Moderator: Redaktörer
schmutziger skrev:Varför skulle du vilja fläta hela kabeln?
Nöj dig med att fläta sista centimetrarna som LTS förespråkar om du känner för att använda 4-ledare
m_persson79 skrev:Har du inga problem med styvheten så finns det ingen anledning att byta ut dem. Ha dem som vanligt (det har jag). En 4-fläta måste vara mycket styv och jag tror inte du prickar dem i ett blindtest.
Strmbrg skrev:m_persson79 skrev:Har du inga problem med styvheten så finns det ingen anledning att byta ut dem. Ha dem som vanligt (det har jag). En 4-fläta måste vara mycket styv och jag tror inte du prickar dem i ett blindtest.
Mycket styv för att fungera bra menar du?
m_persson79 skrev:Strmbrg skrev:m_persson79 skrev:Har du inga problem med styvheten så finns det ingen anledning att byta ut dem. Ha dem som vanligt (det har jag). En 4-fläta måste vara mycket styv och jag tror inte du prickar dem i ett blindtest.
Mycket styv för att fungera bra menar du?
Nänä. Bara att den lär vara så styv att en 40 cm-krök känns jobbig. Har dock inte testat!
KarlXII skrev:EKK är skitjobbig och jag kommer ALDRIG att använda den igen.
Nu ligger den iofs på plats och får ligga.
Mest där för att det är lite jobbigt att ta bort den.
Varför ta bort den då?
Jo, för att ibland när man dammsuger och kommer åt kabeln, så sprätter den ur knivbananen och om den oskalade delen kommer åt den andra terminalen säger väl slutsteget upp sig.
Strmbrg skrev:Mina sladdar är typ en sextio centimeter.
Svante skrev:Alltså EKK kan väl knappast 4-flätas? EK däremot borde gå att fläta. Eller så kör man med lampsladd.
RogerGustavsson skrev:Om den flätas får den nog rätt mycket längre "verksam" längd... Flätning är väl i första hand ett sätt att minska störningar, såväl instrålade som utstrålade?
Strmbrg skrev:Svante skrev:Alltså EKK kan väl knappast 4-flätas? EK däremot borde gå att fläta. Eller så kör man med lampsladd.
Hm, ja jag kanske inte har koll på vad den heter.
Det är hursomhelst fyra enkardeliga ledare i ett hölje.
Svante skrev:Strmbrg skrev:Svante skrev:Alltså EKK kan väl knappast 4-flätas? EK däremot borde gå att fläta. Eller så kör man med lampsladd.
Hm, ja jag kanske inte har koll på vad den heter.
Det är hursomhelst fyra enkardeliga ledare i ett hölje.
Ja, det är ju det jag menar. Det är svårt att fläta den i sitt hölje. När kabeln blir av med sitt hölje är det inte EKK längre utan EK.
E betyder enkardelig, första K:et betyder att inre isoleringen är av PVC, andra K:et betyder att den yttre isoleringen är av PVC. Finns inte den yttre isoleringen blir det bara EK.
Är jag petimetrig nu?![]()
Strmbrg skrev:Har "magistern" någon synpunkt på grundfrågan, huruvida det finns något relevant att vinna på att fläta ihop skiten?
Svante skrev:...
2. Avsaknad av avslutning vid högtalaren kan leda till vågutbredningsmässig reflexion i högtalaränden och en illa konstruerad förstärkare kan provoceras att självsvänga. Därav "lådan" i högtalaränden som finns på en del dyrkablar (och även LTS-kabeln). Den innehåller ett mptstånd och en kondensator för några tior. Jag tycker dock att det är fel sätt att fixa en dålig förstärkare på, och om den ligger så nära gränsen till självsvängning så ska man nog hellre byta ut förstärkaren.
...
-Martin- skrev:Svante skrev:...
2. Avsaknad av avslutning vid högtalaren kan leda till vågutbredningsmässig reflexion i högtalaränden och en illa konstruerad förstärkare kan provoceras att självsvänga. Därav "lådan" i högtalaränden som finns på en del dyrkablar (och även LTS-kabeln). Den innehåller ett mptstånd och en kondensator för några tior. Jag tycker dock att det är fel sätt att fixa en dålig förstärkare på, och om den ligger så nära gränsen till självsvängning så ska man nog hellre byta ut förstärkaren.
...
Enklast är väl att fixa till filterdelen till diskanten för att hantera dessa saker(?)
MagnusÖstberg skrev:Det händer inte mycket vare sig resistansmässigt eller kapacitansmässigt på 2 m.
Byt till det som underlättar städningen (så kanske du sliper kortslutningar också).
Baskontrollen erhålls genom att inte införa serieresistans (som ökar q-värden och kan leda till resonant beteende) vilket korta högtalarkablar är bra motmedel mot..Strmbrg skrev:MagnusÖstberg skrev:Det händer inte mycket vare sig resistansmässigt eller kapacitansmässigt på 2 m.
Byt till det som underlättar städningen (så kanske du sliper kortslutningar också).
Hm, så det här om "...fördelen med monoblock är att kunna få extremt korta högtalarkablar, hvilket gynnar baskontroll mm..." är bara ytterligare en nys-ning, kanske...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster