RogerGustavsson skrev:Är det något som du tycker är riktigt bra med Amphion Argon 2 och varför? Man kan givetvis tilltalas av en färgning inte minst om den ändrar på något som man tidigare inte var riktigt nöjd med. Saknas t.ex. lite bas tycker man en högtalare med mera bas är positivt, ända tills man helt plötsligt tycker att den där basen var kanske i mesta laget. Förhöjd nivå hos det ena av två objekt, gör att vi nästan med automatik föredrar det ljudstarkare alternativet (detta har varit hifihandlarnas tjuvknep i många år...). Likadant är det med förmågan att måla upp en trovärdig ljudbild. Den där extremt stora ljudbilden som kanske vid första lyssningen känns fantastisk är kanske överdriven efter några dagar. Imponatorköret är förädiskt!
Det är massa saker jag tycker är bra med Amphion, men framförallt, så känns den mindre ansträngd än pip i mitt rum, jag är ganska säker på hur "stor" ljudbilden och röster ska kännas på vissa inspelningar, men självklart har jag har jag en referens på lyssningen som i sig kan vara inkorrekt, det rör sig iaf om Ingemar Ohlsson-ritade rum med Genelecmonitorer i. Självklart så kan Genelec anses som ett färgat system, men vilket är inte det? Jag tycker att amphionburkarna presenterar nåt som påminner om lyssningen på mitt jobb, mer än vad piP gör.
Det jag främst lyssnar efter är att inget sticker ut och snor uppmärksamhet, detta tycker jag att Amphion klarar bra, så vitt jag kan höra, jag har ju bara lyssnat på dom en kväll. Jag tror inte man ska hänga upp sig för mycket på en högtalare, utan snarare tänka på hur den funkar med rummet, om man nu inte har ett ekofritt rum.
Det ska bli spännande att jämföra de båda ikväll, då jag har förmånen att ha båda hemma.
Om ni är kritiska till Amphion Argon vore det intressant att höra era tankar om detta, tycker det är svårt ändå, att på två-tre dagar bestämma vilken högtalare som man förmodligen kommer att trivas bäst med.
Det som talar mest för piP är deras upplevda rappa bas, tycker dom spöar det mesta jag har hört där.