Thomas_A skrev:Jo, jag har läst tråden tidigare men minns inte om det i detalj framgick hur man bäst dimensionerar en slits i jämförelse med en port. Jag ska läsa igen, men om någon har ett tips om hur man översätter ovanstående port i samma låda till motsvarande rektangulära så blir jag glad.
T
OK, om vi tar en rätblocksformad port och jämför den med en cylindrisk port så uppför de sig nästan identiskt om man ser till att de har samma tvärsnittsarea och längd. Det enda som skiljer dem åt är en aning olika medsvängande luftmassa (luften utan- och innanför porten). Denna lilla skillnad är oftast försumbar.
Om man sedan börjar labba med att göra porten trängre på mitten blir det svårare att räkna ut vad som händer. Jag har haft funderingar på att göra ett program som fixar det, men inte kommit till skott. Vad man behöver göra är att dela upp porten i små snuttar och räkna på varje snutt för sig. Var och en representerar en akustisk massa (som
inte mäts i kilogram) och dessa får man lägga ihop och summan ska vara som den akustiska massan för det där cylindriska röret som datorprogrammet föreslog.
Formeln för akustisk massa är Ma=rho0*L/S, där rho0 är luftens densitet (1,2 kg/m3), L är längden på röret och S är tvärsnittsytan på röret. Delar man upp röret i snuttar, så använder man samma formel på varje snutt, men olika S (och L om man vill).
Vill man inte räkna enligt ovan så labbar man litegrann och kommer fram till formen empiriskt. Hur man än gör så bör man i slutändan förstås kolla att det blev rätt genom att mäta fh via högtalarens elektriska impedans, som ju har ett minimum där.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.