Moderator: Redaktörer
crion skrev:Är det någon som har lyssnat i detta rum? Ser härligt ut.
Nefilim skrev:För lite mattor på golvet. Varför ska dessutom merparten av alla högtalare konstrueras för att stå så långt ut i rummet, när det finns mycket bra högtalare som ska stå thight mot bakvägg? Ino och Carlsson t.ex.
Piotr skrev:Placeringen man ser på bilden kan sägas vara nära ideal vad det gäller att få en så jämn rumsrespons som möjligt vid låga frekvenser. Eller annorlunda uttryckt, man drar igång rumsresonanserna i mindre grad än vid nära-vägg-placering.
Jag är själv skeptisk dock till en högtalare av standardtyp med odämpad bakvägg. Det blir ju mest låga frekvenser som drar bakåt och reflekteras mot bakväggen vilket ger en mörk rumsklang. Detta kan kompenseras till viss del genom att inte ge högtalaren en full baffelstegskompensering men det betyder ju att en del av det ljudet som utgör fundamentet i musiken (80-500Hz eller så) blir fördröjt tidsmässigt iom. att det måste gå via bakväggen/högtalarväggen.
I stort sett samma uppställning men med ordentligt med dämpning på de yttre tredjedelarna av högtalarväggen är min melodi för att balansera det hela och få ett bra resultat, detta oavsett lådhögtalare eller dipoler.
/Peter
KarlXII skrev:Det är inte dämpat på bilden, men med största säkerhet ytterst väldiffuserat. Skulle tippa på att, helt utan att ha varit där, att det är diffusorer bakom alla vita paneler.
shifts skrev:De där rummen har väl även gömda basfällor vill jag minnas. Tror det fram-
kommit i någon tråd där en anställd på Svanå miljöteknik kom in och deltog.
Nefilim skrev: Varför ska dessutom merparten av alla högtalare konstrueras för att stå så långt ut i rummet, när det finns mycket bra högtalare som ska stå thight mot bakvägg?
KarlXII skrev:Det är inte dämpat på bilden, men med största säkerhet ytterst väldiffuserat. Skulle tippa på att, helt utan att ha varit där, att det är diffusorer bakom alla vita paneler.
Piotr skrev:shifts skrev:De där rummen har väl även gömda basfällor vill jag minnas. Tror det fram-
[speculation]
Som sannolikt jobbar i området 30Hz-80Hz och kvar har vi övre basen och låga mellan som reflekteras mot bakväggen.
[/speculation]
/Peter
shifts skrev:De där rummen har väl även gömda basfällor vill jag minnas. Tror det fram-
crion skrev:Är det någon som har lyssnat i detta rum?
Almen skrev:crion skrev:Är det någon som har lyssnat i detta rum?
Jovars. Obefintlig bas, ingen direkt dynamik, samt en lite utsmetad diskant. Inte illa direkt, men inte så upphetsande heller.
Men enligt Marten själva så berodde det på att jag dels aldrig hört något bra system, dels inte hade råd med Marten. Så vad vet jag...?
MattiasKarlsson skrev:Har inte lyssnat än men ska försöka göra det. Sen tycker jag det ser fördjävligt ut men det är en annan sak
Objektivisten skrev:Är du överhuvudtaget intresserad av att någonsin köpa någon Marten-produkt eller något som de tillhandahåller? Varför ska Marten ödsla arbetstid på Dig? De tillhandahåller väl knappast en utställningslokal? Mvh
Almen skrev:Objektivisten skrev:Är du överhuvudtaget intresserad av att någonsin köpa någon Marten-produkt eller något som de tillhandahåller? Varför ska Marten ödsla arbetstid på Dig? De tillhandahåller väl knappast en utställningslokal? Mvh
En fråga, vad betyder "Mvh" egentligen?
dimitri skrev:Objektivistens fråga till Mattias kunde kanske formulerats annorlunda men har viss giltighet. Trots att jag är granne med MD har jag aldrig besökt dem just av den anledningen att jag inte är en potentiell kund. Leif O som jag växlar några ord med ibland på gatan tycker att det är trams från min sida men jag kan ändå inte med att "besvära".
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster