jag har tröttnat helt enkelt. Men jag kommer aldrig tröttna på verklighetstrogna bilder/filmer.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-14 11:11

Alexi skrev:
_Fredrik_ skrev:
Det är enkelt :) Jag tror man tröttnar på alla komponenter som färgar, eftersom det fungerar som ett filter. Eftersom du håller på med film kan vi ta filmvärlden som ett exempel, DV blev jättepopulärt med ett filter som gav väldigt speciell kontrast och ett tag gjordes allt i det, även jag tyckte det såg snyggt ut i början, men nu när man ser musikvideos gjorda med det filtret, tycker jag bara det ser filtrerat fult och billigt ut, jag har tröttnat helt enkelt. Men jag kommer aldrig tröttna på verklighetstrogna bilder/filmer.
Håller med helt och hållet, men jag tycker inte att dom känns så "färgade", jag antar att du lyssnat på dom? Kan du beskriva färgningen på nåt sätt?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-14 17:17

Alexi skrev:Jag tror man tröttnar på alla komponenter som färgar...
Jag står på mig, Alexi och är jätte-nyfiken på hur du tycker att denna färgning yttrar sig på Amphion Argon 2, så ska jag lyssna efter den själv, man kan ju missa sånt.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-05-14 20:15

Är det något som du tycker är riktigt bra med Amphion Argon 2 och varför? Man kan givetvis tilltalas av en färgning inte minst om den ändrar på något som man tidigare inte var riktigt nöjd med. Saknas t.ex. lite bas tycker man en högtalare med mera bas är positivt, ända tills man helt plötsligt tycker att den där basen var kanske i mesta laget. Förhöjd nivå hos det ena av två objekt, gör att vi nästan med automatik föredrar det ljudstarkare alternativet (detta har varit hifihandlarnas tjuvknep i många år...). Likadant är det med förmågan att måla upp en trovärdig ljudbild. Den där extremt stora ljudbilden som kanske vid första lyssningen känns fantastisk är kanske överdriven efter några dagar. Imponatorköret är förädiskt!

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-14 20:58

RogerGustavsson skrev:Är det något som du tycker är riktigt bra med Amphion Argon 2 och varför? Man kan givetvis tilltalas av en färgning inte minst om den ändrar på något som man tidigare inte var riktigt nöjd med. Saknas t.ex. lite bas tycker man en högtalare med mera bas är positivt, ända tills man helt plötsligt tycker att den där basen var kanske i mesta laget. Förhöjd nivå hos det ena av två objekt, gör att vi nästan med automatik föredrar det ljudstarkare alternativet (detta har varit hifihandlarnas tjuvknep i många år...). Likadant är det med förmågan att måla upp en trovärdig ljudbild. Den där extremt stora ljudbilden som kanske vid första lyssningen känns fantastisk är kanske överdriven efter några dagar. Imponatorköret är förädiskt!
Det är massa saker jag tycker är bra med Amphion, men framförallt, så känns den mindre ansträngd än pip i mitt rum, jag är ganska säker på hur "stor" ljudbilden och röster ska kännas på vissa inspelningar, men självklart har jag har jag en referens på lyssningen som i sig kan vara inkorrekt, det rör sig iaf om Ingemar Ohlsson-ritade rum med Genelecmonitorer i. Självklart så kan Genelec anses som ett färgat system, men vilket är inte det? Jag tycker att amphionburkarna presenterar nåt som påminner om lyssningen på mitt jobb, mer än vad piP gör.

Det jag främst lyssnar efter är att inget sticker ut och snor uppmärksamhet, detta tycker jag att Amphion klarar bra, så vitt jag kan höra, jag har ju bara lyssnat på dom en kväll. Jag tror inte man ska hänga upp sig för mycket på en högtalare, utan snarare tänka på hur den funkar med rummet, om man nu inte har ett ekofritt rum.

Det ska bli spännande att jämföra de båda ikväll, då jag har förmånen att ha båda hemma.

Om ni är kritiska till Amphion Argon vore det intressant att höra era tankar om detta, tycker det är svårt ändå, att på två-tre dagar bestämma vilken högtalare som man förmodligen kommer att trivas bäst med.

Det som talar mest för piP är deras upplevda rappa bas, tycker dom spöar det mesta jag har hört där.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-14 21:03

RogerGustavsson skrev: Imponatorköret är förädiskt!
piP imponerar mer än Amphion, helt klart, det är lite det jag är rädd för, tycker släppet från högtalarna är helt fantastiskt, så fantastiskt att jag kan bortse från att dom låter lite väl slanka (i mitt rum och med min lite felaktiga placering).

Det handlar kanske mest om att välja högtalare efter vad som spelar minst dåligt med rummet :?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2009-05-14 22:26

Hmm. Argon II sägs ju vara helt OK och det lilla jag hört av den hos Ljudmakarn avskräckte inte. (Det gör däremot det nya, höga priset på Anniversary-modellen.)
...perspektiv...

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-14 22:54

guldfisk skrev:Hmm. Argon II sägs ju vara helt OK och det lilla jag hört av den hos Ljudmakarn avskräckte inte. (Det gör däremot det nya, höga priset på Anniversary-modellen.)
ja, det kan nog va ett sätt att kräma ut lite mer ur nervösa audiofiler. Också konstigt att plocka bort "standard modellen".
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-14 23:29

Fy satan va svårt.. Nu lutar det år piP för sitt öppnare, mer högupplösta och torra ljud. Amphion mumlar på. Jävlar vilken dynamik piparna pallar med 8O

Vem tror ni vinner?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-05-14 23:36

_Fredrik_ skrev:Fy satan va svårt.. Nu lutar det år piP för sitt öppnare, mer högupplösta och torra ljud. Amphion mumlar på. Jävlar vilken dynamik piparna pallar med 8O

Vem tror ni vinner?

Mark & Daniel. :)

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-14 23:42

_Fredrik_ skrev:Fy satan va svårt.. Nu lutar det år piP för sitt öppnare, mer högupplösta och torra ljud. Amphion mumlar på. Jävlar vilken dynamik piparna pallar med 8O

Vem tror ni vinner?
Kan dom spela tillräckligt starkt för dig?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2009-05-14 23:46

Din motivering saknas helt och hållet. (om att varför Fredrik ska välja Amphion) Men du verkar ändå avråda. Jag blir helt konfunderad!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-14 23:54

MagnusÖstberg skrev:

Vem tror ni vinner?
Kan dom spela tillräckligt starkt för dig?
Det är tveksamt, det jag är lite rädd för att jag ska hamna i samma sits som med Larsen 6:orna, dvs för för lite av den högra basen.
Johan_Lindroos skrev:

Din motivering saknas helt och hållet. (om att varför Fredrik ska välja Amphion) Men du verkar ändå avråda. Jag blir helt konfunderad!
jag måste säga att jag också blev lite konfunderad.

Jag upplever inte Amphion som färgade, hemma hos mig, dom är dock inte lika "tydliga" som piP. Finns det tex mycket djupleds-info så tar piParna fram det mer, det blir mer påtagligt. Lite mer exakt och lite mer analytiskt, om man får använda det ordet. :wink:
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2009-05-15 01:16

Fredrik, bry dig helt enket inte om Alexis uttalande. Det var ju helt innehållslöst. Jag känner alexi, så jag tror inte att han tar illa upp att jag "klagar" lite på honom!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-15 03:01

_Fredrik_, Finns det någon annan vägg du skulle kunna testa pipen emot? Det kan vara intressant och höra dom så som dom ska stå :)
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2009-05-15 12:18

Vet inte om du skrivit att du inte vill ha det så, men är inte piP med ett par mindre basmoduler en bra lösning på dina problem? Dyrare, men, tja?

/en john

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-15 12:57

enJohn skrev:Vet inte om du skrivit att du inte vill ha det så, men är inte piP med ett par mindre basmoduler en bra lösning på dina problem? Dyrare, men, tja?

/en john
Mina problem med piP är inte under 80 hz, utan basen ovan det, där hjälper ju tyvärr inte basmoduler.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2009-05-15 13:20

_Fredrik_ skrev:
enJohn skrev:Vet inte om du skrivit att du inte vill ha det så, men är inte piP med ett par mindre basmoduler en bra lösning på dina problem? Dyrare, men, tja?

/en john
Mina problem med piP är inte under 80 hz, utan basen ovan det, där hjälper ju tyvärr inte basmoduler.

Är du säker? Och modelerna hjälper väll till att få bukt med rumsresonanser även ovanför 80 hz?

/en john som bara spekulerar utan att veta

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-05-15 14:26

Nejdå jag tar inte illa upp. Jag ska försöka vara tydligare :)

Jag tror Amphion gör jättebra högtalare generellt, de modeller jag hört har alla legat långt över medel, vet inte om jag hört just denna modell dock. Jag tror också som jag tidigare sagt att Amphion passar ditt rum bättre, så som du har det just nu.

Fredrik, varför tar du inte med dig båda till jobbet och jämför dem där, det låter på dig som det ändå är den miljön du jämför mot hela tiden.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-05-15 15:59

Alexi skrev:Fredrik, varför tar du inte med dig båda till jobbet och jämför dem där, det låter på dig som det ändå är den miljön du jämför mot hela tiden.

Då kan han säga därhemma "de lät bäst på jobbet i alla fall"... :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino