Gruppköp Vifa TG9-10-04 till Mupps -AVBRUTET :-(

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-05-20 06:52

Hur man klantar till något som kunde blivit så djävla bra. Tragiskt. Är det så här en del på forumet bedriver sin näring undrar jag...

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2009-05-20 06:56

Någon som kan undersöka vad det skulle kosta att idag beställa totalt önskad kvantitet av orginalelement. Jag vet inte riktigt hur det blev så att elementet skulle moddas för att klämma ur det sista som kanske ändå inte hörs.

Initialt så var alla intresserade av att köpa originalelementet och inte en förfinad variant.
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-05-20 10:18

-Martin- skrev:Hur man klantar till något som kunde blivit så djävla bra. Tragiskt. Är det så här en del på forumet bedriver sin näring undrar jag...

Menar du att Tympany klantar sig eller att Alexi/Naqref/petersteindl klantar sig?

/D

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2009-05-20 10:34

Dahlqvist skrev:
-Martin- skrev:Hur man klantar till något som kunde blivit så djävla bra. Tragiskt. Är det så här en del på forumet bedriver sin näring undrar jag...

Menar du att Tympany klantar sig eller att Alexi/Naqref/petersteindl klantar sig?

/D

det är givetvis inte deras fel! all respekt och tacksamhet till dem som tar sig an liknande projekt, inklusive detta.

men många inkl jag själv är besvikna på är konfekten. vi kunde fått originalelementet för ett jäkligt bra pris, nu ett år senare så ser det faktiskt inte ut att bli något alls inom en överskådlig framtid. dessutom är det väldigt oklart vad priset blir. så för oss dödliga utan bakhögtalare och noll kunskap till att utveckla egna så är ett år och inga element ett klart ruttet facit.

jag för min del är gärna med och beställer det ursprungliga elementet om det går att hitta för rimliga pengar.

EDIT: det är klart dock att suboptimeringarna kunde väntat till ett annat gruppköp eller vi kunde fått ett val iaf om huruvida vi ville vänta på optimeringarna eller inte. nu fick vi inget alls, det är en klar besvikelse men givetvis inte någons avsikt.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-05-20 12:01

Dahlqvist skrev:

/D

Spelar det någon roll? Alla har väl del i klantigheterna. Mer eller mindre.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-05-20 13:39

Ja det är lätt att vara efterklok, men att säga att det är klantigt att inte kunna spå i framtiden, känner iaf. jag som ett slag under bältet.

Jag skrev också när det väl började bli tal om att ev. göra ändringar, att om några ville kunde vi köra på en beställning på 500st av originalet, men att vi då var tvungna att komma upp i 500st, vad jag minns var det bara en person som var intresserad av det. Alla andra som skrev något ville vänta.

Så att påstå att jag lurat er in på något ni inte alls var medvetna om tar jag illa upp av att få höra.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-05-20 13:44

Vem pratar om att luras? Jag pratar om sjabbel.

Men det kanske var så det var? Att en del "finsmakare" sätter sina egna intressen före andras? Och då menar jag inte dig Alex i första hand.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-05-20 13:54

-Martin- skrev:Vem pratar om att luras? Jag pratar om sjabbel.

Men det kanske var så det var? Att en del "finsmakare" sätter sina egna intressen före andras? Och då menar jag inte dig Alex i första hand.
På vilket sätt har jag sjabblat till det? Jag har spelat med helt öppna kort och låtit alla vara med och bestämma hur de vill ha det. Elementen har hela tiden funnits tillgängliga att köpa, så ingen har varit tvingad att vänta. Majoritetens beslut var att vi skulle vänta, vart fanns rösterna från dessa "icke-finsmakare" när valmöjligheten fanns?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Stone

Inläggav Stone » 2009-05-20 14:05

Tycker inte vi skall starta med pajkastning.
Vet av egen erfarenhet hur klurigt det är att hålla i gruppköp så all respekt till er som försöker.

(misslyckades själv med ett större gruppköp av diskusfiskar som slutade med att jag betalade tillbaka runt 8000 kr av egna pengar till de drabbade)

Det är mycket som måste stämma och många personer inblandade.

Vi ville alla göra ett riktigt fynd och ibland misslyckas man.

-Martin-
Trevligt dock att höra att du är duktig på att ha kontroll på gruppköp. Ser framemot att du lägger ner tid och genomför ett som kommer oss alla tillgodo.

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-05-20 14:20

Instämmer till 100 % med Stone. Ni som jobbat med gruppköpet har lagt ner ett stort frivilligt arbete. Ingen känner sig nog mer besviken än de personer försökt att fixa detta.

Från min sida vill jag hellre stötta och uppmuntra än att slänga skit på nån som gjort ett frivilligt jobb för allas bästa.

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-05-20 14:21

Instämmer till 100 % med Stone. Ni som jobbat med gruppköpet har lagt ner ett stort frivilligt arbete. Ingen känner sig nog mer besviken än de personer försökt att fixa detta.

Från min sida vill jag hellre stötta och uppmuntra än att slänga skit på nån som gjort ett frivilligt jobb för allas bästa.

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2009-05-20 14:46

Jag tycker att dessa gruppköp som sköts av engagerade medlemmar i faktiskt är jättebra.
Extra kul är det när faktiskt kan påverka designen, så att det blir en variant specielt framtagen för faktiskt.

Jag väntar gärna ett år till.

kämpa på så löser det sig nog tillslut.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-05-20 14:52

Stone skrev:-Martin-
Trevligt dock att höra att du är duktig på att ha kontroll på gruppköp. Ser framemot att du lägger ner tid och genomför ett som kommer oss alla tillgodo.

Ironi i sin fetaste form? :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-05-20 19:00

Man kan dela in människor i några kategorier enligt nedanstående diagram. De som har och de som saknar analytisk förmåga. De som får saker gjorda och de som fastnat med tummen i a..., ja ni vet.
Och så finns kombinationerna:
A De som saknar analytiska förmåga men jobbar bra. Det är de som när de ska laga något trasigt lagar allt som kan vara trasigt.
B De som har god analytisk förmåga och löser problem snabbt och elegenat.
D De som är goda analytiker men aldrig kommer till skott.
och slutligen.
C De som saknar förmåga att tänka efter före och sitter med rumpan rejält fast i vagnen. Det är dessa människor som tittar på när någon annan lyckas och säger:
"Det där kom jag på för 10 år sedan."
"Men varför fixade inte du det?"
"Äsch, det är inte värt att lägga ner någon energi på det där."
Eller som tittar på när någon annan misslyckas och säger:
"Jag såg för läääänge sedan att det där inte skulle gå."

Med detta ville jag sagt att det är lätt att stå vid sidan av och se på och sedan när någon misslyckas slå sig för bröstet och säga att "hade jag hållit i det där skulle minsann ....". Jag tycker alla som dragit i den här tråden och det här köpet gjort ett otroligt jobb och verkligen ansträngt sig. Att sedan tvingas se på när yttre och oväntade faktorer omkullkastar alla planer ska ingen lastas för. Klantigt och sjabbligt är det av de människor som står på ruta D och vet så djävla bra själva.

Heder till Alexi, Steindl, Naqqe och alla andra!!!!

Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Baronen

Inläggav Baronen » 2009-05-20 19:14

Om det nu visar sig i Juni att det inte blir något moddat element förmodar jag att det är flera än jag som har suttit med färdigbyggda lådor sedan länge och behöver element i dem. Vart ska man då vända sig för original? Är ett gruppköp på det eller egna beställningar? Gick det att få tag genom madisound och isf vad blir frakten/tull. Det är ju inte direkt nära.
Senast redigerad av Baronen 2009-05-20 20:09, redigerad totalt 1 gång.
audigy 2 -> rg59(D) -> Denon 2807 -> lts-kabeln -> Ino piP
| & -> rg59(A) -> Zachry D 250 -> ekk -> Prof. x2
| & -> sennheiser hd600

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2009-05-20 19:42

Alexi kanske kan släppa vilken europeisk leverantör som kune leverera förra året.
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-20 19:52

Det var den där holländska firman..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2009-05-20 20:02

soundbrigade skrev:Man kan dela in människor i några kategorier enligt nedanstående diagram. De som har och de som saknar analytisk förmåga. De som får saker gjorda och de som fastnat med tummen i a..., ja ni vet.
Och så finns kombinationerna:
A De som saknar analytiska förmåga men jobbar bra. Det är de som när de ska laga något trasigt lagar allt som kan vara trasigt.
B De som har god analytisk förmåga och löser problem snabbt och elegenat.
D De som är goda analytiker men aldrig kommer till skott.
och slutligen.
C De som saknar förmåga att tänka efter före och sitter med rumpan rejält fast i vagnen. Det är dessa människor som tittar på när någon annan lyckas och säger:
"Det där kom jag på för 10 år sedan."
"Men varför fixade inte du det?"
"Äsch, det är inte värt att lägga ner någon energi på det där."
Eller som tittar på när någon annan misslyckas och säger:
"Jag såg för läääänge sedan att det där inte skulle gå."

Med detta ville jag sagt att det är lätt att stå vid sidan av och se på och sedan när någon misslyckas slå sig för bröstet och säga att "hade jag hållit i det där skulle minsann ....". Jag tycker alla som dragit i den här tråden och det här köpet gjort ett otroligt jobb och verkligen ansträngt sig. Att sedan tvingas se på när yttre och oväntade faktorer omkullkastar alla planer ska ingen lastas för. Klantigt och sjabbligt är det av de människor som står på ruta D och vet så djävla bra själva.

Heder till Alexi, Steindl, Naqqe och alla andra!!!!

Bild

jag brukar gilla dina inlägg men det där var ren jävla skit!! sitta och dela in folk i ett såttigt fyrfält!? tala om för de du stoppat in i respektive fack vad du tycker att de gör fel istället. du har ju uppenbarligen tänkt på det tillräckligt för att använda och rita i paint, tillfället i ära. svårt för folk att ändra sig eller inse sitt "dåliga beteende" om de inte får reda på det, så offentliggör din lista nu.

kan ju lägga till en kategori till som många befinner sig i och som omringar hela den där fyrfältaren och det är kategorin E; de som är sjukt driftiga, har galen analytisk förmåga, med behov men saknar totalt kunskapen för att få något gjort på området. det är därför de va med som passiva köpare på gruppköpet!!

varför får inte folk vara besvikna på att något bra, som de själva inte kan påverka enligt ovan, verkar rinna ut i sanden?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-05-20 20:52

Alexi skrev:
-Martin- skrev:Vem pratar om att luras? Jag pratar om sjabbel.

På vilket sätt har jag sjabblat till det? Jag har spelat med helt öppna kort och låtit alla vara med och bestämma hur de vill ha det. Elementen har hela tiden funnits tillgängliga att köpa, så ingen har varit tvingad att vänta. Majoritetens beslut var att vi skulle vänta, vart fanns rösterna från dessa "icke-finsmakare" när valmöjligheten fanns?

Äh, kom igen nu!
Det fanns ingen möjlighet att göra sig hörd. Ni var några stycken som hade hand om det här. Så var det bara. Dock förekom det en rad inlägg som inte kunde tolkas på annat sätt än att detta tog in i helvete för lång tid. Och jag var en av dem.

PS. Kan väl tillägga att jag tillhör kategori B. Fast jag gillar inte den där typen av generaliseringar. 8)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-20 21:30

De enda inblandade var Alexi och Peter Steindl. Och i viss mån Naqref som hjälpt till vid sidan om.

Jäkligt svårt för dem att förutspå vad som skulle hända Thympany.

Inte bara det att prototyperna tog sjuhelvetes lång tid att få fram utan at hela företaget skulle mer eller mindre styckas upp.

Men naturligtvis visste du Martin att den ekonomiska krisen skulle slå till i samma veva och kronan skulle droppa som en sten?

Vi tycker nog alla att det är tråkigt, men att tjaffsa med chineser på andra sidan jorden är kanske inte det lättaste och Peter Steindl har nog haft en hel del äggliknande isues med dem som nu frambringar hans närstående resa dit. Vem vet, det kanske klarnar efter det.

Personligen så skulle jag gärna skippa den processen och se om vi kunde skaka fram 500+ element av orginalet medans de finns kvar..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2009-05-20 21:51

MagnusÖstberg skrev:

Men naturligtvis visste du Martin att den ekonomiska krisen skulle slå till i samma veva och kronan skulle droppa som en sten?

Man kan knappast anklaga Alexi och Peter Steindl för att ha orsakat den ekonomiska krisen.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-20 21:57

Jag saknar dig.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-05-20 22:32

hassez skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Man kan knappast anklaga Alexi och Peter Steindl för att ha orsakat den ekonomiska krisen.

Herregud. Vad ska man säga. Snart kommer väl någon dragandes med att det hela bottnar i George Bush eller något liknande.

Ekonomisk kris eller inte; vi hade ett ypperligt tillfälle redan förra sommaren att köpa elementen till bra pris.

Och mig veterligen är det främst mot dollarn som kronan "droppat". Euron har varit förhållandevis dyr hela tiden.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-20 22:37

Man köper i dollar från China.

Och priset för gruppköpet hade blivit en succé med bättre element om inte skit hade hänt med Tympany.

Men det kunde ingen förutse...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-20 23:55

MagnusÖstberg skrev:om inte skit hade hänt med Tympany.

Mja, inte i syfte att hacka på gruppköpsanordnarna som ska ha all heder för sitt arbete men...

Nog stod det väl klart från stunden de tog över DST att Tympany var ett s**tföretag? De gick ju fram med yxan elementsortimentet till det till slut inte fanns nåt kvar. Det får man inga kunder på. Det är nästan så att man kan tro att någon ville ha bort de danska elementen från marknaden.

Tråkigt är det men tack alla som har försökt att fåtill det åt oss andra latmaskar som bara tänkte håva in resultatet av ert arbete.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-20 23:58

Ja, de var det värsta som kunde hända..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-05-21 01:29

Oj, jag ser att det har skrivits en del i tråden :D

Tänkte bifoga några kurvor och data som ni kan grunna på. Den första bilden är på originalelementet. Det man kan se är att deras egna mätningar på parametrar inte stämmer. Kolla in impedanskurva och uppgett Fs. Impedanskurvan har sin topp vid ung 160 Hz men i dess spec på TS står 82 Hz. Därmed blir alla TS parametrar opålitliga.

Originalelementet

Bild

Ok, det är då från detta element som vi utgick ifrån. Jag ville ha en Fs på ung 80 Hz och en Qtot på ung 0,4-0,5 samt någon dB högre känslighet. Tymphany bedömde detta som fullt möjligt med extra magnet och lite annat fix. Så var det sagt från början. Jag har faktiskt utan problem fått fram specialelement till tidigare projekt med samma typ och storlek av membran och med svart lack. Så, ok, jag gav dem uppdraget att göra Muppsprover.

Allt var frid och fröjd :) men företaget Tymphany ändrade skepnad och den tekniska personalen samt säljare byttes ut i samband med ledningsbyte. Jaha, vad händer då? Jo, det var bara att börja om från början. Åka ner till Danmark - förklara vad vi ville ha. Tilläggas bör sägas att jag har en himla massa andra högtalarelement som jag dessutom ville ha prover på. Sammanlagt 10 olika provelement med Muppsen. Nåväl, nu skulle nya rutiner införas på Tymphany och det blev andra bullar. Efter några veckor var det samma visa igen med ny personal. :( Ok, då startar vi om karusellen :) Allt är frid och fröjd, fast det tog några veckor och sedan var det helt ny ledning och allt flyttades från Vifa på Jylland till Peerless i Köpenhamn och det blev ny ledning i både Danmark och USA och ny personal för teknik och försäljning och ny administration på Tymphany :( Jaha, då var det bara att börja om från början igen. Skam den som ger sig :) Tilläggas bör sägas att kommunikationen mellan gammal och ny personal vid varje förändring var noll :? Ledningen för Tymphany sitter i USA och ändrar direktiv till varje nytt personalbyte. Ja, ja, shit happens. Jag vill ju ha mina element till Äggen och jag vet att de är helt unika, fast med en liten förändring skulle de kunna bli helt perfekta, dock var jag helt nöjd såsom det var, bara jag fick dem. Jag frågade då i förbigående grabbarna på Peerless angående denna lilla sak och till min förvåning sa de att de kunde fixa det. Det var inget problem. Det hade fixat sådant förut. Vifa kunde aldrig greja det men de grejade en massa andra mycket bra saker. Sagt och gjort. Jag såg en chans att få det perfekta elementet :) Alla prover skulle nu omgående kunna fixas och den nya personalen från Peerless skulle fixa det :) Månad gick och månad gick. :( Det var alla möjliga konstiga ursäkter till förseningarna. Efter 6 månader kom så högtalarelementprototyperna fram :) Wow, jag var naturligtvis mycket nyfiken. Men någon Muppsprototyp fanns inte med i kartongerna. Däremot de nya äggelementen och de var helt utsökta :) De grejade det som Vifa aldrig lyckats med på något av deras element med större kondiameter än 10 cm och de hade ingen aning om hur man skulle kunna fixa det. Jag kan säga att mellan Vifa och Peerless så rådde det alltid en rivalitet som satt i väggarna från den tiden då de var konkurrenter, men även då de tillhörde samma moderbolag. Jag hade nu fått ett element utvecklad av både Vifa samt därefter med ytterligare handpåläggning av det bästa som Peerless kunde uppbringa :) 4,5 års utvecklingsarbete är till ända och resultatet kommer så småningom att sitta i ägghögtalarna. Varför säger jag allt detta? Jo, dels för att jag vill berätta att kvalitén från Kina är bättre än vad Vifa någonsin kunnat leverera och den skicklighet som Peerlessgänget med handpåläggning infört på Vifaelementen har visat sig bära frukt. Men Muppsen då? Vad hände med dessa? Jo, de kom efter ytterligare 5 veckor. Men data på prototyperna var inte såsom jag hade beställt dem :(

Nedan är kurvor och data på vår Muppsvariant-1.

Bild

Det som man nu vid första anblick kan skönja är att TS-parametrarna och mätkurvorna kanske stämmer bättre överrens än tidigare. Alltid något. Fs ligger dock på 120 Hz enligt data :( Jag hade beställt 85 Hz såsom ursprungselementet enligt datablad. Qtot är nu dessutom högre än det som jag beställde :( Dessa data hänger ju ihop. Lägre Fs ger lägre Qtot i detta fall om man byter upphängning eller spider eller båda delarna. Men enligt impedanskurvan så ser det ut som om Fs snarast är 100 Hz? Något var uppenbarligen felgjort och troligtvis även felmätt. Så, Naq fick göra mätningarna på Muppsprototyperna medans jag ägnade tid åt mitt projekt och åt Bremenelementen för ägghögtalarna. Jag har allt material från Naq samlat. Vi vet vad som skall till för att åstadkomma det vi vill ha :) Alltid något.

Jag pratade med mina dåvarande kontaktpersoner på Tymphany och de kollade upp data och vad som kunde ha gått snett och de kom fram till att de data som fanns på ursprungselementen var felaktiga i broschyren och därför inte heller aktuella. Nu blev det några turer mellan mig - Tymphany Danmark - Tymphany Kina. Därefter d v s efter någon vecka såldes hela Tymphany till en tidigare styrelsemedlem. Han är från Kanada men har sitt säte i Hong Kong där moderbolaget nu är registrerat. Nu var företaget inte längre Amerikanskt och inte heller Danskt och ingen anställd visste vad som skulle hända med dem :( Suck, det är bara att börja om från början, fast inte riktigt. Naq och jag vet felen och det är om detta samt mycket annat som jag vill nysta upp med min resa till Kina.

Nu är det så här, alla ni tålamodiga DIY-are på faktiskt :) att om ni bestämmer er för att gå annan väg för inköp av originalmuppselement så droppar jag specialelementet omedelbart. I så fall finns det ingen anledning för mig att ens nämna elementet då jag är i Kina. Det skapar bara irritation att bena i gammal sörja utan att ha torrt under fötterna. Jag åker till Tymphany i Kina för att på ort och ställe beställa andra element som jag behöver till produktion av ägghögtalarna. Det blir 4000 Bremendiskanter och 2000 Bremenbasar i första beställningen och därefter denna mängd per kvartal.

Jag anser att jag gjort så gott jag kunnat för Mupps med tanke på omständigheterna men också med tanke på ytterligare en sak som möjligtvis hade kunna vållat bekymmer: Hur lång tid tror ni att det tar för Alexi att få in samtliga pengar på kontot? Jag skall säga vad jag tror. Jag tror att det i bästa fall tar 2 veckor och i sämsta fall tar 8 veckor. Med största sannolikhet kanske 4-5 veckor. Med sådant tidsperspektiv om jag hade beställt tidigare under turbulensen på Tymphany hade det med hyfsat stor sannolikhet hunnits byta personal och möjligtvis även ledning på Tymphany tills Alexi hade fått in alla pengar på sitt konto och då hade det varit problematiskt eftersom allt hade fåtts göras på nytt. Men det hade inte varit allt för problematiskt för mig, utan snarast för er som hade legat ute med pengar och fått vänta på leverans.

Ja, den turbulenta tiden är nog över för Tymphanys del. Idag är företaget till 100 % Kinesiskt och med en enda ägare istället för Amerikanska investmentbolag. Den nuvarande ägaren är som sagt från Kanada men stationerad i Hong Kong. Ibland är det nog bra med en enda ägare. Jag hoppas att det är så i detta fall.

Jag anser idag att ni måste bestämma er angående vad ni vill ha. Ska ni köpa originalelementet eller skall jag gå vidare med Tymphany under mitt besök där. MagnusÖstberg vill beställa originalelement på en gång. Hur vill ni andra ha det? Jag kan säga en sak, det vore djupt olyckligt för Bremen som företag om jag förhandlar priser och får nya prover såsom vi vill ha dem för att sedan finna att ni på Faktiskt inte längre är intresserade. Det skulle ge Bremen ett genuint ”badwill” hos Tymphany och en dålig position för framtida framtagning av högtalarelementprototyper för Bremen.

Fast, det kan ju iof lösas om Alexi går i borgen för allas beställningar 8) Men eftersom jag har svårt att inse att Alexi skulle göra detta så kanske någon eller några av er som visar intresse t.ex. du -Martin- gå i personlig borgen medelst bankgaranti :) Vad säger du Martin, du som är en höjdare på att organisera och få saker att fungera :) till skillnad från undertecknad :oops: , Naqref :roll: och Alexi 8) . För dig som ligger i den bästa kvartilen i Brigadjärens diagram är det ju en baggis att organisera detta på nolltid, eller hur? :D Så, en liten bankgaranti kan du säkert hosta upp :mrgreen: Efter ditt uppenbart starka intresse så ser jag fram emot ditt engagemang i projektet 8) Nåväl, skämt åsido. Läget är vad det är. Det är bara att gilla läget och bestämma sig för hur ni vill gå vidare.

Jo, en liten sak till. I Tymphanys nya datablad på Mupps originalelement har de raderat bort samtliga tidigare TS-data efter Naqs och mitt påpekande om felaktigheter som de därefter kollade upp och fann.

http://www.tymphany.com/files/products/pdf/TG9FD-10-04.pdf

MvH
Peter Steindl
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-05-21 01:35

Svante skrev:
MagnusÖstberg skrev:om inte skit hade hänt med Tympany.

Mja, inte i syfte att hacka på gruppköpsanordnarna som ska ha all heder för sitt arbete men...

Nog stod det väl klart från stunden de tog över DST att Tympany var ett s**tföretag? De gick ju fram med yxan elementsortimentet till det till slut inte fanns nåt kvar. Det får man inga kunder på. Det är nästan så att man kan tro att någon ville ha bort de danska elementen från marknaden.

Tråkigt är det men tack alla som har försökt att fåtill det åt oss andra latmaskar som bara tänkte håva in resultatet av ert arbete.

Det tog en stund innan lien gick fram. Ken Kantor satt ju med i styrelsen från början, ja, om jag inte minns fel så var han styrelseordförande. Styrelsen fick så småningom avgå och investorer invaderade den nya styrelsen och de visste precis hur Danska högtalarelementfabriker skall skötas och drivas. Allt gick sedan i en rask takt utför.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-05-21 01:50

Så vad är läget nu?
Ska det påbörjas en ny anmälningslista, hur många element måste köpet upp i och hur mycket tid finns det att samla ihop (bindande?) beställningar?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-21 01:50

Den här historian är precis så snurrig som Peter beskriver den och det är det jag har fört fram tidigare i tråden.

Ingen skugga alls på varken Peter eller Alexi!

Det fanns som sagt en liten mängd orginalelement kvar där jag kollade upp dem eftersom de är utgåeende.
Det är med utgångspunkt av det och de lyssninsövningar vi haft med dem, oavsett diffen i specen,
som jag ville säkerställa att jag har element till de lådor jag redan byggt.

Innan jag kanske satt med skägget i brevlådan!

Det finns inte mer än 70 element i dagsläget och de är nu alla bokade via den gruppköpstråd
jag skapade idag. Det sa bara pang!

Helt klart finns ett stort intresse för elementet - och för det här gruppköpets förbättrade variant - hos många
och så även hos mig.

Jag ville som sagt ha ett bra pris på element nu och försäkra mig om att mitt arbete med lådorna inte var förgäves.

Och jag var inte intresserad av att betala över 400 kronor som de kostar i Sverige idag.

Jag kommer fortfarande vara en av köparna till elementet i det här gruppköpet om det rors i land.

Vi håller alla tummarna!
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum