Flätad EKK eller låta den vara som den är?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Fläta eller inte?

Spelar ingen roll
10
31%
Fyrflätad är att föredra
3
9%
Kör den som den är i sitt ytterhölje
16
50%
Skala av ytterhöljet men fläta inte ledarna
1
3%
Annat, vilket jag beskriver nedan
2
6%

Antal röster : 32

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Flätad EKK eller låta den vara som den är?

Inläggav Strmbrg » 2009-05-22 20:48

Ja, jag lär nog inte höra skillnaden mellan fyrflätad EKK och att använda den som den är i sitt originalhölje.
Men ändå:
Vad borde rent teoretiskt vara att föredra?

Vi snackar om en fyrledare i detta fall, ty det är vad jag har liggande.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-05-22 20:51

Låt den vara som den är.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-05-22 20:54

:)
Senast redigerad av Objektivisten 2009-05-22 21:10, redigerad totalt 1 gång.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-05-22 21:09

Mitt tidigare inlägg var så ovidkommande så jag tar bort det...Mvh
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-05-22 21:14

Har du inga problem med styvheten så finns det ingen anledning att byta ut dem. Ha dem som vanligt (det har jag). En 4-fläta måste vara mycket styv och jag tror inte du prickar dem i ett blindtest.
Senast redigerad av m_persson79 2009-05-22 21:15, redigerad totalt 1 gång.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-05-22 21:14

Varför skulle du vilja fläta hela kabeln?
Nöj dig med att fläta sista centimetrarna som LTS förespråkar om du känner för att använda 4-ledare

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-05-22 21:23

schmutziger skrev:Varför skulle du vilja fläta hela kabeln?
Nöj dig med att fläta sista centimetrarna som LTS förespråkar om du känner för att använda 4-ledare

Jag har redan ett par hel-flätade längder anslutna.

Nu sitter jag och funderar på om jag skall kapa till ett par längder av kabeln i sitt originalskick också.

Men jag har ingen större tilltro till mitt hörselminne för så små skillnader som detta troligen handlar om. Det är mest bara nevrotiskt att försöka utröna om det hörs nån skillnad, tror jag.

Därför tänkte jag ta den bekväma vägen och be om lite tekniska aspekter på't istället.
De är säkert lättare att uppfatta...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-05-22 21:39

m_persson79 skrev:Har du inga problem med styvheten så finns det ingen anledning att byta ut dem. Ha dem som vanligt (det har jag). En 4-fläta måste vara mycket styv och jag tror inte du prickar dem i ett blindtest.

Mycket styv för att fungera bra menar du?

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-05-22 22:18

Strmbrg skrev:
m_persson79 skrev:Har du inga problem med styvheten så finns det ingen anledning att byta ut dem. Ha dem som vanligt (det har jag). En 4-fläta måste vara mycket styv och jag tror inte du prickar dem i ett blindtest.

Nänä. Bara att den lär vara så styv att en 40 cm-krök känns jobbig. Har dock inte testat!
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-05-22 22:38

m_persson79 skrev:
Strmbrg skrev:

Nänä. Bara att den lär vara så styv att en 40 cm-krök känns jobbig. Har dock inte testat!

Okay, du menar "en fyrläta måste bli mycket styv"?

Mja, jag upplever nog att kabeln i sitt originalutförande är betydligt styvare än då den skalas och fyrflätas. Flätad, utan hölje, så kan ju de enskilda ledarna röra sej ganska fritt relativt varandra, vid böjning.
Det kan de inte, när de är fixerade relativt varandra av ytterhöljet.

Hm, kanske är den stora skillnaden mellan alternativen, de mekaniska egenskaperna, snarare än de elektriska?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-05-22 23:33

EKK är skitjobbig och jag kommer ALDRIG att använda den igen.
Nu ligger den iofs på plats och får ligga.
Mest där för att det är lite jobbigt att ta bort den. :lol:

Varför ta bort den då?
Jo, för att ibland när man dammsuger och kommer åt kabeln, så sprätter den ur knivbananen och om den oskalade delen kommer åt den andra terminalen säger väl slutsteget upp sig.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-05-22 23:52

KarlXII skrev:EKK är skitjobbig och jag kommer ALDRIG att använda den igen.
Nu ligger den iofs på plats och får ligga.
Mest där för att det är lite jobbigt att ta bort den. :lol:

Varför ta bort den då?
Jo, för att ibland när man dammsuger och kommer åt kabeln, så sprätter den ur knivbananen och om den oskalade delen kommer åt den andra terminalen säger väl slutsteget upp sig.

Mjo, håller med dej om dammsugaraspekten.

Mina sladdar är typ en sextio centimeter. De hänger i luften mellan slutstegen och magnet-planarerna. Då frestas jag att låta munstycket glida in under luftledningarna, och det brukar ju gå bra.

Men, när jag sedan skall dra tillbaka munstycket , så hakar reglaget för munstyckets borste i kabeln och hela anläggningen far i golvet!

Varenda gång!

8O

Om jag inte hade haft lite koll, alltså.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-05-23 11:42

Hur du flätar beror väl på om det är höger eller vänster kanal, strömmen i kablarna går i olika riktningar i förhållande till jordmagnetfältet! :lol: :lol: :oops:

Kunde inte låta bli...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-23 13:05

Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-05-25 11:47

Strmbrg skrev:Mina sladdar är typ en sextio centimeter.

Men en så kort sträcka kräver inga tjocka kablar och knappast en EKK med 4 ledare. Vanlig EKUA 2-ledare borde vara fullt tillräcklig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-25 11:51

Alltså EKK kan väl knappast 4-flätas? EK däremot borde gå att fläta. Eller så kör man med lampsladd. 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-05-25 12:02

Om den flätas får den nog rätt mycket längre "verksam" längd... Flätning är väl i första hand ett sätt att minska störningar, såväl instrålade som utstrålade?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-05-25 20:58

Svante skrev:Alltså EKK kan väl knappast 4-flätas? EK däremot borde gå att fläta. Eller så kör man med lampsladd. 8)

Hm, ja jag kanske inte har koll på vad den heter.
Det är hursomhelst fyra enkardeliga ledare i ett hölje.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-05-25 21:00

RogerGustavsson skrev:Om den flätas får den nog rätt mycket längre "verksam" längd... Flätning är väl i första hand ett sätt att minska störningar, såväl instrålade som utstrålade?

Ja, lite.
Den är ganska löst slagen iofs. Varje "sinus-släng" är välan tre-fyra cm.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-25 22:08

Strmbrg skrev:
Svante skrev:Alltså EKK kan väl knappast 4-flätas? EK däremot borde gå att fläta. Eller så kör man med lampsladd. 8)

Ja, det är ju det jag menar. Det är svårt att fläta den i sitt hölje. När kabeln blir av med sitt hölje är det inte EKK längre utan EK.

E betyder enkardelig, första K:et betyder att inre isoleringen är av PVC, andra K:et betyder att den yttre isoleringen är av PVC. Finns inte den yttre isoleringen blir det bara EK.

Är jag petimetrig nu? :oops: :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-05-25 22:17

Svante skrev:
Strmbrg skrev:

Ja, det är ju det jag menar. Det är svårt att fläta den i sitt hölje. När kabeln blir av med sitt hölje är det inte EKK längre utan EK.

E betyder enkardelig, första K:et betyder att inre isoleringen är av PVC, andra K:et betyder att den yttre isoleringen är av PVC. Finns inte den yttre isoleringen blir det bara EK.

Är jag petimetrig nu? :oops: :roll:

Mjae, du stramar ju åtminstone upp språkbruk och begrepp...
Det krävs väl en viss petimeterism för detta...

Har "magistern" någon synpunkt på grundfrågan, huruvida det finns något relevant att vinna på att fläta ihop skiten?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-25 23:00

Strmbrg skrev:Har "magistern" någon synpunkt på grundfrågan, huruvida det finns något relevant att vinna på att fläta ihop skiten?

Jag trodde jag sa det när jag skojade om lampsladd. :)

Alltså, min hållning när det gäller högtalarkablar är sån här:

Det är ganska lätt att göra en kabel som är ohörbar. Det finns några mekanismer som kan ge en liten påverkan som knappast går att detektera utan blindtest:

1. Serieresistans och -induktans. För korta längder (<3-4 m)och normalsvåra laster duger lampsladd gott. Om man möblerar med stereon intill soffan kan längderna bli så långa att hörbarhet skulle nås i blindtest och för att stilla sin oro kan man ta till lite grövre ledare. Tvinning av en tvåledare ger lägre induktans, parkoppling av en fyrledare likaså. Jag är osäker på vilket av parkoppling eller fyrflätning som ger lägst induktans.

Sen finns det ett fel som inte beror på kabeln, men som kabeln kan fixa:

2. Avsaknad av avslutning vid högtalaren kan leda till vågutbredningsmässig reflexion i högtalaränden och en illa konstruerad förstärkare kan provoceras att självsvänga. Därav "lådan" i högtalaränden som finns på en del dyrkablar (och även LTS-kabeln). Den innehåller ett mptstånd och en kondensator för några tior. Jag tycker dock att det är fel sätt att fixa en dålig förstärkare på, och om den ligger så nära gränsen till självsvängning så ska man nog hellre byta ut förstärkaren.

... men slutklämmen är nog ändå att jag inte bryr mig särskilt mycket om det här. De positiva effekterna man kan uppleva av att ha lagt viss omsorg på kablarna är nog mest placebo. Men det är väl gött det med, så länge man inte lägger ner tusentals kronor på eländet.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-05-26 11:21

Svante skrev:...
2. Avsaknad av avslutning vid högtalaren kan leda till vågutbredningsmässig reflexion i högtalaränden och en illa konstruerad förstärkare kan provoceras att självsvänga. Därav "lådan" i högtalaränden som finns på en del dyrkablar (och även LTS-kabeln). Den innehåller ett mptstånd och en kondensator för några tior. Jag tycker dock att det är fel sätt att fixa en dålig förstärkare på, och om den ligger så nära gränsen till självsvängning så ska man nog hellre byta ut förstärkaren.
...

Enklast är väl att fixa till filterdelen till diskanten för att hantera dessa saker(?)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-26 15:19

-Martin- skrev:
Svante skrev:...
...

Enklast är väl att fixa till filterdelen till diskanten för att hantera dessa saker(?)

Nja, för det första så vill man ju ändå inte ha en instabil förstärkare. För det andra så kommer det att bli en reflexion vid kontakten bakpå högtalaren hur man än gör, den karaktäristiska impedansen ändras ju där. Man kan göra saker inuti högtalaren, men då ska kabeln gå rakt igenom högtalarens baksida, utan kontakt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-05-26 18:51

Tack för kommentarerna!

En annan fråga jag ligger och jyttjebrottas med, är detta med längden på högtalarkablar, och eventuellt hörbart samband med längden. (För en given kabeltyp i.e.)
En annan förutsättning är att längden skall vara tillräcklig för att nå mellan förstärkaren och högtalaren...

Nu har jag kortast möjliga kablar, c:a 70 cm.

Jag skulle av städ- och snygghetsskäl gärna ha kablar på kanske 2 meter, så jag kan dra dem längs golvlisten istället.

1 Är det mer vunnet med korta kablar om förstärkaren har lite högre utimpedans, i mitt fall rörstärkare?

2 Är skillnaden praktiskt hörbar?

Fotnot: Man skulle ju kunna skifta och lyssna. Men det är enklare att få ett svar serverat.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-27 00:44

Det händer inte mycket vare sig resistansmässigt eller kapacitansmässigt på 2 m.

Byt till det som underlättar städningen (så kanske du sliper kortslutningar också).
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-05-27 07:02

MagnusÖstberg skrev:Det händer inte mycket vare sig resistansmässigt eller kapacitansmässigt på 2 m.

Byt till det som underlättar städningen (så kanske du sliper kortslutningar också).

Hm, så det här om "...fördelen med monoblock är att kunna få extremt korta högtalarkablar, hvilket gynnar baskontroll mm..." är bara ytterligare en nys-ning, kanske...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-05-27 07:35

Tror det är lättare för slutstegen att driva en längre högtalarkabel än för försteget att driva en lång signalkabel. Min princip är, ju högre signalnivå desto längre väg kan den transporteras med små förluster.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-27 08:18

Strmbrg skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det händer inte mycket vare sig resistansmässigt eller kapacitansmässigt på 2 m.

Hm, så det här om "...fördelen med monoblock är att kunna få extremt korta högtalarkablar, hvilket gynnar baskontroll mm..." är bara ytterligare en nys-ning, kanske...
Baskontrollen erhålls genom att inte införa serieresistans (som ökar q-värden och kan leda till resonant beteende) vilket korta högtalarkablar är bra motmedel mot..

Men det är löjeväckande att det används som argument för monoblock eftersom det är busenkelt att göra högtalarkablar som inte tillför så mycket serieresistans att det är betydelsefullt även upp mot längder som är större än allaa vardagsrum som finns (såvida man inte har vardagsrummet i en flyghangar).

Branchen är konstig och frångår helt fysikens lagar.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-05-27 08:43

Om slutstegen är känsliga för kapacitiva laster (vissa rörsteg är väl det) så är det väl bättre ju kortare kablar det är?

Kapacitansen ökar ju med diametern och hur tätt ledarna sitter, och med kortast möjliga kablar kan man ha liten diameter, samt att man kan även dra isär ledarna eftersom induktansen ändå är ganska liten med så korta kablar.

Typ?

Om slutsteget även har väldigt låg dämpfaktor kanske serieresistansen är bra att minimera.

Nästa

Återgå till Teknikforum