Audyssey rumskorrigering

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Audyssey rumskorrigering

Inläggav Nefilim » 2009-05-20 22:37

När man mäter upp rummet med Audyssey, så placeras subban långt bak. Varför? Handlar det om grupplöptiden?

Förklara för mig som inte begriper, för jag tänker på vissa högtalare som har en tillbakalutad baffel, då diskant och mellanregister ligger lite mer bakåtlutad, bakom, än baselementet, så det är därför jag får lite huvudbry.
Mitt minne är blott ett minne numera.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-05-20 23:36

Är det en Denon du använder?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-05-20 23:37

Marantz SR8001. Men spelar det någon roll?

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2009-05-21 08:12

Vad menar du med långt bak?

Tänk på att det inte är det fysiska avståndet mellan mikrofonen och subwoofern som mäts, utan den elektrisk/akustiska-avståndet om du förstår vad jag menar. Se till att koppla ur alla delningsfilter och andra justeringar på subwoofern innan du kör Audyssey.

MVH
/g

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Audyssey rumskorrigering

Inläggav steveo1234 » 2009-05-21 08:33

Nefilim skrev:När man mäter upp rummet med Audyssey, så placeras subban långt bak. Varför? Handlar det om grupplöptiden?

Förklara för mig som inte begriper, för jag tänker på vissa högtalare som har en tillbakalutad baffel, då diskant och mellanregister ligger lite mer bakåtlutad, bakom, än baselementet, så det är därför jag får lite huvudbry.

Helt naturligt. Basförstärkaren introducerar en liten fördröjning av signalen och det märker audessey av och placerar därför subwoofern längre bort än det fysiska avståndet för att kompensera.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-05-21 08:52

Om den ska mäta frekvensgången i rummet, så är det väl nödvändigt att alla högtalarna står på dom platser där dom ska användas, även under mätningen, är det inte tänkt så?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-21 09:44

paa skrev:Om den ska mäta frekvensgången i rummet, så är det väl nödvändigt att alla högtalarna står på dom platser där dom ska användas, även under mätningen, är det inte tänkt så?

Helt rätt. Här måste man skilja på fysiska avståndet och virtuella avståndet.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-05-21 13:13

Jag menade naturligtvis det virtuella avståndet. Var otydlig.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-05-24 09:56

Nu när jag lyssnar efter att mött in rummet med Audyssey så upplever jag ljudet mycket tunt och basfattigt då jag har subwoofern avstängd. Låter inte alls bra, eller är det så det ska låta? Med subben inne blir det dock ok.

Somnabula

Inläggav Somnabula » 2009-05-25 01:29

Nefilim skrev:Nu när jag lyssnar efter att mött in rummet med Audyssey så upplever jag ljudet mycket tunt och basfattigt då jag har subwoofern avstängd. Låter inte alls bra, eller är det så det ska låta? Med subben inne blir det dock ok.

Det är inte så att dina frontar står som "small" i inställningarna månne? Jag testade med audyssey nu i helgen med ett par piP och tycker den djupaste basen låter mer välartikulerad nu efter korrigering. Jag ska testa att micka upp i lite olika konfigurationer för att se hur det påverkar resultatet. När jag läser på forum så verkar inte vara så många som använder audyssey för 2 kanal vilket jag tycker är konstigt, helt klart bättre (i ovetenskaplig subjektiv mening, ska försöka verifiera lite bättre ;)) blev det för mig i alla fall. Dynamic eq tycker jag är ett vettigt koncept också, musikälskare som man är så lyssnar man ju en hel del under dagarna, skulle man köra referens/mix-volym alltid så håller ju inte öronen i längden, då är det fiffigt att kunna åtnjuta hela spektrumet (korrigerad tonkurva för framförallt den logaritmiskt avtagande känsligheten för bas) även vid lägre ljudtryck. Men här är ju allas öron olika också, är det nån som har koll på hur olika känslighetskurvor för ljudtryck/frekvens man kan ha (antar att det framförallt har att göra med "förstärkningen" i innerörat)?

Somnabula

Inläggav Somnabula » 2009-05-26 08:56

För att förtydliga mitt resonemang ovan så var det dom här kurvorna som jag menade:

Bild

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-05-26 18:24

Gjorde en ny automatisk inställning, och efter detta tycker jag det låter mycket bra. När jag kör stärkaren i Pure Direct-läge, så blir det lite beslöjad totalt tycker jag mig höra. Men när jag har Auto-läge med Audyssey inkopplat så blir allt mycket klarare och basen mer artikulerad, som du Somnabula nämnde tidigare. Fick dock höja nivån på basen något från -14,5dB till -13dB efteråt.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-05-26 18:29

När man läser i manualen för Audyssey, så ska man ju enl dem placera mätmicken på 6 olika ställen i rummet. Att det kan vara optimalt vid multikanalsetup kan jag förstå, men jag använder enbart 2.1 , så vid min senaste tuning hade jag micken inom ett område av max 0,5 meter. Vad tros om detta?

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2009-05-26 19:03

Det är en vanlig missuppfattning att man ska mäta på utspridda ställen i rummet. Alla mätpunkterna ska vara
nära lyssningsposition, så det är inte konstigt att du fick ett bättre resultat nu.

En av utvecklarna har skrivit en del intressant info i denna tråden:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=795421
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Återgå till Teknikforum