En vision, kanske en om Ino

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-05-14 23:08

Bamsefar skrev:Har även avverkat Krell och ARC på förstärkarsidan...

Vilka av deras modeller har du "avverkat"? Vad kör du med för förstärkare nu?

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-14 23:11

MagnusÖstberg skrev:
LindeberG skrev:
Bamsefar skrev:Men att dissa ett märke - vilket som helst - utan att ha riktiga referenser för dissandet är bara sjukt dåligt.

Antar att det förmanandet är riktat till Mattias.
Varför skulle det inte kunna vara riktat till dig?

Därför att jag inte har dissat Ino bara de som höjer dom till skyarna i tron att allt annat än Ino är sämre vilket givetvis inte stämmer.

Bamsefar säger att han har ägt Wilson bl.a. & Velodynes DD10 och DD12 som tydligen ändå dög ett tag för honom men frågan är om han hört DD18se? Han påstod ju att allt från de tillverkare som han ägt var sämre än hans nuvarande Ino rigg både i botten och toppen vilket för mig är svårt att tro eftersom jag har lyssnat på en hel del kvalificerade högtalalare genom åren även Ino's och konstaterat att de alla är bra på mycket men ingen är bäst på allt.
Senast redigerad av LindeberG 2009-05-14 23:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-14 23:32

Jag vet ju inte vad för återgivning du gillar, men du vet ju inte heller vad Bamsefar föredrar?

Av vad du skrivit hittills så tror jag inte att vi har samma syn på återgivning - och det är inget illa ment med det. Du får gilla vad du vill.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-05-14 23:40

LindeberG: jag känner mannen ifråga (Bamsefar) och tycker det är tråkigt att du inte vill tro på att han ägt det han ägt. Jag kan gå i god för att han inte far med osanning. Varför ifrågasättandet om han verkligen ägt det han påstår? Tror du han är mytoman eller nånting? :?

Är du verkligen en riktigt person? Eller är du bara en sofistikerad spam-bot?
:wink:

Men seriöst talat; vi är ett par personer som hört riktigt bra grejer förr och nu, vissa av oss har helt enkelt fastnat för Ino och hållit oss kvar i "träsket" som en del vill kalla det. Jag är trött på folk - som du faktiskt - som tar för givet att vi inte hört något annat som är "bra" eller skriver som att vi inte gjort ett aktivt val. Att sedan ifrågasätta att vi hört vissa produkter som vi säger oss ha hört, är det moget? Jag kör inte den taktiken utan säger och skriver vad jag tycker. Jag har haft Ino (i en del konstellationer) från ca år 2001/2002, dvs snart eller drygt sju år. Under hela den tiden har jag gått och lyssnat på annat mellan varven och lite på kul men jag har hållt kvar vid Ino.

Det säger väl inget annat än att jag är nöjd, mycket nöjd till och med. Då är jag intresserad av design, ljud och teknik men inget har hittills lockat mig bort från märket.

Att skriva vad jag lyssnat på och prisklasserna på dem genom åren skulle ta rätt lång tid och vara rätt meningslöst. Jag har hört rätt mycket, men det är inte så mycket som lämnat bestående intryck, och då har jag hört "riktig" high end hos folk med 800 000kr+ anläggningar i akustikreglerade rum. Visst har det låtit bra, riktigt bra till och med. Men inte lika bra som det jag hört från Ino. Ino håller i längden, jag ser fram emot många år med de systemen som erbjuds och det jag har. Insnöad? Kanske. Trångsynt? Absolut inte. :)

ps
alla Ino-system jag hört har inte låtit bra, i vissa uppställningar och med viss (medioker) elektronik har man lyckats få det att låta apa iallafall, men faktiskt lite mindre apa än vad de hade tidigare i högtalarväg. I mitt nuvarande boende var jag "tvungen" att själv ordna om min konfiguration drastiskt för att få till det och gå ifrån fullregister (pi60) till delat system. Det gör ju inte pi60 sämre för det men det funkade inte längre efter flytten och då krampade jag inte fast vid dem utan kollade in andra lösningar.
Inaktiv

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-14 23:45

pingvinlakrits skrev:LindeberG: jag känner mannen ifråga (Bamsefar) och tycker det är tråkigt att du inte vill tro på att han ägt det han ägt. Jag kan gå i god för att han inte far med osanning. Varför ifrågasättandet om han verkligen ägt det han påstår? Tror du han är mytoman eller nånting? :?

Inte vet jag men jag har inte ifrågasatt vad han har ägt, däremot så ifrågasätter jag hans uttalande om att Inos högtalare är vida bättre på allt än allt som JM Velodyne Wilson & Genesis tillverkar ett uttalande som givetvis inte är verklighetsbaserat.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-05-14 23:47

PS:

Att Bamsefars tidigare rigg "dög" åt honom då är väl inte så konstigt? Man söker ju det bästa man kan hitta och det bästa är ju bara bäst tills man hittar något bättre. Det gör ju inte att man nödvändigtvis tycker att det man hade helt plötsligt är dåligt, bara att man hittat något bättre. Funkar du inte själv så? Efter en viss tid känner man ju om man saknar något (om man inte märker det direkt) eller inte.

Ino tycker jag inte heller är nödvändigtvis bäst på "allt", men som helhet betraktat är det mycket svårslaget. Jag har hittat egenskaper hos andra märken/produkter som jag tyckt är mycket bra, men så har där saknats något för att jag ska tycka de är kompletta. Idag har jag ett system som jag kan variera och där rummet är den största enskilda begränsningen och som gör att jag får "kompromissa" en del, men då har det blivit en mycket bra kompromiss.
Inaktiv

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-14 23:52

LindeberG skrev:
pingvinlakrits skrev:LindeberG: jag känner mannen ifråga (Bamsefar) och tycker det är tråkigt att du inte vill tro på att han ägt det han ägt. Jag kan gå i god för att han inte far med osanning. Varför ifrågasättandet om han verkligen ägt det han påstår? Tror du han är mytoman eller nånting? :?

Inte vet jag men jag har inte ifrågasatt vad han har ägt, däremot så ifrågasätter jag hans uttalande om att Inos högtalare är vida bättre på allt än allt som JM Velodyne Wilson & Genesis tillverkar ett uttalande som givetvis inte är verklighetsbaserat.

Varför får han inte tycka det? Bestämmer du vad som är rätt och fel? :lol:
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-05-14 23:57

LindeberG: visst kan man inte såga ett helt märke baserat på ett fåtal produkters oförtjänster. Men håll med om att man kan halvsåga dem om man får höra deras "top-of-the-line" produkter som de själva framhäver som "state-of-the-art" eller "high end" och som man inte tycker håller måttet?

Har man hört det "bästa" från en tillverkare (ofta är det dyraste det bästa i deras egen mening) och man inte blir imponerad så visst blir man mindre sugen på att höra resten.

Man behöver inte höra allt för att ha en uppfattning. Uppfattningen blir ju "verklighetsbaserad" oavsett om man hört allt eller inte. Om den är rättvis eller inte är en annan femma. Det är ju ett subjektivt tycke.

Rent subjektivt tycker jag att Inos högtalarserie är klanghomogena, dvs de låter snarlikt och till och med mycket lika varandra men har sina övriga förtjänster i ljudtryckskapacitet och konfigurationsmöjligheterna.

Jag har inte hört ett enda annat märke som är hyfsat klanghomogent - inte ett enda. Det tycker jag är märkligt att man säger att hela " EX 2000 serien är fenomenal" från "Masterbuilt Systems" men så låter de alla olika?! (Ofta fastän de delar samma Berylliumdiskant eller liknande attribut och sägs vara av samma familj.)

:roll:
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-05-15 00:07

Kan dra ett gammalt exempel som jag har i bagaget. En person jag aldrig träffat var sugen på att höra på piP så vi bestämde en träff på stan och lyssning sedan hos mig. Han körde en heldag med lyssning på stativare och rände omkring i olika lyssningsrum och butiker. Jag mötte upp honom vid näst sista stoppet och vi var på en "känd" butik med ett akustikreglerat lyssningsrum där vi lyssnade på ett par Dynaudio-stativare i 6-7000kr prisklassen. Det lät inte så bra. Det drevs av Krell-elektronik för ca 80 000kr. Vi bad dem plocka fram Dynaudios lite dyrare stativare (kan det vara Evidence 1.4 eller så? Minns inte riktigt.) för ca 17000kr = totalt 97000kr plus kablage i ett dedikerat lyssningsrum. Han hade med sig en skiva som jag aldrig hört så jag kunde inte säga bu eller bä men tyckte det var något som saknades, det lät lite tunt. Sedan hopp in i bilen och hem till min dåvarande cigarrformade lägenhet som är direkt olämplig som uppspelningsplats och in med skivan i min gamla cd-spelare med en Denon 2105 som förstärkare och lyssning på piP: efter trettio sekunder säger killen: det här är ju mycket bättre!

Min rigg kostade ca 17000kr totalt och var betydligt bättre som musikförmedlare. Det tyckte jag var lite skönt, det dämpade ju uppgraderingsnojan rätt rejält för min del.
Inaktiv

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-15 01:17

pingvinlakrits skrev:Min rigg kostade ca 17000kr totalt och var betydligt bättre som musikförmedlare. Det tyckte jag var lite skönt, det dämpade ju uppgraderingsnojan rätt rejält för min del.

Fast det där exemplet säger ju egentligen ingenting, eftersom akustiken lyssningsrummen emellan antagligen skiljde sig mer åt än högtalarnas kvalite gjorde.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-15 02:57

Såklart det är något fel på alla andra! Alla är mytomaner som tycker annorlunda än han. :roll: 8)
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2009-05-15 07:02

LindeberG skrev:Inte vet jag men jag har inte ifrågasatt vad han har ägt, däremot så ifrågasätter jag hans uttalande om att Inos högtalare är vida bättre på allt än allt som JM Velodyne Wilson & Genesis tillverkar ett uttalande som givetvis inte är verklighetsbaserat.

Nu är du verkligen ute och cycklar i blåbärshavet. Mina uttalanden är 100% verklighetsbaserade, det är dina som är totalt felaktiga och utan någon som helst vettig kunskap eller referens !

Du ifrågasätter, å det kraftfullaste, både det faktum att jag ägt allt jag skriver jag ägt (nämde jag att jag även ägt Wilson Audio Cub ?) och framförallt min åsikt om att Ino Audio - i flera olika konstelationer - är med mina värdemätare (läs: verklig musikupplevelse och inte någon skiva som kan låta si eller så - verkligheten är den enda sanna referensen i dessa fall) vida överlägset. Du kan bara inte acceptera att något billigare är bättre än något extremt dyrt.

Någonstans här så får du stämpeln "Stereophile Recommended Components"-påverkad, eftersom du verkar följa just tidninigen Stereophile's recommended components lista och tror att det är sanningen. Det är okej, och för din skull: det trodde jag också en gång i tiden - dock inte längre.

Således: Du säger dig ha lyssnat på några dyrare system, men det du har lyssnat på är något som du inte vet vad det är - helt uppenbart utan live musik som referens.

Nu tar jag helg, och åker till Oslo - 17 Mai väntar med Karl Johan fullt av blåa/vit och röda människor. Det skall bli nice !
Best Regards
Bamsefar

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-05-15 07:53

LindeberG skrev:
pingvinlakrits skrev:Min rigg kostade ca 17000kr totalt och var betydligt bättre som musikförmedlare. Det tyckte jag var lite skönt, det dämpade ju uppgraderingsnojan rätt rejält för min del.

Fast det där exemplet säger ju egentligen ingenting, eftersom akustiken lyssningsrummen emellan antagligen skiljde sig mer åt än högtalarnas kvalite gjorde.

8O Vad är det du skriver?

Jag skrev ju att köpesystemet avlyssnades i ett (professionellt) akustikreglerat lyssningsrum och att mitt system avlyssnades i ett litet och cigarrformat rum. Min dåvarande lilla "båtkajuta" var 2.3mx6.5m med hårda väggar och laminatgolv - inte direkt vad jag skulle kalla ett idealrum. Så egentligen borde det enligt ditt tänk ha resulterat i ett helt annat utslag. Men nu blev det ju inte så utan tvärtom i det fallet.

Jag är väl medveten om vad rummet kan göra för lyssning men jag tycker att man absolut kan avgöra om det finns någon potential i det man lyssnar på, (nästan) oavsett de rumsakustiska förutsättningarna. Dessutom specar Dynaudios högtalare i det här fallet sämre än piP. Inom sitt återgivningsområde lyckades inte Dynaudio presentera en trovärdig återgivning av gitarr eller sång.

Nu blir jag lite nyfiken - vad kör du på för grejer? Du verkar ju ha höga krav.
Inaktiv

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-15 08:21

värst vilket ös det blev i den här tråden då...

Tycker det verkar saknas ödmjukhet och insikt hos "vissa av oss" och märkliga påståenden resulterar i att stämningen i tråden rasar totalt.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-15 08:26

LindeberG skrev:

Jo det säger en jäkla massa faktiskt, så mycket som att hans grejer för 20k i ett allt annat än optimalt rum upplevdes som klart mycket bättre än grejer för närmare 100k i ett rum som trots allt är akustik reglerat (sedan hur pass bra akustikreglerat kan man ju disskutera men, men nerdragen efterklang är ju en fördel detta rum trots allt måste ha..)

Detta tycker i alla fall jag är ett bra betyg, dock så säger det ju bara att just Pingvinen och hans kompis tyckte på detta sättet, någon annan (t.ex. DU) kanske tycker annorlunda.
Men att dem ens "kan" tycker så i en kamp om 100k vs 20k är ju något som är väldigt imponerande och talar sitt tydliga språk.
Dyrt är INTE = Bra
Mvh//David

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-15 09:30

Bamsefar skrev:
LindeberG skrev:Inte vet jag men jag har inte ifrågasatt vad han har ägt, däremot så ifrågasätter jag hans uttalande om att Inos högtalare är vida bättre på allt än allt som JM Velodyne Wilson & Genesis tillverkar ett uttalande som givetvis inte är verklighetsbaserat.

Nu är du verkligen ute och cycklar i blåbärshavet. Mina uttalanden är 100% verklighetsbaserade, det är dina som är totalt felaktiga och utan någon som helst vettig kunskap eller referens !

Du ifrågasätter, å det kraftfullaste, både det faktum att jag ägt allt jag skriver jag ägt (nämde jag att jag även ägt Wilson Audio Cub ?) och framförallt min åsikt om att Ino Audio - i flera olika konstelationer - är med mina värdemätare (läs: verklig musikupplevelse och inte någon skiva som kan låta si eller så - verkligheten är den enda sanna referensen i dessa fall) vida överlägset. Du kan bara inte acceptera att något billigare är bättre än något extremt dyrt.

Klart jag kan, men jag ifrågasätter dina uttalanden som är lite väl svepande och återigen så diskar du dig själv från möjligheten att någon ska ta dig på allvar överhuvudtaget när du skriver.

"Mina uttalanden är 100% verklighetsbaserade, det är dina som är totalt felaktiga och utan någon som helst vettig kunskap eller referens !"

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-15 09:33

DVD-ai skrev:
LindeberG skrev:

Jo det säger en jäkla massa faktiskt, så mycket som att hans grejer för 20k i ett allt annat än optimalt rum upplevdes som klart mycket bättre än grejer för närmare 100k i ett rum som trots allt är akustik reglerat (sedan hur pass bra akustikreglerat kan man ju disskutera men, men nerdragen efterklang är ju en fördel detta rum trots allt måste ha..)

Detta tycker i alla fall jag är ett bra betyg, dock så säger det ju bara att just Pingvinen och hans kompis tyckte på detta sättet, någon annan (t.ex. DU) kanske tycker annorlunda.

Precis båda deras ljudideal kanske ligger närmare Pingvinens setup men det behöver ju inte betyda att den verkligen låter objektivt sett bättre, det akustikreglerade rummet kan dessutom ha varit överdämpat vilket inte låter så kul.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-15 09:35

DVD-ai skrev:
LindeberG skrev:
pingvinlakrits skrev:
Men att dem ens "kan" tycker så i en kamp om 100k vs 20k är ju något som är väldigt imponerande och talar sitt tydliga språk.
Dyrt är INTE = Bra

Att den affärstestade anläggningen kostade 100k berodde ju mer på kringutrustningen än på högtalarna. Med en billigare förstärkare och cd-spelare så hade prisskillnaden inte varit i närheten så stor. Jag skulle dock inte dra slutsatsen av detta som du gör att dyrt inte är bra, för det är det ofta även om det inte alltid blir så prisvärt.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-15 09:47

MattiasKarlsson skrev:
steveo1234 skrev:Jag håller i stort med dig om ovanstående med ett undantag. De spektrala föroreningarna som porten ger upphov uppstår redan ovanför Fb. Om man tycker att dessa låter illa eller ej är antagligen en fråga om hur höga krav som lyssnaren ställer. I likhet med hur hög amplitud man behöver vid 15hz.

Detta är ju ett antagande från dig som inte stämmer på alla basar! Bara för du hört några kassa basreflexlösningar så betyder inte det att alla ger samma ljud. Ino basreflexlösning ger inga sådana problem vad jag hör. Har du hört det?

Jag skrev ingenting om vilket ljud man får som följd. Däremot så följer Inos basreflexer samma fysikaliska lagar som alla andra basreflexer. Oavsett hur bra de låter.

Snart är väl nästa påstående att inos basreflexer faller lika brant som andra tillverkares slutna lådor under resonansfrekvensen...

EDIT: Jag börjar se vart vår meningsskiljaktigheter ligger. Du vill hela tiden diskutera hur det låter. Det vill inte jag och jag kan inte göra det heller eftersom jag inte hört någon produkt från Ino ännu. Jag vill diskutera principerna om varför det låter som det låter och om hur tekniken fungerar. I bästa fall kanske jag till och med kan få reda på hur inos produkter har hanterat de tradeoffs som alla tillverkare måste hantera.
Senast redigerad av steveo1234 2009-05-15 10:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-15 09:58

LindeberG skrev:
DVD-ai skrev:
LindeberG skrev:
pingvinlakrits skrev:
Dyrt är INTE = Bra

Att den affärstestade anläggningen kostade 100k berodde ju mer på kringutrustningen än på högtalarna. Med en billigare förstärkare och cd-spelare så hade prisskillnaden inte varit i närheten så stor. Jag skulle dock inte dra slutsatsen av detta som du gör att dyrt inte är bra, för det är det ofta även om det inte alltid blir så prisvärt.

jag står fast vid att priset inte har något med prestandan att göra....

om jag tar ett par högtalare och sänker deras pris med 90%, har deras prestanda förändrats då ?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-15 10:06

paa skrev:
DVD-ai skrev:Dock så är det ju så att jag inte ska svära på att jag förstod helt vad du menar med "Spektrala föroreningar"... :wink:

Jag gissar det betyder ungefär samma sak som brus.

Tja, så skulle man kanske kunna beskriva det. Men, jag tycker inte att det ger hela verkligheten.
Om vi tittar på ex SVS PC-Ultra 13 i tre olika konfigurationer och mäter på dessa.
Först sluten låda:
Bild

http://www.picamatic.com/show/2009/05/1 ... 56x519.png

Kurvan följer GD, men, man kan tydligt se att det pågår ett minimalt med utsmetning av energin.

Om samma låda portas till säg 10hz:
Bild

Man ser direkt hur porten smetar ut responsen. Man kan även se hur energin faktiskt inte börjar smetas ut vid 10hz utan även över avstämningen och följer portens bidrag.

Vid 20hz avstämning blir det ännu tydligare:
Bild

Enligt MattiasKarlsson gå gäller tydligen inte detta beteender för Inos produkter men det kanske kan vara av intresse för någon annan iaf.

EDIT: Bilderna blev visst riktigt dåliga. Fixar om det finns intresse...
Senast redigerad av steveo1234 2009-05-15 11:11, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-15 10:09

steveo1234 skrev:
paa skrev:
DVD-ai skrev:Dock så är det ju så att jag inte ska svära på att jag förstod helt vad du menar med "Spektrala föroreningar"... :wink:

Tja, så skulle man kanske kunna beskriva det. Men, jag tycker inte att det ger hela verkligheten.
Om vi tittar på ex SVS PC-Ultra 13 i tre olika konfigurationer och mäter på dessa.
Först sluten låda:
Bild

Kurvan följer GD, men, man kan tydligt se att det pågår ett minimalt med utsmetning av energin.

Bild

Man ser direkt hur porten smetar ut responsen. Man kan även se hur energin faktiskt inte börjar smetas ut vid 10hz utan även över avstämningen och följer portens bidrag.

Bild

Enligt MattiasKarlsson gå gäller tydligen inte detta beteender för Inos produkter men det kanske kan vara av intresse för någon annan iaf.

Jag hade mina misstankar att du pratade om GD, jo klart att GD't förändras till det "sämre" om man kör portat.
Men är detta något som man behöver bry sig om, det finns en gräns för vad som är hörbart och någon vitts att bry sig om. :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-15 10:14

DVD-ai skrev:
steveo1234 skrev:
paa skrev:

Först sluten låda:
Bild

Bild

Bild

Jag hade mina misstankar att du pratade om GD, jo klart att GD't förändras till det "sämre" om man kör portat.
Men är detta något som man behöver bry sig om, det finns en gräns för vad som är hörbart och någon vitts att bry sig om. :)

Nej, GD kan man nog ignorera sålänge den inte blir "orimligt stor". Notera dock att bilderna ovan visserligen visar GD också, men, att det inte är det jag försöker visa.

EDIT: GD ökar med sjunkande frekvens för portat. Men, om man tittar på hur energin är fördelad i spektrumet så syns en tydlig "utsmetning" runt portens resonansfrekvens. Ett i mitt tycke starkt argument för att protens resonansfrekvens ska placeras så lågt som möjilgt. Under 15hz och gärna ner mot 11-12 eller så.
Senast redigerad av steveo1234 2009-05-15 10:28, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-05-15 10:14

LindeberG skrev:
Bamsefar skrev:

Klart jag kan, men jag ifrågasätter dina uttalanden som är lite väl svepande och återigen så diskar du dig själv från möjligheten att någon ska ta dig på allvar överhuvudtaget när du skriver.

Tvärtom menar du väl?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-15 10:25

DVD-ai skrev:
LindeberG skrev:
DVD-ai skrev:
LindeberG skrev:
pingvinlakrits skrev:
Dyrt är INTE = Bra

jag står fast vid att priset inte har något med prestandan att göra....

Klart det har, ett par billiga plasthögtalare låter nästan alltid sämre än ett par dyrare kvalitetshögtalare i trä t.e.x.

Man kan diskutera pris-prestanda hur länge som helst. jag håller absolut med om att pris inte säger allt men oftast så är dyrare bättre eller snyggare eller mer välkonstruerat.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-15 10:27

Max_Headroom skrev:

Tvärtom menar du väl?

Nej Bamsefar har gjort bort sig när han i praktiken påstår att han själv sitter på den absoluta sanningen.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-05-15 10:30

steveo1234 skrev:
paa skrev:

Först sluten låda:
Bild

Bild

Bild

Bilderna funkar inte alls. Men en annan grej:
Om man ska bygga en basreflexlåda med avstämning på 10Hz, och porten skall ha rimligt stor area, så måste proten bli lång som *****. Portens volym blir då förhållandevis stor jämfört med den låda den är kopplad till. Jag menar därför att det finns en gräns, nedåt i frekvens, där basreflexlösningen helt enkelt inte är praktiskt användbar. Och att det är här någonstans som orsaken finns till utsmetningen av energin, som du skriver om, står att finna.

Gränsen är naturligtvis inte som en vägg, utan man får gradvis ökande problem. Vid någon brytpunkt blir problemen så stora att en sluten låda är mer effektiv för ett givet ljudtryck vid en given distorsion.
En metod att komma undan är ju att anävnda en slavbas. En annan att bygga en transmissionline. Men den senare lär ju knappast bil speceillt liten om vi ska ned i området runt 10Hz. Men sett till total lådvolym/ljudtryck/dist så kanske det ändå är mer effektivt än slutna lådor, det vet jag inte.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-15 10:36

Max_Headroom skrev:
steveo1234 skrev:
paa skrev:

Först sluten låda:
Bild

Bild

Bild

Bilderna funkar inte alls. Men en annan grej:
Om man ska bygga en basreflexlåda med avstämning på 10Hz, och porten skall ha rimligt stor area, så måste proten bli lång som *****. Portens volym blir då förhållandevis stor jämfört med den låda den är kopplad till. Jag menar därför att det finns en gräns, nedåt i frekvens, där basreflexlösningen helt enkelt inte är praktiskt användbar. Och att det är här någonstans som orsaken finns till utsmetningen av energin, som du skriver om, står att finna.

Gränsen är naturligtvis inte som en vägg, utan man får gradvis ökande problem. Vid någon brytpunkt blir problemen så stora att en sluten låda är mer effektiv för ett givet ljudtryck vid en given distorsion.
En metod att komma undan är ju att anävnda en slavbas. En annan att bygga en transmissionline. Men den senare lär ju knappast bil speceillt liten om vi ska ned i området runt 10Hz. Men sett till total lådvolym/ljudtryck/dist så kanske det ändå är mer effektivt än slutna lådor, det vet jag inte.

Hmm, jag kan se bilderna. Även om de är för små..
Ja, porten måste bli lång för en sådan avstämningsfrekvens. Och den undra gränsen blir i praktiken någonstans under 15hz om man vill slippa stående vågor i porten. Och det vill man.
Portens volym relativt lådan är inget problem i praktiken. Det är ju bara att öka lådans storlek. Ska man porta ”snyggt” så räcker det att lådan överstiger runt 300liter eller så. Fast, 600liter behövs för mer kapabla element. Inga problem för den seriösa som redan har ett dedikerat rum. Ingenting för mormors vardagsrum men det borde inte vara några problem för den hobbyisten som är intresserad av återgivning. Vinsterna är så pass stora att de är både lätt mätbara som hörbara.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-15 10:40

steveo1234 skrev:
DVD-ai skrev:
steveo1234 skrev:
paa skrev:

Först sluten låda:
Bild

Bild

Bild

Nej, GD kan man nog ignorera sålänge den inte blir "orimligt stor". Notera dock att bilderna ovan visserligen visar GD också, men, att det inte är det jag försöker visa.

EDIT: GD ökar med sjunkande frekvens för portat. Men, om man tittar på hur energin är fördelad i spektrumet så syns en tydlig "utsmetning" runt portens resonansfrekvens. Ett i mitt tycke starkt argument för att protens resonansfrekvens ska placeras så lågt som möjilgt. Under 15hz och gärna ner mot 11-12 eller så.

ok, men hur visar sig detta vid ett lyssningstest ? :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-15 10:43

LindeberG skrev:
Max_Headroom skrev:

Tvärtom menar du väl?

Nej Bamsefar har gjort bort sig när han i praktiken påstår att han själv sitter på den absoluta sanningen.

Det har han inte sagt, bara hans egna upplevelser och hans syn på det hela, som för honom såklart är den absolut sannasta vägvisaren för vad som är dåligt/bra.

Men han har inte påstått att detta skulle gälla någon annan än honom..
Mvh//David

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino