Världsklass, Marten!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-28 19:01

Har inte lyssnat än men ska försöka göra det. Sen tycker jag det ser fördjävligt ut men det är en annan sak :lol:
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-05-28 19:09

crion skrev:Är det någon som har lyssnat i detta rum? Ser härligt ut.

Bild

För lite mattor på golvet. Varför ska dessutom merparten av alla högtalare konstrueras för att stå så långt ut i rummet, när det finns mycket bra högtalare som ska stå thight mot bakvägg? Ino och Carlsson t.ex.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-05-28 19:15

Nefilim skrev:För lite mattor på golvet. Varför ska dessutom merparten av alla högtalare konstrueras för att stå så långt ut i rummet, när det finns mycket bra högtalare som ska stå thight mot bakvägg? Ino och Carlsson t.ex.

om jag har förstått saken rätt ger det ett virituellt djup som kan vara tilltalande.
Jag är ledig hela sommaren och hoppas på att få lyssna på både högtalarna och det häringa Level 3 rummet, jag hoppas även på att få besöka en viss källare.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-05-28 19:18

Placeringen man ser på bilden kan sägas vara nära ideal vad det gäller att få en så jämn rumsrespons som möjligt vid låga frekvenser. Eller annorlunda uttryckt, man drar igång rumsresonanserna i mindre grad än vid nära-vägg-placering.

Jag är själv skeptisk dock till en högtalare av standardtyp med odämpad bakvägg. Det blir ju mest låga frekvenser som drar bakåt och reflekteras mot bakväggen vilket ger en mörk rumsklang. Detta kan kompenseras till viss del genom att inte ge högtalaren en full baffelstegskompensering men det betyder ju att en del av det ljudet som utgör fundamentet i musiken (80-500Hz eller så) blir fördröjt tidsmässigt iom. att det måste gå via bakväggen/högtalarväggen.

I stort sett samma uppställning men med ordentligt med dämpning på de yttre tredjedelarna av högtalarväggen är min melodi för att balansera det hela och få ett bra resultat, detta oavsett lådhögtalare eller dipoler.

/Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-05-28 19:21

Piotr skrev:Placeringen man ser på bilden kan sägas vara nära ideal vad det gäller att få en så jämn rumsrespons som möjligt vid låga frekvenser. Eller annorlunda uttryckt, man drar igång rumsresonanserna i mindre grad än vid nära-vägg-placering.

Jag är själv skeptisk dock till en högtalare av standardtyp med odämpad bakvägg. Det blir ju mest låga frekvenser som drar bakåt och reflekteras mot bakväggen vilket ger en mörk rumsklang. Detta kan kompenseras till viss del genom att inte ge högtalaren en full baffelstegskompensering men det betyder ju att en del av det ljudet som utgör fundamentet i musiken (80-500Hz eller så) blir fördröjt tidsmässigt iom. att det måste gå via bakväggen/högtalarväggen.

I stort sett samma uppställning men med ordentligt med dämpning på de yttre tredjedelarna av högtalarväggen är min melodi för att balansera det hela och få ett bra resultat, detta oavsett lådhögtalare eller dipoler.

/Peter

Det är inte dämpat på bilden, men med största säkerhet ytterst väldiffuserat. Skulle tippa på att, helt utan att ha varit där, att det är diffusorer bakom alla vita paneler.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-05-28 19:28

KarlXII skrev:Det är inte dämpat på bilden, men med största säkerhet ytterst väldiffuserat. Skulle tippa på att, helt utan att ha varit där, att det är diffusorer bakom alla vita paneler.

Ja fast diffusorerna ändrar ju inte på högtalarens energirespons, endast på väggens egenskaper. Vill man ha god diffusion ner till 100Hz (vilket kan vara ett gott riktmärke för dämpning om målet är jämnare energirespons i det viktiga 100Hz-10kHz området eller så..) så krävs ett diffusordjup på ung. en meter. :)

/Peter

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-05-28 19:33

De där rummen har väl även gömda basfällor vill jag minnas. Tror det fram-
kommit i någon tråd där en anställd på Svanå miljöteknik kom in och deltog.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-05-28 19:35

shifts skrev:De där rummen har väl även gömda basfällor vill jag minnas. Tror det fram-

[speculation]

Som sannolikt jobbar i området 30Hz-80Hz och kvar har vi övre basen och låga mellan som reflekteras mot bakväggen.

[/speculation]

/Peter

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2009-05-28 20:40

[speculation]

Som sannolikt jobbar i området 30Hz-80Hz och kvar har vi övre basen och låga mellan som reflekteras mot bakväggen.

[/speculation]

/Peter[/quote]

Jag skulle tro att "övre bas och låga mellan" också tas om hand om. Dessa diffusorpaneler brukar som jag har förstått det monteras med ett visst avstånd till väggen bakom och kan därigenom också fungera som basabsorbenter när man borrar hål i dem(helmholtz).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-05-28 21:34

Nefilim skrev: Varför ska dessutom merparten av alla högtalare konstrueras för att stå så långt ut i rummet, när det finns mycket bra högtalare som ska stå thight mot bakvägg?

För att det ser häftigt ut. Du köper ju inte högtalare för 500k och gömmer inne vid väggen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-05-28 21:38

KarlXII skrev:Det är inte dämpat på bilden, men med största säkerhet ytterst väldiffuserat. Skulle tippa på att, helt utan att ha varit där, att det är diffusorer bakom alla vita paneler.

Gränsen mellan diffusion och dämpning är flytande, och huruvida rummet på bilden är dämpad eller inte kan inte jag bedömma utfrån denna bild.

Rummet ser i alla fall betydligt trevligare ut rent vissuellt än andra "svanå-rum" jag har sett.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-05-28 21:44

Dom högtalarna spelar väl för glatta livet om man ger dom 0,6W, ja som mina lurar. Fast jag har kanske gjort en groda när jag beräknat wattantalet?

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-05-28 22:00

Piotr skrev:
shifts skrev:De där rummen har väl även gömda basfällor vill jag minnas. Tror det fram-

[speculation]

[/speculation]

/Peter

väl talat där Pettan :D

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-05-28 22:59

Haha, "Pettan".. det var länge sedan någon kallade mig för det!! :D

/Peter

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2009-05-28 23:35

Ja, hålen i taket går förmodligen upp till stora basfällor. Likaså är det typ tapetserat basfällor längsmed hela taket och längsmed hela golvet. Target är +-1dB för alla frekvenser om jag inte minns helt fel. Jag kan också tänka mig att denna transparens gör att många undrar vart basen "tagit vägen" då man inte har sin 35-40Hz "lovehump" hemifrån :wink:

Hur många dB SPL skiljer 1KHz vs 20-40Hz i ett rum designat av Ingvar? Jag har för mig att han kompenserar eller lägger basområdet ett par dB högre av någon psykoakustisk anledning(?)

Jag håller själv på och funderar om jag skall dämpa/kompensera bort all "överflödsbas" i det området i lyssningsposition eller behålla lite grand, finns 15dB att ta av :lol:
100% Digital

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-28 23:41

Frågan är vad poängen är. Att det låter "rätt" eller om det ska mäta rätt?
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-05-28 23:45

crion skrev:Är det någon som har lyssnat i detta rum?

Jovars. Obefintlig bas, ingen direkt dynamik, samt en lite utsmetad diskant. Inte illa direkt, men inte så upphetsande heller.

Men enligt Marten själva så berodde det på att jag dels aldrig hört något bra system, dels inte hade råd med Marten. Så vad vet jag...?

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2009-05-29 00:03

Almen skrev:
crion skrev:Är det någon som har lyssnat i detta rum?

Jovars. Obefintlig bas, ingen direkt dynamik, samt en lite utsmetad diskant. Inte illa direkt, men inte så upphetsande heller.

Men enligt Marten själva så berodde det på att jag dels aldrig hört något bra system, dels inte hade råd med Marten. Så vad vet jag...?

Det kan jag förstå. Om jag hade kört Coltrane skulle jag kompletterat med bastorn och använda dem som toppar. Speciellt i ett så stort rum (50KVM?) utan rumsmoder.

Jag är lite nyfiken hur det skulle låta med ett större system.
100% Digital

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-05-29 00:05

Almen skrev:

Bra reklam... :lol:

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-29 00:06

Något som vore intressant är att höra ett Marten system i ett rum gjort av Ingvar och sen tvärtom, ett Ino system i ett svanå3 rum. Det är ju svårt att bedömma rummet utan verklig referens från högtalarna. Har man bara hört dom i det rummet så kan man fråga sig, är det rummet eller högtalarnas "fel" att det låter så?
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-05-29 00:19

MattiasKarlsson skrev:Har inte lyssnat än men ska försöka göra det. Sen tycker jag det ser fördjävligt ut men det är en annan sak :lol:

Är du överhuvudtaget intresserad av att någonsin köpa någon Marten-produkt eller något som de tillhandahåller? Varför ska Marten ödsla arbetstid på Dig? De tillhandahåller väl knappast en utställningslokal? Mvh
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2009-05-29 00:20

Jag har tänkt på det där. När man är "van" vid heltäck så vill man ha den där 0,7dB dämpning vid 4KHz per kvm.

Slänger man in en heltäck i ett level 3 rum tror jag man känner igen sig lite, sen är det det med basen. Hur mycket skall den vara höjd för att man skall känna sig bekväm? Dessutom konstruktionerna för svenska förhållanden kanske väntar sig att en lovehump skall tas vid vid 35-40Hz.

Vad händer när vi dämpar bort "lovehumpen"? Upplever vi att det blir för klinisk bas till en början? Vänjer vi oss vid korrekt basnivå på ljudet?
100% Digital

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-29 00:23

Frågan är väl mer, vad är korrekt basnivå? Vad låter neutralt och exakt vad är det vi upplever?
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-05-29 00:28

Objektivisten skrev:Är du överhuvudtaget intresserad av att någonsin köpa någon Marten-produkt eller något som de tillhandahåller? Varför ska Marten ödsla arbetstid på Dig? De tillhandahåller väl knappast en utställningslokal? Mvh

En fråga, vad betyder "Mvh" egentligen?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-05-29 00:30

crion skrev:Vad händer när vi dämpar bort "lovehumpen"? Upplever vi att det blir för klinisk bas till en början?

Ja.

Vänjer vi oss vid korrekt basnivå på ljudet?

Ja.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-05-29 00:34

Almen skrev:
Objektivisten skrev:Är du överhuvudtaget intresserad av att någonsin köpa någon Marten-produkt eller något som de tillhandahåller? Varför ska Marten ödsla arbetstid på Dig? De tillhandahåller väl knappast en utställningslokal? Mvh

En fråga, vad betyder "Mvh" egentligen?

Att frågan är ställd utan att göra några personliga antaganden och dömanden. Men jag håller med om att det lät lite illa, ber om ursäkt till Mattias för det. Jag är väl miljöskadad, med människor som bara ställer krav. Mvh

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-05-29 07:38

Då är jag bra för Denne är liten i kraven speciellt nu när det visade sig att jag bara kör med 0,6W. Och det är ju så nu att jag kan dela ut distorsion eftersom jag ingen har från anläggningen så jag får all över, fast du Obje... har väl så du klarar dig fortfarande?? :)

dimitri

Inläggav dimitri » 2009-05-29 09:26

Objektivistens fråga till Mattias kunde kanske formulerats annorlunda men har viss giltighet. Trots att jag är granne med MD har jag aldrig besökt dem just av den anledningen att jag inte är en potentiell kund. Leif O som jag växlar några ord med ibland på gatan tycker att det är trams från min sida men jag kan ändå inte med att "besvära".

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2009-05-29 09:41

Den där höjningen som det pratas om i basen kanske är av mätteknisk natur.
Har dessutom för mig att den där kurvan som ser ut som en skidbacke också är nån form av THX target kurva i en speciell mätpostition (med en viss typ av mic).
Det är en liten bulle i botten på frekvensregistret och en lätt avrullning i toppen. Kanska har det att gör med att man använder en rundtagande mic?
ett bra rum!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-05-29 11:20

dimitri skrev:Objektivistens fråga till Mattias kunde kanske formulerats annorlunda men har viss giltighet. Trots att jag är granne med MD har jag aldrig besökt dem just av den anledningen att jag inte är en potentiell kund. Leif O som jag växlar några ord med ibland på gatan tycker att det är trams från min sida men jag kan ändå inte med att "besvära".

Alltså, jag tycker det är helt okej om man t ex presenterar sig o berättar att "jag är hifi-intresserad bla bla inte köpa något nu bla bla är det okej om jag lyssnar lite bla bla.." En ice-breaker helt enkelt. Då tror jag man kan ha en mycket trevlig och roande stund ihop. Och skulle man vara intresserad av något specifikt och gå i uppgraderingstankar bör man väl berätta det. Jag begär ju inte att få provköra nyaste Mercedesen om jag inte eventuellt tänker köpa densamma, däremot är det väl okej att titta på bilen och förklara för säljaren att jag bara kikar lite för jag har ett bilintresse men har inte råd just nu. Därefter är bollen så att säga hos säljaren. Men respekt för Marten och deras arbete. Mvh

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi