Är DAB "bättre" än FM?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Är DAB "bättre" än FM?

Inläggav Bill50x » 2004-11-29 23:57

FM-radio är ju på väg ut och om ett par år är vi hänvisade till digital radio. Ofta med en bitrate på 192 kb/s om jag förstått det rätt.

Om vi bortser från bekvämligheten och den stabilare mottagningen i mobila enheter, vad är forumets åsikter om de ljudande kvaliteterna?

Som jag ser det finns det två infallsvinklar:
1) Hur bra är respektive system (DAB vs FM) rent tekniskt, dvs vad är det möjligt att "krama ur" respektive system?
2) Hur låter en bra DAB-mottagare jämfört med en bra FM-mottagare idag?

/ B

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-30 00:02

DAB är med hög bitrate överlägset. Det man hör från andra länder med mer utbyggt DAB är dock att man snålar in rejält på bitraten och då blir det naturligtvis inte bättre

Fast hur länge dröjer det innan FM är borta? Jag har fått för mig att det nog dröjer många år
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-30 00:18

Jag frågade en av Sveriges Radios musiktekniker just detta och han sade att DAB var bättre, ja. Han har gjort mycket lyssnande, så jag tror på honom.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-30 00:57

Jo DAB är faktiskt bättre än FM. Det mest påtagliga är ju den bättre dynamiken men även frekvensomfånget är bättre...upp till 20KHz.
Mycket lägre THD är en annan sak. Om DAB har ett bitrate på 12bitar så motsvarar det 72dB medans FM/Stereo ligger på 45dB inkl. högre THD och lite annat flutter och plutter i S-kanalen och ett frekvensomfång upp till lite drygt 16KHz.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-30 01:03

Style skrev:Fast hur länge dröjer det innan FM är borta? Jag har fått för mig att det nog dröjer många år

Jag har tidigare varit på jakt efter en Tandberg 3001 tuner, men skrinlagt planerna pga den snabba utsläckningen av det analog FM-nätet. Jag är lite osäker nu, men om jag minns är det inom en 3-årsperiod eller så. Övergången till digital tv har tex påskyndats i vissa områden så att det efter detta årsskifte är tvunget med en digital-box för att kunna titta på 1,2,4. Det beror naturligtvis på vilken kabel-tv operatör man har, men plockar man upp signalen via terrest antenn är det nog kört för oss "analoga typer" ganska snart....

/ B

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-30 01:10

blandar du inte ihop radio med TV nu?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-30 01:16

Style skrev:blandar du inte ihop radio med TV nu?

Jo, iofs. Men jag räknar med att när analoga sändare dödas, så stryker även radiodelen med.

Tidigare så talades det om 2010 för TV, nu släcks som sagt vissa analoga sändare redan vid årsskiftet... Jag tror "utvecklingen" kommer att accelerera även på radiosidan.

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2004-11-30 01:25

Gotland, Gävle och Motala släcks först, i september 2005 enligt URL förslaget , men det är alltså TV det gäller. Det finns inget beslutat om att lägga ner det analoga radionätet även om det säkert sker så småningom.

DAB är bra men det fungerar inte för vanligt folk som en analog radiomottagare gör. Man kan inte bära runt en "transistor-radio-DAB" inne och hoppas på att den skall fungera, täckningen är inte alls så bra. Yttre antenn på kanal 12 i Stockholm, och det är vertikalpolariserat. I bilen är det suveränt inne i stan, inget "kippande" när man far omkring bland husen och reflexerna.

Och som någon sade härovan, man börjar säkert att snåla med bithastigheten för att tränga in fler kanaler, det sker redan på den digitala TV-sidan med åtföljande förluster i bildkvalitet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-11-30 08:59

Vi som bor utanför de fyra regionerna som kan ta emot DAB får allt nöja oss med FM. Min gamla Yamaha CT-7000 får allt tjäna ett tag till. Personligen lyssnar jag allt mindre på radio. Det blir oftast P1 eller P2 och mest blir det i bilen. De kommersiella kanalerna vi har på min ort är bara skräp.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-30 13:17

De kommersiella kanalerna vi har på min ort är bara skräp.

Jo du de kommersiella radio/TV kanalerna är alltid skräp var man än bor. När jag köpte min H-K AVR 5000 så upptäckte jag att det faktiskt sitter en jättebra tuner i den, den bästa jag har haft och som undertrycker pilottonen och kvitter väldigt bra...men S/N är som vanligt dåligt. Om SR börjar sända P1 & P2 i DAB och att det kommer någon tillverkare med en mottagare som man kan få ut en digital signal från både analoga och digatala sändningar, då köper jag den.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-11-30 13:32

På ett annat forum ställdes frågan: Varför köpa DAB när kvalitén ligger på MP3-nivå? Eller är det så att snålkodningen för DAB är mera "öronvänlig"? I tider då man på forum som dessa gärna vurmar för mera högupplösta audiogram typ DVD-A, SACD etc., var kommer då finessen med DAB in?

manw

Spara utrymme i etern

Inläggav manw » 2004-11-30 13:40

Det är nog tyvärr är så att man vill spara utrymme i etern, så en hel del av kanalerna kommer nog att vara snålkodade som innebär en sämre ljudkvalitet än FM.

Fick höra detta när jag var på Sveriges Radio på studiebesök hösten 2003, om denna information är den absoluta sanningen vet jag ej, men det var vad vår ciceron på SR sa vid det tillfället i alla fall.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-30 14:55

Det är ju det som är den egentliga finessen med DAB att man kan vid varje prgramläggning kan bestämma vilken kvalitet man ska sända med. Ett sport reportage behöver ju inte sändas i hifi kvalitet. DAB är ju snålkodat men det är bättre än MP3 och hörbart mindre brus än FM. När jag hörde DAB för första gången i radiohuset så tyckte jag att jag kunde uppfatta att när musiken var mycket mycket svag så klipptes de svagaste bort och det blev tyst. Jag tror inte att det är så längre för jag har inte hört sådana saker vid de tillfällen som jag idag har lyssnat. Min inställning idag är att jag vill ha DAB så fort som möjligt...det är viktigare än digital TV.
Jag vill att man sänder med minst 256 bits/sek.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-30 18:06

som jag har förstått det så är det t ex i england mycket ovanligt att man ens ligger så högt som 128
Dogmatisk Mac-Taliban

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-30 23:22

som jag har förstått det så är det t ex i england mycket ovanligt att man ens ligger så högt som 128

Lägre rate dess fler kanaler på samma band. Det är precis så det fungerar i det digitala nätet för TV. I Sverige delar dom kommersiella och film kanalerna på ett frekvensband därför så har dom lägre bildkvalitet än SVT 1+2, SVT24, Barnkanalen, kompetenskanalen och UR. Det här betyder inte att alla kanalerna har lika mycket tilldelat...t.ex barn är det inte så noga med och därför får dom mindre tilldelat. Bra va? :?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-30 23:46

Nagrania skrev:

Lägre rate dess fler kanaler på samma band. Det är precis så det fungerar i det digitala nätet för TV. I Sverige delar dom kommersiella och film kanalerna på ett frekvensband därför så har dom lägre bildkvalitet än SVT 1+2, SVT24, Barnkanalen, kompetenskanalen och UR. Det här betyder inte att alla kanalerna har lika mycket tilldelat...t.ex barn är det inte så noga med och därför får dom mindre tilldelat. Bra va? :?

Ujujuj, vad är det för generation vi fostrar... :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-12-01 00:23

Jag är lite tveksam till att kvaliteten kan ändras efter "behov". För en stor risk är att kvaliteten sakta men säkert skruvas ner så man får plats med fler kanaler. Dagens kommersiella kanaler är fullständigt kass och totalt olyssningsbara, risken är att andra mer seriösa kanaler hamnar i samma klass.... och då är det definitivt slut med radiolyssnandet! Idag låter även (ofta komprimerad) P3 OK men med 128k och 3dB dynamik lär det bli skit även där....

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-12-01 09:26

Svante är inne på något viktigt. Hur ska kommande lyssnare och tittare lära sig att ställa några som helst krav när mp3 och snålkodning blir närmast standard för den genomsnittligen konsumenten? Nu börjar skivbolagen och nätaffärer att erbjuda nedladdningsbar musik för någon krona per låt - i låghastighets mp3! CD-formatet som lyxvara - vart är vi på väg?

LTS har som enda instans påpekat ljudkvalitetsaspekten i sitt remissvar till Digitalradioutredningen. 256 kB/sek är vårt krav på lägsta sändningshastighet, oberoende av programtyp. Den som vill kan med fördel skriva till Medieenheten på Kulturdepartementet och framföra liknande krav. Mattias Werme heter mannen som sammanställt remissvaren. Samma enhet kommer med stor sannolikhet att författa en kommande proposition om DAB.

Pekka, oroad radiolyssnare och LTS-ordförande
Senast redigerad av PekkaJohansson 2004-12-01 10:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-01 10:38

Mja, nu var det halvt på skoj, faktiskt. Jag tycker faktiskt inte att nyheterna behöver läsas upp i stereo. Däremot är det förstås trist om musiken blir alltför snålkodad, men än värre är nog den hårda dynamikkomprimering som redan idag görs i många kanaler.

Viktigast är nog att det finns folk som bevakar ljudkvaliteten och har tillräcklig pondus att stå emot de ekonomiska intressena. Det är väl snarast där det ser mörkt ut.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-12-01 11:03

Problemet är just att det är närmast omöjligt att dra en gräns mellan olika programtyper. I ett extremfall skulle man kunna tänka sig en kanal som uteslutande sänder tal - men hur attraktiv blir en sådan i publice service-radion? Därför bör man ställa krav på ohörbar snålkodning, dvs över 256 kB/sek, i alla DAB-kanaler.

Vi behöver mycket riktigt folk som bevakar ljudkvaliteten. Kravet på hög bitrate i SR:s DAB-nät måste ställas av fler. Annars fortsätter det att gå i nuvarande riktning, dvs åt skogen.

Om kommersiella krafter och staten, genom nedskärningshotade public service-företag, ensamma får bestämma över digitaliseringen av media blir resultatet sämsta möjliga kvalitet som den stora massan kan acceptera utan att protestera. Hur kul blir det att se film och lyssna på musik i framtiden då?

Mvh Pekka

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2004-12-07 21:55

Visst, man kan ha åsikter om radions distrubition. Men vad man främst bör ta vara på är att kunskapen, verktygen och signalkedjan vid produktion upprätthålls. Skit in - skit ut. Betala tv licensen och kräv att pengarna går oavkortat till public service. Kräv kvalitet istället för kvantitet!

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-12-08 00:40

Poppop:
Kräv kvalitet istället för kvantitet!

Håller med fullständigt + att man inte gör sig av med så mycket personal på de olika PS bolagen. Situationen kommer att bli ohållbar när folk går i väggen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-08 01:03

Jag ser inte som lätt distorderad och brusig FM-radio som det stora problemet i etern - utan den fullkomligt extrema soptippsnivå som reklamradion bidrar till. Det verkar ha gått så till de mildaste grad långt i att gemene man ingalunda uppmärksamar att programmaterialet saknar dynamiska skiftningar.

All heder åt P1 och P2, som faktiskt håller en förbluffande god FM-kvalitet. P3 får gärna läggas ner för min del. Det känns nästan absurt att skattepengar eldas på sådant som reklamradion redan bjuder på. 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Är DAB "bättre" än FM?

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-08 01:09

Bill50x skrev:FM-radio är ju på väg ut och om ett par år är vi hänvisade till digital radio. Ofta med en bitrate på 192 kb/s om jag förstått det rätt.

Vad i helvete? Vad är det fär avfallskretin som beslutat det? Jag som köpt en fin 70-tals radio med sökratt och belyst stationsskala! Så ska FM läggas ned! Det måste stoppas, till varje pris! Helt klart den största, ja kanske enda, frågan i nästa val!

:evil: :evil: :evil:

Edit: Nu har jag läst mer i tråden. Det verkar som att vi kommer att få njuta av fler kanaler som sänder:

- Sämre programkvalitet
- Sämre ljudkvalitet

Varför skulle vi vilja ha det? Kvaliteten på programen på som sänds i komersiella radion och 95% av P3 är usel så det räcker redan nu. P3 har dock sitt P3 Klubb och P3 Rythm, transit och kanske nåt annat bra program. Men tramset dom sänder på dagtid kan dom stoppa upp!

Vad är det som driver på den här utvecklingen? Illvilja? Idioti? Krämare som tror att folk ska köpa deras stinkande produkter som gör reklam för i reklamradion?
Senast redigerad av Max_Headroom 2004-12-08 01:22, redigerad totalt 1 gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Re: Är DAB "bättre" än FM?

Inläggav Morello » 2004-12-08 01:11

Max_Headroom skrev:
Bill50x skrev:FM-radio är ju på väg ut och om ett par år är vi hänvisade till digital radio. Ofta med en bitrate på 192 kb/s om jag förstått det rätt.

Vad i helvete? Vad är det fär avfallskretin som beslutat det? Jag som köpt en fin 70-tals radio med sökratt och belyst stationsskala! Så ska FM läggas ned! Det måste stoppas, till varje pris! Helt klart den största, ja kanske enda, frågan i nästa val!

:evil: :evil: :evil:

Oroa dig inte - reklamradion finns ju :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-12-08 12:02

Jag har för mig att P4 är den största kanalen av alla och även om jag nästan aldrig lyssnar på P3 så vet jag att man sänder mycket live konserter som man bara inte kan lägga ner. Public service innebär att man ska göra program för olika smakriktningar även udda och det måste man värna om. Att komma och säga att man kan lägga ner P3 för jag lyssnar inte på den kanalen utan jag gillar jazz å då ere P2 som gäller... det är dumt. Jag tycker inte änns att man ska lägga ner någon av de kommersiella stationerna för jag vet att många lyssnar där... men inte jag. Däremot tycker jag att dom borde ha mycket större teknisk medvetenhet.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-08 14:24

Nagrania skrev:Jag har för mig att P4 är den största kanalen av alla och även om jag nästan aldrig lyssnar på P3 så vet jag att man sänder mycket live konserter som man bara inte kan lägga ner.

Live konserterna är ett bra initativ. Jag har bandat ett antal, bland annat Portishead, Chemical Brothers, Svenne Rubins, Claes Yngström (Sky high XL). Tyävrr missar jag ofta med att kolla vilka konserter som dom sänder, så en del bra har jag missat, bl.a. Magnum Coltrane Prince.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-12-08 14:45

Det klankas en hel del på P3 här och det tycker jag är synd. Profileringen mot en målgrupp under 37,5 år är bara trams men det som sänds är ofta bra. Att sedan inte alla gillar allting är något man får ta. Självklart är det så att om man ska vara ett public service-företag och tillfredsställa alla smakriktningar som inte kommer fram i den kommersiella radion så blir det med viss nödvändighet lite splittrat.

Men för oss som gillar pop/rock/singersongwriter/blues/synt etc är faktiskt P3 det enda alternativet. Och ett bra sådant dessutom! Live-sändningarna är guld, Max (och ni andra förstås :-)) hittar såväl kalendarium som spellistor på http://www.sr.se/p3/live
Själv bokar jag in de intressanta artisterna i min Outlook och ställer sedan min dator på inspelning när det är dax så jag inte riskerar att missa bra konserter.

MEN, för att bli lite mer topic i min egen tråd, är det verkligen ingen som lyssnat på en DAB och kan uttala sig om kvaliteten idag?

/ B

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2004-12-08 15:39

Jag har en Cambrigde DAB, men den är inte inkopplad, inte pga ljudkvaliteten som jag tyckte var bra, utan för att de inte sänder vanliga kanaler, bara digitala skräpkanaler, tänk om man kunde spela in P3 live från DAB!

Det tråkiga med DAB i sverige är avsaknaden av program, av de vanliga kanalerna man känner igen från FM-nätet är det endast P4 som man sänder några timmar i veckan. Man får alltså i stockholm inte in P1, P2, P3 eller Radio Stockholm. Innan de börjar sända alla SR:s kanaler i DAB är en DAB-mottagare helt värdelös. Jag klagade hos SR och fick detta svar tillbaka:

SR:s ledning har beslutat att sända ett kompletterande utbud (dock endast försökskanaler) i DAB och på nätet för att nå publikgrupper som vi inte når med våra FM-kanaler. Men frågan diskuteras livligt även här och helst skulle vi ju vilja sända både FM-kanalerna och våra nya kanaler i DAB.

Vänliga hälsningar

Caroline Meyer Hägglöf
Nya Medier
Sveriges Radio

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-12-08 17:07

Det var väl ett JÄTTÄ TREVLIGT brev som du fick. Jag har för ett år sedan skrivit och haft synpunkter på det här men ännu inte fått något svar. :?

Nästa

Återgå till Teknikforum