En vision, kanske en om Ino

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-05-16 19:26

Hade en kille över nu under kvällen som fick höra just piP.
Han jobbar i studiomiljö och med dyrare Genelec och kör dem (och Dynaudio, tror jag det var) i kontrollerade studiorum med flytande golv.

Blev han imponerad av piP? You bet.

Han kanske själv vill delge sina intryck här, vem vet? Då kostar piP en bråkdel av dessa system och bestyckningar och hur pass bra han gillade piP? Han köpte mitt extrapar med ett leende på läpparna.

Jag vill inte skriva hans intryck själv men om han läser detta kanske han kan tala om hur väl han tycker denna bestyckning står sig i konkurrensen...
Inaktiv

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-16 19:37

pingvinlakrits skrev:Vad pratar du om nu?

Det var väldigt löst och luddigt formulerat: "bättre bestyckning". Visa mig en tvåvägare som kan dra jämnt med piP med bättre bestyckning till i närheten samma pris. Tror inte du kan.

Exakt hur mycket kostar Inos pipar nu? Priset har väl gått upp en del på sistone.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-05-16 19:59

4800kr i byggsats i rå mdf, lådan är klar, bara att löda filter och skruva fast elementen.

Det tycker jag är billigt, sett till vad man får.

Fanér och lack beroende på utförande tillkommer ju förstås, men man får ju en personlig högtalare, om man vill.

För ca 6000 kr köpte jag mitt första par piP, färdiglackade och gjorde jobbet själv.

Då jagade jag frenetiskt under ett halvår stativare nästan varje ledig dag, lyssnade på allt från billigt och upp till 30 000kr. Quad hade då en modell som hetter 11L som lät riktigt bra och som faktiskt var billig, strax under 4000kr. Men den stupade runt 50Hz och var inte fullregistrig. Inget av de stativare som jag lyssnade på specade lika bra som piP: Dynaudio 42SE/52, B&W, JM, Monitor Audio (hade dock en fin modell, men återigen inget basdjup), Quad 11L (fin) 12L (bumlig bas, odistinkt och gräver inte lika djupt), Mosscade, Totem, mfl mfl. Alla modeller kommer jag inte ihåg - de var liksom inget jag fastnade för. Men INGEN klarade det piP klarar. Upp över 30000kr var aldrig aktuellt, jag lyssnade mest på två par från olika tillverkare för jag blev lite besviken på att de i lägre prisklasser var såpass dåliga musikförmedlare.
Inaktiv

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-16 20:19

pingvinlakrits skrev:4800kr i byggsats i rå mdf, lådan är klar, bara att löda filter och skruva fast elementen.
.

Konstigt, jag hörde att priset på pip hade gått upp mer.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-05-16 20:31

Du verkar "höra" så mycket ,ring Ingvar o be o få en demo så kan vi snacka sedan,

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-16 20:37

Nicke skrev:Du verkar "höra" så mycket ,ring Ingvar o be o få en demo så kan vi snacka sedan,

Jag har redan hört dom och visst är dom bra men knappast enastående.

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2009-05-16 20:57

LindeberG skrev:
pingvinlakrits skrev:4800kr i byggsats i rå mdf, lådan är klar, bara att löda filter och skruva fast elementen.
.

Konstigt, jag hörde att priset på pip hade gått upp mer.

4 800 kostar de som sagt. I min mening det mest prisvärda man kan köpa i högtalarväg vad jag vet. Inte mycket att fundera på. Alla hem behöver ett par piP 8)
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2009-05-16 21:03

Nicke skrev:Du verkar "höra" så mycket ,ring Ingvar o be o få en demo så kan vi snacka sedan,

Mvh Nicke

+1

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-05-16 21:06

LindeberG skrev:

Jag har redan hört dom och visst är dom bra men knappast enastående.

Joo,att höra är en sak men se till att få komma till Ingvars demo (du får ringa honom o boka) så får du säkerligen svar på allt du kastar ur dig/undrar om.

Mvh Nicke

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-05-16 21:25

LindeberG: för den som inte kan hålla i en lödkolv och ska ha de klara så blir det ganska mycket dyrare. Men eftersom man har möjligheten att få hem dem som DIY-skruv-ihop så tycker jag att de är enormt prisvärda.

Är ärligt nyfiken: vad har du hört som är såpass mycket bättre då? I samma kategori och prisklass.

piP är i mitt tycke en kalasprodukt. Nackdelen med den är att den i mitt tycke är väldigt placeringskänslig. Kanske mer så än många andra högtalare. Se spelades ju på en mässa för något år eller två år sedan och lät skit där enligt många, alltså enligt många som hört dem låta bra också. Har man bara hört dem där så blir man nog inte så sugen, det hade inte jag heller blivit.

Min lillebror fick ta över mina första piP och tyckte de var skitbra. Efter flytt ringde han och klagade; de lät ingen bas om dem, eller iallafall mycket lite. I nya uppställningen stod de 1m ut från vägg... ...inte att rekommendera.

Ställer man upp dem som de skall och är designade och tänkta att fungera - spela med stöd av dämpad bakvägg - så är de riktigt jäkla bra. Alla andra uppställningar varierar från riktigt bra till mediokert. För sin storlek spelar de bättre än något annat jag hört i närheten av prisklass och storlek.

Vill man kunna spela högre och med mer dynamik så finns det bättre lösningar - det är trots allt ett par stativare vi pratar om, även om de golvat många golvare jag hört.

Kliver man upp till pi60 (mod 2006 och framåt) så får man en komplett fullregistrig högtalare som är mindre placeringskänslig och som spelar såpass bra att det är svårt att hitta en högtalare som slår den på allt. Oavsett prisklass. Då kostar den ca 21000kr. Senast jag lyssnade på en som på papperet skulle matcha så var det en 85 000kr högtalare i ett avancerat lyssningsrum designat av en namnkunnig och respekterad akustikreglerare. Jag kunde inte ens lyssna på högtalaren i tre minuter - ljudet var så vasst och hårt att man spände käkarna. Då var det skönt att komma hem till mina dåvarande pi60 som lät mycket bättre i ett mycket lite reglerat rum.

Nu bor jag med andra förutsättningar och rummet föranledde delat system. Då låter trots allt pi60 rätt bra i det rummet men jag vet ju vad jag går miste om så delat passar mig bättre.

Nu har den här tråden cirklat runt piP men jag vill framhålla att pi60 är det - totalt sett - bästa köpet på marknaden om man väger pris/prestanda om man är ute efter ett par högtalare och inte delat system.

Du får gärna motbevisa mig. Visa mig en som ens specar lika bra, som går lika djupt och som klarar samma ljudtryck och som distar lika lågt på pappret och som låter lika bra och som kostar i närheten samma prisklass. Lycka till.
:)
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-05-16 21:45

pi60 är den högtalare jag håller som favorit. Jag sålde mina med sorg i hjärtat, fast mitt delade system är baserat på samma element fast i sluten låda - så helt synd om mig är det ju inte. Det tog nästan ett år att klippa navelsträngen till mina pi60. Flyttar jag igen och hamnar i ett rum där pi60 klarar sig själva skulle jag inte tveka en sekund att byta tillbaka från delat system. Me like simple.

piP har sina brister. Det vet och inser de flesta, jag är dock såpass imponerad av prestandan att jag tycker priset motiverar att ha ett par som "extrahögtalare", så det har jag.

Ett tiotal personer som har medelkoll (läs: är intresserade och springer på mässor och köper HiFi-porr) tycker att piP är det bästa de hört under den tiden jag hade dem som enda högtalare - och så kan det ju vara. Jag tycker pi60 är klart bättre på högre volym och att pi60 alltid har en fyllighet som man bara ibland kan få till med piP och många som hörde mina tyckte att det var de bästa de hört, och i den skaran finns en del studiomusiker och inspelningstekniker som jobbat/jobbar med tunga namn.

En av de sistnämnda köpte min brors (f.d. mina då alltså) piP och förvånas över att han kan plocka ut basgångar i låtar (kontrabasist) som han knappt hört innan - trots dyra riggar. Och han jobbar åt ett internationellt företag som tar fram egna förstärkare och högtalare och säljer dem till några av de mest namnkunniga musikerna på den här planeten. Vi snackar stora namn nu som Chick Corea, Peter Gabriel, Tina Turner, Sting, Santana, Eric Clapton etc. Och han har aldrig hört bättre bas än Ingvars delade system, trots många år i branschen.

Men han kanske har fel på hörseln, vad vet jag?
Inaktiv

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-16 22:31

Enligt mig är pi60s den bästa fullregisterhögtalaren jag hört. Otroligt bra skapelse :)
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-05-16 22:32

det finns mätningar på guru-högtalarna

nrc/soundstage:
http://www.soundstagenetwork.com/measur ... udio_qm10/

och dom mäter rejält märkligt om man jämför med andra högtalare, men det ska man förstås inte göra

http://www.soundstageav.com/speakermeasurements.html
Bikinitider

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-16 22:33

MattiasKarlsson skrev:Enligt mig är pi60s den bästa fullregisterhögtalaren jag hört. Otroligt bra skapelse :)

Då har du nog inte hört så många riktigt bra fullregisterhögtalare.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-16 22:41

celef skrev:det finns mätningar på guru-högtalarna

nrc/soundstage:
http://www.soundstagenetwork.com/measur ... udio_qm10/

och dom mäter rejält märkligt om man jämför med andra högtalarel

För att påstås ha monitor egenskaper så mäter de väldigt underligt.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-16 22:42

celef skrev:och dom mäter rejält märkligt om man jämför med andra högtalare, men det ska man förstås inte göra

Ja, dom mätningarna är från ekofritt rum, qm10 är ju gjord att ta hjälp av golvet och väggen. 8)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-16 22:44

MattiasKarlsson skrev:
celef skrev:och dom mäter rejält märkligt om man jämför med andra högtalare, men det ska man förstås inte göra

Ja, dom mätningarna är från ekofritt rum, qm10 är ju gjord att ta hjälp av golvet och väggen. 8)

Öh de är väl konstruerade för att stå på/vid mixerbordet i en studio där det oftast INTE finns en vägg direkt bakom.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-05-16 22:46

MattiasKarlsson skrev:

javisst, var det över eller under 300hz? :lol:
Bikinitider

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-16 22:50

celef skrev:javisst, var det över eller under 300hz? :lol:

Rummet står ju en hel del av ljudet upp till 1 khz :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-16 22:54

Det finns ju mätningar på både pip och pi60 på faktiskt, från riktiga rum.
Som jag sa innan så är pi60s min favorit bland fullregisterhögtalare. Klart bättre än B&W 802D, dom Wilson jag hört, Kef, Dynaudio, etc.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-16 22:59

MattiasKarlsson skrev:Det finns ju mätningar på både pip och pi60 på faktiskt, från riktiga rum.
Som jag sa innan så är pi60s min favorit bland fullregisterhögtalare. Klart bättre än B&W 802D, dom Wilson jag hört, Kef, Dynaudio, etc.

Du tycker säkert det men tyvärr så är ju inte din trovärdighet den bästa eftersom du i princip alltid höjer Ino till skyarna samtidigt som du dissar i princip allt annar, Mattias hört talas om reality check?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2009-05-17 00:24

LindeberG skrev:
MattiasKarlsson skrev:Enligt mig är pi60s den bästa fullregisterhögtalaren jag hört. Otroligt bra skapelse :)

Då har du nog inte hört så många riktigt bra fullregisterhögtalare.

:lol:
Class only looks like arrogance from below.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-05-17 00:34

LindeberG:
Guru QM10 är - precis som piP - tänkta att spela med stöd av dämpad bakvägg. Det är väl inget konstigt med det? Det är det som är både för- och nackdelen med den konstruktionen. Är det så svårt att fatta. Du har nog inte varit inne i ett kontrollrum/studio verkar det som. De flesta som jag varit i medger en sådan placering utan större problem.

Jag efterlyser fortfarande vilka fullregisterhögtalare DU hört som du anser vara klart bättre än pi60s.

Har du ens hört pi60s?

Du behöver inte skriva en lång lista, det räcker med ett par tre stycken. Gärna med hänvisning till någon mätning som backar upp dina påståenden som just nu är mycket vaga.

Du ska nog inte prata om trovärdighet då din egen ligger på minus. Du anför ju ingenting i egen sak som på något sätt gör att man kan ta dina åsikter på allvar. Jag börjar tvivla på att du själv hört några riktigt bra fullregisterhögtalare.

Du kanske inte ens vet vad god/korrekt återgivning innebär? Jag bara spekulerar, liksom du själv. Du kommer ju inte med något konkret i egen sak. Du misstror ju oss som om vi vore förblindade eller något. Men så är inte fallet - vi är ju vuxna och kräsna individer (nåja, de flesta av oss) som gjort ett aktivt val. Ingen har påtvingat oss Ino. Du representerar ju bara andra sidan av samma mynt: ett ståndaktigt försvar av din åsikt. Skillnaden är att din är mer grumlig än klarsynt.

Sprattel sprattel. (dina arguments dödsryckningar)
:wink:
Inaktiv

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-17 00:42

pingvinlakrits skrev:Har du ens hört pi60s?

Såklart han inte har det. Luktar mycket Rain om inläggen, kanske Alexi eller någon annan kan kolla om det är samma person? Rain nicket är väl aktivt än.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-17 00:44

pingvinlakrits skrev:LindeberG:
Guru QM10 är - precis som piP - tänkta att spela med stöd av dämpad bakvägg. Det är väl inget konstigt med det? Det är det som är både för- och nackdelen med den konstruktionen. Är det så svårt att fatta. Du har nog inte varit inne i ett kontrollrum/studio verkar det som. De flesta som jag varit i medger en sådan placering utan större problem.

Eftersom Gurumonitorerna är tänkta som närfältsmonitorer så håller inte ditt resonemang.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-17 00:59

pingvinlakrits skrev:
Jag efterlyser fortfarande vilka fullregisterhögtalare DU hört som du anser vara klart bättre än pi60s.

Orka P_M_C A-T-C J_B_L

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-05-17 02:50

LindeberG skrev:Eftersom Gurumonitorerna är tänkta som närfältsmonitorer så håller inte ditt resonemang.

Det finns två sätt att hamna närmre högtalaren. Ett är att flytta ut högtalaren från väggen, och ett annat är att flytta lyssnaren närmre högtalaren. Det ena utesluter inte det andra. :)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-05-17 08:57

LindeberG: du "bevisar" bara att: du är inte kunning inom området närfältslyssning samt uppställning av högtalare. Guru QM10 fungerar utmärkt som närfältsmonitor. Läs vad t.ex Nolimitsoya skriver.

Att du sedan inte "orkar" redovisa vad du anser är bättre bevisar ju bara att du är "rädd" att bli "ifrågasatt". Du har inte tillräckligt på fötterna för att kunna stå för vad du säger och har målat in dig i ett hörn. När bevis ska framläggas av dig så kan du inte ens knysta fram ETT exempel på en toppklass fullregisterhögtalare. Men du LÄSER väl bara om dem.

Det går ju inte att diskutera seriöst med dig eftersom du är oseriös. Du står så mycket på minus i ditt resonemang att jag inte tror du kan hamna på noll ens, så det är bara att lägga ner. Din okunskap visar sig ju mer man resonerar och diskussionen blir mindre och mindre givande eftersom du inte tillfört någonting av värde så jag tycker vi kan lämna det vid att du inte tycker Ino är något att jubla över men att du trots det orkar hålla igång en tråd där du inte ens "orkar" komma med förslag på bättre högtalare. Vem som helst som läser den här tråden i sin helhet kan ju se att du bara är ute efter att dissa något du uppenbarligen inte förstår dig på. Det som är märkligt är att du tycker dig på något sätt ha en uppfattning om perfekt återgivning som du inte vill dela med dig av annat än att skriva ner ett märke som du inte har koll på. Inte ens halvkoll. Ja, inte ens kvartskoll.

...och som i ett TROLL-slag var diskussionen slut. *poff*
Inaktiv

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2009-05-17 09:19

pingvinlakrits skrev:LindeberG: du "bevisar" bara att: du är inte kunning inom området närfältslyssning samt uppställning av högtalare. Guru QM10 fungerar utmärkt som närfältsmonitor. Läs vad t.ex Nolimitsoya skriver.

Att du sedan inte "orkar" redovisa vad du anser är bättre bevisar ju bara att du är "rädd" att bli "ifrågasatt". Du har inte tillräckligt på fötterna för att kunna stå för vad du säger och har målat in dig i ett hörn. När bevis ska framläggas av dig så kan du inte ens knysta fram ETT exempel på en toppklass fullregisterhögtalare. Men du LÄSER väl bara om dem.

Det går ju inte att diskutera seriöst med dig eftersom du är oseriös. Du står så mycket på minus i ditt resonemang att jag inte tror du kan hamna på noll ens, så det är bara att lägga ner. Din okunskap visar sig ju mer man resonerar och diskussionen blir mindre och mindre givande eftersom du inte tillfört någonting av värde så jag tycker vi kan lämna det vid att du inte tycker Ino är något att jubla över men att du trots det orkar hålla igång en tråd där du inte ens "orkar" komma med förslag på bättre högtalare. Vem som helst som läser den här tråden i sin helhet kan ju se att du bara är ute efter att dissa något du uppenbarligen inte förstår dig på. Det som är märkligt är att du tycker dig på något sätt ha en uppfattning om perfekt återgivning som du inte vill dela med dig av annat än att skriva ner ett märke som du inte har koll på. Inte ens halvkoll. Ja, inte ens kvartskoll.

+1
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-05-17 09:25

EA_73 skrev:
pingvinlakrits skrev:LindeberG: du "bevisar" bara att: du är inte kunning inom området närfältslyssning samt uppställning av högtalare. Guru QM10 fungerar utmärkt som närfältsmonitor. Läs vad t.ex Nolimitsoya skriver.

+1

+1
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino