Ja ett system med 8st SLS-10 skulle säkert bli trevligt men tittar man på priset idag så är inte SLS-12orna så mycket dyrare att köpa och t.ex. borde 8st SLS-12or kunna flytta lite mer luft än vad 10orna kan orka med då det har en större membranyta. Eller har jag fel - vad tycker du spontant?
Jag gjorde några snabba simuleringar och kom fram till att en låda på ca 40L med 50% isotermisering gör att du kommer att hamna på ett f0 på 57,3Hz och ett Q på 0,88.
Vilket inte är speciellt långt ifrån vad det blev med 10:an, men det blir en större låda. Å andra sidan så fick jag ett teoretiskt 4dB högra MaxSPL, ifall detta är viktigt.
Så visst flyttar du mera luft, det som jag tänkte på med just 10 tummare var att det blir ett mindre byggmått på lådan. Just detta tänkte jag kunde tilltala iallafall någon, men ifall inte utrymmet är problemet så hade man kanske inte satsat på LT alls.
Jag har aldrig kännt på en SLS 12:a men är den byggd på samma sätt som 10:an så är det väl bara att köra på, det blir med största sannolikhet väldigt bra.
Jag vet inte om man river ned tapeterna i ett rum med 8st SLS basar men man kan få problem med grannarna om man bor i en lägenhet skulle jag tro - även fast man dämpar rummet + att ens hörsel mår inte så bra av ett för högt ljudtryck under en längre tid. En lagom måttlighet är nog bäst i längden av det goda.
Nä kanske inte, det finns mycket kompetentare bassystem att anskaffa.
Men.... Jag skulle tro att det handlar om helt andra pengar bara, jag är öppen för förslag ifall det är någon som vet ett element som presterar bättre och har ett konkurenskraftigare pris.
Fast det där med grannar kan man ju inte skylla på basarna, det är ju inte de som gasar.
Ferrari är ju en jävla skitbil för den gör 275 blås förbi munkebäcksskolan.
Ja, de flesta standard basmodulera som säljs i parti och i minut i elektronikhandeln lämnar ofta ett och annat att önska - det kan jag lugnt hålla med dig om och det är då mer intressant om det finns möjlighet att bygga sig något eget till ett plånboksvänligt pris.
Det är det jag menar, jag kan inte påstå att jag har hört ett system uppbyggt med velodyne eller sunfire m m. Så ljudkvalitetet låter jag vara osagt, men ser man till priset för 1 modul så landar det kanske kring 6k och sen så skenar det bara iväg.
Det är just detta med ett antal moduler som spelar tillsammans lär med största sannolikhet prestera en renare, djupare och högre bas.
Då kan man kanske leva med att det tar lite plats också, sen är det ju alltid skoj när basarna rockar loss till någon bra film eller ett musikstycke som mer eller mindre gör att polarna ramlar ur soffan.
Lite imponatoreffekt får man väl medge att det är med en mindre låda som ger djup bas ur sig.
Du skriver bl.a. Behringer med parametrisk EQ (+ effektsteg till basarna). Jag har nu blandade känslor för dessa produkter från Behringer med en tanke på vad som t.ex. skrivs om dem på detta forum där de blir bland sågade rätt hårt för ojämn eller dålig kvalitéer och jag vet ännu inte vad jag ska tro om det? Men visst fungerar en parametrisk EQ som avsett ja då är det ett bra hjälpmedel och det förenklar det hela för den som ska bygga sig ett bassystem.
Visst jag har läst allt möjligt kring behringer att de pajjar, skenar när man spelar högt med mera.
Visst jag hade nog aldrig haft en sådan som professionell tekniker på Roskilde, men vi snackar för hemmabruk (visst ska man ha höga krav där med).
Men den är inte speciellt dyr, jag har läst om ett antal som är väldigt nöjda med hur den presterar till deras balådor.
Bland annat alla Amerikanska stollar på Hometheaterschack som bygger såna riggar så man bara baxnar, men jag antar att allt blir lite större och "mera" Over there.
Slutligen. Jag får vända mig till forumet (dig?) för mer handgripliga råd etc. när det börjar bli dags att planera in för ett nytt ljudsystemsbygge hos mig.
Fråga på bara, det är ju det som forumet är till för.
Mvh
Patrik