piP och pi60 i basregistret

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

piP och pi60 i basregistret

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-27 15:04

Jag har ju levt med mina piP en lång tid nu :wink: och det som jag tycker är mest fantastiskt är hur bra basen spelare i mitt betongrum, dvs rumsresonanserna, som jag tex har vid 61 hz, exciteras inte på samma, jobbiga sätt som med samtliga andra högtalare jag testat, detta får förstås som följd att basen upplevs mer artikulerad och torr, jättebra helt enkelt.

Det jag undrar är hur pi60 kommer att funka i detta avseende. Jag tänker att på måttliga/låga volymer spelar väl både piP och pi60 61 hz på ett liknande sätt, eller tror ni pi60 kan tänkas excitera min rumsresonanser på ett annat sätt?

Skulle vara intressant att höra vad ni, som gått från piP till pi60, kan berätta om uppgraderingen. Jag har läst i flera trådar att pi60 anses som mer lättplacerade än piP, stämmer det tycker ni? Om jag skulle skaffa pi60 så skulle dom hamna 30-35 cm från väggen och ca 60-70 cm från sidoväggarna.

Och ja, jag är jättenöjd med mina piP och är faktiskt beredd på att piP kan tänkas vara bättre än pi60 i mitt betongrum på 28 kvm. Men jag måste veta :D Ett alternativ är förstås basmoduler, men jag tycker det verkar krångligare.

Min familj kommer att få tillökning i september och då vill jag gärna att den nya lilla apan får det bästa möjliga ljud som marknaden erbjuder. Högtalarbyte kommer att vara i princip omöjligt efter/under nedkomst.

Edit: Rumsmåtten är LxBxH 8.5 3.55 2.45 (jag spelar på längden)
Hifi Is Great Everyday

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-05-27 15:29

Bra att du tänker på dina barns musikstil. Min son Stefan, var sex år då han ville att jag skulle spela in Pink Floyd och Mike Oldfield.

Nu är han en en mycket begåvad musiker.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-27 18:15

Svårt att veta, ingen av dem borde exitera resonanserna mindre än andra konventionella högtalare, om int de förståss varait lite hissade i det registret (det gös ju ibland för att ge ske av att högtalaren kan leverera "mycket" bas).
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-27 19:28

MagnusÖstberg skrev:Svårt att veta, ingen av dem borde exitera resonanserna mindre än andra konventionella högtalare, om int de förståss varait lite hissade i det registret (det gös ju ibland för att ge ske av att högtalaren kan leverera "mycket" bas).
Jag misstänker att det är så det är, det är kanske lockande att lägga en höjning i basen, precis innan högtalaren börjar rulla av. Fult som stryk är det.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-27 19:35

Fantastiskt vad kul stavning det blir ibland när tb inte hänger med och man inte slavläser innan man postar. Men det gick ju att förstå :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2009-05-27 20:12

piP rullar av ca 6 dB/oktav från 200 Hz till 50 Hz, för att sedan rulla av brantare runt avstämningen (34 Hz?). Jag har nu inte mätt på pi60, men misstänker en flackare avrullning i motsvarande frekvensdomän, baserat på att någon vidare underavstämning inte finns i den högtalaren. Så sett till högtalaren allena kan du nog vänta dig lite mer punch i pi60 vid 61Hz jämfört med 1 eller 2 oktaver högre, än vad är fallet hos piP.

Så här kan alltså piP bete sig vid 1 baffelbredds mätavstånd;

Bild
11010000

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-27 20:30

Hur blir det där mätt vid lyssningsplats, med tanke på att piP är avsedd att stå nära bakvägg som är dämpad just från 300hz och uppåt.

Borde det inte fylla ut just i det området där den till synes faller?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-27 20:36

Mr_Ekan skrev:piP rullar av ca 6 dB/oktav från 200 Hz till 50 Hz, för att sedan rulla av brantare runt avstämningen (34 Hz?).

Utan stödet från väggen bakom då, eller hur? Det jag mätt på piP och pi60 så är dom ganska lika i sitt uppförande, men du får en oktav till längst ner i pi60. Utan vägg får man precis det där fallet från runt 200 Hz.

Jag skulle gissa att basen hos Fredrika är lagom för att rummet ger för mycket bas i sina resonanser samtidigt som högtalaren inte har väggstödet och ger för lite bas. Summa lagom bas då. :)

Tidigare provade högtalare kanske är sådana som ger full skaft ända ner utan väggstöd, alternativt en översvullen bas med väggstöd.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-27 20:53

Synnerligen intressant läsning, självklart ska jag testa med pi60, så fort tillfälle ges, men det är göra era tankar.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-27 20:59

Då får du med dom två lägsta längsmoderna på 20 och 40Hz också .... :)

Vid dom frekvenserna är nästan alla väggar nära.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-27 22:03

phon skrev:Jag skulle gissa att basen hos Fredrika är lagom för att rummet ger för mycket bas i sina resonanser samtidigt som högtalaren inte har väggstödet och ger för lite bas. Summa lagom bas då. :)
När säger väggstöd, pratar du om den högre basen då? Jag har ju ett visst väggstöd av fönsterskivorna, iaf i basen högre upp i registret, eftersom det blir tydliga skillnader beroende på hur ifrån fönstret jag ställer högtalarna.

I dom nedre registen, där jag även har haft resonansproblem, borde det väl spela mindre roll om högtalaren placera 30 eller 5 cm från vägg?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2009-05-27 23:16

Mätningen som visas ovan inkluderar mkt riktigt inte bakvägg. Får se när det blir mätningar (av piP mm) med stöd av 1 och 2 väggar samt liggande på rygg mot golv. Jag hade även snygga mätningar på separat LP och HP, som söps bort i datorbytet häromsistens :cry:

phon, kan du tänka dig att dela lite mätresultat av pi60? Det vore hygglo!
11010000

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-28 00:26

_Fredrik_ skrev:
I dom nedre registen, där jag även har haft resonansproblem, borde det väl spela mindre roll om högtalaren placera 30 eller 5 cm från vägg?
Nej, det borde väl inte påverka därnere så mycket. Det kommer väl inte ut mycket 20Hz, men 40Hz borde väl slås an? Har du mätt nåt med högtalarna i rummet?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-28 00:31

Mr_Ekan skrev:Mätningen som visas ovan inkluderar mkt riktigt inte bakvägg. Får se när det blir mätningar (av piP mm) med stöd av 1 och 2 väggar samt liggande på rygg mot golv. Jag hade även snygga mätningar på separat LP och HP, som söps bort i datorbytet häromsistens :cry:

phon, kan du tänka dig att dela lite mätresultat av pi60? Det vore hygglo!

Söps bort ... :lol:

Mätningarna har jag mest för att jämföra med andra mätningar från samma plats. Dom är inte så tjusiga direkt, och inget jag lägger upp här. Det mest markanta är min rumsresonans på 36 Hz .... :D

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-05-28 07:39

Kan bli subjektivt bättre, kan bli sämre. Ofta tycker jag att pi60 pga friare rumsplacering inte slår an rumsresonanser i lika hög grad som piP (rättare sagt får ett mer distribuerat anslag av rumsresonanser), men i ditt fall Fredrika kan det vara tvärtom. Pi60 går ju djupare också, kanske på gott och ont i ditt större betongrum.

Om du är nöjd hade jag stannat där. Det är mycket pengar att lägga emellan och sett i prisvärdhet är piP svår att slå.
Tror att sonen blir nöjd också :wink: .

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-28 10:03

phon skrev:
_Fredrik_ skrev:
Nej, det borde väl inte påverka därnere så mycket. Det kommer väl inte ut mycket 20Hz, men 40Hz borde väl slås an? Har du mätt nåt med högtalarna i rummet?
Jag ahr inte gjor nån mätning med piP i rummet, bara med min Dynaudios, då läg problemen vid framförallt 61 hz, men också lite bråk vid 40 hz.
Maarten skrev:Kan bli subjektivt bättre, kan bli sämre. Ofta tycker jag att pi60 pga friare rumsplacering inte slår an rumsresonanser i lika hög grad som piP (rättare sagt får ett mer distribuerat anslag av rumsresonanser), men i ditt fall Fredrika kan det vara tvärtom. Pi60 går ju djupare också, kanske på gott och ont i ditt större betongrum.

Om du är nöjd hade jag stannat där. Det är mycket pengar att lägga emellan och sett i prisvärdhet är piP svår att slå.
Tror att sonen blir nöjd också :wink: .
Först och främst, jag kommer INTE köpa nya högtalare utan att ha provat dom först. Jag skulle inte bli förvånad om jag får dom basproblem ni beskriver, men hoppas då att pi60 inte kommer att vara överlägsna på övriga parametrar, rent subjektivt då, då blir det lättare att vara nöjd med piP.

Visst borde jag vara nöjd men jag är begåvad med hifi-girighet :oops:

Sonen? Det där visste inte ens jag 8O Men folk brukar ju ha koll på Faktiskt.se :D
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-05-28 10:08

_Fredrik_ skrev:Men folk brukar ju ha koll på Faktiskt.se :D

Nej dom har fel. Lilltjejen kommer säkert att köra ravemusik på högsta volym från att hon kan sätta igång skivan själv tills hon flyttar hemifrån! Du måste alltså skaffa kraftigare grejor.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-28 10:11

paa skrev:
_Fredrik_ skrev:Men folk brukar ju ha koll på Faktiskt.se :D

Nej dom har fel. Lilltjejen kommer säkert att köra ravemusik på högsta volym från att hon kan sätta igång skivan själv tills hon flyttar hemifrån! Du måste alltså skaffa kraftigare grejor.
Det var lite så jag tänkte, dock har alla mina barn var allergiska på svullen bas och resonanserna svullanden genererar.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2009-05-28 17:20

Mr_Ekan skrev:piP rullar av ca 6 dB/oktav från 200 Hz till 50 Hz, för att sedan rulla av brantare runt avstämningen (34 Hz?). Jag har nu inte mätt på pi60, men misstänker en flackare avrullning i motsvarande frekvensdomän, baserat på att någon vidare underavstämning inte finns i den högtalaren. Så sett till högtalaren allena kan du nog vänta dig lite mer punch i pi60 vid 61Hz jämfört med 1 eller 2 oktaver högre, än vad är fallet hos piP.

Bild

Är piP designade för att ha frekvensgång som en hängmatta? Vad är tänket bakom det isf, psykoakustik? :)
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-28 17:39

jonasz skrev:Är piP designade för att ha frekvensgång som en hängmatta? Vad är tänket bakom det isf, psykoakustik? :)
Ingen aning, men dom upplevs väldigt ohängmattiga dvs raka.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-28 18:06

jonasz skrev:
Mr_Ekan skrev:piP rullar av ca 6 dB/oktav från 200 Hz till 50 Hz, för att sedan rulla av brantare runt avstämningen (34 Hz?). Jag har nu inte mätt på pi60, men misstänker en flackare avrullning i motsvarande frekvensdomän, baserat på att någon vidare underavstämning inte finns i den högtalaren. Så sett till högtalaren allena kan du nog vänta dig lite mer punch i pi60 vid 61Hz jämfört med 1 eller 2 oktaver högre, än vad är fallet hos piP.

Bild

Är piP designade för att ha frekvensgång som en hängmatta? Vad är tänket bakom det isf, psykoakustik? :)

Du får räkna in detta i förhållande till "psykoakustiken" för att få en jämn frekvensgång.
Dem flesta andra högtalare har en "jämn frekvensgång" vid mätning, men inte som vi uppfattar den, dessa har en frekvensgång som tillsammans med deras spridningsmönster och Psykoakustiska egenskaper blir en linjär respons som vi uppfattar den och mer lik sätte som vi uppfattar ljud i vardagen.
Dem flesta högtalare tycker jag alltid låter "fel" på något sätt, dessa låter helt enkelt bara "rätt" och det är i alla fall bevis nog för mig för att dem är bra :)
Alltså, när inget känns "fel" och allt känns "rätt" och detta oavsett musik stil, då är det så bra som det kan bli! 8)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-28 18:39

Pip är väl specad till -+2,5 dB medans pi60 +-1dB.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-28 18:47

detta är väll mätt i någon slags miljö med någon reflekterande yta dessutom och det ställer till tonkurvan också :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-05-28 21:27

För att visa hur olika mätningar kan se ut visar jag en mätning jag gjorde på piP:

Bild

Här ser den inte ut att ha så mycket hängmatta... :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-05-28 21:31

norman skrev:För att visa hur olika mätningar kan se ut visar jag en mätning jag gjorde på piP:

Bild

Här ser den inte ut att ha så mycket hängmatta... :)

Snyggt. Men varför inte under 100 Hz?

/ B

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-05-28 21:40

Bill50x skrev:Snyggt. Men varför inte under 100 Hz?

Mätte med mls-brus och skar då bort det jag tyckte borde bli fel p.g.a. mätmetoden. Det är dock en gammal mätning så jag har inte riktigt koll på exakt hur jag mätte, har för mig att det var med högtalaren hyffsat nära en vägg med lite dämpning (med rätt hög ytreflektion...).

Men, man skall nog inte fästa för stor vikt vid enstaka mätningar på nätet eller i tidningar oavsett om dom ser bra ut eller dåliga, är helt enkelt för mycket som kan påverka som man inte har koll på. (om man mäter själv kan man ju flytta runt micen en massa och flytta högtalaren och mäta i olika vinklar m.m. tills man får en bättre bild av hur den egentligen beter sig)

Återgå till Wänner af Ino