Effektnivå slutsteg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Effektnivå?

10W
14
5%
50W
19
7%
100W
28
10%
150W
29
11%
200W
64
24%
300W
38
14%
400W
15
6%
500W
60
22%

Antal röster : 267

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-05-17 17:00

DS skrev:
Goldfinger skrev:
DS skrev:
Fjonkalicious skrev:Jag har ett par B&W DM2 som är hyffsat trögdrivna(eller vad ni nu säger). Med dom har jag spelat i min lägenhet på normal stark nivå och sett att mätarna står och peakar på 50 watt. Har varit uppe och peakat 100W lätt fast då kanske det är lite för starkt för att grannarna skall tycka det är ok.

Musiken som har spelats har varit högst normal och inte av någon sursvampskaraktär.

Så visst kan det finnas belägg för mkt effekt. Själv tycker jag är roligare att spela på mina JBL(två par) som tar 2-3 watt per kanal när B&W ensamma vill ha 20 watt per kanal för ca samma ljudstyrka. Konstigt nog är spec:en låg på JBL högtalarna men dom upplevs som lättdrivna i sammanhanget.

Har du inte peakat de stora nålarna DS? ;-)

Mvh

Filip

Näää, inte ännu. Så starkt låter det bara på skitkonserer där man behöver öronproppar :?

Har som jag sa varit uppe på 100w i dynamiktopp en gång, sjukt högt nivåmässigt, inte realistiskt att lyssna på dock.

Tror det går nån form av sjukdom här inne att spela så orealistiskt högt det bara går, den verkliga referensen har gått förlorad för länge sedan. Att efterapa ett PA system verkar enligt mig vansinne och går absolut inte med transparanta grejor!
Varför skulle ett transparent system vara begränsat i ljudtryck, vari ligger den motsägelsen? Det är dessutom inte alltid fråga om orealistiska nivåer även om du tar ut flera hundra watt ur förstärkaren, i lågdistande system med hög effekttålighet kan man spela högt men ändå njutbart och det är alls inget vansinne med förstärkare på 300-500 watt per kanal. Många system dras ju tyvärr dock med ansenliga mängder dist vilket gör större effektuttag olidliga att lyssna på.

Jag har inte påstått nått om ljudtryck, har jag??

Motsägelsen är väl att om du nu vill eftersträva PA ljudet så är du förlorad med en transparant anläggning!?

Frågan lyder: Upplever du transparans på en rockkonsert?

Det är väl inte själva PA återgivningen som sådan som eftersträvas hoppas jag, utan ljudtrycket de ger, därför ser jag inget motsatsförhållande mellan ljudtryck och transparens. Intelligent sounds PA system (kungsängen) borde du lyssna på, det systemet spelar som en högklassig lågdistande innerigg kombinerat med sedvanligt PA ljudtryck. Har aldrig hört ett PA system i närheten så välljudande som detta. På frågan om jag upplever transparens under en rockkonsert så är svaret nej, de flesta PA system upplever jag färgar.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-05-17 17:57

Är inte PA:t bara en förlängning och del av instrumentet ändå? Källan kan väl
inte vara transparent. Transparent mot vad undrar jag då?
2021 maj på Spotify

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-05-17 18:07

shifts skrev:Är inte PA:t bara en förlängning och del av instrumentet ändå? Källan kan väl
inte vara transparent. Transparent mot vad undrar jag då?

Nej visst, men förstärkningsledet kan ju vara mer eller mindre transparent.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-05-17 18:13

DS skrev:Tror det går nån form av sjukdom här inne att spela så orealistiskt högt det bara går, den verkliga referensen har gått förlorad för länge sedan. Att efterapa ett PA system verkar enligt mig vansinne och går absolut inte med transparanta grejor!

Tja mannen!

Spelade in en flygel för ett tag sedan. Min anläggning i nuvarande inkarnation klarar inte av att återge det på realistisk nivå utan att klippa. 80W och 85dB känslighet.

Ett minimum för mig är en högtalare på 90dB och ett steg på 100W. Ett steg på tusen watt skulle dock sitta fint men det blir så hiskeligt dyrt och det är inte ofta man (jag) behöver den kapaciteten.

/Peter

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-05-17 18:32

Goldfinger skrev:[ På frågan om jag upplever transparens under en rockkonsert så är svaret nej, de flesta PA system upplever jag färgar.

Det var väl dit jag ville ungefär, plus att det oftast låter skit :wink: :)
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-05-17 18:34

PetterPersson skrev:
Motsägelsen är väl att om du nu vill eftersträva PA ljudet så är du förlorad med en transparant anläggning!?

Undvik gärna uttrycket "PA-ljud". Det finns både bra och dåliga PA, precis som alla andra olika typer av system. Själv har jag bara PA (visserligen egenkonstruerade lådor/horn) element hemma och än har ingen klagat på att det låter "PA"...

Absolut, ska ändra utrycket till rockkonsert ist :)

Det kanske finns bra sådana men jag har aldrig hårt nån :(

Det var meningen att jag skulle till uppsala o lyssna på dina horn men Herr Erik Andersson snodde min uppmärksamhet den dagen :( :) :wink:
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-05-17 18:41

Piotr skrev:
DS skrev:Tror det går nån form av sjukdom här inne att spela så orealistiskt högt det bara går, den verkliga referensen har gått förlorad för länge sedan. Att efterapa ett PA system verkar enligt mig vansinne och går absolut inte med transparanta grejor!

Tja mannen!

Spelade in en flygel för ett tag sedan. Min anläggning i nuvarande inkarnation klarar inte av att återge det på realistisk nivå utan att klippa. 80W och 85dB känslighet.

Ett minimum för mig är en högtalare på 90dB och ett steg på 100W. Ett steg på tusen watt skulle dock sitta fint men det blir så hiskeligt dyrt och det är inte ofta man (jag) behöver den kapaciteten.

/Peter

Tjenare!

Klart det inte går med dynamikfattigt grus :wink:

85db, oj det var lågt. Då snackar vi en mycket bra upptagning * din såklart :wink: * o dåligt konstruerade högtalare :lol:

Nej då, jag kan tänka mig att det kanske behövdes den effekten för att få riktig nivå men det hör väl inte till vanligheten att du har kort om mos i dit steg!?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-17 18:50

Britt-Gunnar skrev:hur kan man veta att det är Rotel-steget som låter illa och inte högtalarna? :)

För vad jag förstår så försvann problemen när han körde två bryggade 1090 :wink:
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-17 18:53

Goldfinger skrev:På frågan om jag upplever transparens under en rockkonsert så är svaret nej, de flesta PA system upplever jag färgar.

Det DS missar är att man vill få så transparent återgivning av det inspelade matrialet vid verkliga livenivåer. Det vill säga, jag vill kunna spela Jimi hendrix så som han låter på skivan, fast vid liverealistisk volym.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-05-17 19:18

MattiasKarlsson skrev:
Britt-Gunnar skrev:hur kan man veta att det är Rotel-steget som låter illa och inte högtalarna? :)

För vad jag förstår så försvann problemen när han körde två bryggade 1090 :wink:

ok

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-05-17 19:40

DS skrev:
Nej då, jag kan tänka mig att det kanske behövdes den effekten för att få riktig nivå men det hör väl inte till vanligheten att du har kort om mos i dit steg!?

Näe, det händer faktiskt.se inte ofta. Enda gångerna jag vet att det klippt är med nämnd inspelning av flygel samt en annan inspelning med stor kör och pukor, allt med full dynamik.

/Peter

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-05-17 19:58

Piotr skrev:
DS skrev:

Näe, det händer faktiskt.se inte ofta. Enda gångerna jag vet att det klippt är med nämnd inspelning av flygel samt en annan inspelning med stor kör och pukor, allt med full dynamik.

/Peter

I sommar ska det våldgästas o lyssnas på flygel hör jag de, men fa ta dig om kattjäveln kommer in o pissar ner oss under natten :wink:
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-05-17 22:35

:lol:

/Peter

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-18 09:28

Jaha, så, vad är slutsatsen av denna tråden?

Hur mycket effekt behöver man egentligen om man har normalavstånd till högtalarna (3meter), normalhög känslighet (90db/w), delar vid 80hz(vilket de flesta här verkar göra) och spelar upp sådär lagom starkt, typ 105db i topparna?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-05-18 10:30

Normalkänslighet verkar vara runt 87 dB, så det är nog ett rimligare värde.

Då hamnar man väl på typ 300 W?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-18 10:37

Almen skrev:Normalkänslighet verkar vara runt 87 dB, så det är nog ett rimligare värde.

Vilket innebär att jag antingen räknar med ett för starkt ljudtryck då det är få personer som har 300W att spela med.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-18 10:46

steveo1234 skrev:Hur mycket effekt behöver man egentligen om man har normalavstånd till högtalarna (3meter), normalhög känslighet (90db/w), delar vid 80hz(vilket de flesta här verkar göra) och spelar upp sådär lagom starkt, typ 105db i topparna?

Tja, för 105 dB i peak så snackar vi runt 70 watt.
Själv vill jag ha möjligheter till mycket högre peak och även högre kont effekt. Då drar det iväg tyvärr.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-05-18 10:50

Kopplade in en 500W-prototyp igår. 8)

Verkar dumt att ha någon klenare än så i salongen.

Givetvis går steget att bryggkoppla genom att ställa om en vippa på bakpanelen. :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-18 11:33

Låter bra det Morello, vi får hoppas den snart blir klar. 8)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2009-05-18 13:13

MattiasKarlsson skrev:Låter bra det Morello, vi får hoppas den snart blir klar. 8)
Ja nu är det nära... :wink:
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-05-18 13:40

steveo1234 skrev:
Almen skrev:Normalkänslighet verkar vara runt 87 dB, så det är nog ett rimligare värde.

Vilket innebär att jag antingen räknar med ett för starkt ljudtryck då det är få personer som har 300W att spela med.

Nja, 105 dB topp är ett rätt så rimligt värde, tycker jag.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-05-18 14:16

Man kan räkna så här.

Om man har 100w tillgängliga per kanal (40Vp) och ett par högtalare med normalkänsligheten 87dB @ 1m @ 1w så kan man spela 107dB vid full speta och kontinuerligt @ 1m

Då kan man addera och subtrahera lite.

+3dB för man mäter peak istället för RMS.
+3dB för man har två högtalare som summerar (okorrelerat)
+3dB (minst) för att man vanligen spelar utanför rumsradien och då är det reflekterade ljudet starkare än direktljudet och adderas okorrelerat.
-10dB för att man spelar på kanske ca 3.2meters avstånd istället för vid 1m.

Summa=106dB peak.

För 105dB så krävs det 80% av den effekten ovan, d v s 2x80w. Som en normal reciever alltså.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-05-18 14:16

HolographicAudio™ skrev:
MattiasKarlsson skrev:Låter bra det Morello, vi får hoppas den snart blir klar. 8)
Ja nu är det nära... :wink:

8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-18 14:21

Naqref™ skrev:Man kan räkna så här.

Om man har 100w tillgängliga per kanal (40Vp) och ett par högtalare med normalkänsligheten 87dB @ 1m @ 1w så kan man spela 107dB vid full speta och kontinuerligt @ 1m

Då kan man addera och subtrahera lite.

+3dB för man mäter peak istället för RMS.
+3dB för man har två högtalare som summerar (okorrelerat)
+3dB (minst) för att man vanligen spelar utanför rumsradien och då är det reflekterade ljudet starkare än direktljudet och adderas okorrelerat.
-10dB för att man spelar på kanske ca 3.2meters avstånd istället för vid 1m.

Summa=106dB peak.

För 105dB så krävs det 80% av den effekten ovan, d v s 2x80w. Som en normal reciever alltså.

Hmm, intressant.
Hur påverkas effektbehovet om

1. Lyssnaren har linjekällor istället för punktkällor (map avståndet)
samt?
2. Delning sker vid 80hz?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-05-18 14:30

Intensiteten faller med 1/r istället för 1/r^2 eftersom ljudet projiceras på en cylinder snarare än en sfär.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-05-18 14:37

steveo1234 skrev:
Hmm, intressant.
Hur påverkas effektbehovet om

1. Lyssnaren har linjekällor istället för punktkällor (map avståndet)
samt?
2. Delning sker vid 80hz?

1. Linjekällorna har högre direktivitet vilket gör att stödet från rummet blir sämre (speciellt om det är en dipol) men man kan säkert räkna med +3dB ändå. Däremot har de i egnskap att generera ljud i en linje betydligt sämre geometrisk dämpning. För en sfärisk strålare så dämpas ljudet med 6dB/avståndsfördubbling. För en ideal linjekälla så är det 3dB/per avståndsfördubbling. Det dämpas alltså hälften så mycket (-5dB om man refererar till exemplet ovan).

2. Om man har en aktiv delning mitt i spektrat så kan man få i bästa fall motsvarande en spänningsfördubbling om man bara hade kört med ett slutsteg och en högtalare. 4x80w motsvarar då 2x320w. D v s +6dB i absolut bästa fall.

Istället för 105dB så kan man alltså räkna med 116dB under optimala förhållanden.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-24 22:03

Hur många watt ger den stora bryggkopplad? i 8 ohm och 4 ohm?
Tror jag spelade idag så min rotel 1090 började dista. 8O
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-24 22:38

MattiasKarlsson skrev:Hur många watt ger den stora bryggkopplad? i 8 ohm och 4 ohm?
Tror jag spelade idag så min rotel 1090 började dista. 8O

Du e inte klok...

// :twisted:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-24 22:48

Över 119 dB vid lyssningsplatsen, kont (ej peak). Jo, det var drag. 8)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-05-24 23:40

"Sotade ur" prototypen idag med lite Yello. Tur man bor i villa numera. 8)
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi