Att designa ett Linkwitz transform baserat bassystem.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-05-15 01:26

MagnusÖstberg skrev:Känner att vi håller på och kapar en väldigt intressant tråd nu :?

Jo... :oops: Kan någon nattsuddarmod splitta lite, om trådskaparen misstycker? Det är ju i alla fall nästan semirelaterat till topic! :mrgreen: :lol:
MagnusÖstberg skrev:- Ojämna filter har bättre loob
- Att kunna köra fronterna fullrange och vippa in delning+basmoduler gör det lättare att hitta nivån (man får vippa lite hit och dit och justera nivåerna emellan)
- Helst skall man ha toppar gjorda för delade system, men har man inte det så är ju iallafall en så vettigt brant delning som möjligt att föredra över en flack eftersom nivån vid fb (vid tex basreflexhögtalare) skall vara försumbart eller åtminstonde skadligt låg.

1. Löser väl inte problemet med tonkurvan? Och bättre lob än vadå, och bättre hur? Lobningen som man inte vill ha pekar åt ett annat håll, eller mildras lobningen, eller får man en nyttig lobning som inte hade varit nyttigare om man hade haft en snygg filtersummering, fortfarande med udda ordningens flanker?
2. Ja, det var en bra användning! :)
3. Men blir kringlandet på vägen ner bättre och inte bara värre fast inom ett kortare intervall?
MagnusÖstberg skrev:Hur man perfekt fixar att dela en fullrange basreflexhögtalare mot basmoduler vet jag inte. Har aldrig provat annat än "slutna" toppar, så mitt råd är att.... plugga porten och testa. Det gjorde jag med mina högtalare och det gav perfekt fas över delningen (med 30/18 filter)

Symetriska filter är lösningen för fullregisterstoppar som visas i tråden paa både startade och nu grävde upp igen. Tack paa. :)
Hur gick den perfekta fasen till om de olika aktiva filterhalvorna fasvrider olika mycket? Är det så smidigt att fasskillnaden blir 180/360 grader genom en tillräckligt stor del av delningen?
(Jag kan på tok för lite om filterfunktioners faspåverkan...)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-15 01:38

Den slutna lådan bidrar med avrullning med 12db/oktav så det summerar till ett 30/30 filter :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-05-15 01:45

Jo, men villkoret för att den ska bidra med de där 12db fall som adderat det elektriska filtret skapar symetriska flanker är väl att den gör det med rätt Q och vid rätt frekvens. Det var ju därför jag drog igång det här stickspåret.
Att bara plugga porten i valfri högtalare gör väl inget bättre?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-15 01:50

Nej, men det är värt att prova! Det är ju ett simplare fasförlopp med sluten låda. Nu summerar mina osedvanligt bra, men inte helt perfekt med uppvärmd talspole, - 5,3db/80hz
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-05-15 02:05

Senast redigerad av nolimitsoya 2009-05-16 00:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-15 07:51

Ja, hihi...kan snälla moderatorn flytta :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-15 23:23

He he jo det kanske skulle hamnat i den andra tråden, men det gör inget. Det är ju semirelevant, eftersom det är ett bassystem som byggs.
Det ska ju också intregreras på ett bra sätt.

Update:
Jag är klar med elektroniken, sitter faktiskt och lyssnar på systemet just nu.
Intryck:
Det låter faktiskt riktigt bra med rätt kompensering, artikulerad och djup bas.
Jag upplever den som ganska fast, väldigt distfri även när konerna når sina ändlägen.
Det blir liksom aldrig riktigt dåligt, de spelar bara inte högre. 8)

Får återkomma med mera lyssningsintryck imorgon.
Om det är folk som är intresserade så får de gärna komma och lyssna på systemet, det finns allt lite kaffe och kanske någon pepparkaka nånstans i skafferiet.
Det är bara att PM:a isåfall, så ordnar vi något.

Jag skulle tro att vill man kunna dra på ganska mycket och ändå gräva avgrundsdjupt, så skulle jag nog byggt 4 stycken moduler. Tror att det skulle bli riktigt bra, så bra det iallafall kan bli med basar som inte har extremt lång slaglängd.
Detta var faktiskt ett riktigt bra budget alternativ är min personliga åsikt.

Jag kommer nu att göra lite slutgiltiga mätningar och summera upp artikeln.
Efter det så får vi börja lite diskussioner kring intresse att köpa kort, m m.

Jag har även diskuterat med chrilleS ang att snickra lådor till de som inte har möjlighet själva, och det lät som om det skulle vara möjligt.
Jag har inte fått priset klart för mig ännu, dessutom så är det nog så att det endast blir för avhämtning. Det blir ganska dyrt och otympligt att skicka.
Men finns det intresse så kommer jag och Christer att göra en batch med lådor.

Jag får återkomma med pris m m.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-16 11:08

Justerings möjligheten på kortet, är den för att ändra höjningen vid dc? Eller ändrar den hela rasket, så att det är en ren gain kontroll? Om föregående, så borde väl Q påverkas? :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-16 14:16

Jag tror att jag skrev det förrut någon gång men det är en ren volym kontroll, med möjlighet att justera ca +/-13dB
Mycket smidigt när man ska justera in systemet.

Användarvisningsbild
Ulew

Inläggav Ulew » 2009-05-16 14:20

SlaitH skrev:Jag skulle tro att vill man kunna dra på ganska mycket och ändå gräva avgrundsdjupt, så skulle jag nog byggt 4 stycken moduler.

Hur starkt kan du spela nu innan det börjar bli risk för elementskador, tror du?

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-16 14:28

Vet inte jag får mäta lite senare idag, är i garaget och donar.

Det är en Clas Ohlson mätare så det blir som det blir.
Kommer mäta A vägt isåfall.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-05-16 14:44

A-vägt skär ju bort basen, passar dåligt för att mäta basmoduler!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-16 14:57

Ok men då kör vi c-vägt istället, kommer aldrig ihåg vilken som är vilken.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-05-16 15:09

Även om C är mycket bättre så skär det också en del i basen, går det inte att koppla ur vägningskurvorna helt för linjär mätning?

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-16 15:31

Nä det går tyvärr inte, den var inte speciellt dyr. Men den duger till att kalibrera in surround systemet.

Mätte lite snabbt med olika musikspår, C-vägt och bara substeget igång. Jag sitter ca 2,5 - 2,8 meter från subbarna.
Fick som mest ca 101dB, och när jag kopplade in topparna efteråt på samma volym så blev den totala lite över 102dB.
så jag antar att jag har ganska bra nivå mellan bas/topp.

När basarna inte orkar mera så låter det inte på nåt vis dåligt, de bottnar inte eller nåt sånt.
Det blir lite odistinkt bara och man hör någon form av uppbrytning.
Nästan som ett litet poffande, inte en distinkt smäll som när det bottnar.
Det är svårt att förklara.

Var det inte så att THX standarden sa 105dB?
Isåfall så skulle det nog inte skada med 2 moduler till.

Användarvisningsbild
Ulew

Inläggav Ulew » 2009-05-16 16:07

Men då verkar det ju duga för vanlig vardagslyssning, speciellt om man bor i lägenhet. 4 moduler är ju visserligen bättre, inte bara ur ljudtrycksynpunkt.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-16 20:31

Ja det är ju upp till var och en att bygga så många de vill. :)

Det finns ju andra element också, men det är svår att matcha priset från BMM. Särskilt nu när de har maj rabbat, egentligen bara att shoppa på. 8)

Sidonot:
Satt och tittade på The Dark Knight, i mitt tycke en av de bättre action rullarna på mycket länge.
Men den har en del riktigt feta sekvenser med lågfrekvent muller, jag vet inte riktigt hur högt jag spelade men det var ett riktigt djupt muller som hördes när de sprängde och höll på. :)

Jag var lite orolig att det inte skulle fungera lika bra nu när jag inte kör med LFE kanalen inkopplad, utan kör basarna via preout vänster/höger.
Men det är inga som helst problem, det låter riktigt bra.
Det skulle vara intressant att höra ett par moduler till, men det får bli vid ett senare tillfälle isåfall.

Det finns lite andra projekt i framtiden, nu har jag gjort det här och är väldigt nöjd.
Nu är det dags att börja med ett annat projekt känner jag.

Nu är det ju väldigt subjektivt hur mycket bas man kan tänkas vilja ha, men det borde räcka till för husbehov hos de flesta.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-16 23:42

När du kollade lite närmare på min låd volym, hur många basar räknade du med? :) Och var det med Bastas Roomgain?

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-17 00:19

Jag räknade inte med några basar alls vad jag kan minnas, du gav mig ett F och Q värde så jag utgick från detta.
Har inte gjort några simuleringar på din låda, men vill du det så visst kan jag fixa det.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-17 00:35

Jag blev väl mest lite förvånad över slutsatsen, då jag alltid kört basreflex innan, och nu när jag tänkt köra slutet med LT, så är plötsligt basresponsen på en sån nivå att jag inte behöver någon EQ?
Så jag är bara lite nyfiken på hur du simmulerade min lådvolym?
I övrigt är jag tacksam för att du tar dig tid för mina "stickspår" :)

( Jag ber att få hänvisa till kurvan i länken, jag postade tidigare! :D )

Ps Q och Fo från mitt håll var vilda höftskott, då jag ännu inte fattat hälften, av hur det här funkar i praktiken :oops:
Om man utgår från att jag vill ha samma respons ifrån mina lådor, som Lt projektet i övrigt, hur blir det då :?:

M50

Inläggav M50 » 2009-05-17 10:15

SlaitH,
Jag får väl säga ett grattis till ditt lyckade budgetbygge på Peerless SLS-10" basar och som du tycks vara nöjd med. :)

Som du är inne på och om man har plats för det, så finns det fördelar med att ha fler basmoduler i sitt lysningsrum - det sänker disten, avlastar elementen effektmässigt och ger möjlighet till ett högre totalt ljudtryck om så önskas. Och det är inte helt fel med ett angenämt pris på elementet om man beställer dem från BMM Audio & Electronics i Holland för den som har budget att hålla.

Edit. Tittar in nu på BMM så tycks Peerless elementen vara på väg bort från deras sida då flera modeller har tagits bort från sidan eller så att det är nu svårt att få fram nya element alternativt att Peerless har nya/förbättrade modeller på gång? Jag vet inte men det ser lite underligt ut att modell efter modell försvinner från deras sida.

/M50

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-17 11:01

nadifierad skrev:Ps Q och Fo från mitt håll var vilda höftskott, då jag ännu inte fattat hälften, av hur det här funkar i praktiken :oops:
Om man utgår från att jag vill ha samma respons ifrån mina lådor, som Lt projektet i övrigt, hur blir det då :?:

Ok jag trodde i min enfald att det var det Q och f som du fick i lådan när den var byggd, men jag ser ju nu att så naturligtvis inte är fallet. :oops:

Värdena som står i länken ger ju bara F-3dB vilket inte är det som man vill ha, det bästa du kan göra är helt enkelt att mäta upp din impedans kurva.
Det går i princip aldrig att höfta ihop en LT krets, det kan bli precis hur som helst.
Men när jag kollade med den angivna volymen på 42 liter, då fick jag teoretiska värden på f0=49Hz Q0=0,72.
Men detta är enbart teoretiska värden, tittar man dessutom på hemsidan så stämmer det inte alls med vad som angavs, jag fick ta bort all fyllning för att hamna rätt.
Som vi har sett från tidigare mätningar så hamnar det ju kanske på helt andra värden när man använder verkliga element.

M50
Tackar, tackar

Det kanske kan vara så att SLS elementet är på väg bort till fördel för något annat/bättre?
Det vet jag faktiskt inget om, kanske finns nån här som har info kring detta?
Men hela detta bygget är ju mest för att illustrera hur en LT krets är uppbyggd och vad som innefattar att göra ett sådant system, det går ju fortfarande att i princip använda vilket element man vill.

Gick in på BMM och kollade och det verkar också som om det är nåt fel på deras hemsida, man mäste söka på tillverkaren så kommer man rätt.
Kollade bara för skoj skull vad det skulle gå på med 8st SLS tior, med frakt så blir det strax över 4K Kronor.
Du får inte fullt så många XLS eller XXLS eftersom de ligger på ett mycket högre styckpris, dessutom så skulle jag tro att en sådan rigg skulle spöa skiten ur ganska många andra system.
Visst det skulle bli stort och otympligt, men ack så roligt och vilken avgrundsbas det skulle infinna sig.
Med lite material och annat tillbehör så landar man kanske på 6Kkronor, sen tillkommer ett slutsteg också.
Så kanske 9-10Kkronor sen så har du en rigg som kommer att plocka ner tapeterna från väggarna om du inte är försiktig.
Ett system kapabelt till höga ljudtryck med väldigt låg distortion.

Jämför med en bas från velodyne, Sunfire eller någon annan högbudget tillverkare, köp till en Behringer feedback destroyer istället för en LT krets och använd Room EQ Wizard så kan du kompensera din kurva för rummet också.
Då kan de tillverkarna ta sina överprissatta baslådor och dra all världens väg, är man bara beredd att svettas lite och fundera ordentligt så är jag övertygad att man kan göra ett system som är mycket bättre än flera tillverkare.
Enda baksidan är naturligtvis storleken på systemet, men det går säkert att ställa på ett sätt så det inte stör blomsterarrangemangen i huset. :wink:

Ja nu har jag svamlat länge nog.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-17 11:05

Det finns tydligen inga genvägar :cry: :)

Tackar ännu en gång! :)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-17 11:15

Det är lugnt, hojta bara om du behöver hjälp.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-05-17 17:55

berätta gärna lite mer om hur denna bas upplevs. du säger att en bas levererar tillräckligt med bas. men vad räcker den inte till? hur stort är ditt lyssningsrum?
jag står själv i valet och kvalet mellan två sls12 eller 10. Räcker två tior till? Kan tänkas att jag skaffar två till i ett senare skede dessutom.
Svårt att svara på, jag vet, men hur upplever du denna bas kvalitativt och kvantitativt?
Mvh
Magnus

M50

Inläggav M50 » 2009-05-17 18:09

SlaitH skrev:
nadifierad skrev:Ps Q och Fo från mitt håll var vilda höftskott, då jag ännu inte fattat hälften, av hur det här funkar i praktiken :oops:

Ok jag trodde i min enfald att det var det Q och f som du fick i lådan när den var byggd, men jag ser ju nu att så naturligtvis inte är fallet. :oops:

Värdena som står i länken ger ju bara F-3dB vilket inte är det som man vill ha, det bästa du kan göra är helt enkelt att mäta upp din impedans kurva.
Det går i princip aldrig att höfta ihop en LT krets, det kan bli precis hur som helst.
Men när jag kollade med den angivna volymen på 42 liter, då fick jag teoretiska värden på f0=49Hz Q0=0,72.
Men detta är enbart teoretiska värden, tittar man dessutom på hemsidan så stämmer det inte alls med vad som angavs, jag fick ta bort all fyllning för att hamna rätt.
Som vi har sett från tidigare mätningar så hamnar det ju kanske på helt andra värden när man använder verkliga element.

M50
Tackar, tackar

Det kanske kan vara så att SLS elementet är på väg bort till fördel för något annat/bättre?
Det vet jag faktiskt inget om, kanske finns nån här som har info kring detta?
Men hela detta bygget är ju mest för att illustrera hur en LT krets är uppbyggd och vad som innefattar att göra ett sådant system, det går ju fortfarande att i princip använda vilket element man vill.

Gick in på BMM och kollade och det verkar också som om det är nåt fel på deras hemsida, man mäste söka på tillverkaren så kommer man rätt.
Kollade bara för skoj skull vad det skulle gå på med 8st SLS tior, med frakt så blir det strax över 4K Kronor.
Du får inte fullt så många XLS eller XXLS eftersom de ligger på ett mycket högre styckpris, dessutom så skulle jag tro att en sådan rigg skulle spöa skiten ur ganska många andra system.
Visst det skulle bli stort och otympligt, men ack så roligt och vilken avgrundsbas det skulle infinna sig.
Med lite material och annat tillbehör så landar man kanske på 6Kkronor, sen tillkommer ett slutsteg också.
Så kanske 9-10Kkronor sen så har du en rigg som kommer att plocka ner tapeterna från väggarna om du inte är försiktig.
Ett system kapabelt till höga ljudtryck med väldigt låg distortion.

Jämför med en bas från velodyne, Sunfire eller någon annan högbudget tillverkare, köp till en Behringer feedback destroyer istället för en LT krets och använd Room EQ Wizard så kan du kompensera din kurva för rummet också.
Då kan de tillverkarna ta sina överprissatta baslådor och dra all världens väg, är man bara beredd att svettas lite och fundera ordentligt så är jag övertygad att man kan göra ett system som är mycket bättre än flera tillverkare.
Enda baksidan är naturligtvis storleken på systemet, men det går säkert att ställa på ett sätt så det inte stör blomsterarrangemangen i huset. :wink:

Ja nu har jag svamlat länge nog.

Mvh
Patrik

SlaitH
Tack själv för ditt svar Patrik. Ja, något är skumt med den sidan eller så är de gamla modellerna på väg bort för att ersättas med några andra element - kanske till hösten? Jag gick in igen på sidan och sökte upp via namnet "Peerless" och fick då fram fler element än vad som är listad på deras sida under menyerna.

Ja, du har ju belyst frågan om vad är en LT-krets och om hur ett sådant system kan fungera och det tackar man för.

Ja ett system med 8st SLS-10 skulle säkert bli trevligt men tittar man på priset idag så är inte SLS-12orna så mycket dyrare att köpa och t.ex. borde 8st SLS-12or kunna flytta lite mer luft än vad 10orna kan orka med då det har en större membranyta. Eller har jag fel - vad tycker du spontant?

Hur som helst kan man acceptera att ha flera element om man ska använda dem i slutna lådor, ja då kan man säkert bygga sig ett bra och billigt bassystem som kan mot förmodan gillas av många olika människors önskemål på god musikalisk återgivning hos basområdet. En stor fördel som jag ser det är att många människor kan med lite snickeri kunskaper kan bygga sina egna slutna lådor relativt lätt om så önskas och utan att riskera att misslyckas med sitt byggande då portade lådor är mer svåra att bygga dem "rätt" från början. Sedan är det lättare att bl.a. få en djupare i bas med slutna lådor än portade diton enligt de upplevelser jag har haft tidigare på området ur lysningssynpunkt.

Jag vet inte om man river ned tapeterna i ett rum med 8st SLS basar men man kan få problem med grannarna om man bor i en lägenhet skulle jag tro - även fast man dämpar rummet + att ens hörsel mår inte så bra av ett för högt ljudtryck under en längre tid. En lagom måttlighet är nog bäst i längden av det goda.

Ja, de dyrare Peerless elementen med gjutna korgar är kanske bättre med framförallt möjlighet till lägre total dist men då till ett högre pris men som man har sagt det tidigare på forumet kan man till stor del kompensera det hela med fler billigare element om man har plats för det i sitt rum där ljudsystemet ska finnas.

Ja, de flesta standard basmodulera som säljs i parti och i minut i elektronikhandeln lämnar ofta ett och annat att önska - det kan jag lugnt hålla med dig om och det är då mer intressant om det finns möjlighet att bygga sig något eget till ett plånboksvänligt pris. Jag själv har inte besluta mig ännu om vad jag ska göra för uppgraderingar på ljudsystemet men det får bli en lite senare fråga för först ska jag fixa till det lite grand hemma i lägenheten i sommar när man är ledig så att det bl.a. möjliggör att sätta upp ett nytt ljudsystem d.v.s. diverse ny akustikfix ska till. Trots med fysiska begränsningar i mitt mindre vardagsrum så ska jag kunna göra lite plats för ett visst antal lådor - så är tanken.

Du skriver bl.a. Behringer med parametrisk EQ (+ effektsteg till basarna). Jag har nu blandade känslor för dessa produkter från Behringer med en tanke på vad som t.ex. skrivs om dem på detta forum där de blir bland sågade rätt hårt för ojämn eller dålig kvalitéer och jag vet ännu inte vad jag ska tro om det? Men visst fungerar en parametrisk EQ som avsett ja då är det ett bra hjälpmedel och det förenklar det hela för den som ska bygga sig ett bassystem.

Slutligen. Jag får vända mig till forumet (dig?) för mer handgripliga råd etc. när det börjar bli dags att planera in för ett nytt ljudsystemsbygge hos mig.

Tack för dina svar och dina synpunkter så här långt - nu har jag svamlat nog för den här gången. ;)

Mvh
M50

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-17 21:09

Ja ett system med 8st SLS-10 skulle säkert bli trevligt men tittar man på priset idag så är inte SLS-12orna så mycket dyrare att köpa och t.ex. borde 8st SLS-12or kunna flytta lite mer luft än vad 10orna kan orka med då det har en större membranyta. Eller har jag fel - vad tycker du spontant?

Jag gjorde några snabba simuleringar och kom fram till att en låda på ca 40L med 50% isotermisering gör att du kommer att hamna på ett f0 på 57,3Hz och ett Q på 0,88.
Vilket inte är speciellt långt ifrån vad det blev med 10:an, men det blir en större låda. Å andra sidan så fick jag ett teoretiskt 4dB högra MaxSPL, ifall detta är viktigt.
Så visst flyttar du mera luft, det som jag tänkte på med just 10 tummare var att det blir ett mindre byggmått på lådan. Just detta tänkte jag kunde tilltala iallafall någon, men ifall inte utrymmet är problemet så hade man kanske inte satsat på LT alls.
Jag har aldrig kännt på en SLS 12:a men är den byggd på samma sätt som 10:an så är det väl bara att köra på, det blir med största sannolikhet väldigt bra.

Jag vet inte om man river ned tapeterna i ett rum med 8st SLS basar men man kan få problem med grannarna om man bor i en lägenhet skulle jag tro - även fast man dämpar rummet + att ens hörsel mår inte så bra av ett för högt ljudtryck under en längre tid. En lagom måttlighet är nog bäst i längden av det goda.

Nä kanske inte, det finns mycket kompetentare bassystem att anskaffa. Men.... Jag skulle tro att det handlar om helt andra pengar bara, jag är öppen för förslag ifall det är någon som vet ett element som presterar bättre och har ett konkurenskraftigare pris.
Fast det där med grannar kan man ju inte skylla på basarna, det är ju inte de som gasar.
Ferrari är ju en jävla skitbil för den gör 275 blås förbi munkebäcksskolan. :wink: :)

Ja, de flesta standard basmodulera som säljs i parti och i minut i elektronikhandeln lämnar ofta ett och annat att önska - det kan jag lugnt hålla med dig om och det är då mer intressant om det finns möjlighet att bygga sig något eget till ett plånboksvänligt pris.

Det är det jag menar, jag kan inte påstå att jag har hört ett system uppbyggt med velodyne eller sunfire m m. Så ljudkvalitetet låter jag vara osagt, men ser man till priset för 1 modul så landar det kanske kring 6k och sen så skenar det bara iväg.
Det är just detta med ett antal moduler som spelar tillsammans lär med största sannolikhet prestera en renare, djupare och högre bas.
Då kan man kanske leva med att det tar lite plats också, sen är det ju alltid skoj när basarna rockar loss till någon bra film eller ett musikstycke som mer eller mindre gör att polarna ramlar ur soffan.
Lite imponatoreffekt får man väl medge att det är med en mindre låda som ger djup bas ur sig. :)

Du skriver bl.a. Behringer med parametrisk EQ (+ effektsteg till basarna). Jag har nu blandade känslor för dessa produkter från Behringer med en tanke på vad som t.ex. skrivs om dem på detta forum där de blir bland sågade rätt hårt för ojämn eller dålig kvalitéer och jag vet ännu inte vad jag ska tro om det? Men visst fungerar en parametrisk EQ som avsett ja då är det ett bra hjälpmedel och det förenklar det hela för den som ska bygga sig ett bassystem.

Visst jag har läst allt möjligt kring behringer att de pajjar, skenar när man spelar högt med mera.
Visst jag hade nog aldrig haft en sådan som professionell tekniker på Roskilde, men vi snackar för hemmabruk (visst ska man ha höga krav där med).
Men den är inte speciellt dyr, jag har läst om ett antal som är väldigt nöjda med hur den presterar till deras balådor.
Bland annat alla Amerikanska stollar på Hometheaterschack som bygger såna riggar så man bara baxnar, men jag antar att allt blir lite större och "mera" Over there. :wink:

Slutligen. Jag får vända mig till forumet (dig?) för mer handgripliga råd etc. när det börjar bli dags att planera in för ett nytt ljudsystemsbygge hos mig.

Fråga på bara, det är ju det som forumet är till för.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-05-17 22:04

SlaitH: Hur djupt går dom med hyfsat ljudtryck?
Detta har varit en spännande tråd att följa, nu väntar vi bara på en
slutsummering med lite bilder och mätningar...

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-17 22:11

Djupet har jag ingen aning om men det var ingen discobas jag mätte med ifall du undrar, det var lite blandade spår. Varav några med bra djupbas, hur djup vågar jag inte sia om.

Slutsummering kommer inom kort jag lovar, jag vill också bli klar med det här nu.
Det finns andra grejer som jag måste prioritera här hemma.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-18 18:51

SlaitH, dax att lägga upp kretsschemat på ditt bygge, så vi kan se hur alla pusselbitat sitter ihop, i just ditt bygge.
Kanske ett foto också, vore fint. :)
Den som vet mest, tror minst.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum