Hi-Fi - Gömmeri En extra upplevelse?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

ThePreTor1aN

Hi-Fi - Gömmeri En extra upplevelse?

Inläggav ThePreTor1aN » 2009-05-28 16:38

Ger det en extra musikupplevelse när man inte ser apparaterna, samt att det blir stilrent å snyggt?. Att gömma apparaterna är ju en aktiv handling/tweak, men är det värt det?.

Allt nuföritiden ska vara invall/inbyggt/invisible/wireless och automatiskt osv. Är det bara jag som tycker att det är tryggt att se volym ratten och displayen på förstärkaren så man vet rätt ljudformat är på?.

Vad är det denna tweak gör egentligen?.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Hi-Fi - Gömmeri En extra upplevelse?

Inläggav Max_Headroom » 2009-05-28 16:55

ThePreTor1aN skrev: Att gömma apparaterna är ju en aktiv handling/tweak, men är det värt det?.

Nä, det är mycket billigare och enklare att ha en påse eller hink på huvvet (så man inte ser nåt) istället.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-05-28 17:07

ThePreTor1aN skrev:
Vad är det denna tweak gör egentligen?.

Den omfördelar syre och kolhydrater från synhjärncellerna till hörselhjärncellerna.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-05-28 17:13

Min syn på saken är att gömmandet snarare innebär en omvandling; från dedikerad musikmaskin till vadå - ett ikeaskåp med fjärrkontroll? Att det med automatik skulle innebära en förbättring tycker jag är tveksamt.

Hur det än är så har man ett gränssnitt mot musiken, frågan är bara hur det ser ut. I hemmet borde man ju kunna komma fram till många bra lösningar, och gillar man inte utseendet på hifiapparatur så kanske de borde designas på fler olika sätt snarare än gömmas.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-05-28 17:59

Tror folk påvekas mycket av vad dom ser ock av andra .Brorsan var hos en bilstereohandlare för några år sen ,handlaren ville höra hur ljudet lät i hans bil . Han lyssnade ock blev imponerad av basen som han tyckte var ren ock djup .Brorsan öppnade skuffen ock då fick handlaren syn på basarna (billiga basar från brl) Då sa han ,ja jag tyckte att det lät lite konstigt (Vände alltså på en femöring när han såg va det var för grejer) Mycket vanligt förekommande skulle jag tro :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-28 19:43

Max_Headroom skrev:
ThePreTor1aN skrev: Att gömma apparaterna är ju en aktiv handling/tweak, men är det värt det?.

Nä, det är mycket billigare och enklare att ha en påse eller hink på huvvet (så man inte ser nåt) istället.

Men hur ljud korrekt blir det kan man ju råga sig..?! ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-05-28 20:11

DVD nu är måttet rågat och det händer ingenting? Eller du har skickat efter en hammare från Insjön? :?

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2009-05-29 07:49

phloam skrev:Min syn på saken är att gömmandet snarare innebär en omvandling; från dedikerad musikmaskin till vadå - ett ikeaskåp med fjärrkontroll?...

Ungefär samma uppfattning som jag har..
Men varför allt detta gömmeri?... Är det fult att ha framme en massa kapitalvaror som kostar pengar eller vadå... Det måste finnas något som har triggat igång gömmandet.

En förstärkare tex. som är gömd blir ju inte särskilt användarvänlig eller praktisk då man varken kan justera volymen eller något annat.

Jag lever i den värld där jag kan tycka att en "penna" är snygg och behöver inte nödvändigtvis gömma den ur åsynen om den inte skulle vara det. Kan leva med det helt enkelt.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2009-05-29 08:16

Tror det ibland kan bero på "den som bestämmer hemma" (som i mitt fall :oops: ). Dock står alltid luckan öppen till förstärkaren så jag ser inte fördelen med att den står i ett skåp med lucka.
Får nog ta upp det på ö-rådet.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-05-29 08:53

Empa skrev:Får nog ta upp det på ö-rådet.

Passa dig bara så att du inte blir utröstad. :twisted:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-05-29 08:58

ThePreTor1aN skrev:Ger det en extra musikupplevelse när man inte ser apparaterna, samt att det blir stilrent å snyggt?. Att gömma apparaterna är ju en aktiv handling/tweak, men är det värt det?.

Jag tror att detta är oerhört individuellt. Ungefär som design och betjäningskomfort. Det den ene är beredd att betala mycket för, vill den andre överhuvudtaget inte ha.

Hälsn. Michael

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2009-05-29 09:32

Vår hobby är hifi och musikåtergivning. Anledningen till att man spelar in är att man vill kunna spela av - och därigenom kunna göra fantastiska resor i tid och rum. Många av oss är beredda är göra en hel del för att maximera illusionen av att närvara vid det tillfälle då det musicerades. Det handlar om att minimera felen i inspelnings- och avspelningskedjan - att välja goda inspelningar, raka överföringar till cd, en anläggning med låg distorsionnivå och att ställa högtalarna i ett rum som inte lägger till oönskade resonanser och överdriven efterklang. Ett annat sätt att underlätta illusionen att man sitter i konsertlokalen (akustisk musik) eller kontrollrummet (studioproducerad musik) är att undanröja det som försvårar för våra sinnen att få den där illusionen. Ett viktigt sådant sinne är synen. Vi ser oftast inte fula fyrkantiga apparater med lysdioder, rattar och digitala räkneverk när vi lyssnar på musik i verkliga livet - vi ser människor som sjunger och spelar! Vi ser heller inte stora högtalare (utom när vi är på elektriskt förstärkta konserter). Anläggning och högtalare fyller heller ingen estetisk funktion i ett hem. Deras enda uppgift i hemmet är just att återge illusionen av att finnas med när det musiceras. Därför är det ur flera aspekter en väldigt bra - och dessutom billigt eller helt gratis - idé att som ett minimum flytta anläggningen ur synfältet och måla högtalarna i en diskret färg. Ännu bättre är att helt gömma anläggningen och styra den medelst fjärrkontroller. Högtalarna kan göras än mer osynliga genom att jobba med belysningen i lyssningsrummet. Sammanfattningsvis: ja, allt detta samverkar till en betydligt större upplevelse vid musiklyssning hemma och är definitivt värt besväret.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-05-29 09:52

Det Pekka skriver låter självklart för mig nu kan jag tycka, men jag hade inte
alls tänkt på det förrän jag blev utsatt för lyssning i ett mörkt rum. Sen har
jag upplevt det hemma senare och det erbjuder en ny dimension till
lyssningen, helt klart.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-05-29 10:54

PekkaJohansson skrev:Anläggning och högtalare fyller heller ingen estetisk funktion i ett hem.

Ah, där måste jag protestera! :) Se nedan.

Deras enda uppgift i hemmet är just att återge illussionen av att finnas med när det musiceras.

Inte den enda, enligt mig..! De kan mycket väl inta en central position, både estetiskt och användarmässigt, i hemmet för hifi/musikentusiasten. Man kan lika gärna säga att de kan utgöra en naturlig centralpunkt för musiklyssnandet som aktivitet i hemmet.

Det finns inget annat än högst personlig preferenser för vad som är att föredra vad gäller den biten.

Sen är det också en fråga om att utforma apparaterna så att de är så användarvänliga och estetiskt tilltalande som möjligt; där finns utrymme för utveckling. Men det är ingen självklarhet att de ska gömmas undan.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-05-29 11:05

shifts skrev:Det Pekka skriver låter självklart för mig nu kan jag tycka, men jag hade inte
alls tänkt på det förrän jag blev utsatt för lyssning i ett mörkt rum. Sen har
jag upplevt det hemma senare och det erbjuder en ny dimension till
lyssningen, helt klart.

Vill bra påpeka att lyssning i ett mörkt rum inte alls är samma sak som att "gömma apparaterna" i ett synligt rum. :)

I ett mörkt rum skapar ju man en illusion av att man trollar man bort hela rummet - inte bara apparaterna - vilket kan skapa en annorlunda musikupplevelse osv.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-05-29 11:19

phloam skrev:Vill bra påpeka att lyssning i ett mörkt rum inte alls är samma sak som att "gömma apparaterna" i ett synligt rum. :)

Rätt. Anledningen till att man vill gömma apparaterna är att de är för phula. Det är väl bara Max som gillar svarta 19" rackmonterade apparater i vardagsrummet?

Högtalare är svåra att trolla bort och de som låter bra är sällan snygga. Så dessas närvaro får man acceptera. Idealet för mig skulle vara en liten display (typ Squeezebox) som är "fönstret" för fjärrkontrollen och ger nödvändig information. Eller så finns den i fjärren. Alla andra lådor kan med fördel stoppas i ett skåp.

Jag menar, inte ens vackra dukar har man liggande framme, förutom de som används. Resten lägger man ju i ett skåp eller i en låda. Varför ska man ha en massa fula lådor stå framme och skräpa när det inte ens behövs för funktionen?

/ B

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-05-29 11:35

phloam skrev:Vill bra påpeka att lyssning i ett mörkt rum inte alls är samma sak som att "gömma apparaterna" i ett synligt rum. :)

I ett mörkt rum skapar ju man en illusion av att man trollar man bort hela rummet - inte bara apparaterna - vilket kan skapa en annorlunda musikupplevelse osv.

True dat!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2009-05-29 11:57

PekkaJohansson skrev:Anläggning och högtalare fyller heller ingen estetisk funktion i ett hem.

Tala för dig själv...
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-29 12:07

Pekka sa det bra.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
daCapo

Inläggav daCapo » 2009-05-29 12:34

Tycker det finns fula apparater och det finns snygga. En medioker anläggning spelar knappast bättre om man gömmer den, lika lite som en bra anläggning spelar sämre för att man ser den. Det finns smakfullt möblerade hem utan apparater precis som det finns det med apparater. Ibland blundar jag när jag lyssnar, det händer också att det är mörkt i rummet men mera sällan. Oftast ser jag min anläggning och tycker inte det på minsta vis är störande. Men det är klart, hade jag fula apparater som är fult uppställda med synliga kabelhärvor så kanske saken vore en annan. Jag tycker en välgjord apparat kan vara nog så estetiskt tilltalande som vilket prydnadsföremål som helst och det skäms jag inte för.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-05-29 12:39

daCapo skrev:.... Jag tycker en välgjord apparat kan vara nog så estetiskt tilltalande som vilket prydnadsföremål som helst och det skäms jag inte för.

Visst kan det vara så. Det finns snygga apparater, men 5-6 stycken i ett rack med en massa kablar hängande bakom är inte snyggt, oavsett hur varje enskild apparat ser ut. Jag har själv 6 likadana lådor i svart och helst skulle jag vilja gömma dem. Försteg och tuner behöver stå framme för att fjärren ska fungera och CD-spelaren kan jag sälja eftersom jag inte använder den. De övriga tre lådorna kan med fördel gömmas bakom en dörr och jag jobbar på en snygg lösning där. Squeezeboxen behöver förstås också stå framme men den är ju liten och ganska prydlig...

Vinylspelaren gömmer jag förstås inte i ett skåp, men den är ju lite kult numera :-)

/ B

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-05-29 12:53

Det är ju så också att den som inte har något annat att glo på kan ju glo på förstärkare. Det kan finnas folk som har för mycket att titta på och då kommer anläggning i skyundan.
Jag märkte förra helgen att jag hade en cd-spelare till så nu har jag tappat räkningen, tusan vet om det är 5st??? Så om jag hade haft plats så kunde jag suttit och tittat på fem cd spelare och det hade jag gjort också om det rått platsöverflöd.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-05-29 12:55

Hum skrev:Så om jag hade haft plats så kunde jag suttit och tittat på fem cd spelare och det hade jag gjort också om det rått platsöverflöd.

Och varför ska man sitta och titta på en CD-spelare?

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-05-29 13:28

Alltså, det jag inte riktigt fattar är vad man ska titta på - i en lägenhet, normalt upplyst, öppna ögon - som är så mycket bättre än en hifi-anläggning? Tavlor? Utsikt genom fönstret? Varför räknas alla de synintryck som man får under sådana förhållanden som icke-störande för musikupplevelsen, medan just hifi-anläggningen stör så in i h-e?

Jag sitter 10 ggr hellre vid anläggningen och hypnotiseras av nån lysdiod eller display än att jag slumpmässigt råkar fastna med blicken i tapetmönstret eller på nån dammråtta eller nåt annat trist.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-05-29 13:29

phloam: Jag lägger mig an med den så kallade tusenmilablicken!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-29 13:30

Det man vill se är ju "inget". Därför man vill ha det mörkt.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-05-29 13:31

shifts skrev:phloam: Jag lägger mig an med den så kallade tusenmilablicken!

Det köper jag absolut :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-05-29 13:35

MattiasKarlsson skrev:Det man vill se är ju "inget". Därför man vill ha det mörkt.

Jaha? Så därför behöver du inte gömma anläggningen, eftersom den inte syns i mörkret..?

Frånsett nån lysdiod eller så, men de lär ju knappast fylla rummet med ljus. Plus att de kan vara bra som riktmärken så man hittar stereon när man ska byta skiva :)

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-29 13:37

phloam skrev:Jaha? Så därför behöver du inte gömma anläggningen, eftersom den inte syns i mörkret..?

Vill inte se den när jag har ljust heller.

phloam skrev:Frånsett nån lysdiod eller så, men de lär ju knappast fylla rummet med ljus. Plus att de kan bra som riktmärken så man hittar stereon när man ska byta skiva :)

Hur vore det om du någonsin talade från egen erfarenhet? En lysdiod i ett mörkt rum stör ENORMT mycket.
Insignalen ÄR referensen

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2009-05-29 13:40

MattiasKarlsson skrev:En lysdiod i ett mörkt rum stör ENORMT mycket.

Skriver under på det. Svart eltejp är, efter ett par stängda skåpdörrar, musikentusiastens bästa vän!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Nästa

Återgå till Generellt om hifi