Oj, jag ser att det har skrivits en del i tråden
Tänkte bifoga några kurvor och data som ni kan grunna på. Den första bilden är på originalelementet. Det man kan se är att deras egna mätningar på parametrar inte stämmer. Kolla in impedanskurva och uppgett Fs. Impedanskurvan har sin topp vid ung 160 Hz men i dess spec på TS står 82 Hz. Därmed blir alla TS parametrar opålitliga.
Originalelementet
Ok, det är då från detta element som vi utgick ifrån. Jag ville ha en Fs på ung 80 Hz och en Qtot på ung 0,4-0,5 samt någon dB högre känslighet. Tymphany bedömde detta som fullt möjligt med extra magnet och lite annat fix. Så var det sagt från början. Jag har faktiskt utan problem fått fram specialelement till tidigare projekt med samma typ och storlek av membran och med svart lack. Så, ok, jag gav dem uppdraget att göra Muppsprover.
Allt var frid och fröjd

men företaget Tymphany ändrade skepnad och den tekniska personalen samt säljare byttes ut i samband med ledningsbyte. Jaha, vad händer då? Jo, det var bara att börja om från början. Åka ner till Danmark - förklara vad vi ville ha. Tilläggas bör sägas att jag har en himla massa andra högtalarelement som jag dessutom ville ha prover på. Sammanlagt 10 olika provelement med Muppsen. Nåväl, nu skulle nya rutiner införas på Tymphany och det blev andra bullar. Efter några veckor var det samma visa igen med ny personal.

Ok, då startar vi om karusellen

Allt är frid och fröjd, fast det tog några veckor och sedan var det helt ny ledning och allt flyttades från Vifa på Jylland till Peerless i Köpenhamn och det blev ny ledning i både Danmark och USA och ny personal för teknik och försäljning och ny administration på Tymphany

Jaha, då var det bara att börja om från början igen. Skam den som ger sig

Tilläggas bör sägas att kommunikationen mellan gammal och ny personal vid varje förändring var noll

Ledningen för Tymphany sitter i USA och ändrar direktiv till varje nytt personalbyte. Ja, ja, shit happens. Jag vill ju ha mina element till Äggen och jag vet att de är helt unika, fast med en liten förändring skulle de kunna bli helt perfekta, dock var jag helt nöjd såsom det var, bara jag fick dem. Jag frågade då i förbigående grabbarna på Peerless angående denna lilla sak och till min förvåning sa de att de kunde fixa det. Det var inget problem. Det hade fixat sådant förut. Vifa kunde aldrig greja det men de grejade en massa andra mycket bra saker. Sagt och gjort. Jag såg en chans att få det perfekta elementet

Alla prover skulle nu omgående kunna fixas och den nya personalen från Peerless skulle fixa det

Månad gick och månad gick.

Det var alla möjliga konstiga ursäkter till förseningarna. Efter 6 månader kom så högtalarelementprototyperna fram

Wow, jag var naturligtvis mycket nyfiken. Men någon Muppsprototyp fanns inte med i kartongerna. Däremot de nya äggelementen och de var helt utsökta

De grejade det som Vifa aldrig lyckats med på något av deras element med större kondiameter än 10 cm och de hade ingen aning om hur man skulle kunna fixa det. Jag kan säga att mellan Vifa och Peerless så rådde det alltid en rivalitet som satt i väggarna från den tiden då de var konkurrenter, men även då de tillhörde samma moderbolag. Jag hade nu fått ett element utvecklad av både Vifa samt därefter med ytterligare handpåläggning av det bästa som Peerless kunde uppbringa

4,5 års utvecklingsarbete är till ända och resultatet kommer så småningom att sitta i ägghögtalarna. Varför säger jag allt detta? Jo, dels för att jag vill berätta att kvalitén från Kina är bättre än vad Vifa någonsin kunnat leverera och den skicklighet som Peerlessgänget med handpåläggning infört på Vifaelementen har visat sig bära frukt. Men Muppsen då? Vad hände med dessa? Jo, de kom efter ytterligare 5 veckor. Men data på prototyperna var inte såsom jag hade beställt dem
Nedan är kurvor och data på vår Muppsvariant-1.
Det som man nu vid första anblick kan skönja är att TS-parametrarna och mätkurvorna kanske stämmer bättre överrens än tidigare. Alltid något. Fs ligger dock på 120 Hz enligt data

Jag hade beställt 85 Hz såsom ursprungselementet enligt datablad. Qtot är nu dessutom högre än det som jag beställde

Dessa data hänger ju ihop. Lägre Fs ger lägre Qtot i detta fall om man byter upphängning eller spider eller båda delarna. Men enligt impedanskurvan så ser det ut som om Fs snarast är 100 Hz? Något var uppenbarligen felgjort och troligtvis även felmätt. Så, Naq fick göra mätningarna på Muppsprototyperna medans jag ägnade tid åt mitt projekt och åt Bremenelementen för ägghögtalarna. Jag har allt material från Naq samlat. Vi vet vad som skall till för att åstadkomma det vi vill ha

Alltid något.
Jag pratade med mina dåvarande kontaktpersoner på Tymphany och de kollade upp data och vad som kunde ha gått snett och de kom fram till att de data som fanns på ursprungselementen var felaktiga i broschyren och därför inte heller aktuella. Nu blev det några turer mellan mig - Tymphany Danmark - Tymphany Kina. Därefter d v s efter någon vecka såldes hela Tymphany till en tidigare styrelsemedlem. Han är från Kanada men har sitt säte i Hong Kong där moderbolaget nu är registrerat. Nu var företaget inte längre Amerikanskt och inte heller Danskt och ingen anställd visste vad som skulle hända med dem

Suck, det är bara att börja om från början, fast inte riktigt. Naq och jag vet felen och det är om detta samt mycket annat som jag vill nysta upp med min resa till Kina.
Nu är det så här, alla ni tålamodiga DIY-are på faktiskt

att om ni bestämmer er för att gå annan väg för inköp av originalmuppselement så droppar jag specialelementet omedelbart. I så fall finns det ingen anledning för mig att ens nämna elementet då jag är i Kina. Det skapar bara irritation att bena i gammal sörja utan att ha torrt under fötterna. Jag åker till Tymphany i Kina för att på ort och ställe beställa andra element som jag behöver till produktion av ägghögtalarna. Det blir 4000 Bremendiskanter och 2000 Bremenbasar i första beställningen och därefter denna mängd per kvartal.
Jag anser att jag gjort så gott jag kunnat för Mupps med tanke på omständigheterna men också med tanke på ytterligare en sak som möjligtvis hade kunna vållat bekymmer: Hur lång tid tror ni att det tar för Alexi att få in samtliga pengar på kontot? Jag skall säga vad jag tror. Jag tror att det i bästa fall tar 2 veckor och i sämsta fall tar 8 veckor. Med största sannolikhet kanske 4-5 veckor. Med sådant tidsperspektiv om jag hade beställt tidigare under turbulensen på Tymphany hade det med hyfsat stor sannolikhet hunnits byta personal och möjligtvis även ledning på Tymphany tills Alexi hade fått in alla pengar på sitt konto och då hade det varit problematiskt eftersom allt hade fåtts göras på nytt. Men det hade inte varit allt för problematiskt för mig, utan snarast för er som hade legat ute med pengar och fått vänta på leverans.
Ja, den turbulenta tiden är nog över för Tymphanys del. Idag är företaget till 100 % Kinesiskt och med en enda ägare istället för Amerikanska investmentbolag. Den nuvarande ägaren är som sagt från Kanada men stationerad i Hong Kong. Ibland är det nog bra med en enda ägare. Jag hoppas att det är så i detta fall.
Jag anser idag att ni måste bestämma er angående vad ni vill ha. Ska ni köpa originalelementet eller skall jag gå vidare med Tymphany under mitt besök där. MagnusÖstberg vill beställa originalelement på en gång. Hur vill ni andra ha det? Jag kan säga en sak, det vore djupt olyckligt för Bremen som företag om jag förhandlar priser och får nya prover såsom vi vill ha dem för att sedan finna att ni på Faktiskt inte längre är intresserade. Det skulle ge Bremen ett genuint ”badwill” hos Tymphany och en dålig position för framtida framtagning av högtalarelementprototyper för Bremen.
Fast, det kan ju iof lösas om Alexi går i borgen för allas beställningar

Men eftersom jag har svårt att inse att Alexi skulle göra detta så kanske någon eller några av er som visar intresse t.ex. du -Martin- gå i personlig borgen medelst bankgaranti

Vad säger du Martin, du som är en höjdare på att organisera och få saker att fungera

till skillnad från undertecknad

, Naqref

och Alexi

. För dig som ligger i den bästa kvartilen i Brigadjärens diagram är det ju en baggis att organisera detta på nolltid, eller hur?

Så, en liten bankgaranti kan du säkert hosta upp

Efter ditt uppenbart starka intresse så ser jag fram emot ditt engagemang i projektet

Nåväl, skämt åsido. Läget är vad det är. Det är bara att gilla läget och bestämma sig för hur ni vill gå vidare.
Jo, en liten sak till. I Tymphanys nya datablad på Mupps originalelement har de raderat bort samtliga tidigare TS-data efter Naqs och mitt påpekande om felaktigheter som de därefter kollade upp och fann.
http://www.tymphany.com/files/products/pdf/TG9FD-10-04.pdf
MvH
Peter Steindl
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.