Effektnivå slutsteg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Effektnivå?

10W
14
5%
50W
19
7%
100W
28
10%
150W
29
11%
200W
64
24%
300W
38
14%
400W
15
6%
500W
60
22%

Antal röster : 267

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2009-06-01 18:46

Morello skrev:
Goldfinger skrev:
Morello skrev:Kompisens fru som satt 8 meter från högtalarna höll för öronen. 8)

Det kanske distade en del, det är ju först då det brukar bli olidligt!

Så länge systemet inte distar hörbart är tex 2x500watt i 8 ohm i en 90db högtalare inte speciellt plågsamt men högt. (Förutsatt att inte fonogrammet själv bidrar med dist)

Sen är det ju det här med specad effekt kontra verklig också...

Det lät faktiskt rent. Slutsteget är ju en prototyp jag själv konstruerat så effekten är mätt.

Vad gav du den till frukost då, om den är mätt? :p

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-05 23:08

:P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-06-05 23:24

Hur mycket lämnar dom vid 4.5 ohm @ 5hz dårå...
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-06-05 23:29

Hur mycket lämnar dom vid 3 Ohm @ 5Hz dårå..
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-06-06 00:05

Mycke värme????
FUCK ART - LET`S FUCK

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-06-06 13:51

tycker det är väldigt svårt att svara på det här. en fråga jag tycker är betydligt mer intressant är hur mycket det får kosta. jag skiter fullständigt i om det ska vara 200w eller 500w, kostar det för mycket så får det vara helt enkelt.

är det nåt jag saknar i hifivärlden är det kompetent elektronik till bra pris. men det är klart helst vill man ju inte ha nån massproduktion från ett u-land med dåliga förhållanden osv. svårt att förena? jo kanske men nog har väl mycket produkter hype-relaterade överpriser?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-06 14:02

Den skulle väl ligga en bit under Bryston's likvärdiga har jag för mig.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-06-06 14:04

Kraniet: Håller i princip med dig. Det saknas no nonsense-produkter i stort.
Dock tycker jag det verkar vara ett hål som Holographic Audio är på gång
med att fylla. Men det är lite märkligt att inte finns fler raka produkter,
känns som en öppen marknad där det dessutom finns en efterfrågan.

Eller så finns där saker jag inte känner till.
2021 maj på Spotify

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-06-07 10:04

nu har jag dock dålig koll på vad som är rimligt pris. men ska man bara se till de ingående komponeterna så kostar de ju skit och ingenting. är väl bara transformatorn, kylflänsar och lådan själv som kostar nåt i rena pengar.
så det är väl mest bara arbetskostnaden som sätter priset. Men hur många arbetstimmar behövs för montering av en stärkare?
Sen tillkommer förståss utvecklingsarbetet.

Men sen är det väl mellanhänder där.
Men rent spontant känns det inte som att en stärkare ska behöva kosta så jäkla mycket ifall man köper utan mellanhänder.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-06-07 20:18

MattiasKarlsson skrev:Den skulle väl ligga en bit under Bryston's likvärdiga har jag för mig.

Det är förhoppningen, ja, men det får man se vad det lider. Priser brukar gärna springa iväg när saker hamnar i serieproduktion. Se bara på The Lars som gick från 140 000:- till $100 000.- :)

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2009-06-07 21:44

Kraniet skrev:nu har jag dock dålig koll på vad som är rimligt pris. men ska man bara se till de ingående komponeterna så kostar de ju skit och ingenting. är väl bara transformatorn, kylflänsar och lådan själv som kostar nåt i rena pengar.

Kondensatorer och utgångstransistorer är inte direkt gratis de heller...
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-06-07 21:59

HolographicAudio™ skrev:
Kraniet skrev:nu har jag dock dålig koll på vad som är rimligt pris. men ska man bara se till de ingående komponeterna så kostar de ju skit och ingenting. är väl bara transformatorn, kylflänsar och lådan själv som kostar nåt i rena pengar.

Kondensatorer och utgångstransistorer är inte direkt gratis de heller...

OT: Finns erat försteg med fjärr ?! eller är det gå upp ur den sköna soffan för att höja/sänka som gäller...?! :(

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-07 22:22

DVD du kan ju skruva fast en ögla i taket som du sedan drar ett snöre genom till förstärkarens volymkontroll och lod längst ner sen är det bara till att dra i snöret och volymen höjs.
Eftersom min förstärkare är allt i ett så har jag kontroll i dosa, jag siktar mot datorn och vips så höjs volymen.
Man han ju också ha några lättklädda damer som man rycker i så volymen höjs. Min dam har hotat med att rycka så att volymen aldrig höjs mer så passa dig för den sorten.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-07 22:35

DVD-ai skrev: OT: Finns erat försteg med fjärr ?! eller är det gå upp ur den sköna soffan för att höja/sänka som gäller...?! :(

Den kommer nu med fjärr ;)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-06-07 22:36

Hum skrev:DVD du kan ju skruva fast en ögla i taket som du sedan drar ett snöre genom till förstärkarens volymkontroll och lod längst ner sen är det bara till att dra i snöret och volymen höjs.
Eftersom min förstärkare är allt i ett så har jag kontroll i dosa, jag siktar mot datorn och vips så höjs volymen.
Man han ju också ha några lättklädda damer som man rycker i så volymen höjs. Min dam har hotat med att rycka så att volymen aldrig höjs mer så passa dig för den sorten.

:lol:

Kanske man kan träna katten att ta hand om volymen .... !! :P

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-07 22:48

Detta med katten är inge problem, det är bara att ha ett ekorrhjul som den springer i kopplat till volymen, håller man maten vid vänster sida så sänks volymer och vise versa. Du kan då ha mat på en lång pinne så den når fram... En snäckväxel mellan hjulet och volymen vore att föredra så inte katten arbetar för "hårt" med tanke på t.ex. volym höjning.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-06-08 00:49

Hum skrev:DVD du kan ju skruva fast en ögla i taket som du sedan drar ett snöre genom till förstärkarens volymkontroll och lod längst ner sen är det bara till att dra i snöret och volymen höjs.

:D :D :D

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-06-08 00:50

Hum skrev:Detta med katten är inge problem, det är bara att ha ett ekorrhjul som den springer i kopplat till volymen, håller man maten vid vänster sida så sänks volymer och vise versa. Du kan då ha mat på en lång pinne så den når fram... En snäckväxel mellan hjulet och volymen vore att föredra så inte katten arbetar för "hårt" med tanke på t.ex. volym höjning.

pass upp på ditt PM, du kanske fått ett medelande från HA angående nytänk i produktionen :wink:

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2009-06-08 02:43

så det är väl mest bara arbetskostnaden som sätter priset. Men hur många arbetstimmar behövs för montering av en stärkare?
Sen tillkommer förståss utvecklingsarbetet.

Men sen är det väl mellanhänder där.
Men rent spontant känns det inte som att en stärkare ska behöva kosta så jäkla mycket ifall man köper utan mellanhänder.

Du får gärna vidareutveckla det här lite :)

Berätta gärna vad:
transistorer, kodensatorer, motstånd, dioder/likriktare och kontakter kostar till ett kraftigt slutsteg typ Rotel 1090 eller motsvarande.
Om du sätter dig ner och börjar speca komponent för komponent så tror jag att du kommer bli förvånad över hur mycket det handlar om i slutändan :) Sen låddan, OMG bara fronten till ett brystonsteg skulle man säkert få pynta över 5000kr för :)

Sen får man inte glömma monteringskostnaden som det företaget som monterar komponenterna och sätter ihop lådan ska ha, det blir inte heller en spottstyver, alternativet är att sälja ett hobbexbyggkit men om jag hade lagt 1000 timmar på att ta fram ett optimalt schema och kretskort skulle jag inte sälja iväg förstärkarna som byggsatser.

Ett bra alternativ om man inte vill lägga ut så mycket pengar är ju t.ex att bygga enl. det utomordentligta LM3886 schemat/PCBt som finns här på Faktiskt, det är ju ganska smidigt att montera också eftersom det inte är diskret.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-06-08 10:02

jag antar att det jag saknar är aktörer som IÖ som säljer produkter nästan till självkostnadspris. :)
Men just IÖ är väl ett utav de enda exemplem på där du betalar för vad du får, inte vad mellanhänder och hype tillåter.

edit: jag skiter förövrigt i flashiga fronter och annat. En vanlig plåtlåda i valfri färg (typ nad) duger gott och väl. Det är ju ljudkvalitén man vill åt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-08 10:15

Det dyra är chassiet, trafen, kondensatorer till kraftaggregat, effekttrissor och elektromekanik. Montering kostar ett par kronor per komponent i svedala. Det blir lätt och ledigt 30 lax för ett effektsteg av klass och hög effekt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-06-08 10:16

Kraniet skrev:jag antar att det jag saknar är aktörer som IÖ som säljer produkter nästan till självkostnadspris.
Men just IÖ är väl ett utav de enda exemplen på där du betalar för vad du får, inte vad mellanhänder och hype tillåter.

Vem eller vad anser du betala hans leverne då?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-06-08 12:21

Hum skrev:Detta med katten är inge problem, det är bara att ha ett ekorrhjul som den springer i kopplat till volymen, håller man maten vid vänster sida så sänks volymer och vise versa. Du kan då ha mat på en lång pinne så den når fram... En snäckväxel mellan hjulet och volymen vore att föredra så inte katten arbetar för "hårt" med tanke på t.ex. volym höjning.

Attans vilken bra ide !

nu jäklar ska han få jobba... :twisted:

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2009-06-08 16:26

Kraniet, jag tror att om Ingvar skulle lägga ner tid på att ta fram ett riktigt bra effektslutsteg i klassen runt 2x500W i 8ohm så har jag svårt att tro att det skulle säljas billigare än ett par Pi60S.
Men man vet ju aldrig, det är iaf ingen tvekan om att hans kompetens räcker för att utveckla ett steg som piskar upp allt på marknaden ::)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-08 18:45

"Problemet" med en sån här produkt är väl att utvecklingskostnaden blir en stor del av apparaten. Jag vet inte hur många såna här som säljs, men jag skulle gissa att det inte går fler än 100 första året. Om nu Morello har lagt ner 1000 timmar på utvecklingen, och han kostar 1000:-/h för arbetsgivaren så är det 10000:- per slutsteg, bara det.

Dessutom tar man en stor risk när man startar ett sånt här projekt. Det kan ju tänkas att det bara säljs 10 st första året och då går det inte ihop. Har man flera såna här projekt på G så kan man slå ut risken på dem, vilket kan ses som en extra kostnad även på de framgångsrika projekten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2009-06-08 19:59

ja, å med handen på hjärtat så är egentligen 1000kr/h alldeles för billigt för Gustaf. :) Han är en elektronikkille av absolut referensklass :)

*Klubben för intern beundran* :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-06-08 20:05

Absolute Spitzenklass! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2009-06-09 11:56

Naqref™ skrev:Absolute Spitzenklass! :D

haha precis :)
Halloj kamrat, du får säga till när du kommer upp till Stockholm nästa gång så vi kan våldgästa Morello å snacka lite skit :)

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-23 17:45

Undrar om Morello har slutat spisat plattor och mätt lite än? :P
Är ju nyfiken vad den pressar ur sig i bryggat läge, så jag kan jämföra mot bryggad 1090. :D
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2009-06-23 17:53

MattiasKarlsson skrev:Undrar om Morello har slutat spisat plattor och mätt lite än? :P
Är ju nyfiken vad den pressar ur sig i bryggat läge, så jag kan jämföra mot bryggad 1090. :D

Du menar HOLO steget?
Effektmässigt bör det hamna något över Rotel 1090 och distmässigt bör det hamna något under 1090, en referensmaskin mao :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi