EngelholmAudio skrev:"Ledande" är ju reklamsnack så det luktar ända hit!![]()
Ni har varit inne på det och frågat om det är flest sålda skivor eller bäst/dyrast utrustning.
På nått sätt borde ju kvaliten, såväl teknisk som lyssningsmässig, vara bestämmande för epitetet LEDANDE.
Egentligen borde det bara finnas EN ledande studio. Men visst - kanske kan det bli delad första plats och således kan det finnas TVÅ ledande studiosar!
Det är klart att "ledande" är reklamsnack. Om jag tillverkar en högtalare som jag (kanske tom på goda grunder) anser "bäst" blir naturligtvis studios som använder dessa "ledande".
Men är man lite seriös inser man snart att ledande kan vara så mycket. Precis som skönhet ligger i betraktarens öga ligger epitetet "ledande" i den som använder uttrycket. Några har redan varit inne på detta, gäller det ljudkvalité kanske Studio Blue är en av de ledande i Sverige/Europa/Världen - vad vet jag. Men i antal släppta fonogram av bra kvalitet är dom väl inte ens med på Sverige Top-100?
Jag tycker inte alls att ledande "naturligtvis" ska spegla den tekniska kvaliteten på utrustning. Däremot tycker jag att den som använder uttrycket ledande ska vara tydligare i vilket avseende det gäller. Jag gissar att en duktig ljudtekniker kan producera tämligen välljudande fonogram med en medioker utrustning, även för ganska kvalificerad lyssning. Jag själv däremot, skulle inte kunna göra en välljudande inspelning oavsett vilken utrustning jag än har till förfogande
/ B