Rotel RB-1080 tjuter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-05-18 21:20

Jaha, och vad var det som hände sen.......

Jo:

Efter att ha burit ned hustruns HK AVR10 från vinden plockat bort byglarna mellan för och slutsteg och kopplat in det, skickade jag in mitt RB-1080 till AV-teknik.

Såklart hade Martin som fixar med rotelgrejor semester en vecka så det dröjde ett tag innan det hände något.
Veckan därpå ringde så Martin och sa att han inte kunde få fram felsymptomen samt att de modifieringar han hade "på lager" (se bild nedan) redan var implementerade på mitt ex.

(mitt ex har serienummer: 953-6451055)

Ja ja, inget att göra, då får du väl skicka tillbaka steget då sa jag.

Steget kommer så några dagar senare med Schenker hem till dörren.
Den efterlängtade godingen packas upp och ljuv musik uppstår åter i vårt hem. När jag sedan stänger av steget kommer det bekanta ljudet som vanligt från höger högtalare.

Nåja, jag tycker fortfarande inte att det är något problem så jag är glad ändå :)

MEN! Så damp det ned en faktura på 758kr för (undersökningsavgift och frakt)!!! :evil:
Detta är tydligen praxis nar de inte kan hitta något fel på utrustningen även om garantin gäller.

Inte en chans att jag tänker betala, jag ringde och begärde att få slippa med hänvisning till att felet kvarstod och att de var välkomna hem och lyssna, det kommer ju inget "tjut" när jag stänger av HK-steget så det så!
De köpte mina argument och krediterade hela beloppet utan att komma och lyssna.

Slutet gott allting gott! :)

Bild

Vh / Kristian
Livsnjutare

Lage

Inläggav Lage » 2009-05-28 08:20

Detta var intressant information, jag får tacka för en bild på modden. Jag tänkte ta med mitt steg och lämna in det när jag har vägarna förbi Göteborg, men det har inte funnits möjlighet till det ännu. Undrar om man vågar öppna slutsteget för att titta om modifieringen är gjord på min, men då ryker väl garantin? Mitt ex har serienummer 953-4411071 så det är äldre än ditt så det skulle vara om de införde modifieringen lite senare men det låter inte troligt.

Tråkigt att de inte kunde hitta felet, det låter faktiskt otroligt att de missade det, såvida det inte beror på elsystemet hemma?

Skönt att du slapp betala i alla fall kan inte kännas kul att få en räkning när de inte har hittat problemet, men skönt att det löste sig.

Ska testa det hemma hos en kompis och se om det låter där också innan jag lämnar in det.

Tack för rapporteringen :D

Lage

Inläggav Lage » 2009-05-30 16:33

Jaha då var det inlämnat och hämtat också för den delen.

Anledningen att jag lämnade in det var (förutom tjutandet) att ena kanalen la av i onsdags kväll :(

Jag skulle testa att köra slutsteget med trigger och fick låna ett hemmabioslutsteg av en kompis. Jag kollar i bruksanvisningen hur man ska koppla in och gör precis som det står och det verkar fungera. Först slår jag på Rb-1080 och powerlampan börjar lysa (protectionlampan lyser inte) när jag slår på hemmabiorecivern hörs ett klick i Rotelen, som ett relä som slår till. Jag slår av hemmabioslutsteget och jag hör ett klick igen. Ha! Det fungerar tänker jag och slår på det igen för att testa att lyssna, men då hörs det bara från vänster kanal. Svetten börja komma i pannan och jag blir helt knäsvag. Kopplar bort hemmabiorecivern och ringer dagen efter AV-teknik som tycker det låter konstigt men ber mig komma in med den. Han som fixar Rotel där ska på semester i två veckor men han kanske skulle kunna kolla på den innan han åkte om jag kunde få in den samma dag. Så nu blev det snabba ryck, jag hoppar in i bilen och kör till Göteborg och lämnar in den på torsdag och hämtar den på fredag. En sak är säker, jag vågar inte köra på triggerfunktionen igen iaf.

Vad var det för fel då? Ja det är frågan, båda säkringarna hade gått på höger kanal förövrigt verkade allt ok. Det skulle även göras en modifiering för att få bort tjutet men den var redan gjord precis som på Kristians Rotel då min liksom hans modell tillhörde sista batchen.

Eftersom säkringarna hade gått så gick det på garantin så jag behövde inte betala något.

Nu spelar den igen och låter precis lika bra som tidigare, fast jag har fortfarande kvar tjutet i höger högtalare när jag stänger av den, men nu har man iaf. fått det bekräftat att det är ingen fara och det påverkar inte funktionen på förstärkaren. Så slutet gott allting gott här också :D

Ps. jag kan tillägga att det är 2 st 8A säkringar per kanal som sitter på korten inne i förstärkaren Ds.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-05-30 23:13

Och så levde de lyckliga i alla sina dagar... :) :) :)

Säkringar är väldigt bra att ha ibland!

Lite OT med anledning av din anekdot om att ena kanalen dog...

Har nyligen skaffat en Benchmark DAC1 och kommer hem med underverket. Kopplar genast in och börjar spela... INGET LJUD UR VÄNSTER HÖGTALARE!! 8O :x Jag har blivit lurad :evil: (DAC:an är köpt begagnad). Testar alla switchar på DAC:en ingen skillnad, öppnar DAC:en och kollar läget på alla jumprar..det ser ut som det ska... FAN!!! :x

Packar ihop DAC:en igen och letar reda på telefonnumret till säljaren :evil: Kopplar över försteget till den ingång där TV:n är inkopplad........hmmmmm ljud från båda högtalarna för första gången den dagen.... hmm kanske...... kopplar tillbaka till CD:ns ingång och kopplar in DAC:en igen AHHHHHHHHHHHHHHH :) :) :D Ljuv musik ur bägge burkar!!

Troligen hade det relä som kopplar in CD ingången hängt sig! Vilket sammanträffande! (har aldrig hänt varken förr eller senare)! :D

/ Kristian
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-05-30 23:52

Kristian skrev:Troligen hade det relä som kopplar in CD ingången hängt sig! Vilket sammanträffande! (har aldrig hänt varken förr eller senare)! :D

Skulle jag inte vara så tvärsäker på(.."varken förr eller senare") :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-05-31 12:19

Laila skrev:
Kristian skrev:Troligen hade det relä som kopplar in CD ingången hängt sig! Vilket sammanträffande! (har aldrig hänt varken förr eller senare)! :D

Skulle jag inte vara så tvärsäker på(.."varken förr eller senare") :D

Tja, sant är det som jag skrev att det "har aldrig hänt varken förr eller senare"

Men risken att det händer igen finns förstås, och har ju knappast minskat.

Kanske börjar bli dags för en översyn såsmåningom, försteget är trots allt från -96. :wink:

/ Kristian
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-03 17:29

Kristian skrev:Samma med min 1080.
Skulle tro att det är kondingar som laddar ur, men jag vet inte. Verkar inte vara ngt. problem i alla fall...jag är inte orolig 8) .

/ Kristian

Nej, det är inte en plausibel förklaring

Däremot är det så att man konstruktioner hamnar i instabila tillstånd när matningen sjunker mot noll och således oscillerar lite.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-06-03 19:21

Ok, tack Morello! :)
Livsnjutare

Lage

Inläggav Lage » 2009-06-06 15:35

Tack för hjälpen alla, skönt att veta vad det är som händer :D

Användarvisningsbild
NB

Inläggav NB » 2010-03-15 20:57

Har ett 991 och har "problem nr 1" (½sek brus på högerkanal när jag slår på steget). Tror jag har hittat en som kan löda åt mig, men vilken komponent är det jag behöver? Kan någon vänlig själ länka till clas ohlson/kjell? Elfa Malmö har så dåliga öppettider.

Användarvisningsbild
NB

Inläggav NB » 2010-03-15 22:46

Ännu fler dumma frågor :)

Är det rätt kretskort nedan? Vart ska (motståndet eller vad det är) i så fall placeras?

Gröna kläggan på skruven, vad är det? Hittade det lite varstans i steget

Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-03-16 00:32

Har bara svar på din fråga angående det gröna kletet på bulten.
Det är med allra största säkerhet gänglåsning.

Användarvisningsbild
NB

Inläggav NB » 2010-03-16 15:42

Ännu ett inlägg innan tidigare frågor besvarats :) Är lite otålig av mig, vill börja spela musik där hemma igen.

Är det så enkelt som att löda dit en elektrolytkondensator på 1uf/50v över R803? Ingen specifik elektrolytkondensator, utan så länge det är 1uf/50v så är det bara att köra? Bör väl i så fall kunna sättas rakt över R803 (på ovansidan av kortet), dvs. behöver inte ens skruva loss kortet och sätta den på undersidan?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-03-16 16:25

Prova med skyddade krokodilklämmor, innan du löder dit kondingen.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2010-03-16 19:18

Hallådär! :)

Det ser ut att vara rätt kort, det är ju märkt X1237A03 som modifieringsbeskrivningen hänvisar till.

Ja, det ska bara vara att löda kondingen parallellt över R803, tänk dock på att de flesta elektrolytkondensatorer har plus och minuspol, minus skall vändas mot jord.

/ K

PS. Skulle nog vilja kalla det gröna för låslack snarare än gänglåsning. Låslack påföres efter att skruven dragits/justerats för att hindra att skruven lossnar eller ändrar läge.
Gänglåsning påföres före montering men har ungefär samma syfte.
Livsnjutare

Användarvisningsbild
NB

Inläggav NB » 2010-03-16 21:54

Tack för alla svar, det är Mycket uppskattat! :)

Kristian du skriver att minus ska vändas mot jord, hur vet jag vilket som är jord? Killen som ska hjälpa mig löda kanske vet, men skadar ju inte att fråga er som verkar ha koll på det här :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-03-16 22:21

Alla lytar jag haft med att göra, har varit tydligt märkta.
Men i detta fallet 1µF 50V, finns det ju ingen anledning att köra med elektrolyt.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2010-03-16 23:44

NB skrev:Tack för alla svar, det är Mycket uppskattat! :)

Kristian du skriver att minus ska vändas mot jord, hur vet jag vilket som är jord? Killen som ska hjälpa mig löda kanske vet, men skadar ju inte att fråga er som verkar ha koll på det här :)

Hej NB! :)

Du får kolla på schemat på modifieringsbeskrivningen. Symbolen längst ned till höger (ett grovt vågrät streck med tre tunnare lodräta streck under) är symbolen för jord.
För att på kretskortet lokalisera vilket ben på R803 som är anslutet till jord kan man kolla vilka övriga komponenter som enligt schemat ansluter till samma punkt.

I detta fall föreslår jag att du tittar på var närmaste elektrolytkondensator C802 ansluter med sin minuspol.
Den kondensator du ska montera ska elektriskt ansluta i samma punkt som minuspolen hos C802.

(Minuspolen på elektrolyter brukar vara tydligt utmärkta med minustecken. Se på 1000uF kondensatorn på din översta bild, det ben som är närmast det gråa "bandet" med ett (ibland flera) minustecken på är kondensatorns minuspol.

Hoppas att det hjälper dig!

/ K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
NB

Inläggav NB » 2010-03-18 20:27

Tack för all hjälp! Fick den fixad idag (av en kollega) och nu verkar den tyst (bara kört igång den 2 gånger än så länge). Den verkar dock mer svårstartad nu, kan det vara så eller bara slumpen? Kopplade in den på samma uttag som tidigare (och inget annat speciellt igång) och säkringen gick 4 gånger i rad. Av tio starter tidigare så har säkringen bara gått 1 gång. Bytte iaf uttag och där gick den igång på första.

Var i kontakt med 3 serviceverkstäder (bla. Rotels officiella här i Sverige) och de ville ha mellan 800-1000:- . Samtliga fick bilden på modifieringen.. komponenten kostar under 5:- och arbetet ink. uppvärmning av lödpennan och skruva upp chassit tog under 5 min... Vet ju i alla fall vilka verkstäder jag aldrig ska kontakta igen.

Tack igen för all hjälp! :D

Föregående

Återgå till Teknikforum