Nefilim skrev:Nu när jag lyssnar efter att mött in rummet med Audyssey så upplever jag ljudet mycket tunt och basfattigt då jag har subwoofern avstängd. Låter inte alls bra, eller är det så det ska låta? Med subben inne blir det dock ok.
Det är inte så att dina frontar står som "small" i inställningarna månne? Jag testade med audyssey nu i helgen med ett par piP och tycker den djupaste basen låter mer välartikulerad nu efter korrigering. Jag ska testa att micka upp i lite olika konfigurationer för att se hur det påverkar resultatet. När jag läser på forum så verkar inte vara så många som använder audyssey för 2 kanal vilket jag tycker är konstigt, helt klart bättre (i ovetenskaplig subjektiv mening, ska försöka verifiera lite bättre

) blev det för mig i alla fall. Dynamic eq tycker jag är ett vettigt koncept också, musikälskare som man är så lyssnar man ju en hel del under dagarna, skulle man köra referens/mix-volym alltid så håller ju inte öronen i längden, då är det fiffigt att kunna åtnjuta hela spektrumet (korrigerad tonkurva för framförallt den logaritmiskt avtagande känsligheten för bas) även vid lägre ljudtryck. Men här är ju allas öron olika också, är det nån som har koll på hur olika känslighetskurvor för ljudtryck/frekvens man kan ha (antar att det framförallt har att göra med "förstärkningen" i innerörat)?