DS skrev:Goldfinger skrev:Varför skulle ett transparent system vara begränsat i ljudtryck, vari ligger den motsägelsen? Det är dessutom inte alltid fråga om orealistiska nivåer även om du tar ut flera hundra watt ur förstärkaren, i lågdistande system med hög effekttålighet kan man spela högt men ändå njutbart och det är alls inget vansinne med förstärkare på 300-500 watt per kanal. Många system dras ju tyvärr dock med ansenliga mängder dist vilket gör större effektuttag olidliga att lyssna på.DS skrev:Fjonkalicious skrev:Jag har ett par B&W DM2 som är hyffsat trögdrivna(eller vad ni nu säger). Med dom har jag spelat i min lägenhet på normal stark nivå och sett att mätarna står och peakar på 50 watt. Har varit uppe och peakat 100W lätt fast då kanske det är lite för starkt för att grannarna skall tycka det är ok.
Musiken som har spelats har varit högst normal och inte av någon sursvampskaraktär.
Så visst kan det finnas belägg för mkt effekt. Själv tycker jag är roligare att spela på mina JBL(två par) som tar 2-3 watt per kanal när B&W ensamma vill ha 20 watt per kanal för ca samma ljudstyrka. Konstigt nog är spec:en låg på JBL högtalarna men dom upplevs som lättdrivna i sammanhanget.
Har du inte peakat de stora nålarna DS?
Mvh
Filip
Näää, inte ännu. Så starkt låter det bara på skitkonserer där man behöver öronproppar![]()
Har som jag sa varit uppe på 100w i dynamiktopp en gång, sjukt högt nivåmässigt, inte realistiskt att lyssna på dock.
Tror det går nån form av sjukdom här inne att spela så orealistiskt högt det bara går, den verkliga referensen har gått förlorad för länge sedan. Att efterapa ett PA system verkar enligt mig vansinne och går absolut inte med transparanta grejor!
Jag har inte påstått nått om ljudtryck, har jag??
Motsägelsen är väl att om du nu vill eftersträva PA ljudet så är du förlorad med en transparant anläggning!?
Frågan lyder: Upplever du transparans på en rockkonsert?
Det är väl inte själva PA återgivningen som sådan som eftersträvas hoppas jag, utan ljudtrycket de ger, därför ser jag inget motsatsförhållande mellan ljudtryck och transparens. Intelligent sounds PA system (kungsängen) borde du lyssna på, det systemet spelar som en högklassig lågdistande innerigg kombinerat med sedvanligt PA ljudtryck. Har aldrig hört ett PA system i närheten så välljudande som detta. På frågan om jag upplever transparens under en rockkonsert så är svaret nej, de flesta PA system upplever jag färgar.