Jag har varit ute och inte fångat havsöring i helgen men nu är jag hemma igen (dock har jag fångat en märklig solbränna då jag sket i att fixa håret och hade luggen hängandes i pannan

). Ok jag gjorde en liten studie i systemets begränsningar för att det kan vara kul arr veta. Det är som tidigare konstaterats slavbasens utslag som begränsar ljudtrycket runt resonanfrekvensen.
Riggen ser ut så här.
Högtalaren är hörnplaserad. dB-mätaren är en meter bort.
Metoden är som följer. Jag sätter en frkvens i tone och höjjer ljudet tillsdes att systemet börjar bete sig olinjärt eller att slavbasen börjar ocilera okontrollerat. Övergången mellan kontrollerat och okontrollerat betende hos slavbasen sker på någon dB då ökar utslaget från kanske 5 mm till 15 mm. Jag mäter bara upp till 100 dB för att bespara omgivningen.
100 Hz över 100 dB
90 Hz över 100 dB
80 Hz över 100 dB
70 Hz över 100 dB
60 Hz över 100 dB
50 Hz över 100 dB
45 Hz över 100 dB
40 Hz över 100 dB
35 Hz överslag vid 96 dB
30 Hz överslag vid 93 dB
25 Hz över 100 dB
20 Hz över 100 dB (dock kräver detta att man vrider alla volymrattar till max, och det är ricktigt elaka utsag på subelementet över 8-9 mm enkel resa)
En till sak är att om man ställer tone så det gör pulser om två perioder på och två peroder av så uppträder inte överslaget. Det krävs allså resonans för att att överslaget skall ske. Vid tex ett kort anslag eller en kicktrumma så beter den sig helt normalt upptill och förmodligen över 100 dB.
Jag tror att jag har kläm på fenomentet. Förövrigt så förrespår basta vart överslaget sker med en Hz och en dB felarginal om man anger 8 mm som maxutslag (visuell skattning) för slaven. Med tanke på hur ovetenskapligt mig experement är så är detta förmodligen bara "tur" men det ligger i linje med hur jag tidigare resonerat angående begränsningar.
En annan upptäckt är att subelementet inte verkar hitta några extrema hyss 2-3 mm över sitt Xmax.