Världsklass, Marten!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-05-29 19:46

Sanny_X skrev:
MagnusÖstberg skrev:
MattiasKarlsson skrev:

Idiot
Ett bra sätt att förlora respekt på Mattias.

Har han nån att förlora?

Tillhör inte du dem som hejar på Mattias? Eller håller med 8O
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-05-29 19:49

matså skrev:
Sanny_X skrev:
MagnusÖstberg skrev:
MattiasKarlsson skrev:

Idiot

Har han nån att förlora?

Jag delar hans uppfattning i mycket, men inte hans sätt att uttrycka sig på eller hur han behandlar folk med annan åsikt.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-05-29 20:02

Sanny_X skrev:
matså skrev:
Sanny_X skrev:
MagnusÖstberg skrev:
MattiasKarlsson skrev:

Idiot

Har han nån att förlora?

Jag delar hans uppfattning i mycket, men inte hans sätt att uttrycka sig på eller hur han behandlar folk med annan åsikt.

OKI :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2009-05-30 21:43

MattiasKarlsson skrev:
MattiasKarlsson skrev:Är det rummet byggt så det är spikrakt till 20 khz med? Det borde väl vara så om spikrak frekvensåtergivning är det optimala.

Någon som vet?

Ja rummet måste uppfylla spikrak frekvensåtergivning mellan 20Hz och 20KHz med största avvikelse på 1dB för att få kallas level 3 rum. Dessutom skall det vara väldigt transparent oberoende vart du befinner dig i rummet. Så det skall inte vara spikrakt på bara en lokation. Det är därför många är intresserade av det även för inspelning av musik.

Svanå har högre "levels" men dem vet jag ingenting om. På hemsidan står det att Matts är certifierad för level 3-5(!).

Jag undrar fortfarande hur mycket 35-40Hz "lovehump" Ingvar behåller i rummet av psykoakustisk anledning. Det är ju inte så roligt om alla undrar vart basen tagit vägen när dem lyssnar när alla är vana vid den dB höjningen i svenska hem.
100% Digital

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-30 22:16

crion skrev:Ja rummet måste uppfylla spikrak frekvensåtergivning mellan 20Hz och 20KHz med största avvikelse på 1dB för att få kallas level 3 rum. Dessutom skall det vara väldigt transparent oberoende vart du befinner dig i rummet. Så det skall inte vara spikrakt på bara en lokation. Det är därför många är intresserade av det även för inspelning av musik.

Svanå har högre "levels" men dem vet jag ingenting om. På hemsidan står det att Matts är certifierad för level 3-5(!).

Jag undrar fortfarande hur mycket 35-40Hz "lovehump" Ingvar behåller i rummet av psykoakustisk anledning. Det är ju inte så roligt om alla undrar vart basen tagit vägen när dem lyssnar när alla är vana vid den dB höjningen i svenska hem.

Om det är spikrakt upp till 20 khz så kan jag förstå att många tycker det låter ljust i dom rummen.

Ingvar behåller inget av det vad jag vet. Min peak där ska ju byggas bort.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2009-05-30 22:19

Är intresserad av frekvenskurvan före och efter om du har möjlighet..
100% Digital

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-30 22:21

Tja, det är ju inte fixat än. Men lyssna hos Tengil säger jag innan du börjar med svanågrejerna. Jag har inte hört något som ens är i närheten av det.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2009-05-30 22:31

Det jag vill åt hos Svanå är Golden Horn som är extremt effektiva diffusorer samt någon basabsorbent. Kommer inte göra några större ingrepp innan jag flyttar.. Dessa kan jag ta med mig vilket passar mig bra.

Ja Tengils rum har fått mycket ros och det är kul. Om jag startar ett större projekt i nästa rum så blir det ordentlig research innan.. :)
100% Digital

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-30 22:35

Jo, Golden horn använder Ingvar med i vissa rum har jag sett :)
Ja, jag sitter själv och funderar om jag inte ska vänta tills hus, känns som det alltid kommer finnas fel i min lilla lägenhet :(
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2009-05-30 22:59

Man kan ju köra lite good-enough approach tills man flyttar. För mig är tidsplanen runt 1.5-2 år..
100% Digital

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-30 23:01

Jo, det mesta är ju bra nu med. Kanske skulle fixa peaken och sen låta resten va tills man får något större.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2009-05-31 21:02

I mitt rum som Ingvar ritat, följde frekvensgången i lyssningsposition THX target kurvan sånär som på en höjning i de sista två oktaverna om jag inte minns fel (höjning skulle vara där).
ett bra rum!

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2009-05-31 21:13

Har du en länk till THX target kurvan?

Edit: Hmm hittade någonting som kallas X-Curve och används/följs vid mixningen:

http://www.micasamm.com/publications/surround_0100b.htm

Diskussion:
http://www.hometheatershack.com/forums/ ... overy.html

Dolby - History of the X-Curve:
http://www.dolby.com/uploadedFiles/zz-_ ... ournal.pdf
100% Digital

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2009-05-31 22:33

Nope det har jag inte, och jag har inte heller klart mig ifall den ser lika ut för alla rumsvolymer.
Ovsett detta så har jag själv antagit att den stora skillnaden upplevelsemässigt i ljud mellan exempelvis mitt eget rum och ett svanå level 3 har legat i att deras rum är helt raka. Nu kan det ju vara helt fel slutsats (kan ju kanske bara skilja i mätmetod), iof har jag inte legat sömnlös över detta. Dock stämmer det väl överens med mina lyssningsintryck. För låg nivå i botten och lite väl mycket energi i toppen. När man nämner att man tycker nivån är lite låg så kommer det vanliga rabblet om att man aldrig tidigare hört resonansfri återgivning och kort efterklang i basen (vilket jag nog vill påstå att jag har med flera kubik basabsorbenter och 4st basmoduler strategiskt placerade). Jag kan bara konstatera att ljudet hemma inte alls är olikt det jag hör live (på ett par punkter iaf) medan mycket annan låter nerskalat och anemiskt.
ett bra rum!

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-01 00:07

Ja, det vore jäkligt intressant och höra ett level3 rum. Det jag undrar över är deras anledning till varför man ska ha en spikrak kurva till 20 khz, om det nu är så.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-06-01 00:29

MattiasKarlsson skrev:Ja, det vore jäkligt intressant och höra ett level3 rum. Det jag undrar över är deras anledning till varför man ska ha en spikrak kurva till 20 khz, om det nu är så.

Det beror väl på högtalarna, eller utrustningen i övrigt?
Som jag har uppfattat det är det rummet som heelt enkelt inte ska dämpa ut några frekvenser, endast diffusera dem. Jag kan ha fel. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2009-06-01 00:32

Jag skulle också vilja höra ett större system i ett level 3 rum, typ coltrane supreme med bastornen. Som inte behöver ett 35-40Hz lovehump för att kunna spela djup och stark bas.

För om man nu har kortare efterklangstid i basområdet och ett spikrakt basområde då behövs det lite rejälare doningar för att utnyttja potentialen med så kristallklar bas, det skulle vara intressant. Små högtalare som gärna behöver lite baslovehump hjälp tror jag inte alls gör sig bra i ett Svanå level 3 rum.

Sedan har jag för mig att i Audioconcepts level 3 rum så fanns det möjlighet att dämpa mellanreg/diskant efterklangen mer "för hemmabio" användning genom att vända några av panelerna.

Så med den mixningen som alltid görs för filmer (X-Curve) kanske det förväntas att salongen är något dämpad. Men 2 kanals musik mixas däremot inte till X-Curve.
100% Digital

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-01 00:35

Har för mig Almen lyssnade på vanliga Coltrane i gbg när han lyssna på level 3 rummet.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2009-06-01 00:37

Japp, och vanliga Coltrane tror jag inte tar ut svängarna ordentligt. Coltrane Supreme däremot har förutsättningar att spela ut helt utan hjälp av rumsmod.
100% Digital

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-06-01 00:37

Floyd Toole säger att om man dämpar i basen, så behöver man kompensera med mer effekt. Är det er erfarenhet också?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-01 00:40

Tja, svårt att veta. Har inte hört svanå level 3 rum men har ju hört Tengils rum och det har varit rätt överlägset bäst och jag tycker, det lilla jag lyssna, som det var en ytterst naturlig återgivning. Det är väl dämpat i basen och är lite höjd neråt.
Så det vore ju kul att lyssna hos Level 3 med om dom kan slänga in några vettiga högtalare/appararter.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-01 00:52

Någon som vet hur svanå vill ha basmoduler? Flera? I 4 olika hörn för "rak kurva" eller vad är deras tanke? :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-01 01:00

Handlar denna tråd om världsklass - jag säger Ibra! :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2009-06-01 01:22

crion
Som jag skrev så följdes inte X-curve(Är det så THX kurvan heter?) utan det var förändringar(höjning) uppåt i frekvens.

De högtalare jag hört i level 3 rum är bla Marten Bird, JBL modell gigantisk (dubbla tolvor tror jag), revel peforma f50. Ingen av dessa högtaler borde sakna kapicitet men ljudet var mer i stil med det jag har hemma om jag sänkt basmodulerna 6db.
Det trevligaste rummet med svanå-grejer i,som jag hört, är det som Per Engelholm har(vilket kanske motsvarar level 2). Det var lite mer balanserat där på något sätt. Även här saknade jag lite botten(då han introducerat nåt baslåde-koncept nu är antagligen det inte ett problem längre) fast toppen var så mjuk och fin att det inte gjorde så mycket.
ett bra rum!

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-01 01:38

Olof, hur upplever du level 3 rummen högre upp i frekvensen då? Almen snacka om någon "smearing" där diskanten smetades ut, eller något sånt.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2009-06-01 08:10

petersteindl skrev:Handlar denna tråd om världsklass - jag säger Ibra! :)

Och jag kontrar med Söderling!

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2009-06-01 10:24

Mattias
Jag kan inte uttala mig om det då jag inte är riktigt bekant med högtalarna jag lyssnat på. Svårt att veta vad som är vad
ett bra rum!

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2009-06-01 10:28

Någon som orkar köra en pi60 till ett level3 rum? :lol:
100% Digital

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2009-06-01 10:44

petersteindl skrev:Handlar denna tråd om världsklass - jag säger Ibra! :)

Eller varför inte Söderling 8)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-06-01 10:45

olof skrev:Mattias
Jag kan inte uttala mig om det då jag inte är riktigt bekant med högtalarna jag lyssnat på. Svårt att veta vad som är vad

Håller med, jag kan inte hänföra den upplevelsen till mer än "hela systemet". Det inkluderar ju CD-spelare, försteg, slutsteg, högtalare och rum.

Ändrat: slarfvel

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi