Moderator: Redaktörer
SlaitH skrev:Ja ett system med 8st SLS-10 skulle säkert bli trevligt men tittar man på priset idag så är inte SLS-12orna så mycket dyrare att köpa och t.ex. borde 8st SLS-12or kunna flytta lite mer luft än vad 10orna kan orka med då det har en större membranyta. Eller har jag fel - vad tycker du spontant?
Jag gjorde några snabba simuleringar och kom fram till att en låda på ca 40L med 50% isotermisering gör att du kommer att hamna på ett f0 på 57,3Hz och ett Q på 0,88.
Vilket inte är speciellt långt ifrån vad det blev med 10:an, men det blir en större låda. Å andra sidan så fick jag ett teoretiskt 4dB högra MaxSPL, ifall detta är viktigt.
Så visst flyttar du mera luft, det som jag tänkte på med just 10 tummare var att det blir ett mindre byggmått på lådan. Just detta tänkte jag kunde tilltala iallafall någon, men ifall inte utrymmet är problemet så hade man kanske inte satsat på LT alls.
Jag har aldrig kännt på en SLS 12:a men är den byggd på samma sätt som 10:an så är det väl bara att köra på, det blir med största sannolikhet väldigt bra.Jag vet inte om man river ned tapeterna i ett rum med 8st SLS basar men man kan få problem med grannarna om man bor i en lägenhet skulle jag tro - även fast man dämpar rummet + att ens hörsel mår inte så bra av ett för högt ljudtryck under en längre tid. En lagom måttlighet är nog bäst i längden av det goda.
Nä kanske inte, det finns mycket kompetentare bassystem att anskaffa. Men.... Jag skulle tro att det handlar om helt andra pengar bara, jag är öppen för förslag ifall det är någon som vet ett element som presterar bättre och har ett konkurenskraftigare pris.
Fast det där med grannar kan man ju inte skylla på basarna, det är ju inte de som gasar.
Ferrari är ju en jävla skitbil för den gör 275 blås förbi munkebäcksskolan.![]()
Ja, de flesta standard basmodulera som säljs i parti och i minut i elektronikhandeln lämnar ofta ett och annat att önska - det kan jag lugnt hålla med dig om och det är då mer intressant om det finns möjlighet att bygga sig något eget till ett plånboksvänligt pris.
Det är det jag menar, jag kan inte påstå att jag har hört ett system uppbyggt med velodyne eller sunfire m m. Så ljudkvalitetet låter jag vara osagt, men ser man till priset för 1 modul så landar det kanske kring 6k och sen så skenar det bara iväg.
Det är just detta med ett antal moduler som spelar tillsammans lär med största sannolikhet prestera en renare, djupare och högre bas.
Då kan man kanske leva med att det tar lite plats också, sen är det ju alltid skoj när basarna rockar loss till någon bra film eller ett musikstycke som mer eller mindre gör att polarna ramlar ur soffan.
Lite imponatoreffekt får man väl medge att det är med en mindre låda som ger djup bas ur sig.
Du skriver bl.a. Behringer med parametrisk EQ (+ effektsteg till basarna). Jag har nu blandade känslor för dessa produkter från Behringer med en tanke på vad som t.ex. skrivs om dem på detta forum där de blir bland sågade rätt hårt för ojämn eller dålig kvalitéer och jag vet ännu inte vad jag ska tro om det? Men visst fungerar en parametrisk EQ som avsett ja då är det ett bra hjälpmedel och det förenklar det hela för den som ska bygga sig ett bassystem.
Visst jag har läst allt möjligt kring behringer att de pajjar, skenar när man spelar högt med mera.
Visst jag hade nog aldrig haft en sådan som professionell tekniker på Roskilde, men vi snackar för hemmabruk (visst ska man ha höga krav där med).
Men den är inte speciellt dyr, jag har läst om ett antal som är väldigt nöjda med hur den presterar till deras balådor.
Bland annat alla Amerikanska stollar på Hometheaterschack som bygger såna riggar så man bara baxnar, men jag antar att allt blir lite större och "mera" Over there.
Slutligen. Jag får vända mig till forumet (dig?) för mer handgripliga råd etc. när det börjar bli dags att planera in för ett nytt ljudsystemsbygge hos mig.
Fråga på bara, det är ju det som forumet är till för.
Mvh
Patrik
M50 skrev:Inlägg 1.
Vad trevligt och så mycket större behöver en låda för en SLS-12a inte vara ser det ut som enligt uppgifter från dig. Du skriver att man kanske vinner 4 dB(A) vilket är en markant skillnad och det kan nyttjas för högre SPL men det kan även nyttjas till att få ur samma SPL som SLS10an men då till lägre inmatad effekt [min understrykning] vilket då blir en lägre elräkning på lite längre sikt. Som bonus blir det då också lägre dist om elementet inte behöver pressas likt hårt som det mindre elementet d.v.s. renare ljud som ett enkelt svar på frågan.
SlaitH skrev:På begäran har jag lagt ut schema på både filter och LT krets, det kommer lite mera information så småningom.
MagnusÖstberg skrev:Jag tror man borde börja med att ta sig en funderare på hur starkt man överhuvudtaget spelar!
Och skall du driva många basar så kör ett 6-kanalssteg och parallellkoppla 2 element per kanal, eller ett 5-kanalssteg och stanna vid 10 baselement. Men AVR7000 serie-parallellkopplar basar till ett Bearinger EP2500 steg och det funkar ju..
Jag kör 6 st 10" och att utnyttja 8mm på dem ger ett rätt hyffsat tryck
Jag skulle nog valt 12st 10" eller 12st 12" ur SLS-serien och aktivt kompenserat. Valet hade blivit på 10" eftersom förhållandet mellan luftpumpningsförmåga, lådstorlek och dist tilltalar mig mest. Iallafall om man inte kan tänka sig att ha lite större lådor..
nolimitsoya skrev:M50 skrev:Inlägg 1.
Vad trevligt och så mycket större behöver en låda för en SLS-12a inte vara ser det ut som enligt uppgifter från dig. Du skriver att man kanske vinner 4 dB(A) vilket är en markant skillnad och det kan nyttjas för högre SPL men det kan även nyttjas till att få ur samma SPL som SLS10an men då till lägre inmatad effekt [min understrykning] vilket då blir en lägre elräkning på lite längre sikt. Som bonus blir det då också lägre dist om elementet inte behöver pressas likt hårt som det mindre elementet d.v.s. renare ljud som ett enkelt svar på frågan.
Om jag inte missförstod någonting så var det maxljudtrycket som ökade 4db, inte känsligheten. Du kommer inte spara någon förstärkareffekt. (Eller jo, eller kanske, eller... förmodligen, eventuellt, men det vet man ju inte förän någon börjar simulera det hela.)
M50 skrev:...Då ställer man sig den för många naturliga frågan vad får man för något som kostar ca 3-4 gånger mer om man istället kan kanske köpa fullt dugliga men billigare element och öka på det totala totala antalet element till sin ljudanläggning med den förutsättning att man har plats för mer element i sitt rum.
M50 skrev:Jo, du förstår nog det hela rätt till slut gissningsvis - max SPL ökar med ca 4 dB(A) med SLS-12" mot SLS-10" enligt SlaitH och för att hålla samma medelnivå på ljudtrycket som på SLS-10an behövs då mindre effekt för att uppnå den nivån med SLS-12" element och det borde med alla förnuftigt tänkande kan betyda att ett slutsteg "bara" behöver lämna ut lägre uteffekt för att uppnå samma ljudnivå som SLS-10an med ett SLS-12an.
Titta i excelbladet så ser man att det inte går åt mer effekt för att driva 12an till max SPL än att driva 10an till max SPL.edit:
Såhär; Om vi antar att SLS10 och SLS12 har samma känslighet (vilket de säkert inte har) i det slutgiltiga systemet kommer det gå åt lika mycket effekt att spela en ton vid en given volym - säg 90db - yör båda systemen, men det går åt något mer än dubbelt så mycket effekt att bottna SLS12.
Empa skrev:Man kanske skulle köpa två SLS basar till, just in case
M50 skrev:
Okej, jag försöker då igen men är då lite tydligare.![]()
XXLS-elementen har en uppgiven slaglängd (Xmax) på 12,5 mm.
SLS-elementen har en uppgiven slaglängd (Xmax) på 8,0 mm.
Bremen 10" element har ett slaglängd (Xmax) på ca 15 mm - ??
/M50
nolimitsoya skrev:M50 skrev:* Text *
Med diskussionen om luftkompression som varit nyligen tror jag det kan vara att tänka på att lådan måste göras större för att "klara" element med större slaglängd. Om du använder ett element med dubbelt så lång slaglängd som SLS, måste lådan göras dubbelt så stor för att inte kompressionen ska bli värre, och det och förstärkareffekt är ju egentligen det enda som begränsar lådans litenhet i en LT-konfiguration.
Kort sagt, du vinner inget i plats på att använda färre men långslagigare element.
(Om du inte kan stå ut med att distrorsionen ökar mer än den hade behövt göra för ett givet ljudtryck. Ökningen är ju ändå förmodat mindre än hos ett element som hade överstyrt vid samma ljudtryck...)M50 skrev:* Text *
Men det är fel.Maxljudtryck och känslighet är inte samma sak.
edit:
Såhär; Om vi antar att SLS10 och SLS12 har samma känslighet (vilket de säkert inte har) i det slutgiltiga systemet kommer det gå åt lika mycket effekt att spela en ton vid en given volym - säg 90db - yör båda systemen, men det går åt något mer än dubbelt så mycket effekt att bottna SLS12. Om man inte har den effekten är SLS12 bortkastat, om det inte finns distorsions- eller spridningsfördelar.
Niclas57 skrev:Det enklaste sättet att jämföra dessa element är att ta ned följande excelblad från Linkwitz sida och laborera med lådstorlekar och önska värden på konstruktionen.
SLS10
SLS12
Jämför man tex SLS10 i en 40-literslåda matad med 100W och önskad respons Q- 0,7 Fs-20Hz och en SLS12 i en 50-literslåda med samma önskade respons ger SLS12an en fördel på 4dB vid 20Hz.
Nu kanske 50 liter är i minsta laget, men man vinner inget mer ljudtryck i ljupbasen på att göra dessa större, möjligen lägre distortion..
Jag ska för egen del komplettera mina Orion med ett par subbar och inspirerat av SL´s THOR har jag tänkt mig ett par(eller kanske 4st) SLS12or i varsin 50-literslåda.Titta i excelbladet så ser man att det inte går åt mer effekt för att driva 12an till max SPL än att driva 10an till max SPL.edit:
Såhär; Om vi antar att SLS10 och SLS12 har samma känslighet (vilket de säkert inte har) i det slutgiltiga systemet kommer det gå åt lika mycket effekt att spela en ton vid en given volym - säg 90db - yör båda systemen, men det går åt något mer än dubbelt så mycket effekt att bottna SLS12.
Ragnwald skrev:M50 skrev:
Okej, jag försöker då igen men är då lite tydligare.![]()
XXLS-elementen har en uppgiven slaglängd (Xmax) på 12,5 mm.
SLS-elementen har en uppgiven slaglängd (Xmax) på 8,0 mm.
Bremen 10" element har ett slaglängd (Xmax) på ca 15 mm - ??
/M50
Du ska inte stirra dig blind på dessa värden. Det är som att jämföra äpplen och bananer.
SLS-elementet är framtaget från början att jobba i sluten låda, med allt vad det innebär.
Trycket i en sluten låda blir oerhört mycket högre och ställer andra krav på uppbyggnad av motor och membran.
Ja, jag vet att sedan finns mycket många fler olika parametrar som spelar vikt för ett bassystem med dess element men förstår du mig nu då om hur jag tänker i allmänhet gällande vid valet av antalet element o.s.v. efter min fördjupade förklaring i det här inlägget?
SlaitH skrev:Tjena
Här går diskussionerna vilda ser jag, har inte haft tid att kolla på nåt alls. Vi har haft stora problem på en fabriksdel där jag jobbar, det har blivit en hel del övertid m m.
Men nu blir det långhelg så det ska nog hinnas med en del grejer, en kompis kommer hem för att lyssna på basarna och säga lite vad han tycker.
Sedan ska jag ta med systemet till ytterligare en kompis för att provspela för honom, han är på jakt efter ett bassytem till sitt nybyggda hus.
Så det får nog bli en speciallösning där isåfall, kanske i form av en sideboard eller liknande.
Får se om han tycker att det är något att ha först.![]()
Jag har mailat lite till olika PCB tillverkare men inte fått svar ännu, är det för dyrt så kommer jag att göra dem själv.
Ni ska ju inte behöva betala ur näsan bara för lite silcscreen.
Sen så får de som är intresserade av att få lådor snickrade åt sig PM:a mig, chrilleS ska bygga en låda och estimera material och tidsåtgång.
Så vi kan komma fram till ett pris per låda.
Mvh
Patrik
M50 skrev:Ja, det är ju självklart att med ett större element så behöver lådan göras större och det är jag redan medveten om.
M50 skrev:Nej, du missade vad jag har antytt i mitt tidigare inlägg som grundade på vad SlaitH kom fram till d.v.s. ca 4 dB(A) ökat ljudtryck mellan SLS-10 och SLS-12 och det har inget med ökad känslighet att göra.
M50 skrev:Information om SLS-10 - t.ex. känslighet 88,7 dB(A) vid 2,83v/1m:
http://www.tymphany.com/830668
Information om SLS-12 - t.ex. känslighet 91,2 dB(A) vid 2,83v/1m:
http://www.tymphany.com/830669
Fast känslighet för lösa element i halvrymd(?) är inte samma sak som känsligheten för de färdiga systemen. En Bastasimulering på båda elementen i 35l låda, där SLS10 är blå och SLS12 röd, ser ut som så:
Som synes är känsligheten vid 20hz för SLS12 sämre än för SLS10 även i absoluta tal, men väldigt mycket sämre relativt känligheten vid 80hz. Det kommer gå åt mer effekt att spela ett musikstycke på en given nivå med SLS12 i den här konfigurationen än SLS10, givet EQ till plan tonkurva ner till 20hz. Någon enstaka tioltals watt i alla fall.
M50 skrev:Ok, men att placera in en SLS-12a i samma lådvolym som en SLS-10a - här 35 liter säger sig själv att det blir då tyngre att driva en SLS-12a för en förstärkare om högre ljudtryck ska uppnås men då ökar också disten.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 238 gäster