Nagrania skrev:Jag tycker att den här och alla andra debatter i ämnet visar en hel del okunskaper om hur det går till i branschen. Ni fattar ju uppenbarligen inte vad skivbolaget och kunderna vill ha.
Jo, men de har fel.
Det kan t.ex vara så att en producent säger att han vill att hans skiva ska låta lika starkt som en annan skiva (X) låter.
Han har kanske inte volymkontroll på sin stereo hemma?
En sak som jag också skulle vilja upplysa om är att om man spelade in allt som ni tycks önska med två mikrofoner ja ni skulle bli förvånade över hur trist det mesta skulle ljuda. Saken är den att det egentligen bara är akustisk musik som i vissa fall kan spelas in med två mikrofoner...och då säger jag i vissa fall. Jag också tala berätta för er om ni nu vill höra...det är så att om man inte alls använder kompressor så kommer musiken att låta ganska så trist i många fall, kanske t.o.m i de flesta fallen. Nu talar jag om pop och rock men även i jazzmusik kan det ibland behövas kompressor för att få fram vissa sound eller för att jämna nivåerna i en live inspelning. Om vi ljudtekniker inte gör som kunden vill ha det så blir vi av med jobbet så enkelt är det.
Helt okej att det fixas till så artisten är nöjd med sin musik i studion.
Men därefter SKALL det ges F*N i att röra det! Ut på platta bara!
Görs det något därefter så är det ju inte artistens uttryck längre!
Jag tror att ni hifinördar får helt enkelt hålla er till dom små audiofila skivmärkena.
Fler människor hade uppskattat bättre plattor/bättre musik om de hade fått chansen. Men begär inte att den stora massan själva skall förstå att de blir lurade på konfekten!
För en tid sedan renoverade jag en direktcuttad skiva från 1972 som antagligen var inspelad utan några som helst aggremanger. För att man skulle kunna tillgodgöra sig denna härliga musiken var man tvungen att lyssna med mycket högnivå...hur många kan göra det utan att störa sin omgivning.
Ah, du menar att det fanns dynamik i plattan. Det måste vara hemskt, va?
Jag pratade med en kollega och han berättade att just var klar med en skiva men är nu tvungen att be mastraren att "trycka upp musiken för annars kommer inte radiostationerna att spela skivan".
Jaha? Du menar på fullt allvar att radiostationer väljer låtar efter nivå och inte för att det är bra musik? Dags att såga ned lite radiomaster då kanske...
Att man lyfter det så att man nyttjar samtliga bitar på starkaste partier, det är självklart... men att sabba hur röster och instrument beter sig genom att slopa alla ppp, pp & kanske p för att få allt att vara FFF det har väldigt lite med musik att göra.
Ett klart gångbart alternativ hade ju varit att skicka en specialmastring till radiostationerna - eftersom dessa själva komprimerar så pass mycket så låter ju ändå skivan som folk själva köper annorlunda, så det spelar ju ingen roll. Best of both worlds = både radiospelning och en kvalitetsprodukt som folk hajar till när de drar igång hur pass bra det låter.
It's all fun and games until Darth Vader comes.