Shakti goes automotive..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-11-30 01:32

Martin: Vore precis lika trevligt med bevis på att man inte kan höra skillnad 8)

Hmm...var gränsen går för mig....svårt att säga....kan väl säga rumsakustik då :lol: Var går gränsen för dig?
Jag har faktiskt testat Shakti själv men hörde ingen skillnad...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-30 01:36

Martin: Vore precis lika trevligt med bevis på att man inte kan höra skillnad
:) Men det går ju inte att bevisa frånvaron av något som sagt... Bevisbördan ligger alltså på de som påstår att de hör skillnad och tycker att alla ska tro på /acceptera det.

Fattar inte :roll: , Rumsakustik? Är det bluff då eller tycker du? :lol: (<- obs hån :) )
Senast redigerad av Martin 2004-11-30 01:40, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-30 01:37

marbrink skrev:Style: Då är alltså de som köper Shakti "bara lite godtrogna/lättlurade"

Du verkar duktig på att döma människor du 8O

ja att säga att de som köpt Shakti är lite godtrogna/lättlurade kräver ingen djup människokännedom. Det är är inte att "döma" människor dock. Att "döma" någon associerar jag med att se ned på dem och det gör jag verkligen inte. Jag ser däremot ned på företaget Shaktí som utnyttjar folks godtrogenhet och okunskap för att tjäna pengar.
Dogmatisk Mac-Taliban

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-11-30 01:45

Martin: Så de som påstår att det inte gör skillnad behöver inte bevisa nåt? Det låter ju alldeles utmärkt! :lol: Speciellt när man vill spy galla över en massa prylar...
Det verkar som de som tycker Shakti gör skillnad inte känner att de behöver bevisa nåt för er. Tror inte de vill det heller efter alla såna här trådar...

Det där med rumsakustik var givetvis ett skämt!!

Style: Nu är det alltså lättlurade och godtrogna människor med okunskap som köper Shakti :)

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-30 01:51

marbrink skrev:Style: Nu är det alltså lättlurade och godtrogna människor med okunskap som köper Shakti :)

JA
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-30 02:22

Style skrev:
marbrink skrev:Style: Då är alltså de som köper Shakti "bara lite godtrogna/lättlurade"

ja att säga att de som köpt Shakti är lite godtrogna/lättlurade kräver ingen djup människokännedom. Det är är inte att "döma" människor dock. Att "döma" någon associerar jag med att se ned på dem och det gör jag verkligen inte. Jag ser däremot ned på företaget Shaktí som utnyttjar folks godtrogenhet och okunskap för att tjäna pengar.

Såå? På vilka grunder påstår du att de som (tror sig) hört skillnad med och utan Shakti är godtrogna och lättlurade? Hur kan du påstå att denna bedömning inte kräver någon djup människokännedom?

Jag stretar inte emot i sak, jag har aldrig hört Shakti och jag betvivlar dess verkan. Men min erfarenhet av människor är att all förståelse av deras (vårt) beteende kräver en relativt djup förståelse. Vi människor är en mycket mer komplex varelse än vad många tror, även om vissa beteenden är mycket basala och förutsägbara.

Jag är inte heler så dogmatiskt inställd till placebo-effekter - tror vi att något är bra, så är det så (för oss). Det betyder inte att det de fakto ÄR så, bara att det är en åsikt man måste ta hänsyn till när man till exempel konstruerar återgivningsapparatur.

Varför man har en förutfattad mening om dom som "gått på" Shakti, ja det är en annan fråga. Men tänk om dom har rätt?

/ B

Användarvisningsbild
CalleE

Inläggav CalleE » 2004-11-30 02:38

Ja, man är godtrogen och lättlurad om man går på att nått liknande fungerar på utlovat sätt och med utlovade prestanda. Magnetfältsstabilisatorer ska det vara ja?

Skärmade kablar och kabinett till trots så ska den där lilla underburken höja ljudet till nya nivåer?

Jag tvivlar! Sedan ser man att bilen ska gå snabbare, bättre och dra mindre bensin. Tänk vilka besparingar all världens biltillverkare och för all del båtmotortillverkare hade klarat med en sådan! En hel motorgeneration hade kunnat sparas in, man hade ju nått önskade krav på minskade utsläpp med en sten på motorhuven!

Man kanske skulle börja tillverka elektroniken i det där materialet, inga störningar där inte.

Vidare säljer de några halographer som ska forma om ljudet. Visst, funkar säkert! Det gör det även om man kastar ut alla bokhyllor och annat i rummet, det ger också skillnad! Men betala tusentals kronor för det? Nja!

Ytterliggare argument för de jordnära? Shakti verkar ha varit både indiska gudar som ska höja sexuell lust, eller iallafall väldigt rotat begrepp i New-Age och healing-rörelser.

Men när man tagit sin anläggning så långt man tycker sig komma och ljudet ändå redan är uppe på en rent spirtuellt religös nivå i upplevelsen, varför inte låta hårdvaran få en släng andlighet också?

Folk har faktiskt mördat varandra i århundraden pga trosuppfattningar, värre blir det när man satsat en förmögenhet och STOR del av sitt liv till att befästa den tron. Kom inte och kritisera det!

Men ändå, ingen har i övertygande fakta presenterat hur den tekniskt fungerar, varför ska man tro på det? När de dessutom är hutlöst dyra!

Man ska tydligen lägga den på sina kabinett för att få hörbart bättre ljud och vissa lyckas! Testa att ersätta Shaktin med vilken valfri stenbumling som helst, samma resultat? Troligtvis inte, med Shaktin finns en myt, men stenbumligen är bara död materia. Dessvärre kommer den ge samma stadga till kabinettet och därmed döda vibrationer på samma sätt. Trist att ha förstärkarlådor som behöver stagas upp för mängder med pengar!

Vi bor på en jordkula som är omgiven av ett magnetfält som ständigt rör på sig, polerna kan flytta sig flera km på några timmar. Dessutom finns ett elakt glödande klot som kastar strålning på oss, faktorer som effektivt tar död på sanningen att den måste ligga till sig för att ta hand om det aktuella magnetfältet i det rum den ska ligga!

Så länge det finns godtrogna människor med mindre naturvetenskapkännedom än pengar så kommer den här marknaden finnas, smarta affärsmän! Det kan man inte ta ifrån dem!
Never underestimate a large number of morons!

"För att skapa rock krävs en bra musiker, för att skapa rap krävs en kass uppväxt"

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-11-30 02:46

CalleE skrev:...Så länge det finns godtrogna människor med mindre naturvetenskapkännedom än pengar så kommer den här marknaden finnas, smarta affärsmän! Det kan man inte ta ifrån dem!

Underbart, jag tror du tog quinescencen i det hela och formulerade det väl.

Trevligt!
admin

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-30 04:05

marbrink skrev:Ingen har lyckats bevisa att Shakti fungerar.....men har någon lyckats bevisa motsatsen??

Delar utav vargpopulationen uti Norrland är Varulvar vars människoskepnader månlösa nätter
sitta o stämpla biljetter uti Biljettluckorna på T-bana Slussen ty... kan du bevisa motsatsen?
Inte? Således är delar utav vargpopulationen i Norrland i.s.Varulvar vars människoskepnader
månlösa nätter sitta o stämpla biljetter uti Biljettluckorna på T-bana Slussen!

NästaA* kan levitera föremål med enbart tankekraft ty kan du bevisa motsatsen, inte? Således
kan A*lltså levitera föremål enbart med tankekraft! Ja vi skulle kunna hålla på hela natten?
- JA* snällA* gör det!
Hmmmen en A*nnan gång kanske, god natt nu!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-30 09:34

Bill50x skrev:Såå? På vilka grunder påstår du att de som (tror sig) hört skillnad med och utan Shakti är godtrogna och lättlurade? Hur kan du påstå att denna bedömning inte kräver någon djup människokännedom?

/ B

Det ligger i definitionen av godtrogen/lättlurad
Dogmatisk Mac-Taliban

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-30 10:04

problemet är väl att de som använder dessa stenar är så övertygade om att de fungerar så de hör verkligen en skillnad.
det är väl det som gör att dessa människor reagerar så starkt eftersom deras upplevelse av en shakti-sten är att den ger skillnad.
dock är det ju en hel del skillnad att tro på shakti än tex gudar. förklaringen av vad en shakti är och gör stämmer inte för fem öre med vedertagen vetenskap så vitt jag kan förstå. vilket ju gör det svårt att tro på att de skulle göra sån skillnad som upplevs.

Homeopati är på samma sätt något som fortfarande inte är bevisat trots att så många förespråkar det och menar att det fungerar. visst det finns människor där det är svårt att motsäga sammanträffandet mellan deras intag av homeopatisk medicin och tillfrisknande från obotliga sjukdomar. trots detta så har man inte kunnat visa att det skulle fungera och sannolikheten är väldigt liten. medicinerna är nämnligen så utspädda så den aktiva ingrediensen finns inte kvar längre, det är alltså vatten. Det homeopaterna menar är att vattnet på nåt vis "minns" att det en gång innehållit den aktiva ingrediensen.
Så varför blir folk friska? Jag skulle nog vilja påstå att det handlar om tro mer än nåt annat. Placebo-effekt helt enkelt och ju mer hängiven troende du är destå mer effekt kommer vattnet ha.

På samma vis antar jag att de som tycker shakti fungerar tror så mycket på det att de verkligen hör en skillnad. Sen att den är inbillad spelar ingen roll för dem eftersom "det man inte vet tar man ingen skada av".
Men det är ju lite tråkigt att man ska lura sig själv och slänga ut så mycket pengar i onödan eftersom en inbillade effekten inte finns.

edit: ett problem med homeopati är att det fungerar på djur också.. där kan man väl knappast prata om placebo-effekt. en möjlig förklaring skulle kunna vara att djuren känner av hur människan som ger dom medicinen känner och på så sätt "blir övertygade" om att de ska bli friska.. Det är en möjlighet då djur har en annan empatisk förmåga än vi.

edit2: så det skulle bli "överföringsplacebo" mao.. :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-30 10:56

marbrink skrev:Martin: Så de som påstår att det inte gör skillnad behöver inte bevisa nåt?

Det är redan, sedan länge, bevisat att dom inte fungerar sóm tillverkaren påstår. Man måste inte bevisa samma sak om och om igen. Det räcker med en gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-30 18:01

Kraniet skrev:dock är det ju en hel del skillnad att tro på shakti än tex gudar. förklaringen av vad en shakti är och gör stämmer inte för fem öre med vedertagen vetenskap så vitt jag kan förstå. .

ehh, så diverse gudars existens kan bevisas med vetenskap menar du???

att tro på shakti och diverse gudar är för mig helt jämförbart då det är "sanningar" baserade på axiomet att det existerar en effekt eller ett gudomligt väsen. Så långt från naturvetenskap man kan komma
Dogmatisk Mac-Taliban

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-30 19:33

Style skrev:
Kraniet skrev:dock är det ju en hel del skillnad att tro på shakti än tex gudar. förklaringen av vad en shakti är och gör stämmer inte för fem öre med vedertagen vetenskap så vitt jag kan förstå. .

att tro på shakti och diverse gudar är för mig helt jämförbart då det är "sanningar" baserade på axiomet att det existerar en effekt eller ett gudomligt väsen. Så långt från naturvetenskap man kan komma

hehe jag jag ser att det måste saknas nåt ord.. eller kanske fel ord.. skillnad=likhet.. ibland undrar man om fingrarna verkligen gör det man säger åt dom.. :)
självklart är det ju samma sak att tro på gudar, övernaturliga väsen etc och shakti.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-11-30 20:30

Kraniet skrev:
Style skrev:

hehe jag jag ser att det måste saknas nåt ord.. eller kanske fel ord.. skillnad=likhet.. ibland undrar man om fingrarna verkligen gör det man säger åt dom.. :)
självklart är det ju samma sak att tro på gudar, övernaturliga väsen etc och shakti.

Då är alltså alla kristna, muslimer osv både godtrogna, lättlurade och har dålig kunskap! :lol:

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2004-11-30 20:51

Kraniet>
Jaha, nu är tydligen stora delar av världens befolkning "mindre begåvade",.. du vet verkligen hur man får nya vänner :lol:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-30 20:54

:) Kraniet, man kanske kan påminna om att ca. 95% av jordens befokning tror på någon form av övre väsen. Det är ganska många.

De som tror på shakti är nog lite mer lätträknade. :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2004-11-30 20:55

Ja, vad ska man säga, inget förvånar mig längre på detta forum 8O

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-30 20:58

marbrink skrev:
Då är alltså alla kristna, muslimer osv både godtrogna, lättlurade och har dålig kunskap! :lol:

Max säger: Väldigt många (kanske dom flesta) bygger hela sin världsuppfattning på sådant dom tror, helt utan att reflektera över huruvida deras idéer bygger på observationer av faktiska händelser.
T.ex. är Darwins idéer inte alls särskilt accepterade, många tror på astrologi, trots att ingen, någonsin, har kunnat visa att astrologi fungerar.

Det handlar inte så mycket om att vara godtrogen, om man är religös, utan snarare brist på eftertanke, brist på information mm beroende på tid och plats. På många håll i världen finns ingen källa till krisitsk information. Ingen ifrågasätter det prästen eller imamen säger.

Märkligare är dock att i ett land som sverige, som man tykcer borde vara hyggligt upplyst, så ligger astrolog-troendet ganska högt (såg någon undersökning nyligen som påkade på 25-30%), förnekandet av Darwins teorier på ungefär samma nivå, kanske till och med lite högre.
Folk tänker helt enkelt inte efter och många vill inte tänka efter. Man får en uppfattning serverad på ett fat. Varsågod och njut! Och många nappar. Enklet, inget tjafsande med kontroll av observationer eller bräkningar och sådant blaj.

Så att folk tror på shatki tycker jag inte är ett dugg konstigt. Hela New Age-rörelsen (som stora delar av HiFi-branchen står mycket nära) går som tåget!
Senast redigerad av Max_Headroom 2004-11-30 20:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-30 20:58

fbk: tycker du något (nytt) i frågan eller kände du bara för att skriva ett meningslöst inlägg?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2004-11-30 21:27

fbk: tycker du något (nytt) i frågan eller kände du bara för att skriva ett meningslöst inlägg?

:lol:

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-11-30 21:29

Max_Headroom: Tur att det finns "upplysta" människor som du och ett fåtal till på faktiskt.se! 8O :lol:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-30 21:33

Max> Inte för att jag är religös men att beräkna fram att gud inte finns verkar att lite konstigt. Om gud finns så är det väl knappast nått man skulle kunna tänka sig fram till och finns inte gud så gäller: "det går inte bevisa frånvaron av någonting"

Så att folk tror på gud är väl inte helt konstigt även om jag personligen inte gör det ( tror förövrigt inte på nån annan högre makt heller)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-30 21:36

Max skrev:
Folk tänker helt enkelt inte efter
Jag tror du har fel. De som tror på något religiöst har nog tänkt massor på det. Tro mig :) , jag ligger mitt mellan religion* och ateism, jag har tänkt/kännt massor på det och har frortfarande inte kommit fram till varken det ena eller andra. Jag vet helt enkelt inte, det verkar vara ett olösligt dilemma som så mycket annat.

Vissa väljer att tro på det ena eller det andra medans några väljer att inte tro alls pga för lite information. :)

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-11-30 21:41

Citat:

"Det som kan betecknas som övernaturligt(inom religion) är dock inte lika åtkomligt för olika vetenskaper utan här handlar det om tro och övertygelse. Religiös sanning handlar om personlig tro och erfarenhet."

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-30 21:43

Rydberg skrev:Max> Inte för att jag är religös men att beräkna fram att gud inte finns verkar att lite konstigt. Om gud finns så är det väl knappast nått man skulle kunna tänka sig frm till och finns inte gud så gäller: "det går inte bevisa frånvaron av någonting"

Så att folk tror på gud är väl inte helt konstigt även om jag personligen inte gör det (eller tror på nått annat heller för den delen)

Nu vet jag inte exakt hur off topic detta är, men ändå: Ett stort problem med religoner är det finns så många. Jag brukar fråga Jehovas Vittnen när dom kommer och bankar på ungefär enligt nedan:

MH: Jaha, så det ni säger är alltså rätt, då, Jehova är den enda Guden?
JV: Ja, visst serrö!
MH: Jaha, men alla andra, t.ex. hinduerna, har dom fel allihop då? Går dom runt och inbillar sig?
JV: Errr...
MH: Har ni något konkret som talar för att det ni säger är rätt, bortsett från eran bilbel? Har ni något som går att kontrollera i efterhand?
JV: Öhh, nej...
MH: Nähä! Varför inte då?
JV: Vi måste nog nu, det var trevligt att språkas, adjö!

Så, här är det ganska svårt att sälja shaktis, helande kristaller, vattenvirvlare, Gudar, mm så länge man inte kan hosta fram något konkret bevis på att den man försöker pådyvla mig (må det vara en produkt eller en uppfattning) faktsikt är något att ha, har någon effekt eller existerar.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-30 21:50

Max> Jag har skitbra argument till Jehovas, du vet när det blir Armageddon så tror de att ett visst antal till kommer himlen. Men de som dör innan Armageddon då, buffras de eller fylls platserna upp? Om de buffras så måste det ju finnas vissa urvalskriterier, hur stor är då chansen för mig som går med i Jehovas vid 27 års ålder mot en som vait medlem sen barnsben? Finns det platser kvar, om inte är det ju lönlöst att gå med i Jehovas nu! Osv.

Tyvärr har det inte kommit hit några Jehovas på länge :( 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-30 21:52

Min favoritreligion är f.ö. Scientologerna. De gör ett test på alla som söker sig dit som alltid resulterar i att man ska gå en inledande kurs som kostar mycket pengar. Priset på de efterföljande kurserna ökar exponentiellt. :lol:

Fast nu är det OT och mot reglerna osv. Sorry. :roll:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-30 22:06

Själv tycker jag att folk som betalar fantasipriser i Sverige för gamla Naddar med bristfällig kvalité också tror på ett högre väsen.
Detta iform av en ofelbar förening.

Själv tycker jag att folk får tro på vad dom vill bara dom mår bra av det och det inte går ut över någon annan. Raljerande inlägg av folk som tror att en teknisk utbildning eller intresse gör dom till för mer tyder snarare på en begränsad social kompetens.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2004-11-30 22:12

Själv tycker jag att folk som betalar fantasipriser i Sverige för gamla Naddar med bristfällig kvalité också tror på ett högre väsen.
Detta iform av en ofelbar förening.

Själv tycker jag att folk får tro på vad dom vill bara dom mår bra av det och det inte går ut över någon annan. Raljerande inlägg av folk som tror att en teknisk utbildning eller intresse gör dom till för mer tyder snarare på en begränsad social kompetens.

Bra inlägg Harryup :) Kul att se att det även finns människor på detta forum och inte bara "vet alltid bäst typer"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi