Att designa ett Linkwitz transform baserat bassystem.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-18 20:25

Kretsschema på LT kretsen och filter ? eller hur jag har moduluppbyggt systemet?

Bilder får jag ta när det är ljust och fint, det får väl bli några på hur systemet står idag då ifall det var det som du var ute efter.
Önskas andra bilder så speca gärna.

Patrik

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-18 21:36

SlaitH skrev:Kretsschema på LT kretsen och filter ? eller hur jag har moduluppbyggt systemet?

Ja på båda frågorna, om du har tid och lust att dela med dig. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-18 23:02

På begäran har jag lagt ut schema på både filter och LT krets, det kommer lite mera information så småningom.

M50

Inläggav M50 » 2009-05-18 23:52

SlaitH skrev:
Ja ett system med 8st SLS-10 skulle säkert bli trevligt men tittar man på priset idag så är inte SLS-12orna så mycket dyrare att köpa och t.ex. borde 8st SLS-12or kunna flytta lite mer luft än vad 10orna kan orka med då det har en större membranyta. Eller har jag fel - vad tycker du spontant?

Jag gjorde några snabba simuleringar och kom fram till att en låda på ca 40L med 50% isotermisering gör att du kommer att hamna på ett f0 på 57,3Hz och ett Q på 0,88.
Vilket inte är speciellt långt ifrån vad det blev med 10:an, men det blir en större låda. Å andra sidan så fick jag ett teoretiskt 4dB högra MaxSPL, ifall detta är viktigt.
Så visst flyttar du mera luft, det som jag tänkte på med just 10 tummare var att det blir ett mindre byggmått på lådan. Just detta tänkte jag kunde tilltala iallafall någon, men ifall inte utrymmet är problemet så hade man kanske inte satsat på LT alls.
Jag har aldrig kännt på en SLS 12:a men är den byggd på samma sätt som 10:an så är det väl bara att köra på, det blir med största sannolikhet väldigt bra.

Jag vet inte om man river ned tapeterna i ett rum med 8st SLS basar men man kan få problem med grannarna om man bor i en lägenhet skulle jag tro - även fast man dämpar rummet + att ens hörsel mår inte så bra av ett för högt ljudtryck under en längre tid. En lagom måttlighet är nog bäst i längden av det goda.

Nä kanske inte, det finns mycket kompetentare bassystem att anskaffa. Men.... Jag skulle tro att det handlar om helt andra pengar bara, jag är öppen för förslag ifall det är någon som vet ett element som presterar bättre och har ett konkurenskraftigare pris.
Fast det där med grannar kan man ju inte skylla på basarna, det är ju inte de som gasar.
Ferrari är ju en jävla skitbil för den gör 275 blås förbi munkebäcksskolan. :wink: :)

Ja, de flesta standard basmodulera som säljs i parti och i minut i elektronikhandeln lämnar ofta ett och annat att önska - det kan jag lugnt hålla med dig om och det är då mer intressant om det finns möjlighet att bygga sig något eget till ett plånboksvänligt pris.

Det är det jag menar, jag kan inte påstå att jag har hört ett system uppbyggt med velodyne eller sunfire m m. Så ljudkvalitetet låter jag vara osagt, men ser man till priset för 1 modul så landar det kanske kring 6k och sen så skenar det bara iväg.
Det är just detta med ett antal moduler som spelar tillsammans lär med största sannolikhet prestera en renare, djupare och högre bas.
Då kan man kanske leva med att det tar lite plats också, sen är det ju alltid skoj när basarna rockar loss till någon bra film eller ett musikstycke som mer eller mindre gör att polarna ramlar ur soffan.
Lite imponatoreffekt får man väl medge att det är med en mindre låda som ger djup bas ur sig. :)

Du skriver bl.a. Behringer med parametrisk EQ (+ effektsteg till basarna). Jag har nu blandade känslor för dessa produkter från Behringer med en tanke på vad som t.ex. skrivs om dem på detta forum där de blir bland sågade rätt hårt för ojämn eller dålig kvalitéer och jag vet ännu inte vad jag ska tro om det? Men visst fungerar en parametrisk EQ som avsett ja då är det ett bra hjälpmedel och det förenklar det hela för den som ska bygga sig ett bassystem.

Visst jag har läst allt möjligt kring behringer att de pajjar, skenar när man spelar högt med mera.
Visst jag hade nog aldrig haft en sådan som professionell tekniker på Roskilde, men vi snackar för hemmabruk (visst ska man ha höga krav där med).
Men den är inte speciellt dyr, jag har läst om ett antal som är väldigt nöjda med hur den presterar till deras balådor.
Bland annat alla Amerikanska stollar på Hometheaterschack som bygger såna riggar så man bara baxnar, men jag antar att allt blir lite större och "mera" Over there. :wink:

Slutligen. Jag får vända mig till forumet (dig?) för mer handgripliga råd etc. när det börjar bli dags att planera in för ett nytt ljudsystemsbygge hos mig.

Fråga på bara, det är ju det som forumet är till för.

Mvh
Patrik

Hej igen Patrik och tack för dina svar,
Lite korta svar på dina inlägg först.

Inlägg 1.
Vad trevligt och så mycket större behöver en låda för en SLS-12a inte vara ser det ut som enligt uppgifter från dig. Du skriver att man kanske vinner 4 dB(A) vilket är en markant skillnad och det kan nyttjas för högre SPL men det kan även nyttjas till att få ur samma SPL som SLS10an men då till lägre inmatad effekt vilket då blir en lägre elräkning på lite längre sikt. Som bonus blir det då också lägre dist om elementet inte behöver pressas likt hårt som det mindre elementet d.v.s. renare ljud som ett enkelt svar på frågan.

Inlägg 2.
Självklart finns det alltid bättre saker att köpa men för det får man betala extra för och frågan är bara hur extrem man ska göra det hela? För att uppnå mindre förbättringar på ljudet och ljudkvalitén som kommer ur ett element brukar man få betala väldigt mycket mer - det är svårt att rubba på de fysikaliska lagarna, även jag vet det. Jag försöker själv finna en lagom medelväg som man kan bli nöjd med gällande ljudkvalitén men ens ego är något annat som strävar ofta efter det mer extrema lösningarna.

Inlägg 3.
Ja, det finns inga enkla lösningar eller genvägar om man så vill uttrycka sig det, till att få ut ett bättre välljud i sitt hem. Det är lätt att missa all den information som finns i de lägre registren med en uppsättning enklare högtalarsystem. En del människor nöjer sig med att det bara "låter" något trevligt från sina saker medans andra människor börjar söka sig efter bättre ljudupplevelser på olika sätt. Vi människor har alla olika tycken och smak. Jag själv har för länge sedan kommit till det stadiet att jag har börjat söka mig bort från vanliga standardlösningar och jag är beredd på att göra en del uppoffringar i rummet för att bättre ljudkvalité ska kunna uppnås. Ja, jag har som en del av tankarna att försöka göra ett så diskret system som möjligt och som kan låta bra i största allmänhet. Kan man sedan imponera för t.ex. vänner är det bara en god bonus i det hela.

Inlägg 4.
Ja, jag har nu också läst ett och annat om Behringer med olika omdömen som jag inte vet riktigt hur jag ska tolka dem eller förhålla mig till dem. Dock verkar det annars vara vettiga saker för vad man betalar för men det finns säkert bättre saker där ute att välja på i handeln. Men allt har ett pris i slutändan.

Ja, sedan dessa Amerikaner som gärna vill ha större och större grejor på gott och på ont. Jag känner till sidan "Home Theater Shack" men jag har ännu inte tittat in så mycket på den sidan ännu och då man funderar nu på bättre ljud i hemmet så kan den sidan och liknande sidor bli allt mer intressanta för att inhämta olika tips ifrån.

Inlägg 5.
Den här tråden med dina svar har nu triggat igång mina tankar ännu mer och jag slänger nu ut en högst vild fråga - en vild hypotes.
Prisuppgifterna är hämtade den 18 maj 2009 från: http://www.bmm-electronics.com/brands.asp?ID2=4

Utgångspunkten är:
Slutna baslådor med basar i för elementen lämplig låda - stora eller små lådor.
Samma inmatad effekt från en förstärkare - om möjligt.
Samma lysningsavstånd från ljudkällan - ca 3-3½ meter.
Budget för bara elementkostnaden - ej de övriga kostnaderna: ca 6000 - 7000 kr.

Vad kan man få för pengarna och var blir då resultatet är frågan?

1. Peerless XXLS 12" element - 4st (ca 7200 kr - BMM).
2. Peerlees XXLS 10" element - 4st (ca 6400 kr - BMM).
3. Peerless SLS 12" element - 12st (ca 7200 kr - BMM).
4. Peerless SLS 10" element - 12st (ca 5800 kr - BMM).

Jag bortser nu från utrymmet som fler moduler upptar i rummet utan ser efter möjligheterna till vad man kanske kan få ut för välljud för pengarna med hjälp av DIY-byggandet av basmoduler. Nästa steg är hur vad ska kunna driva ett sådant bassystem - går det t.ex. att lägga 12st element på ett ”lagomt” starkt effektsteg med två kanaler ut utan att impedansen rasar ned i källan, hur kan det lösas/kopplas in?

Varför så många element tänker säkert en och annan läsare?
Mitt enkla svar är följande tankemässigt: SLS-serien är ett enklare byggt element med bl.a. begränsningar i Xmax (ca 8 mm), begränsningar i effekttålighet och för att inte överstyra elementet (ger dist) behöver man fördela kraften från förstärkaren ut på fler element för att uppnå god ljudkvalité i det rum som anläggningen ska vara verksamt i för lyssnaren.

Nu är det hela en vild hypotes från min sida då jag ännu inte har bestämt mig för vad som ska ingå i mitt kommande uppgraderade ljudsystem. Men man kan ju få sväva ut en del och leka med tanken OM man/någon får för sig att bygga sig ett sådant bassystem till sitt ljudsystem/anläggning. Det kanske finns fler forummedlemmar som funderar på att göra något mer extremt utöver de vanliga basbyggen som cirkulerar på forumet men även på andra forums på Internet. Ja, teoretiskt skulle jag kunna göra plats för 8st och även upp till 12st basmoduler i mitt rum om det skulle så behövs för att uppnå god ljudåtergivning som man eftersträvar. För det finns sällan enkla vägar till god ljudåtergivning då man inte kan på ett enkelt sätt kan bryta de grundläggande fysikaliska normerna och reglerna som finns inom fysikens värld som jag känner till det i alla fall.

Mvh
M50

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-19 00:30

Jag tror man borde börja med att ta sig en funderare på hur starkt man överhuvudtaget spelar!

Och skall du driva många basar så kör ett 6-kanalssteg och parallellkoppla 2 element per kanal, eller ett 5-kanalssteg och stanna vid 10 baselement. Men AVR7000 serie-parallellkopplar basar till ett Bearinger EP2500 steg och det funkar ju..

Jag kör 6 st 10" och att utnyttja 8mm på dem ger ett rätt hyffsat tryck ;)

Jag skulle nog valt 12st 10" eller 12st 12" ur SLS-serien och aktivt kompenserat. Valet hade blivit på 10" eftersom förhållandet mellan luftpumpningsförmåga, lådstorlek och dist tilltalar mig mest. Iallafall om man inte kan tänka sig att ha lite större lådor..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-05-19 02:11

M50 skrev:Inlägg 1.
Vad trevligt och så mycket större behöver en låda för en SLS-12a inte vara ser det ut som enligt uppgifter från dig. Du skriver att man kanske vinner 4 dB(A) vilket är en markant skillnad och det kan nyttjas för högre SPL men det kan även nyttjas till att få ur samma SPL som SLS10an men då till lägre inmatad effekt [min understrykning] vilket då blir en lägre elräkning på lite längre sikt. Som bonus blir det då också lägre dist om elementet inte behöver pressas likt hårt som det mindre elementet d.v.s. renare ljud som ett enkelt svar på frågan.

Om jag inte missförstod någonting så var det maxljudtrycket som ökade 4db, inte känsligheten. Du kommer inte spara någon förstärkareffekt. (Eller jo, eller kanske, eller... förmodligen, eventuellt, men det vet man ju inte förän någon börjar simulera det hela.)

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2009-05-19 11:17

SlaitH skrev:På begäran har jag lagt ut schema på både filter och LT krets, det kommer lite mera information så småningom.

Guld!

Tjejjen har förbjudit mig att bygga en massa basmoduler före vi flyttar till något större. ("det får inte plats, det förstår väl du med?" "öööh nej?" :D)
Men det är nästan bara bra. Eftersom jag är så långsam så blir det säkert lagom tid för mig att bygga filter och LT-kretsar så länge. ;)

Men vad tror ni, är SLS basarna på väg bort? Ska jag köpa på mig en 4 stycken och låta dom ligga på hyllan tills det är dags att bygga eller ska man chansa på att det finns något lika prisvärt om ett år eller så? Dessutom så slipper man räkna om komponentvärden etc i sådant fall ;)

Egentligen är det inga problem för mig att räkna själv (Inte när det finns en tråd som denna att följa iaf). Men jag är totalt nybörjare på det här med att leta element etc. Så, min egentliga fråga är väl. Är dessa element något speciellt i termer av prisvärdhet eller råkade de bara passa tråden bra?

Äh, jag har ju i princip svarat på min egen fråga här. Jag är lat å nybörjare så jag köper å lägger på hyllan :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-19 13:03

Ja, köp nu när priset är lågt och lägg på hyllan!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

M50

Inläggav M50 » 2009-05-20 00:15

MagnusÖstberg skrev:Jag tror man borde börja med att ta sig en funderare på hur starkt man överhuvudtaget spelar!

Och skall du driva många basar så kör ett 6-kanalssteg och parallellkoppla 2 element per kanal, eller ett 5-kanalssteg och stanna vid 10 baselement. Men AVR7000 serie-parallellkopplar basar till ett Bearinger EP2500 steg och det funkar ju..

Jag kör 6 st 10" och att utnyttja 8mm på dem ger ett rätt hyffsat tryck ;)

Jag skulle nog valt 12st 10" eller 12st 12" ur SLS-serien och aktivt kompenserat. Valet hade blivit på 10" eftersom förhållandet mellan luftpumpningsförmåga, lådstorlek och dist tilltalar mig mest. Iallafall om man inte kan tänka sig att ha lite större lådor..

Hej Magnus, du såg nog inte min baktanke i tidigare inlägg?

Okej, jag försöker då igen men är då lite tydligare. :wink:
XXLS-elementen har en uppgiven slaglängd (Xmax) på 12,5 mm.
SLS-elementen har en uppgiven slaglängd (Xmax) på 8,0 mm.
Bremen 10" element har ett slaglängd (Xmax) på ca 15 mm - ??

Så vad får man då ut av det här?
XXLS-elementet kan flytta ca 56 % mer luft än ett SLS-element. Tittar man vidare på Bremen (som inte går att få tag på lägre) eller något annat element med ett Xmax på kring 15 mm, så är det en skillnad på nästan 90 % till SLS-elements nackdel. För att kompensera bristen på slaglängd eller förmågan att flytta luft per arbetsmoment får man gå upp i antalet element om man tittar på SLS-elementen jämfört med dyrare element.

Tittar man vidare och lägger in prisbilden också så är ett XXLS-element ca 3-4 gånger dyrare än vad ett SLS-element kostar nu att köpa hos BMM i Holland, som exempel. Då ställer man sig den för många naturliga frågan vad får man för något som kostar ca 3-4 gånger mer om man istället kan kanske köpa fullt dugliga men billigare element och öka på det totala totala antalet element till sin ljudanläggning med den förutsättning att man har plats för mer element i sitt rum. Skulle man sedan lägga på något extra SLS-element i sitt bygge får kan ändå spara en del pengar som kan kanske kan komma till nytta till något annat som man finner intressant.

Jag tänker också vad som brukar skrivas på t.ex. detta forum att man efterstäva att ha flera ljudkällor/basmoduler i ett rum än något ental - fåtal moduler eller tänker jag fel kanske?

Tittar man nu på dina 6st Bremen 10” basar så har jag för mig om inte mitt minne sviker mig så har du tidigare skrivit på forumet att de har ett Xmax på 15 mm och skulle den uppgiften stämma så skulle man då behöva i stort det dubbla antalet SLS-10” basar för att få ut ett likvärdig förmåga att flytta luft. Men är värdet lägre ja då blir förhållandet annorlunda men även att jämföra XXLS mot SLS, så behövs det fler element av SLS-serien för att på ett teoretiskt plan kunna uppnå likvärdig förmåga att kunna flytta luft.

Gör man en till jämförelse och tittar in på InoAudio och det manifest som Ingvar Öhman har gett ut så har t.ex. ett Profundus X-2 bassystem likvärdig ljudtrycksförmåga eller förmågan att flytta luft som ett Infra X-6 system. Men då kan det slutna bassystemet gå djupare i oktaverna.

Går man vidare ett steg till så brukar man också ha som norm enligt vad som igen skrivs på forumet att man helst ska ha lite överkapacitet på basområdet med ca 10dB(A) eller mer för att god balans ska uppnås mellan front eller sidohögtalare. För ser man t.ex. på en film och ett pistolskott avlossas blir det plötsliga med kortvariga ljudtoppar som du säkert känner till redan.

Ja, jag vet att sedan finns mycket många fler olika parametrar som spelar vikt för ett bassystem med dess element men förstår du mig nu då om hur jag tänker i allmänhet gällande vid valet av antalet element o.s.v. efter min fördjupade förklaring i det här inlägget?

Nu har jag som sagt inte helt bestämt mig för val av element eller det totala antalet till mitt kommande bassystem utan det är något som jag funderar fortfarande lite grand på en tid till. Sedan handlar det inte om max möjliga SPL i ett rum för min del utan det är så mycket mer saker - faktorer som har större betydelse för den totala ljudupplevelsen för mitt vidkommande.

Men lite mer till vad du skrev inledningsvis.

Ja, det är ju en möjlig variant att skaffa sig ett flerkanligt slutsteg som du skriver och lägga in två element per kanal. Dock är dessa steg inte allt för vanliga eller det finns få modeller att välja på och tittar man på t.ex. Rotel så drar priset iväg en hel del om det ska vara ett nytt steg.

Ja, jag vet att det finns flera personer på bara detta forum som använder t.ex. Behringer EP1500/2500 som slutsteg till bassystem som ett godtagbart/godkänt bassteg till överkomliga pengar. Men jag kommer inte ihåg att just AVR7000 använde just det steget till sina basmoduler och han använder väl något mer egna byggen nu - hmm, det gör ju saken lite mer intressant om han kan lyckas lägga upp ett flertal element per kanal utan att knäcka /kortsluta steget så kan det vara en framkomlig väg även för mig. Vem vet?

Mvh
M50

nolimitsoya skrev:
M50 skrev:Inlägg 1.
Vad trevligt och så mycket större behöver en låda för en SLS-12a inte vara ser det ut som enligt uppgifter från dig. Du skriver att man kanske vinner 4 dB(A) vilket är en markant skillnad och det kan nyttjas för högre SPL men det kan även nyttjas till att få ur samma SPL som SLS10an men då till lägre inmatad effekt [min understrykning] vilket då blir en lägre elräkning på lite längre sikt. Som bonus blir det då också lägre dist om elementet inte behöver pressas likt hårt som det mindre elementet d.v.s. renare ljud som ett enkelt svar på frågan.

Om jag inte missförstod någonting så var det maxljudtrycket som ökade 4db, inte känsligheten. Du kommer inte spara någon förstärkareffekt. (Eller jo, eller kanske, eller... förmodligen, eventuellt, men det vet man ju inte förän någon börjar simulera det hela.)

Jo, du förstår nog det hela rätt till slut gissningsvis - max SPL ökar med ca 4 dB(A) med SLS-12" mot SLS-10" enligt SlaitH och för att hålla samma medelnivå på ljudtrycket som på SLS-10an behövs då mindre effekt för att uppnå den nivån med SLS-12" element och det borde med alla förnuftigt tänkande kan betyda att ett slutsteg "bara" behöver lämna ut lägre uteffekt för att uppnå samma ljudnivå som SLS-10an med ett SLS-12an.

/M50

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-05-20 00:37

M50 skrev:...Då ställer man sig den för många naturliga frågan vad får man för något som kostar ca 3-4 gånger mer om man istället kan kanske köpa fullt dugliga men billigare element och öka på det totala totala antalet element till sin ljudanläggning med den förutsättning att man har plats för mer element i sitt rum.

Med diskussionen om luftkompression som varit nyligen tror jag det kan vara att tänka på att lådan måste göras större för att "klara" element med större slaglängd. Om du använder ett element med dubbelt så lång slaglängd som SLS, måste lådan göras dubbelt så stor för att inte kompressionen ska bli värre, och det och förstärkareffekt är ju egentligen det enda som begränsar lådans litenhet i en LT-konfiguration.
Kort sagt, du vinner inget i plats på att använda färre men långslagigare element.
(Om du inte kan stå ut med att distrorsionen ökar mer än den hade behövt göra för ett givet ljudtryck. Ökningen är ju ändå förmodat mindre än hos ett element som hade överstyrt vid samma ljudtryck...)
M50 skrev:Jo, du förstår nog det hela rätt till slut gissningsvis - max SPL ökar med ca 4 dB(A) med SLS-12" mot SLS-10" enligt SlaitH och för att hålla samma medelnivå på ljudtrycket som på SLS-10an behövs då mindre effekt för att uppnå den nivån med SLS-12" element och det borde med alla förnuftigt tänkande kan betyda att ett slutsteg "bara" behöver lämna ut lägre uteffekt för att uppnå samma ljudnivå som SLS-10an med ett SLS-12an.

Men det är fel. :) Maxljudtryck och känslighet är inte samma sak.

edit:
Såhär; Om vi antar att SLS10 och SLS12 har samma känslighet (vilket de säkert inte har) i det slutgiltiga systemet kommer det gå åt lika mycket effekt att spela en ton vid en given volym - säg 90db - yör båda systemen, men det går åt något mer än dubbelt så mycket effekt att bottna SLS12. Om man inte har den effekten är SLS12 bortkastat, om det inte finns distorsions- eller spridningsfördelar. :)

Användarvisningsbild
Niclas57

Jämförelser SLS10 respektive SLS12

Inläggav Niclas57 » 2009-05-20 07:50

Det enklaste sättet att jämföra dessa element är att ta ned följande excelblad från Linkwitz sida och laborera med lådstorlekar och önska värden på konstruktionen.
SLS10
SLS12
Jämför man tex SLS10 i en 40-literslåda matad med 100W och önskad respons Q- 0,7 Fs-20Hz och en SLS12 i en 50-literslåda med samma önskade respons ger SLS12an en fördel på 4dB vid 20Hz.
Nu kanske 50 liter är i minsta laget, men man vinner inget mer ljudtryck i ljupbasen på att göra dessa större, möjligen lägre distortion..

Jag ska för egen del komplettera mina Orion med ett par subbar och inspirerat av SL´s THOR har jag tänkt mig ett par(eller kanske 4st) SLS12or i varsin 50-literslåda.

edit:
Såhär; Om vi antar att SLS10 och SLS12 har samma känslighet (vilket de säkert inte har) i det slutgiltiga systemet kommer det gå åt lika mycket effekt att spela en ton vid en given volym - säg 90db - yör båda systemen, men det går åt något mer än dubbelt så mycket effekt att bottna SLS12.
Titta i excelbladet så ser man att det inte går åt mer effekt för att driva 12an till max SPL än att driva 10an till max SPL.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2009-05-20 09:46

MagnusÖstberg skrev:Ja, köp nu när priset är lågt och lägg på hyllan!

Sagt å gjort :)

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2009-05-20 09:56

Man kanske skulle köpa två SLS basar till, just in case 8)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-20 11:03

Empa skrev:Man kanske skulle köpa två SLS basar till, just in case 8)

Nej, gör inte det! :)
Då kanske de är slut när mina skattepengar kommer? :wink:
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2009-05-20 11:15

De verkar ha fått in dem igen nu iaf.
Available 30
Soon 38

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-20 12:21

M50 skrev:

/M50

Du ska inte stirra dig blind på dessa värden. Det är som att jämföra äpplen och bananer.
SLS-elementet är framtaget från början att jobba i sluten låda, med allt vad det innebär.
Trycket i en sluten låda blir oerhört mycket högre och ställer andra krav på uppbyggnad av motor och membran.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-20 12:22

SlaitH skrev:På begäran har jag lagt ut schema på både filter och LT krets, det kommer lite mera information så småningom.

Tackar ödmjukast. :wink:

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-20 12:50

Tjena

Här går diskussionerna vilda ser jag, har inte haft tid att kolla på nåt alls. Vi har haft stora problem på en fabriksdel där jag jobbar, det har blivit en hel del övertid m m.

Men nu blir det långhelg så det ska nog hinnas med en del grejer, en kompis kommer hem för att lyssna på basarna och säga lite vad han tycker.
Sedan ska jag ta med systemet till ytterligare en kompis för att provspela för honom, han är på jakt efter ett bassytem till sitt nybyggda hus.
Så det får nog bli en speciallösning där isåfall, kanske i form av en sideboard eller liknande.
Får se om han tycker att det är något att ha först. :)

Jag har mailat lite till olika PCB tillverkare men inte fått svar ännu, är det för dyrt så kommer jag att göra dem själv.
Ni ska ju inte behöva betala ur näsan bara för lite silcscreen.

Sen så får de som är intresserade av att få lådor snickrade åt sig PM:a mig, chrilleS ska bygga en låda och estimera material och tidsåtgång.
Så vi kan komma fram till ett pris per låda.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-05-20 14:39

Den här tråden är en av de bästa jag läst på Faktiskt på bra länge! SlaithS artikel blir bara bättre och bättre.

En sak som jag skulle vilja veta lite mer om är hur du praktiskt har gått tillväga för att mäta f0 och Q på lådan. Jag kommer nog vilja bygga med en snarlik volym, men lite andra mått. Då skulle det vara bra att enkelt kunna kolla att allt stämmer innan man börjar löda.

Vad gäller korten så vill jag i alla fall vara med på ett gäng av varje sort. Har du kollat med Olimex, de brukar kunna erbjuda bra priser?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

M50

Inläggav M50 » 2009-05-20 15:07

nolimitsoya skrev:
M50 skrev:* Text *

Med diskussionen om luftkompression som varit nyligen tror jag det kan vara att tänka på att lådan måste göras större för att "klara" element med större slaglängd. Om du använder ett element med dubbelt så lång slaglängd som SLS, måste lådan göras dubbelt så stor för att inte kompressionen ska bli värre, och det och förstärkareffekt är ju egentligen det enda som begränsar lådans litenhet i en LT-konfiguration.
Kort sagt, du vinner inget i plats på att använda färre men långslagigare element.
(Om du inte kan stå ut med att distrorsionen ökar mer än den hade behövt göra för ett givet ljudtryck. Ökningen är ju ändå förmodat mindre än hos ett element som hade överstyrt vid samma ljudtryck...)

M50 skrev:* Text *

Men det är fel. :) Maxljudtryck och känslighet är inte samma sak.

edit:
Såhär; Om vi antar att SLS10 och SLS12 har samma känslighet (vilket de säkert inte har) i det slutgiltiga systemet kommer det gå åt lika mycket effekt att spela en ton vid en given volym - säg 90db - yör båda systemen, men det går åt något mer än dubbelt så mycket effekt att bottna SLS12. Om man inte har den effekten är SLS12 bortkastat, om det inte finns distorsions- eller spridningsfördelar. :)

Ja, det är ju självklart att med ett större element så behöver lådan göras större och det är jag redan medveten om.

Ja, som jag också har antytt i mina inlägg är att använda fler element har sin fördelar i ett rum med t.ex. lägre distorsion eller om man så vill uttrycka sig en större möjlighet till mer välljud utan att det låter illa.

Nej, du missade vad jag har antytt i mitt tidigare inlägg som grundade på vad SlaitH kom fram till d.v.s. ca 4 dB(A) ökat ljudtryck mellan SLS-10 och SLS-12 och det har inget med ökad känslighet att göra. Men tittar man efter i t.ex. faktabladen från Tymphany har utgett om elementen - om man kan lita på dessa uppgifter, så har t.ex. SLS-12an lite lägre resonans frekvens, lite ökad känslighet mot SLS-10an. Så SLS-12an är lite effektivare och det åtgår inte några extrema effekter att driva en SLS-12a. Vem som är bäst av de två är jag inte i stånd att avgöra.

Information om SLS-10 - t.ex. känslighet 88,7 dB(A) vid 2,83v/1m:
http://www.tymphany.com/830668

Information om SLS-12 - t.ex. känslighet 91,2 dB(A) vid 2,83v/1m:
http://www.tymphany.com/830669

/M50

Niclas57 skrev:Det enklaste sättet att jämföra dessa element är att ta ned följande excelblad från Linkwitz sida och laborera med lådstorlekar och önska värden på konstruktionen.
SLS10
SLS12
Jämför man tex SLS10 i en 40-literslåda matad med 100W och önskad respons Q- 0,7 Fs-20Hz och en SLS12 i en 50-literslåda med samma önskade respons ger SLS12an en fördel på 4dB vid 20Hz.
Nu kanske 50 liter är i minsta laget, men man vinner inget mer ljudtryck i ljupbasen på att göra dessa större, möjligen lägre distortion..

Jag ska för egen del komplettera mina Orion med ett par subbar och inspirerat av SL´s THOR har jag tänkt mig ett par(eller kanske 4st) SLS12or i varsin 50-literslåda.

edit:
Såhär; Om vi antar att SLS10 och SLS12 har samma känslighet (vilket de säkert inte har) i det slutgiltiga systemet kommer det gå åt lika mycket effekt att spela en ton vid en given volym - säg 90db - yör båda systemen, men det går åt något mer än dubbelt så mycket effekt att bottna SLS12.
Titta i excelbladet så ser man att det inte går åt mer effekt för att driva 12an till max SPL än att driva 10an till max SPL.

Nu är jag inte i stånd att kunna tolka alla parametrar rätt i de excelblad från Linkwitz som du lade upp i tråden. Men jag roade mig som ett exemepel med att bara lägga in en större lådvolym på SLS12an mot det ursprunliga14 liter till ca 60-70 liter och sedan tittade på de olika tabeller + graferna så tycker jag att det ser rätt okej ut. Med lite stöd av EQ/kompenstation borde det bli rätt bra i slutändan men det är bara min vilda gissning då jag är inte hemma på att räkna på baslådor med element.

Jämfört med några vanliga 10" lådor som brukar då vara på ca 35-50 liter (enligt vad som brukar skrivas på forumet) är det inte så stor skillnad att gå upp till ca 60-70 liter men jagar man vart enda liters volym som man kan ta bort - ja då är SLS-10a element bättre val än SLS-12a.

Ja, det kan säkert bli rätt trevligt med ett gäng/antal SLS-12or basar till dina Orions skulle jag tro och det borde bli ett lyft för dig.

/M50

Ragnwald skrev:
M50 skrev:

/M50

Du ska inte stirra dig blind på dessa värden. Det är som att jämföra äpplen och bananer.
SLS-elementet är framtaget från början att jobba i sluten låda, med allt vad det innebär.
Trycket i en sluten låda blir oerhört mycket högre och ställer andra krav på uppbyggnad av motor och membran.

Nej jag stirrar mig inte enbart på Xmax och har du missat att jag bl.a. skrev följande:
Ja, jag vet att sedan finns mycket många fler olika parametrar som spelar vikt för ett bassystem med dess element men förstår du mig nu då om hur jag tänker i allmänhet gällande vid valet av antalet element o.s.v. efter min fördjupade förklaring i det här inlägget?

Ja, jag vet sedan att förutsättningarna är lite olika mellan optimerade element för slutna lådor resp. för basreflex lådor.

/M50

SlaitH skrev:Tjena

Här går diskussionerna vilda ser jag, har inte haft tid att kolla på nåt alls. Vi har haft stora problem på en fabriksdel där jag jobbar, det har blivit en hel del övertid m m.

Men nu blir det långhelg så det ska nog hinnas med en del grejer, en kompis kommer hem för att lyssna på basarna och säga lite vad han tycker.
Sedan ska jag ta med systemet till ytterligare en kompis för att provspela för honom, han är på jakt efter ett bassytem till sitt nybyggda hus.
Så det får nog bli en speciallösning där isåfall, kanske i form av en sideboard eller liknande.
Får se om han tycker att det är något att ha först. :)

Jag har mailat lite till olika PCB tillverkare men inte fått svar ännu, är det för dyrt så kommer jag att göra dem själv.
Ni ska ju inte behöva betala ur näsan bara för lite silcscreen.

Sen så får de som är intresserade av att få lådor snickrade åt sig PM:a mig, chrilleS ska bygga en låda och estimera material och tidsåtgång.
Så vi kan komma fram till ett pris per låda.

Mvh
Patrik

Hejsan, det är väl bara roligt om en tråd och dess ämne lever eller hur?
För det är en tråd som säkert uppskattas av ett flertal personer på forumet inklusive mig själv och som du ska ha ett godkännande för. Ett tack för den här tråden.

Sedan. Ja, det skulle vara kul att få veta vad andra personer tycker om det bassystem som du har byggt ihop nu - om de gillar det eller inte som de får höra och uppleva från ett par SLS-10or.

/M50
Senast redigerad av M50 2009-05-20 17:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-05-20 16:03

Jag måste hålla med Rundberg om att tråden är väldigt bra.
Gillar verkligen upplägget med att jobba vidare på första inlägget
så att man inte behöver läsa igenom trettio sidor med blandat innehåll och
sedan försöka summera hur man skall gå till väga för att genomföra projektet.

Det är ju inget fel att det postas i en tråd, men det kan ibland bli smått frustrerande
att följa själva byggtråden i allt "brus". Tummen upp för SlaitH!

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-05-20 17:22

M50 skrev:Ja, det är ju självklart att med ett större element så behöver lådan göras större och det är jag redan medveten om.

Men det var inte större jag skrev. Det gäller även om man väljer ett lika stort element men med längre slaglängd.
M50 skrev:Nej, du missade vad jag har antytt i mitt tidigare inlägg som grundade på vad SlaitH kom fram till d.v.s. ca 4 dB(A) ökat ljudtryck mellan SLS-10 och SLS-12 och det har inget med ökad känslighet att göra.

Men ökat ljudtryck är ju ökad känslighet. Om det inte är ökat maximalt ljudtryck då förstås, och i sådana fall kommer det gå åt mer effekt att bottna det större systemet, men lika mycket effekt att spela de två på samma volym.
Det var mest den där ström- och förstärkareffektsbesparingen du hoppades på som jag ville varna för kanske inte fanns... Eller i varje fall hade ingen sagt något som pekade på det.
M50 skrev:Information om SLS-10 - t.ex. känslighet 88,7 dB(A) vid 2,83v/1m:
http://www.tymphany.com/830668

Information om SLS-12 - t.ex. känslighet 91,2 dB(A) vid 2,83v/1m:
http://www.tymphany.com/830669

Fast känslighet för lösa element i halvrymd(?) är inte samma sak som känsligheten för de färdiga systemen. En Bastasimulering på båda elementen i 35l låda, där SLS10 är blå och SLS12 röd, ser ut som så:
Bild
Som synes är känsligheten vid 20hz för SLS12 sämre än för SLS10 även i absoluta tal, men väldigt mycket sämre relativt känligheten vid 80hz. Det kommer gå åt mer effekt att spela ett musikstycke på en given nivå med SLS12 i den här konfigurationen än SLS10, givet EQ till plan tonkurva ner till 20hz. Någon enstaka tioltals watt i alla fall. :)
Senast redigerad av nolimitsoya 2009-05-21 21:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Niclas57

Inläggav Niclas57 » 2009-05-20 17:55

Fast känslighet för lösa element i halvrymd(?) är inte samma sak som känsligheten för de färdiga systemen. En Bastasimulering på båda elementen i 35l låda, där SLS10 är blå och SLS12 röd, ser ut som så:
Bild
Som synes är känsligheten vid 20hz för SLS12 sämre än för SLS10 även i absoluta tal, men väldigt mycket sämre relativt känligheten vid 80hz. Det kommer gå åt mer effekt att spela ett musikstycke på en given nivå med SLS12 i den här konfigurationen än SLS10, givet EQ till plan tonkurva ner till 20hz. Någon enstaka tioltals watt i alla fall. :)

Jag tycker mer det ser ut som tvärtom, är SLS12 röd visar väl den på högre nivå, eller?

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-05-20 18:57

Citera inte hela inlägget är du snäll, och definitivt inte maffebilden. Titta sedan på kurvorna vid 20hz - SLS12 har faktiskt ramlat ner under SLS10. SLS12 lutar också brantare, så EQ-ingreppet kommer bli större, och därmed den extra inmatade effekten, om man vill dra nytta av den högre känligheten högre upp i frekvens.

Det blir tydligare och tydligare ju mindre låda man bygger.

edit: Poängen är att man inte kan dra slutsatser om systemets känslighet genom att titta på maximal akustisk uteffekt, och man kan inte dra några meningsfulla slutsatser om systemets känslighet genom att jämföra känslighetsuppgifterna i databladen. Bara så ingen lurar sig själv...

Med allt detta sagt så skulle jag själv föredra SLS12, om inte plånboken satte begränsningar.

M50

Inläggav M50 » 2009-05-20 23:04

nolimitsoya,
Ok, men att placera in en SLS-12a i samma lådvolym som en SLS-10a - här 35 liter säger sig själv att det blir då tyngre att driva en SLS-12a för en förstärkare om högre ljudtryck ska uppnås men då ökar också disten. Så för att disten inte ska skena iväg bör man då göra en låda till SLS-12an lite större volymmässigt än vad som kanske är rekommenderat till SLS-10an.

Ja, det där med högtalarlådor är inte så lätt alla gånger, det kan jag hålla med om och om man har plats med lite större lådor i sitt rum så tycks man just nu kunna få rätt mycket välljud för pengarna hos t.ex. SLS-12" elementen då de är inte så mycket dyrare i inköpspris mot vad SLS-10" elementen nu kostar hos BMM. Hmm... det här tåls att fundera på saken i alla fall - även för mig.

/M50

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-20 23:18

M50, om du tittar på kurvorna så ser du att redan innan rumsstöd, Lt eller eq sätts in, har du ytterligare 6dB att lyfta vid 20Hz.
I mina ögon ser det inte bra ut, för det är ju subbas vi håller på att snickra ihop här i denna tråd, vad jag förstått.

M50, starta en egen tråd med rätt rubrik, så kan fler komma in med synpunkter. :wink:

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-05-20 23:18

M50 skrev:Ok, men att placera in en SLS-12a i samma lådvolym som en SLS-10a - här 35 liter säger sig själv att det blir då tyngre att driva en SLS-12a för en förstärkare om högre ljudtryck ska uppnås men då ökar också disten.

Nej, det gör den ju inte... Eller, den del av disten som beror på lådans luftfjäder ökar, men bara om man ökar trycket, och det gör man bara om man spelar högre med SLS12 än SLS10 i samma låda. Spelar man lika högt är luftlådedisten lika hög oavsett elementstorlek.
Men du kanske menade så?

M50

Inläggav M50 » 2009-05-21 00:41

Lugn vänner... jag får dra igång en egen tråd/byggtråd lite senare i sommar - säkrast så tror jag så kan man surra mer fritt i den tråden.

/M50

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-21 21:32

Halloj

Nu har jag äntligen kommit mig för att posta mätningar på elektroniken och basarna med LT kompensering och filter, jag har även skrivit en slutsats kring hela bygget.

Jag får väl med detta säga att jag är klar med LT artikeln, även om jag kommer att updatera denna med ytterligare kommentarer kring lyssningar m m.
Jag har några småpunkter som jag ska uppdatera så småningom, men inget kritiskt för själva tillvägagångssättet för ett LT bygge.

Hoppas att det har varit upplysande och informativt.
Jag får passa på och tacka alla som kommit med input och ifrågasatt mina tankegångar, det har varit väldigt lärorikt även för mig.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-21 21:48

Tack ska du ha Slaith! :D
Hoppas tråden blir klistrad, så att jag kan bygga LT, när jag blivit "klok" nog! :wink:
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum