Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Dags för personpresentation:
"Bill50x - under 30% dist är inte lönt."
mats skrev:
Men skall man ha en riktig bra dvd så måste kosta mycket, Nattlorden o Max Headroom. Här ser ni en skapelse och se priset så mycket måste det kosta för att det skall låta ypperligt
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?s=47795ef344b13585dad4c23c8db8a02e&showtopic=1101
tror jag tyvärr.
Bill50x skrev:Om vår "stereo" låter bättre i ett mörkt rum, bry er inte om varför den gör det, njut istället!
Isidor skrev:Bill,
Visst finns det tillfällen då en färgande anläggning kan ge bättre resultat än en ofärgande. Har man tur så får man en motfärgning som tar udden av åtminstone en del av konstigheterna i ett eller flera fonogram. Problemet är att anläggningen alltid lägger på samma färgning, oavsett vilka problem fonogrammet är behäftat med. I längden blir det oerhört tröttsamt när ljudet hela tiden får en grundkaraktär som är t.ex. mjuk, fet, bred eller djup.
Som ett mycket bra exempel kan nämnas ett par enorma panelhögtalare av dipoltyp som jag hade för tio-femton år sedan. Djupet i samtliga inspelningar var närmast oändligt. Detta var en psykoakustisk effekt av den mot främre väggen reflekterade bakåtstrålningen från högtalaren. Högtalarna presenterade alltid en "soundstage" av instrument och röster även när det egentligen inte fanns någon i fonogrammet. Flera ärrade audiofiler släppte hakan i golvet vid ganska många tillfällen.
Men goda akustiska inspelningar där man försökte återskapa en musikalisk tillställning någorlunda naturtroget fick tyvärr s.a.s. dubbel verkan och blev "larger than life". Detaljeringsgraden gick också ned något i denna jättepresentation. Ljudet kunde dock inte alls beskrivas som simmigt och oprecist, bara med massor av djup och luft i ljudbilden. Hur som helst, i längden tröttnade jag på detta och sökte mig mot en mer ordinär presentation, även om den ibland kunde vara lite tråkigare i vissa avseenden. (Detta kunde man uppnå med samma högtalare via en genomtänkt uppställning av högtalare och lyssningsposition.) I längden var det ändå betydligt mer givande med mer konsekventa resultat.
Isidor skrev:Bill,
Att elektrostater kan låta oengagerande tillskriver åtminstone jag det faktum att de inte förmår återge annat än moderata ljudtrycksnivåer och därmed komprimerar dynamiken ganska ordentligt. Dynamiskt färgande alltså och absolut mätbart.
CHC skrev:Isidor skrev:Bill,
Visst finns det tillfällen då en färgande anläggning kan ge bättre resultat än en ofärgande.
Isidor:
Alla anläggningar färgar ljudet...
Harryup skrev:Tycker att avsaknad av riktig attack i transienter och anläggningar som börjar "låta för högt" när man spelar dynamisk musik är dom största bovarna då det gäller att döda livekänslan.
Nattlorden skrev:Dock har de dålig koll på sina egna artiklar, för de har testat Canton Digital 1 en gång i tiden med ett minst lika fint pulssvar.
Callisto skrev:Nattlorden skrev:Dock har de dålig koll på sina egna artiklar, för de har testat Canton Digital 1 en gång i tiden med ett minst lika fint pulssvar.
Mitt inlägg var mer riktat som information om hur det egentligen står till med transienteråtergivning hos "vissa" elektrostater.
Många drar alla elektrostater över en kam.
det gäller att ha ordentliga resurser bakom för att uppnå det magiska
Callisto skrev:Ingen av de audiofiler som varit hemma hos mig har tyckt att basen är långsam. De har tyckt att den är mycket rapp däremot.
Tror du tänker på De gamla Request och liknande som hade en 12" bas som klart släpade något mot panelen. Men som sagt, utvecklingen har gått framåt.
Kan också tillägga att det gäller att ha ordentliga resurser bakom för att uppnå det magiska.
Morello skrev:Äldre och även nyare Martin Logan har ett bassystem med förhållandevis hög avstämningsfrekvense och ett i sammanhanget extremt Q (>1.2). Någon djupbas är inte dessa högtalare kapabla till.
Callisto skrev:Morello skrev:Äldre och även nyare Martin Logan har ett bassystem med förhållandevis hög avstämningsfrekvense och ett i sammanhanget extremt Q (>1.2). Någon djupbas är inte dessa högtalare kapabla till.
![]()
![]()
Tycker du ska komma hem till mig och lyssna isåfall, gott om riktig djupbas men så är det också en Krell som driver på.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], sammel och 7 gäster