Bamsefar skrev:Har även avverkat Krell och ARC på förstärkarsidan...
Vilka av deras modeller har du "avverkat"? Vad kör du med för förstärkare nu?
Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Varför skulle det inte kunna vara riktat till dig?LindeberG skrev:Bamsefar skrev:Men att dissa ett märke - vilket som helst - utan att ha riktiga referenser för dissandet är bara sjukt dåligt.
Antar att det förmanandet är riktat till Mattias.
pingvinlakrits skrev:LindeberG: jag känner mannen ifråga (Bamsefar) och tycker det är tråkigt att du inte vill tro på att han ägt det han ägt. Jag kan gå i god för att han inte far med osanning. Varför ifrågasättandet om han verkligen ägt det han påstår? Tror du han är mytoman eller nånting?![]()
LindeberG skrev:pingvinlakrits skrev:LindeberG: jag känner mannen ifråga (Bamsefar) och tycker det är tråkigt att du inte vill tro på att han ägt det han ägt. Jag kan gå i god för att han inte far med osanning. Varför ifrågasättandet om han verkligen ägt det han påstår? Tror du han är mytoman eller nånting?![]()
Inte vet jag men jag har inte ifrågasatt vad han har ägt, däremot så ifrågasätter jag hans uttalande om att Inos högtalare är vida bättre på allt än allt som JM Velodyne Wilson & Genesis tillverkar ett uttalande som givetvis inte är verklighetsbaserat.
pingvinlakrits skrev:Min rigg kostade ca 17000kr totalt och var betydligt bättre som musikförmedlare. Det tyckte jag var lite skönt, det dämpade ju uppgraderingsnojan rätt rejält för min del.
pingvinlakrits skrev:LindeberG: jag känner mannen ifråga (Bamsefar) och tycker det är tråkigt att du inte vill tro på att han ägt det han ägt. Jag kan gå i god för att han inte far med osanning. Varför ifrågasättandet om han verkligen ägt det han påstår? Tror du han är mytoman eller nånting?![]()
LindeberG skrev:Inte vet jag men jag har inte ifrågasatt vad han har ägt, däremot så ifrågasätter jag hans uttalande om att Inos högtalare är vida bättre på allt än allt som JM Velodyne Wilson & Genesis tillverkar ett uttalande som givetvis inte är verklighetsbaserat.
LindeberG skrev:pingvinlakrits skrev:Min rigg kostade ca 17000kr totalt och var betydligt bättre som musikförmedlare. Det tyckte jag var lite skönt, det dämpade ju uppgraderingsnojan rätt rejält för min del.
Fast det där exemplet säger ju egentligen ingenting, eftersom akustiken lyssningsrummen emellan antagligen skiljde sig mer åt än högtalarnas kvalite gjorde.
LindeberG skrev:pingvinlakrits skrev:Min rigg kostade ca 17000kr totalt och var betydligt bättre som musikförmedlare. Det tyckte jag var lite skönt, det dämpade ju uppgraderingsnojan rätt rejält för min del.
Fast det där exemplet säger ju egentligen ingenting, eftersom akustiken lyssningsrummen emellan antagligen skiljde sig mer åt än högtalarnas kvalite gjorde.
Bamsefar skrev:LindeberG skrev:Inte vet jag men jag har inte ifrågasatt vad han har ägt, däremot så ifrågasätter jag hans uttalande om att Inos högtalare är vida bättre på allt än allt som JM Velodyne Wilson & Genesis tillverkar ett uttalande som givetvis inte är verklighetsbaserat.
Nu är du verkligen ute och cycklar i blåbärshavet. Mina uttalanden är 100% verklighetsbaserade, det är dina som är totalt felaktiga och utan någon som helst vettig kunskap eller referens !
Du ifrågasätter, å det kraftfullaste, både det faktum att jag ägt allt jag skriver jag ägt (nämde jag att jag även ägt Wilson Audio Cub ?) och framförallt min åsikt om att Ino Audio - i flera olika konstelationer - är med mina värdemätare (läs: verklig musikupplevelse och inte någon skiva som kan låta si eller så - verkligheten är den enda sanna referensen i dessa fall) vida överlägset. Du kan bara inte acceptera att något billigare är bättre än något extremt dyrt.
DVD-ai skrev:LindeberG skrev:pingvinlakrits skrev:Min rigg kostade ca 17000kr totalt och var betydligt bättre som musikförmedlare. Det tyckte jag var lite skönt, det dämpade ju uppgraderingsnojan rätt rejält för min del.
Jo det säger en jäkla massa faktiskt, så mycket som att hans grejer för 20k i ett allt annat än optimalt rum upplevdes som klart mycket bättre än grejer för närmare 100k i ett rum som trots allt är akustik reglerat (sedan hur pass bra akustikreglerat kan man ju disskutera men, men nerdragen efterklang är ju en fördel detta rum trots allt måste ha..)
Detta tycker i alla fall jag är ett bra betyg, dock så säger det ju bara att just Pingvinen och hans kompis tyckte på detta sättet, någon annan (t.ex. DU) kanske tycker annorlunda.
DVD-ai skrev:LindeberG skrev:pingvinlakrits skrev:
Men att dem ens "kan" tycker så i en kamp om 100k vs 20k är ju något som är väldigt imponerande och talar sitt tydliga språk.
Dyrt är INTE = Bra
MattiasKarlsson skrev:steveo1234 skrev:Jag håller i stort med dig om ovanstående med ett undantag. De spektrala föroreningarna som porten ger upphov uppstår redan ovanför Fb. Om man tycker att dessa låter illa eller ej är antagligen en fråga om hur höga krav som lyssnaren ställer. I likhet med hur hög amplitud man behöver vid 15hz.
Detta är ju ett antagande från dig som inte stämmer på alla basar! Bara för du hört några kassa basreflexlösningar så betyder inte det att alla ger samma ljud. Ino basreflexlösning ger inga sådana problem vad jag hör. Har du hört det?
LindeberG skrev:DVD-ai skrev:LindeberG skrev:pingvinlakrits skrev:
Men att dem ens "kan" tycker så i en kamp om 100k vs 20k är ju något som är väldigt imponerande och talar sitt tydliga språk.
Dyrt är INTE = Bra
Att den affärstestade anläggningen kostade 100k berodde ju mer på kringutrustningen än på högtalarna. Med en billigare förstärkare och cd-spelare så hade prisskillnaden inte varit i närheten så stor. Jag skulle dock inte dra slutsatsen av detta som du gör att dyrt inte är bra, för det är det ofta även om det inte alltid blir så prisvärt.
paa skrev:DVD-ai skrev:Dock så är det ju så att jag inte ska svära på att jag förstod helt vad du menar med "Spektrala föroreningar"...
Jag gissar det betyder ungefär samma sak som brus.
steveo1234 skrev:paa skrev:DVD-ai skrev:Dock så är det ju så att jag inte ska svära på att jag förstod helt vad du menar med "Spektrala föroreningar"...
Tja, så skulle man kanske kunna beskriva det. Men, jag tycker inte att det ger hela verkligheten.
Om vi tittar på ex SVS PC-Ultra 13 i tre olika konfigurationer och mäter på dessa.
Först sluten låda:
Kurvan följer GD, men, man kan tydligt se att det pågår ett minimalt med utsmetning av energin.
Om samma låda portas till säg 10hz:
Man ser direkt hur porten smetar ut responsen. Man kan även se hur energin faktiskt inte börjar smetas ut vid 10hz utan även över avstämningen och följer portens bidrag.
Vid 20hz avstämning blir det ännu tydligare:
Enligt MattiasKarlsson gå gäller tydligen inte detta beteender för Inos produkter men det kanske kan vara av intresse för någon annan iaf.
EDIT: Bilderna blev visst riktigt dåliga. Fixar om det finns intresse...
DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:paa skrev:DVD-ai skrev:Dock så är det ju så att jag inte ska svära på att jag förstod helt vad du menar med "Spektrala föroreningar"...
Tja, så skulle man kanske kunna beskriva det. Men, jag tycker inte att det ger hela verkligheten.
Om vi tittar på ex SVS PC-Ultra 13 i tre olika konfigurationer och mäter på dessa.
Först sluten låda:
Kurvan följer GD, men, man kan tydligt se att det pågår ett minimalt med utsmetning av energin.
Man ser direkt hur porten smetar ut responsen. Man kan även se hur energin faktiskt inte börjar smetas ut vid 10hz utan även över avstämningen och följer portens bidrag.
Enligt MattiasKarlsson gå gäller tydligen inte detta beteender för Inos produkter men det kanske kan vara av intresse för någon annan iaf.
Jag hade mina misstankar att du pratade om GD, jo klart att GD't förändras till det "sämre" om man kör portat.
Men är detta något som man behöver bry sig om, det finns en gräns för vad som är hörbart och någon vitts att bry sig om.
LindeberG skrev:Bamsefar skrev:LindeberG skrev:Inte vet jag men jag har inte ifrågasatt vad han har ägt, däremot så ifrågasätter jag hans uttalande om att Inos högtalare är vida bättre på allt än allt som JM Velodyne Wilson & Genesis tillverkar ett uttalande som givetvis inte är verklighetsbaserat.
Nu är du verkligen ute och cycklar i blåbärshavet. Mina uttalanden är 100% verklighetsbaserade, det är dina som är totalt felaktiga och utan någon som helst vettig kunskap eller referens !
Du ifrågasätter, å det kraftfullaste, både det faktum att jag ägt allt jag skriver jag ägt (nämde jag att jag även ägt Wilson Audio Cub ?) och framförallt min åsikt om att Ino Audio - i flera olika konstelationer - är med mina värdemätare (läs: verklig musikupplevelse och inte någon skiva som kan låta si eller så - verkligheten är den enda sanna referensen i dessa fall) vida överlägset. Du kan bara inte acceptera att något billigare är bättre än något extremt dyrt.
Klart jag kan, men jag ifrågasätter dina uttalanden som är lite väl svepande och återigen så diskar du dig själv från möjligheten att någon ska ta dig på allvar överhuvudtaget när du skriver.
DVD-ai skrev:LindeberG skrev:DVD-ai skrev:LindeberG skrev:pingvinlakrits skrev:
Dyrt är INTE = Bra
Att den affärstestade anläggningen kostade 100k berodde ju mer på kringutrustningen än på högtalarna. Med en billigare förstärkare och cd-spelare så hade prisskillnaden inte varit i närheten så stor. Jag skulle dock inte dra slutsatsen av detta som du gör att dyrt inte är bra, för det är det ofta även om det inte alltid blir så prisvärt.
jag står fast vid att priset inte har något med prestandan att göra....
steveo1234 skrev:paa skrev:DVD-ai skrev:Dock så är det ju så att jag inte ska svära på att jag förstod helt vad du menar med "Spektrala föroreningar"...
Först sluten låda:
Max_Headroom skrev:steveo1234 skrev:paa skrev:DVD-ai skrev:Dock så är det ju så att jag inte ska svära på att jag förstod helt vad du menar med "Spektrala föroreningar"...
Först sluten låda:
Bilderna funkar inte alls. Men en annan grej:
Om man ska bygga en basreflexlåda med avstämning på 10Hz, och porten skall ha rimligt stor area, så måste proten bli lång som *****. Portens volym blir då förhållandevis stor jämfört med den låda den är kopplad till. Jag menar därför att det finns en gräns, nedåt i frekvens, där basreflexlösningen helt enkelt inte är praktiskt användbar. Och att det är här någonstans som orsaken finns till utsmetningen av energin, som du skriver om, står att finna.
Gränsen är naturligtvis inte som en vägg, utan man får gradvis ökande problem. Vid någon brytpunkt blir problemen så stora att en sluten låda är mer effektiv för ett givet ljudtryck vid en given distorsion.
En metod att komma undan är ju att anävnda en slavbas. En annan att bygga en transmissionline. Men den senare lär ju knappast bil speceillt liten om vi ska ned i området runt 10Hz. Men sett till total lådvolym/ljudtryck/dist så kanske det ändå är mer effektivt än slutna lådor, det vet jag inte.
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:paa skrev:DVD-ai skrev:Dock så är det ju så att jag inte ska svära på att jag förstod helt vad du menar med "Spektrala föroreningar"...
Först sluten låda:
Jag hade mina misstankar att du pratade om GD, jo klart att GD't förändras till det "sämre" om man kör portat.
Men är detta något som man behöver bry sig om, det finns en gräns för vad som är hörbart och någon vitts att bry sig om.
Nej, GD kan man nog ignorera sålänge den inte blir "orimligt stor". Notera dock att bilderna ovan visserligen visar GD också, men, att det inte är det jag försöker visa.
EDIT: GD ökar med sjunkande frekvens för portat. Men, om man tittar på hur energin är fördelad i spektrumet så syns en tydlig "utsmetning" runt portens resonansfrekvens. Ett i mitt tycke starkt argument för att protens resonansfrekvens ska placeras så lågt som möjilgt. Under 15hz och gärna ner mot 11-12 eller så.
LindeberG skrev:Max_Headroom skrev:
Tvärtom menar du väl?
Nej Bamsefar har gjort bort sig när han i praktiken påstår att han själv sitter på den absoluta sanningen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster