Kraniet skrev:nu har jag dock dålig koll på vad som är rimligt pris. men ska man bara se till de ingående komponeterna så kostar de ju skit och ingenting. är väl bara transformatorn, kylflänsar och lådan själv som kostar nåt i rena pengar.
så det är väl mest bara arbetskostnaden som sätter priset. Men hur många arbetstimmar behövs för montering av en stärkare?
Sen tillkommer förståss utvecklingsarbetet.
Men sen är det väl mellanhänder där.
Men rent spontant känns det inte som att en stärkare ska behöva kosta så jäkla mycket ifall man köper utan mellanhänder.
Du får gärna vidareutveckla det här lite
Berätta gärna vad:
transistorer, kodensatorer, motstånd, dioder/likriktare och kontakter kostar till ett kraftigt slutsteg typ Rotel 1090 eller motsvarande.
Om du sätter dig ner och börjar speca komponent för komponent så tror jag att du kommer bli förvånad över hur mycket det handlar om i slutändan

Sen låddan, OMG bara fronten till ett brystonsteg skulle man säkert få pynta över 5000kr för
Sen får man inte glömma monteringskostnaden som det företaget som monterar komponenterna och sätter ihop lådan ska ha, det blir inte heller en spottstyver, alternativet är att sälja ett hobbexbyggkit men om jag hade lagt 1000 timmar på att ta fram ett optimalt schema och kretskort skulle jag inte sälja iväg förstärkarna som byggsatser.
Ett bra alternativ om man inte vill lägga ut så mycket pengar är ju t.ex att bygga enl. det utomordentligta LM3886 schemat/PCBt som finns här på Faktiskt, det är ju ganska smidigt att montera också eftersom det inte är diskret.